Skip to content

"העבודה" כבר בקמפיין בחירות: "תקועים עם ביבי"

שום דבר עדיין לא ברור באשר לגורלה של הקואליציה: בעוד לפיד מרגיע ואומר כי אינו חותר להקים קואליציה חלופית חזר ראש הממשלה נתניהו והודיע כי יביא את "חוק הלאום" להכרעת מליאת הממשלה. לבני, בתגובה, תקפה בחריפות את נתניהו ואמרה כי חוק הלאום שהוא מקדם מנוגד לערכי מגילת העצמאות. ליברמן הודיע למפלגתו עדיף ההרכב הנוכחי של […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בעוד בקואליציה נמשכת אי הוודאות, לגבי המשך כהונתה, במפלגת העבודה מתחילים להתכונן למערכת הבחירות.

מפלגת העבודה העלתה היום לאוויר קמפיין נגד תקציב 2015 תחת הסיסמה: "ישראל תקועה עם ביבי". הקמפיין עוסק בשחיקת השכר אל מול העלייה ביוקר המחיה, במיסוי לא הוגן ובחלוקת העושר בישראל. הקמפיין מדגיש את ההוצאה הציבורית הנמוכה בישראל והשחיקה הבלתי-נסבלת של השירותים החברתיים; את תחושת התקיעוּת של האזרח הממוצע וחוסר היכולת שלו להתקדם למרות הצמיחה בישראל.

תקועים בכלכלה (באדיבות מפלגת העבודה)
"תקועים בכלכלה" (באדיבות מפלגת העבודה)
"תקועים באוברדראפט" (באדיבות מפלגת העבודה)
"תקועים באוברדראפט" (באדיבות מפלגת העבודה)
"תקועים עם ביבי" (באדיבות מפלגת העבודה)
"תקועים עם ביבי" (באדיבות מפלגת העבודה)

בנוסף לרשתות החברתיות ולעמודי הפייסבוק של חברי הכנסת של סיעת העבודה יעלה הקמפיין גם על שלטי חוצות באזור גוש דן ובירושלים.

"הקמפיין מבטא תחושה ציבורית רחבה ולפיה ישראל תחת שלטונו של נתניהו תקועה בכל התחומים", אומרים במפלגת העבודה. "ישראל תקועה בתחום המדיני ותקועה בתחום הכלכלי-חברתי. שלוש שנים אחרי המחאה – שום דבר, פרט לשצף הבטחות, לא השתנה. יצאנו מהמלחמה האחרונה בדיוק כפי שנכנסו אליה. הדיור תקוע. המשכורות תקועות. כל רפורמה נתקעת".

במפלגה הוסיפו: "מעבר להרגשה שישראל תקועה, יש הרגשה שאנחנו נתקענו עם נתניהו כראש ממשלה. זה לא חייב להיות כך, ואנחנו מתכוונים להציג אלטרנטיבה שפויה, הן בתחום התקציב והן ביתר התחומים".

ובינתיים צפירת הרגעה חלקית באשר לגורלה של הקואליציה, השמיע יושב ראש "יש עתיד", שר האוצר יאיר לפיד. השר לפיד אמר בישיבתה השבועית של סיעתו בכנסת, כי אינו חותר להקים קואליציה חלופית. "אנחנו צריכים להמשיך ביחד כי זה מה שמדינת ישראל צריכה", אמר לפיד. "זה לא הזמן לבחירות ותרגילים קואליציוניים. אין ממשלה חלופית. הציבור רוצה אחריות ציבורית. יש לנו אחריות לדאוג למעמד הביניים ולחברה הישראלית״‎. לפיד הדגיש כי אפשר לפתור את המחלוקות בתוך שעתיים – אם רוצים למנוע את הקדמת הבחירות.

גם שר החוץ ויו"ר "ישראל ביתנו", אביגדור ליברמן, שפך מים קרים על האפשרות כי תקום קואליציה חילופית או שהבחירות יוקדמו. הוא הבהיר כי למפלגתו עדיף ההרכב הנוכחי של הממשלה על אף הבעיות הקיימות – וכי מבחינתו אין כל אופציה אחרת המונחת על השולחן.

"מול האתגרים הביטחוניים והכלכליים, לא הייתי ממליץ כרגע להכניס את המדינה למערבולת של בחירות", אמר ליברמן. "הדבר היחידי שנשאר זה או הממשלה הנוכחית או בחירות. אין לנו בעיה עם לפיד, לבני, הרצוג, עם החרדים ולא עם אף אחד. אם בלתי אפשרי להישאר עם הממשלה הנוכחית – נלך לבחירות".

ראש הממשלה בנימין נתניהו, שביקש הבוקר לכנס את בכירי סיעת הליכוד, כדי לדון במשבר בקואליציה, ביטל את הכינוס. עם זאת, הוא הודיע שוב כי חוק הלאום יובא לממשלה ביום ראשון, אחרי ששרת המשפטים, ציפי לבני, ביטלה את העלאת הנושא בוועדת שרים לחקיקה.

"מזה 66 שנים, אין יום שלא מערערים על זכות היהודים למדינת לאום משלהם", אמר נתניהו. "במדינה יש זכויות שוות לכל אזרח ואזרח ללא קשר לדת, גזע ומין. אבל זכות לאומית בארץ ישראל יש לעם היהודי והנושא הזה לא מעוגן בחוק. לכן ביום ראשון נביא לממשלה את החוק כדי לתת מענה לכל אלה המפקפקים. חוק הלאום הוא נדבך יסוד להבטחת עתידנו בארצנו – ואעמוד על כך שהוא יעבור".

שרת המשפטים, ציפי לבני, תקפה בחריפות את נתניהו ואמרה כי חוק הלאום שהוא מקדם מנוגד לערכי מגילת העצמאות. "מאוד שמחתי לשמוע ביום ראשון שראש הממשלה אמר שהוא בעד שוויון זכויות", אמרה לבני בישיבת סיעת התנועה, "אבל החוקים של אלקין ושל הבית היהודי, שאותם אני מכירה היטב, לא כוללים את הערך הזה ואת המילה הזו. חלק מהשותפים בממשלה דוחים את הרעיון הדמוקרטי והשוויון כחלק מהחקיקה. אנחנו נגד חוק לאום שפוגע במגילת העצמאות".

שר החוץ, אביגדור ליברמן, התייחס אף הוא לסוגיית חוק הלאום – והביע דעה הפוכה לחלוטין מזו של לבני: "כשיש התנגשות בין ערכים יהודיים לדמוקרטיים, הערכים היהודיים גוברים. לא נוותר על אופייה היהודי של מדינת ישראל, ככה היא נוסדה".

הבוקר הגישה סיעת מרצ הצעה לפיזור הכנסת, שתעלה להצבעה בקריאה טרומית כבר ביום רביעי. יו"ר מרצ, זהבה גלאון, אמרה: "ממשלת נתניהו סיימה את תפקידה. הגורמים בקואליציה מחזיקים את הציבור בישראל בני ערובה. במקום קומבינות של כל אחד ממרכיבי הקואליציה צריך להגיד את האמת לציבור: זו ממשלה שאינה מקדמת תהליך מדיני, שמרסקת את הסולידריות החברתית ופוגעת בעקרונות הדמוקרטיה הישראלית, ולכן עדיף שתלך הביתה כמה שיותר מהר".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן