Skip to content

אירופה לא מאמינה עוד ליוונים: "אין כסף ללא יישום הרפורמות"

שרי האוצר של אירופה מסרבים לאשר חבילת סיוע ליוון בטרם יאמץ בית הנבחרים שלה תוכנית קיצוצים חדשה, או יוציא את המדינה מגוש היורו. חוסר האמון הגיע לדרגה כזו שהאירופים תובעים שראשי המפלגות הגדולות ביוון יאשרו את תוכנית הקיצוצים בחתימתם. במקביל, פרץ ביוון גל שביתות שנועד לטרפד בדיוק את התוכנית הזו מאת גרשון גירון "בקצרה: אין […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

שרי האוצר של אירופה מסרבים לאשר חבילת סיוע ליוון בטרם יאמץ בית הנבחרים שלה תוכנית קיצוצים חדשה, או יוציא את המדינה מגוש היורו. חוסר האמון הגיע לדרגה כזו שהאירופים תובעים שראשי המפלגות הגדולות ביוון יאשרו את תוכנית הקיצוצים בחתימתם. במקביל, פרץ ביוון גל שביתות שנועד לטרפד בדיוק את התוכנית הזו

מאת גרשון גירון

יונקר - אין כסף בלי יישום
אין כסף ללא יישום. יונקר

"בקצרה: אין כסף בלא יישום". כך אמר אמש בבריסל ראש ממשלת לוקסמבורג, ז'אן קלוד יונקר, שישב בראש כינוס חרום של קובעי מדיניות אירופים בנוגע למשבר הכלכלי הקשה הפוקד את יוון.

העיכוב בהעברת סכום החילוץ של 130 מיליארד יורו ליוון משקף את התיסכול העמוק של מדינות אזור היורו מהפוליטיקאים היוונים המתקוטטים בינם לבין עצמם ללא סוף, ומהסיכון שייסוגו שוב ממחויבויות כלכליות שאינן מגובות בחקיקה.

נוכח גל השביתות הצפוי וההתנגדות הגוברת לקיצוצים בשכר, בפנסיות ובהוצאות הממשלה, הודיע שר האוצר של יוון, אוונגלוס וניזלוס, כי ההצבעה על אישור התוכנית בפרלמנט, האמורה להתחיל בסוף השבוע, משולה להצבעה על חברות בגוש היורו. "אם אנו רואים את הצלת המדינה ואת עתידה כחלק מאזור היורו, כחלק מאירופה, עלינו לעשות את הנדרש לאישור התוכנית", אמר וניזלוס בבריסל.

"יוון אינה השעיר לעזאזל של אירופה"
"יוון אינה השעיר לעזאזל של אירופה". וניזלוס

דאגה גוברת מפני חדלות פירעון

סיום חיובי של המשא ומתן על הסיוע ליוון, שנגרר מאז יולי, יאפשר ליוון לעמוד ב-20 במרס בתשלום החזרי אגרות חוב בסך 14.5 מיליארד יורו ויבלום את האיום שספסרים יתקפו מדינות אחרות בעלות חובות עצומים, כמו איטליה ופורטוגל. סוכנות הדירוג "פיץ' " חזרה היום על תחזיתה שיוון לא תצליח לעמוד בהחזר חובותיה גם אם תקבל את חבילת הסיוע.

טוני סטרינגר, מנהל בכיר בפיץ', אמר השבוע: "יוון מוכרחה להעביר בחקיקה את העסקה הזאת בתוך כמה ימים, כדי שיהיה לה די זמן וכדי שהכסף יגיע לקופתה לפני מועד תשלום אגרות החוב. אם הם לא יצליחו לעשות זאת, יוון עלולה למצוא את עצמה חדלת פירעון מאונס".

עמדתה הקשוחה של אירופה התגבשה לאחר למעלה משנתיים שבהן התחמקה יוון שוב ושוב מיישום רפורמות שהתחייבה להן כדי לאושש את כלכלתה הבלתי תחרותית, ומעמידה בתנאי הסיוע שהוגש לה על ידי האיחוד האירופי. יוון מתרצת את אי-עמידתה בהתחייבויותיה במיתון עמוק מכפי הצפוי מלכתחילה, העומד להחמיר עוד לנוכח דיווחים על 20.9 אחוזי אבטלה בנובמבר ועל שפל מעמיק בתפוקת התעשייה.

"איננו יכולים לחיות עם השיטה הזאת שבה חוזרים שוב ושוב על הבטחות אבל מאמצי היישום נרפים מדי לפעמים," אמר יונקר.

המשא ומתן על חבילת סיוע נוספת החל לפני שבעה חודשים ושאלת חברותה של יוון בגוש היורו צצה לראשונה באוקטובר, שראש ממשלתה דאז, ג'ורג' פאפאנדריאו, איים לקיים משאל עם על תוכנית הצנע.

שבוע פגישות קדחתני

הישיבה אתמול, בנוכחות יו"ר קרן המטבע הבינלאומית, קריסטין לאגארד ונשיא הבנק המרכזי של אירופה, מריו דראגי, התקיימה שעות אחדות לאחר שתם שבוע של שיחות שקיימו ראש ממשלת יוון, לוקאס פפאדמוס, ומנהיגי המפלגות, והסתיימו בהסכם על חבילת קיצוצים חדשה.

מונה להציל את מדינתו
מונה להציל את מדינתו. פאפאדמוס

ההסכם עורר אופטימיות קצרה בשווקי אירופה ואתמול נרשמו עליות במדדי הבורסות שלה, לאחר שהתעוררה תקווה שגלגל הצלה כספי יושלך אל יוון ויציל אותה מחדלות פירעון ומהתמוטטות כלכלית.

אולם שרי האוצר של אירופה התפעמו פחות מההסכם. יונקר אמר שהסיוע תלוי בכך שיוון תפרט כיצד בכוונתה לקצץ מהוצאותיה סכום של 325 מיליון יורו, תאשר את האמצעים בחקיקה ותחתים את כל ראשי כל המפלגות הגדולות במדינה על הסכמתם לתוכנית, כדי שלא יוכלו לסגת ממנה לקראת בחירות עתידיות.

מוצר קשה למכירה

"את ההסכם הזה יהיה קשה מאוד למכור כאשר שושביניו, אלה החתומים עליו, יאלצו לשכנע את בוחריהם", כך אמר בראיון רדיו לרשת בלומברג מוחמד אל-אריאן, מנכ"ל "פסיפיק אינווסטמנט מנג'מנט".

יוון מבקשת לקצץ עד שנת 2020 את חובה הלאומי, שעמד בשנה שעברה על 160% מהתוצר המקומי, עד כדי 120% מהתוצר. האמצעים האחרונים נועדו לקצץ מהתקציב 1.5% מסך התוצר המקומי הגולמי, בין השאר באמצעות קיצוץ 20% משכר המינימום, קיצוץ בפנסיות של עובדי מדינה ופיטורי עד 15,000 מהם.

בשעה שמדינאי אירופה מאותתים שעד מהרה ייאלצו המשקיעים להיכנע להמרת חוב שפירושה תספורת של כ-70% על אחזקותיהם באיגרות חוב של יוון, גובר הלחץ על הבנק המרכזי של אירופה להציע לה סיוע נוספת. "על הבנק המרכזי לשקול, במסגרת עצמאותו, איזה סוג של תרומה הוא יכול להציע", אמר יונקר.

רווחי אג"חים

אתמול נמנע דראגי מלהתייחס לאפשרות הוויתור על חלק מרווחי האגרות היווניות שהבנק רכש במהלך המשבר. עם זאת, הוא סירב למכור אותן בהפסד לקרן החילוץ הזמנית האירופית, מפני שהדבר יהיה משול ל"מימון כספי" של ממשלות, מהלך האסור על פי אמנות האיחוד האירופי.

מחזיקי אגרות החוב נפגשו בפריז אתמול לדון בהחלפת הניירות שברשותם באג"חים יוניים לשלושים שנה בריבית ממוצעת נמוכה, 3.6%. הסכמה לכך פירושה תספורת של 100 מיליארד יורו מתוך סך החוב בן יותר מ-200 מיליארד המוחזק בידיים פרטיות, ואת ההצעה יש להגיש עד ה-13 בפברואר כדי שכל ההליכים הנחוצים להחלפה יסתיימו לפני ה-20 במרס מועד פקיעת האגרות הנוכחיות.

נציב הכלכלה והכספים של האיחוד האירופי, אולי רהן, אמר שהעסקה "הושלמה למעשה". איגוד המוסדות הפיננסיים הבינלאומי (IIF), המייצג את הבנקים המשקיעים, בירך על ההתקדמות שנעשתה על ידי יוון והוא מקדם בברכה את חילופי החוב שיושלמו בשבוע הבא.

"היוונים מבינים שאיננו נמצאים חמש דקות לחצות אלא שלושים שניות לחצות", אמר שר האוצר של לוקסמבורג, לוק פרידן.

מחאות באתונה
מחאות באתונה. לא לתוכנית הקיצוצים האירופית

היום הוכתה יוון בגל חדש של שביתות ומחאות כנגד קיצוצי התקציב הדרקוניים, ובהתרסה נגד האולטימטום שהציגה אירופה ליוון. ארגוני העובדים הכריזו על שביתה כללית בת 48 שעות במחאה נגד קיצוצי השכר והפנסיות ה"ברבריים." ניקוס, מפגין פנסיונר, הסביר: "הצעדים שהם מיסים לחתום עליהם ואחר כך לאשר יהיו המצבה של יוון". "העם מוכרח לקחת את העניינים לידיו," הוסיף קונסטנטין אמונס, פועל במפעל פלסטיק. "אסור לחכות, אסור להניח למפלגות לרמות אותנו".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן