Skip to content

ספורט בהולנד 2014: בואו לחגוג הוקי!

הפעילות וההכנות לקראת אירוח משחקי גביע העולם בהוקי הן דוגמה לשילוב פעילות ספורט הישגי יחד עם חדשנות טכנולוגית והנדסית, מיזם אנרגיה מתחדשת ואיכות סביבה. וגם תמרוץ האוכלוסיה לפעילות ספורטיבית עממית במקביל לתחרויות, שיווק היכולות הטכנולוגיות של חקלאי המחוז והדרכה מעשית לתזונה נבונה ואורח חיים בריא. כתבה רביעית בסדרה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

 

בצהרי יום שבת ה- 31 במאי יעלו 22 שחקנים על מגרש הדשא שבאיצטדיון קיוסרה בהאג, איצטדיון הבית של קבוצת הכדורגל אדו דן האח. הם לא יהיו שחקני כדורגל, אלא שחקני הוקי שדה. בשעה 14:30 בדיוק תישמע שריקת הפתיחה והמשחק הראשון במשחקי גביע העולם בהוקי שדה 2014 ייצא לדרך.

בזמן שרוב העולם יספור את הימים לקראת תחילתם של משחקי גביע העולם בכדורגל בברזיל, תיארח העיר האג את משחקי גביע העולם בהוקי. המשחקים בבירת הולנד אולי לא ימשכו תשומת לב רבה כמו אלה שבברזיל, אולם אין לזלזל בכמות האוהדים שיש להוקי ברחבי העולם, במיוחד כאשר משחקי נבחרות הנשים והגברים יתקיימו באותו מקום ובמקביל, לראשונה מאז שנת 1998.

ההולנדים, אוהדי הנבחרות הכתומות, מצפים לתוצאה אחת בלבד – ניצחון של הספורטאים והספורטאיות המקומיים והשארת הגביע בהולנד. ואכן, יש סיבה לגאווה לאומית כתומה. בעוד נבחרת הגברים מדורגת במקום השלישי בעולם, אחרי אוסטרליה (מחזיקי גביע העולם) וגרמניה, הרי שנבחרת הנשים היא האלופה האולימפית ומדורגת במקום הראשון בעולם, לאחר שניצחה 2-0 בגמר בלונדון 2012 את נבחרת ארגנטינה (מחזיקת גביע העולם). זוהי הפעם השלישית בה ההולנדיות זוכות במדליית זהב אולימפית, אחרי אולימפיאדת בייג'ין (2008) ולוס אנג'לס (1984). הכתומות אף זכו עד היום שש פעמים בגביע העולם, בפעם האחרונה בשנת 2006. מרתה פומן, קפטנית הנבחרת, שנבחרה פעמיים כשחקנית השנה על-ידי התאחדות ההוקי העולמית, מקווה להוסיף גביע עולם לשתי המדליות הזהב האולימפיות שלה (2008 ,2012).

שחקניות נבחרת הולנד חוגגות ניצחון על נבחרת גרמניה. 2011. צילום: Davesfreelancephotos | Dreamstime.com
שחקניות נבחרת הולנד חוגגות ניצחון על נבחרת גרמניה. 2011. צילום: Davesfreelancephotos | Dreamstime.com

חדשנות טכנולוגית והנדסית, מיזם אנרגיה מתחדשת ואיכות סביבה

תאגיד הבנייה ההולנדי האיימנס (Heijmans) נבחר לבנות את שני מגרשי ההוקי עליהם ישחקו הנבחרות השונות. חטיבת הספורט של התאגיד צברה מומחיות וניסיון רב בפיתוח, הקמה ותחזוקה שוטפת של מגרשי הוקי, לאחר שבמהלך ארבעים השנה האחרונות הייתה מעורבת בבנייה ובשיפוץ של כ- 500 מגרשי הוקי. מגרש אחד בתוך איצטדיון הכדורגל קיוסרה והשני (מגרש גרינפילדס) – במגרש החניה הסמוך לאיצטדיון.

בבניית מגרשי ההוקי בעיר האג מיישם היימנס חידוש הנדסי בתחום מגרשי הספורט – שכבת ניקוז מבטון (Drain concrete). שכבה חדשנית זו היא פרי עבודתם של צוותי המחקר והפיתוח בהיימנס, במיוחד לצורך שני מגרשי ההוקי שבהאג. ניתן ליצוק או להניח את שכבת הבטון, שעוביה 50-80 מילימטר, על משטח חול ואף על אספלט. השכבה יוצרת הפרדה ומאפשרת ניקוז מים בכמויות גדולות ובמהירות. יתרון נוסף שלה הוא מהירות ההקמה, שהיא קריטית בהתייחס לשני איצטדיוני ההוקי בהאג. בהיימנס בחנו את שכבת הבטון במהלך השנתיים האחרונות במספר מגרשי הוקי ולאחר שהשיטה הוכחה כמוצלחת היא תיושם גם באיצטדיון קיוסרה ובאיצטדיון גרינפילדס.

מיד לאחר משחקה האחרון בליגה של קבוצת אדו דן האג, יופשט המגרש באיצטדיון קיוסרה מהדשא המלאכותי שמשמש למשחקי הכדורגל ויכוסה באספלט ובשכבת הניקוז מבטון החדשנית. על שכבה זו יותקן במהירות דשא מלאכותי, על מנת שלנבחרות ייוותר זמן לאימונים לפני פתיחת המשחקים הרשמית.

בשבוע שעבר הודיעה חברת גרינפילדס ההולנדית, שמתמחה בדשא מלאכותי למגרשי כדורגל ולהוקי, שבנייתו של האיצטדיון הקרוי על שמה – הסתיימה. הקמתו של האיצטדיון הזמני, על מגרש החניה של איצטדיון קיוסרה, הושלמה בזמן שיא הודות לשיתוף פעולה בין גרינפילדס לבין היימנס. זהו האיצטדיון הזמני הגדול ביותר שהוקם עד כה בעולם.

עבודות התשתית להתקנת דשא מלאכותי באיצטדיון קיוסרה. צילום: Heijmans NL
עבודות התשתית להתקנת דשא מלאכותי באיצטדיון קיוסרה. צילום: Heijmans NL
עבודות התשתית להתקנת דשא מלאכותי באיצטדיון קיוסרה. צילום: Heijmans NL
עבודות התשתית להתקנת דשא מלאכותי באיצטדיון קיוסרה. צילום: Heijmans NL
עבודות התשתית להתקנת נגרש ההוקי באיצטדיון גרינפילדס. צילום: Heijmans NL
עבודות התשתית להתקנת נגרש ההוקי באיצטדיון גרינפילדס (על חניון איצטדיון קיוסרה). צילום: Heijmans NL
כן, הדשא אכן מלאכותי. צילום: מירה-בל גזית
כן, הדשא אכן מלאכותי. צילום: מירה-בל גזית

בקיץ 2014, לאחר סיום משחקי גביע העולם בהוקי, יתקין תאגיד היימנס משטח דשא מלאכותי חדש עבור מגרש הכדורגל של מועדון אדו דן אחו.

בנוסף, לאחר סיום המשחקים יחלו עבודות ההתקנה של 2,900 מודולים סולאריים (תאים פוטו-וולטאים) מתוצרת קיוסרה פינסרמיקס (KYOCERA Fineceramics) על גג איצטדיון קיוסרה. בתחילת השנה חתמה החברה מול עיריית האג, נציגי מועדון הכדורגל אדו דן האח וגורמים נוספים, על הסכם לביצוע המיזם הסולארי השני בגודלו בזירת הספורט המקצועי באירופה. במסגרת מיזם זה תותקן מערכת שתספק סך הכל 725 קילו-ואט – כמות חשמל שצורכים כ- 200 בתי אב בשנה. מיזם איצטדיון קיוסרה יאפשר הקטנת פליטת דו תחמוצת הפחמן בכ- 272 טון לשנה והוא חלק מתוכניתה של בירת הולנד להגיע למצב של נייטרליות פחמנית עד שנת 2040. בהאג מקווים, שמיזם זה גם יעודד תושבים מקומיים ומבקרים באיצטדיון לשקול מעבר לאנרגיה סולארית בעצמם, בדרך להפיכת האג לעיר ירוקה יותר ונעימה יותר למגורים.

ספורט עממי, הכללה וקידום פעילות גופנית

משחק ההוקי מזוהה, באופן מסורתי, עם אוכלוסייה חזקה ואמידה. לפיכך, על מנת להביא לשיתוף מרבי של תושבי האג ולרתום את האירוע הבינלאומי לקידום פעילות גופנית, הוחלט ללמד את יסודות המשחק דווקא בבתי ספר יסודיים בשכונות בהן מתגוררת אוכלוסייה במעמד סוציו-אקונומי נמוך ולארגן אליפות בתי ספר מקומיים ב"סטריט הוקי" שתתקיים במיקום מרכזי בעיר ובמקביל לאליפות העולם. המורים לחינוך גופני עברו לשם כך הכשרה מיוחדת והם מעבירים את שיעורי ההוקי בשיתוף עם מורי ספורט ממועדוני הספורט השכונתיים. מורי הספורט במועדוני הספורט השכונתיים הם מקומיים, שגדלו בשכונות אלו, ומשמשים כמבוגר משמעותי שמשמש מודל לחיקוי לילדים ולנוער בסיכון.

שכונת עוני בהאג: ילדים רוכשים את מיומנויות משחק הסטריט הוקי בהשגחת מדריך. מגרש ההוקי/כדורגל, חלק ממתחם משחקים ציבורי, נתרם על-ידי Johan Cruijff Foundation. צילום: מירה-בל גזית
שכונת עוני בהאג: ילדים רוכשים את מיומנויות משחק הסטריט הוקי בהשגחת מדריך. מגרש ההוקי/כדורגל, חלק ממתחם משחקים ציבורי, נתרם על-ידי Johan Cruijff Foundation. צילום: מירה-בל גזית

אורח חיים בריא מתחיל בצלחת

המזנונים ("קנטינות") במועדוני הספורט בהולנד מציעים לשחקני ההוקי הרעבים מזון מהיר ומטוגן בשמן עמוק. יוזמה של התאחדות ההוקי ההולנדית והחקלאים המקומיים במחוז ווסטלנד, עתידה להביא לחלופה בריאה יותר לצ'יפס ולהמבורגר. בשלב ראשון – באופן מקומי, בעיר האג, ולאחר מכן – ברמה הארצית. חקלאי מחוז ווסטלנד מתמחים בטיפוח זנים חדשים (כמו הסחלב הכחול), במחקר גנטי ובפיתוח זנים עמידים יותר, התאמת צמחים לתנאי אקלים שונים ושיפור תנאי צמיחתם של הצמחים, לדוגמה – באמצעות שימוש בחממות.

חברת VB Group ההולנדית עומדת להקים חממה ענקית זמנית תוך שימוש בטכנולוגיות מתקדמות. החממה תשמש מקום מפגש לשיחות על משחקי ההוקי, על תוצרי הטכנולוגיה של חקלאי המחוז ועל חשיבות תזונה נבונה וניהול אורח חיים בריא. צוות טבחים מקצועיים יאייש את עמדות הבישול בחממה וישתמש בתוצרת ממחוז ווסטלנד להכנת אוכל וחטיפים בריאים מבוססי ירקות. בנוסף, בכל יום יוכלו המבקרים לטעום מאכלים מייצגים של אחת מהמדינות שמשתתפות בטורניר. 21,000 ילדים מבתי ספר ברחבי הולנד יבקרו במשחקי גביע העולם וגם בחממה הענקית. הם יוכלו ללמוד, לדוגמה, איך מגדלים עגבניות ישירות מהחקלאים שהם היצואנים הגדולים ביותר בעולם של ירק זה.

האם ההולנדים ינטשו את הצ'יפס והמיונז? צילום: מירה-בל גזית
האם ההולנדים ינטשו את הצ'יפס והמיונז? צילום: מירה-בל גזית

* * *

קבוצת עיתונאים ממדינות שונות הוזמנה לסיור רשמי בהולנד, מטעם ממשלת הולנד. בסיור הוצגו בפניהם מוסדות, ארגונים, מתקנים, טכנולוגיות, מחקרים והם נפגשו עם האנשים שעומדים מאחוריהם. המכנה המשותף לכולם – ספורט. כתבה רביעית בסדרה.

[related-posts title="עוד בסדרה:"]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן