Skip to content

'הַצָּעָה לְסֵפֶר' / 24.4.2015

השבוע רק ספרי ביכורים, רק ספרים ישראלים. על צעיר ישראלי שנמלט מעצמו ללא הרף, שיר הלל להתבגרות ולדולי פרטון, צעירה הבוחנת את מערכות היחסים המורכבות שלה ועוד. שבת שלום
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

חודש הביכורים  שנה לאחר שחוק הספרים הפך לחלוטין את עולם המו"לות והכניס אותו למשבר שעדיין לא ברור מה יהיה בסופו והאם הוא קרוב, החליטו ב "ידיעות ספרים" ושתיים מן ההוצאות האחיות שלו, "אחוזת בית" ו "ליריקה" להפוך את חודש אפריל לחודש הביכורים ולהקדישו להוצאה של ספרות ביכורים ישראלית. מלבד המחיר המוזל יחסית וההד התקשורתי שהמהלך יצר זוכים היוצרים וספריהם להשתתף בקמפיין יוצא דופן בהיקפו בשוק הספרים ובוודאי עבור ספרי ביכורים. המהלך אמור להפוך למסורת ומי יודע, אולי הוצאות אחרות תצטרפנה אל החגיגה הראויה בשנים הבאות.

כמובן שאפשר בלי הרבה מאמץ לגייס מעט ציניות כלפי המהלך אבל אחרי כל טיעוני הנגד, אין ספק שהכותבים נהנים מן המהלך ודי בכך לעת עתה. ואלה שמות:

בחברת נערות / מרב אריה ספר הביכורים של מרב אריה, מחזיר אותנו אל אמצע שנות השמונים ואל חייהן הסוערים של טליה ומנדי, נערות ישראליות מן הפרברים של העיר הגדולה הניצבות על סף ההתבגרות עם כל הכרוך בכך כאשר מדובר בנערות צעירות.

בדרך לתל אביב ובדרך להפוך לנשים צעירות הן תלמדנה כמה דברים על אהבה, מיניות ועל טווח הנשיות המצומצם ששנות השמונים והחברה הישראלית תאפשרנה להן, כי נכון שחלפו שלושים מאז אבל יש דברים שמשתנים לאט מדי.

בחברת נערות מאת מירב אריה, הוצאת ידיעות ספרים, 403 עמ'

 

הדייר מהקומה השניה / עפי גור-ארי  בעיר חסרת שם מתגורר לבדו גבר מתבודד הנמנע מכל מגע עם שכניו, גם הם נטולי שמות וזוכים כמו הדייר עצמו לכינויים בלבד.

הכל משתנה כאשר אל הבניין מגיעה דיירת חדשה בשם אמה הלוכדת את תשומת לבו של הדייר מהקומה השנייה. עדיין מסוגר בדירתו ומבלי לקיים עמה כמעט שום קשר הוא מוצא שהעניין שלו בה הולך וגובר, כל זאת תוך שהוא נאלץ לצפות מן הצד בקשריה החולפים עם גברים אחרים עד שהוא אינו יכול להשלים עוד עם הפאסיביות שלו ועושה מעשה.

הדייר מהקומה השנייה מאת עפי גור-ארי, הוצאת אחוזת בית, 213 עמ'

 

האהבה הכי גדולה בעולם / שירה כרמי  קובץ הסיפורים של שירה כרמי (שכבר הספיקה לזכות במקום השני בתחרות הסיפור הקצר של "הארץ" לשנת 2013) עוסק כולו בנשים, חלקו מתרחש בישראל וחלקו בזימבבואה שם מתגוררת כרמי עצמה כיום. בעוצמות משתנות נאבקות הגיבורות בצורך בביטחון ובחיים הרמוניים אל מול תשוקה כמעט בלתי נשלטת לאהוב מישהו אחר. מישהו מן העבר או מישהו שנמצא ממש במרחק נגיעה. הנשים של כרמי נאבקות כל הזמן אבל לא מסתירות מעצמן את הצורך שלהן בכיבוש ובחיזור ואולי מה שמבדיל אותן במעשיהן מגברים הוא רק המניע או המקום בנפש אותו הן מבקשות למלא.

האהבה הכי גדולה בעולם מאת שירה כרמי, הוצאת אחוזת בית, 207 עמ'

 

לפני ואחרי בבני ברק סיטי / אביטל ז'נט קשת  ליאה, שחקנית ותל אביבית, שניהם לשעבר, עוברת להתגורר בבני ברק יחד עם בעלה והילדות ובתוך תהליך עמוק של חזרה בתשובה. על אף הריחוק שיחושו אולי רבים מן המעשה עצמו, נדמה שאין כמעט תהליך נפשי מרתק ומורכב ממנו. בני ברק כסמל לכל מה שמייצג את העולם החרדי מוגשת כאן על שלל מורכבויתיה וגווניה, על יחסה לנשים, לחילוניים ועל הזרמים השונים והמרתקים בה. אביטל ז'נט קשת, חוזרת בתשובה בעצמה ומתגוררת בבני ברק, מאפשרת הצצה משמעותית אל החיים שעבור הקורא החילוני הממוצע נראים חד ממדיים וצבועים בגוון אחד בלבד, שחור.

לפני ואחרי בבני ברק סיטי מאת אביטל ז'נט קשת, הוצאת ידיעות ספרים, 246 עמ'

 

אחיות אחיות / רחל שליטא תחיה וורה נפגשות לראשונה כפעוטות בשנות העשרים של המאה הקודמת וכבר מהרגע הראשון ברור שמשהו קושר ביניהן והופך אותן לחברות טובות, כמעט לאחיות. הן נפגשות לראשונה כילדות קטנטנות על חוף גורדון של תל אביב והקשר ביניהן הולך מתחזק עם השנים, עד הגעתן לקיבוץ צעיר בנגב ופגישתן עם בחור צעיר שכל אחת מהן בטוחה שהוא האיש שלה. "אחיות אחיות" מתרחש על רקע תקופה משמעותית ומרתקת אך מבלי להפוך את האירועים ההיסטוריים למרכז העלילה ומבלי לתת להקפדה על הפרטים המדויקים להאפיל על מה שחשוב באמת, האנשים עצמם. שיחק לה מזלה של שליטא (וכשרונה) ועוד בטרם ראה אור בישראל כבר נרכשו זכויותיו על ידי הוצאה צרפתית ובקרוב יראה אור גם שם.

אחיות אחיות מאת רחל שליטא, הוצאות ליריקה וידיעות ספרים, 298 עמ'

כְתֹנֶת משחק / תמי שני  זמן קצר לאחר שניהלה עמו רומן קצר גם הוא, כותבת יהלי, בחורה צעירה, מכתב לסופר הנערץ עליה. שנינותה, חכמתה ופתיחות הלב שלה מעוררים את סקרנותו והוא משיב לה מכתב משלו כאשר הוא אינו מודע לכך שמדובר בדמות בדויה. בחלקו האחר של הספר שבה יהלי בזיכרונה אל רומן אותו ניהלה עם המורה שלה לציור בתקופת לימודיה בתיכון. שני סיפורי האהבה הללו והדמיון ביניהם מאפשרים לה לבחון את דמותה בעייני עצמה ובעייני הסובבים אותה, דמות של נערה צעירה שהופכת לבוגרת ותוהה ללא הרף, מה נכון ומה לא, מה מוסרי ומה אינו ראוי. הספר יוצא במסגרת סדרת "מקור" המעולה של אחוזת בית, בעריכתה של דנה אולמרט.

כְתֹנֶת משחק מאת תמי שני, הוצאת אחוזת בית, 253 עמ'

 

עריק / עילי ראונר  אולי המדובר או המתוקשר ביותר מבין ספרי הביכורים הללו הוא ספרו של ראונר, חוקר ספרות צרפת אשר הספיק עוד בהיותו כתב יד לזכות בפרס שרת התרבות לספרי ביכורים. הגיבור ב "עריק" עסוק בעיקר בבריחה. זה מתחיל כאשר בסמוך לסיום שרותו הצבאי משהו שובר אותו והוא עורק מן הצבא ונפלט אל מקום העבודה היחיד שמוכן להעסיק אותו בלי הרבה שאלות. מאוחר יותר הוא עוזב לפריס ושם כנראה מבין שהוא לא יכול לברוח מעצמו, שזה פשוט לא עובד. משהו קרה לו בצבא, משהו לא מרפה ממנו, מותיר אותו חסר מנוחה ובודד והוא ממשיך להימלט שוב ושוב בניסיון למצוא הקלה ונחמה. על גב הכריכה, בחר המחבר להוסיף כי הספר הזה אינו בדיה ובדרך זו אחרת הכל קרה לו.

עריק מאת עילי ראונר, הוצאת ידיעות ספרים, 205 עמ'

 

הלו דורית / ניר דרום  והנה נקדים את שעוד יקרה ונצרף אל חודש הביכורים אחד של זמורה ביתן שנראה לחלוטין חלק מהחבורה. דרום מגיע בכלל מתחום התקשורת החזותית והדבר ניכר כבר ברפרוף הראשוני, בתחושה הנותרת שרק שינויים קלים נחוצים על מנת לעבד את "הלו דורית" לסרט ישראלי שובר קופות. דורית ואמה שלה נפרדות בכל חופש גדול כאשר דורית נוסעת לדודה רייצ'ל בתל אביב וגם אמא שלה נוסעת, אבל איש אינו יודע לאן. אבל השנה היא עומדת לגלות כמה דברים על אמא ולצאת בעקבותיה אל מסע בן תשעה ימים שישנה את חייה. דולי פרטון, הזמרת הנערצת על דורית מלווה אותה לאורך הספר כולו שמסופר בארבעה קולות ולפעמים נדמה שפרטון היא קול חמישי ולא פחות חשוב.

הלו דורית מאת ניר דרום, הוצאות כנרת זמורה ביתן, 300 עמ'

 

[related-posts title="'הַצָּעָה לְסֵפֶר'"]

1 Comment

  1. עוזי אגסי
    25 באפריל 2015 @ 15:43

    מעניין אם ניתן לכלול בספרי ביכורים גם ספרי שירה? עמיחי חסון לדוגמא פרסם ספר ביכורים ״מדבר עם הבית״.
    אבל זה רק ספר שירה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן