Skip to content

'הַצָּעָה לְסֵפֶר' / 12.9.2014

גרבוז בספר על ספרים, הפתעה מקסיקנית, יום הולדת 10 להו! ועוד. שבת שלום!
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בית בגליל / יאיר גרבוז  יש כאלה שעבורם ספרים על ספרים הם שמחה אמיתית, כזאת שמוסיפה מימד נוסף על ההנאה הרגילה הנמצאת בחוויה של קריאת ספר טוב. יאיר גרבוז שלא ברור היכן מתחילה ההגדרה שלו והיכן מסתיימת  (צייר, איש אקדמיה, סאטיריקן וסופר, ואולי הכי טוב לקרוא לו פשוט, איש התרבות יאיר גרבוז), מציג בספרו החדש "בית בגליל" שורה של רשימות המתאספות לתמונת תרבות מקומית כפי שהיא מצטיירת בעיניו מן הספרים אשר קרא במשך כשנתיים בביתו שבגליל.                       מאז עבר לצפון ליוותה את קריאתו היומיומית כתיבת יומן קריאה שהתמלא אט אט בתובנותיו המקוריות ובשנינותו וחריפותו הזכורים לחלקנו עוד מימי "דבר אחר". לצד דבריו החכמים על ספרות מקור וספרות מתורגמת מן השנים האחרונות, לגרבוז יש מה להוסיף ולחדש גם על משוררים וכתיבת שירה בכלל וכן על ציירים ועל עבודות בולטות שלהם. "בית בגליל" מורכב כאמור בעיקר מרשימות לא ארוכות המאפשרות לנוע בו בקצבים משתנים, להיזכר בדברים טובים שקראנו ולהתפתות לדברים חדשים ולא מוכרים.

בית בגליל מאת יאיר גרבוז, הוצאת אחוזת בית, 432 עמ'

חגיגה במאורת הארנב / חואן פבלו ויילובוס  ספר הביכורים של הסופר המקסיקני בן הארבעים אשר ראה אור לפני כשלוש שנים, תורגם לשפות רבות וזכה לאהבת הקהל והביקורות. ממבט ראשון נדמה כי הוצאתו לאור של "חגיגה במאורת הארנב" הוא כתוצאה מהשפעת הצלחתה של הוצאת "זיקית". ספרות אמריקנית-לטינית, קצרת יריעה ובעיצוב מושקע. בין אם יש קשר ובין אם לאו, התוצאה, בוודאי אם היא סימן למגמה, מבורכת.

ילד מקסיקני צעיר בן שבע, בנו של סוחר סמים, מעביר את רשמיו. יש לו חלום (להיות סמוראי), ובחייו הקצרים באחוזה מבודדת כבר הספיק לראות לא מעט זוועות. חוץ מזה, יש לו טיגריס בחצר אבל יש לו, בנוסף, עוד חלום: להעשיר את גן החיות שלו בהיפופוטם ננסי. בשביל יש את אבא, שאין דבר שחשוב לו יותר מלשמח את טוצ'טלי הצעיר. משפט הפתיחה של הספר: "יש אנשים שאומרים שאני מפותח לגילי" נותן מענה חלקי לתחושה שמדובר בילד גדול בהרבה אבל גם זה לא מצליח לפגוע בקול הכובש של הילד המיוחד.

חגיגה במאורת הארנב מאת חואן פבלו ויילובוס, הוצאת כינרת זמורה ביתן, תרגמה מספרדית: רינת שניידובר, 93 עמ'

 

מעטפת הלב / אסף ציפור רומן ראשון למי שמוכר בעיקר כתסריטאי מוכשר אחרי שקובץ הסיפורים "המחוננים" כבר ראה אור לפני כחמש שנים וזכה להצלחה יחסית. כל כתב יד שיוציא ציפור מעתה ועד בכלל יעמוד כנראה בצל עבודתו כתסריטאי שכללה את "החמישיה הקאמרית", "הבורגנים" ופרקים מתוך הסדרה "בטיפול". בסיפוריו הקצרים ב"מחוננים" נסיונו הקודם ככותב לטלוויזיה ניכר היטב הן מבחינת הקצב והן מבחינת המעבר המהיר בין תמונות.

"מעטפת הלב" הוא רומן המורכב מארבעה סיפורי אהבה שמתמזגים לסיפור אחד. סטודנטית הנקרעת בין כמה אהובים ואהוב מת אחד, נער שמתאהב בנערה שמזכירה לו דמות ממשחק מחשב, רומן בין זוג שנפגש לגמרי במקרה בסין ומתפתח לדבר אחר לחלוטין מכל מה שציפו לו וצמד נאהבים המשתמשים בדירת מסתור ומגלים שלא רק הם עושים שימוש בדירה. כל אלה רודפים אחרי אושר שמהכרות עם כתיבתו של אסף ציפור, לא יושג כנראה לעולם..

מעטפת הלב מאת אסף ציפור, הוצאת זמורה ביתן, 319 עמ'

 

הו! חוגג עשור  שלושה חודשים אחרי יציאתו של הגיליון העשירי של כתב העת לספרות יתכנסו בבית ביאליק כותביו עורכיו ואורחיו לחגוג עשר שנות פעילות, לא דבר של מה בכך. עם יציאת הגיליון כבר הוזכרה כאן הדרך הארוכה שעשה כתב העת מימיו הראשונים בהם עורר מחלוקות וספג ביקורות קשות על שמרנותו ועד לימים אלה בהם כבר זכה להכרה משמעותית.

ערב גדוש ומבטיח מצפה בבית ביאליק. בין המשתתפים: שמעון אדף, אנה הרמן, משה סקאל, מתן חרמוני, שחר מריו מרדכי, דורי מנור (עורכו של הו!), לילך נתנאל, יערה שחורי, אפרת מישורי ודרור בורשטיין. קובי מידן ינחה שיח על מקומו ותפקידו של הו! שלומי שבן יופיע עם שירים מולחנים שהופיעו בכתב העת במהלך השנים ונינט טייב ומאיה בלזיצמן יצטרפו לחגיגה עם שיריו המולחנים של דורי מנור.

חגיגת הו! בבית ביאליק, יום ה' 18.9.14 20:00, 45 ₪ 

[related-posts title="הצעה לספר"]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן