Skip to content

יהדות התורה התחייבה לא לפרסם עוד ברכות במסגרת הבחירות

זאת, בעקבות עתירה שהגישה עמותת חדו"ש, ליו"ר ועדת הבחירות המרכזית, השופט סלים ג'ובראן. השופט ג'ובראן נתן בתגובה להתחייבויות תוקף של צו מניעה. מנכ"ל עמותת חדו"ש, לחופש דת ושוויון, הרב עו"ד אורי רגב: "המאבק העיקש של חדו"ש בשימוש בברכות וקמעות בבחירות נושא פרי ויש לקוות שבמערכות הבחירות הבאות כבר לא נתקל בתופעות אלו"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

יהדות התורה ובטאונה של דגל התורה יתד נאמן התחייבו בפני יו"ר ועדת הבחירות השופט סלים ג'ובראן לא לפרסם עוד ברכות במסגרת מערכת הבחירות. יו"ר ועדת הבחירות שופט בית המשפט העליון סלים ג'ובראן נתן בתגובה להתחייבויות תוקף של צו מניעה.

מנכ"ל עמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון הרב עו"ד אורי רגב אמר בתגובה ש"המאבק העיקש של חדו"ש בשימוש בברכות וקמעות בבחירות נושא פרי ויש לקוות שבמערכות הבחירות הבאות כבר לא נתקל בתופעות אלו".

חוק הבחירות קובע כי "כל המשדל אדם להצביע בעד רשימת מועמדים מסוימת בדרך של השבעה, קללה, נידוי, חרם נדר או הבטחה להעניק ברכה דינו מאסר חמש שנים או קנס". בעמותת חדו"ש אומרים כי מדי מערכת בחירות מפרסמת יהדות התורה את מה שהיא מכנה "קריאת קודש", בה קוראים רבני המפלגה לשומעים להם להצביע ל-ג'. הפעם הקדימה המפלגה ופרסמה את הקריאה ביום שישי ה-27.2, שבועיים וחצי לפני הבחירות. על המודעה היו חתומים 26 רבנים בכירים העומדים בראש סיעות המפלגה וזרמיה. בקריאה נאמר כי "הננו תפילה להשם יתברך כי הפועלים והמצביעים למען רשימת יהדות התורה המאוחדת והשבת, אגודת ישראל דגל התורה, שסימנה ג' לכנסת, יתברכו בבני חיי ומזוני [בנים, אריכות ימים ופרנסה] ובכל הברכות ממקור הברכות".

בכך חזרה יהדות התורה על העבירה שבצעה במערכת הבחירות ב-2013. אז הורה יו"ר ועדת הבחירות  השופט אליקים רובינשטיין, בעקבות עתירה שהגישה חדו"ש, לבצע שורת שינויים בנוסח הברכה.  את המילה "יתברכו" הורה לשנות ל"שיזכו" ואת המילים "בכל הברכות ממקור הברכות", שהופיעו במודעה המקורית, הורה לשנות ל"שיזכו בכל הטוב ממקור השפע".

חדו"ש פנתה בשבוע שעבר ליהדות התורה ודרשה שתתחייב להפסיק את פרסום הברכות אך זו הפתיעה בתשובה שאין לה קשר לפרסום. כתוצאה מתשובה זו  עתרה חדו"ש ביום שלישי שעבר ליו"ר ועדת הבחירות המרכזית השופט סלים ג'ובראן וביקשה שיורה על הפסקת פרסום המודעה הבלתי חוקית.

בעקבות עתירת חדו"ש נמנעו יהדות התורה והביטאונים שלה מלפרסם את הקריאה בבטאוני המפלגה ביום שישי האחרון. ביום ראשון פורסמה הקריאה בנוסח מתוקן על פי החלטת רובינשטיין: "הננו תפילה להשם יתברך כי הפועלים והמצביעים למען רשימת יהדות התורה המאוחדת והשבת אגודת ישראל דגל התורה שסימנה ג' לכנסת, יזכו לבני, חיי ומזוני ולכל הטוב ממקור השפע".

בהחלטה  שפרסם היום קובע השופט ג'ובראן כי "הקול הקורא נושא העתירה מנוגד לאיסור הקבוע בסעיף 122(6) לחוק הבחירות לכנסת. תכליתו של האיסור – מניעת השפעה בלתי הוגנת על ציבור הבוחרים מחד וחיזוק עיקרון הבחירה הרציונאלית והמודעת מאידך – ראויה וחשובה מעין כמותה". הוא מציין ש"על יו"ר ועדת הבחירות לפעול בהתאם לתכלית זו, ולאכוף איסור זה בקפדנות. עם זאת, יהדות התורה הפנתה את תשומת ליבו של 'יתד נאמן' לפרסום האסור, ושניהם התחייבו כי לא יפעלו כך בשנית. התחייבויות אלו מקבלות תוקף של צו מניעה מלפרסם דבר ברכה הנוגד את הוראות סעיף 122(6) לחוק הבחירות לכנסת".

מנכ"ל חדו"ש הרב רגב אמר בתגובה כי "התחייבות יהדות התורה מוכיחה שאין לאבד תקווה וניתן לגרום אפילו לה לשמור על החוק הישראלי. יש לקוות שיהדות התורה הפנימה את הלקח ובמערכת הבחירות הבאה לא ניתקל שוב באותה טעות".  לדברי רגב, לברכות הרבנים "יש ערך ומשקל מיוחד בעיני מצביעים חרדים רבים המאמינים בכוחם המאגי. קשה שלא לתהות האם הסרוב של יהדות התורה לוותר על האמצעי האסור של ברכות, מהווה הודאה בכך שבלי הבטחות מיסטיות המפלגה תאבד קולות רבים".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן