Skip to content

הפרקליטות מזועזעת? פסק הדין בפרשת רצח תאיר ראדה הותיר ספק גם בלב אמה – האם זה לא מזעזע את ניצן?

איתי לנדסברג נבו - עורך אחראי של רצועת התעודה והתחקירים המעולה "מבט שני" בערוץ הראשון, בא חשבון עם הפרקליטות ועם פרקליט המדינה שתקף את התקשורת על שהעזה לעסוק בפרקליטות ולבקרה (תחקירי "דיני נפשות" ו "צל של אמת"). לנדסברג : "ניצן חוטא באי הבנת הדמוקרטיה. אין סכנה לדמוקרטיה בכך שלציבור מוצגות עובדות אחרות מאלה שמערכת החוק […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"גבירותי ורבותי. מדובר פה בערוצי תקשורת הנותנים במה נרחבת ביותר ל"תיאוריות קונספירציה". בדרך כלל, מתייחסים לתיאוריות כאלה בסלחנות. אך כולנו חייבים להבין שזוהי סכנה ממשית לדמוקרטיה. משפטים פליליים אינם תכנית ריאליטי".
פרקליט המדינה שי ניצן מזועזע משתי סדרות ששודרו לאחרונה בערוץ 10 ובערוץ 8. יש לו טענות קשות על העבודה העיתונאית , על התגובות שניתנו לפרקליטות רק במשורה, על דבריהם של סנגורים שהעלו שמועות לשידור ועל התקפות עיתונאיות על הפרקליטים.
האמת? למקרא הדברים הסכמתי עם מרבית קובלנותיו של ניצן. אכן איננו רוצים לחיות במדינה שבה גורלו של אדם יקבע על פי סקרים תקשורתיים, יש לאפשר לגופי החקירה המקצועיים למצות את החקירה ולקבוע על פי ראיות וממצאים אם להאשים אדם כלשהו במעשה או במחדל. אכן פסק דין של ביהמ"ש העליון הוא ערכאה עליונה וסוף פסוק, אלא אם הרכב רחב יותר ביטל אותה ופסק אחרת…או אם חלילה נתגלו ממצאים חדשים ונקבע דיון נוסף.
אלא שניצן פוסל במומו. איננו רוצים לחיות במדינה שבה גורלו של אדם יקבע על פי רצונה של המשטרה לקבל סיקור תקשורתי אוהד. אתייחס לפרשת רצח תאיר ראדה שבה עסקה גם תכנית מבט שני של הערוץ הראשון מראשיתה.

הרבה שאלות ואין תשובות - איתי לנדסברג נבו (צילום מדף הפייסבוק)
הרבה שאלות ואין תשובות - איתי לנדסברג נבו (צילום מדף הפייסבוק)

סימני שאלה קשים ואין תשובה
שבועיים אחרי הרצח כינסה המשטרה מסיבת עיתונאים בשעה שמונה בערב – זמן המהדורות המרכזיות של החדשות – והודיעה שהחשוד בידיה, הודה ושיחזר. אלא שסרטי השחזור שהגיעו לידינו אחר כך הוכיחו שבאותה שעה ויותר מאוחר משעה שמונה, רומן זדורוב עדיין היה מצוי בתא השירותים כשהוא משחזר לעיני חוקרי המשטרה את בריחתו מהתא. בריחה שלא הותירה את סימני הנעליים על האסלה והניאגרה, אלא הותירה סימני שאלה שלא נפתרו עד היום. אבל למשטרה היה חשוב להופיע מהר עם הצלחות בטלוויזיה. סדרות התעודה וסרטי התעודה באו רק שנה ושלש שנים מאוחר יותר (מבט שני) ועשר שנים מאוחר יותר (ערוץ 8).
פרסמנו אז כבר בעת ההליך המשפטי את סימני השאלה שהעלתה המשפחה וצוות חוקרים מטעמה. בהמשך פרסמנו את חומרי החקירה והשחזור והעלינו את הספיקות שהועלו גם בסדרה האחרונה של ערוץ 8 (צל של אמת) וגם נושאים אחרים שלהם המשטרה והפרקליטות לא נתנו תשובה עד היום.
בית המשפט העליון אכן דחה את הערעור של זדורוב, אלא שניצן שכח ששופט המיעוט דווקא זיכה אותו מחמת הספק. ואם ספק כזה נטוע בליבו של שופט עליון שבדק וקרא ושמע את כל הצדדים, מדוע ספק כזה לא יכול להיות נטוע בלבם של עיתונאים? או של הציבור הרחב שמתקשה לראות את שלוש העקבות של מי שברח מתא השירותים ועד היום לא נתפס. עקבות שעשויות להוביל אל הרוצח. הציבור הרחב שואל את עצמו מי זה? ומדוע המשטרה חתכה ראייה מרכזית – את מכנסיה של תאיר ראדה – כאשר הגיע מומחה בין לאומי לעניין טביעות הנעליים שעל פיהן הורשע זדורוב?.
והיכן רואים את אותן טביעות נעליים בין כתמי הדם שעל המכנסיים? אם המומחה העולמי טוען שאלה כלל לא טביעות נעליים והמומחה הישראלי מנסה בכוח להתאים את הכתמים לנעליים שעליהן לא נמצאו שום סימני דם או די.אנ.איי של תאיר.
מדוע לא נבדקו עשרות טביעות אצבעות בתא השירותים והוצלבו עם הילדים והילדות שנכחו באותו יום בתא. מאז הרצח התגייסו כולם לצה"ל ולמשטרה יש את טביעות אצבעותיהם של כולם?

פסק הדין בפרשת רצח תאיר ראדה הותיר ספק גם בלב אמה – האם זה לא מזעזע את ניצן?
בית המשפט המחוזי בנצרת קבע שהוא יכול לפסוק "רק על סמך ראיות שהובאו בפניו". מי מביא את הראיות? המשטרה. אותה משטרה שמיהרה לעצור לחמישה ימים שני עובדים אחרים בביה"ס נופי גולן והאשימה אותם ברצח תאיר ראדה לפני מעצרו של זדורוב. אותה משטרה שלא מצאה בדל DNA של זדורוב בזירת רצח אכזרי שבו נשפך דם רב, נתלשו שערות בעת מאבק אלים שהותיר שבעה מוקדי דימום בראשה של הקרבן וחתכים רבים על ידיה וצווארה ועקבות נעליים רבות בדם שלגביהן אין ויכוח שאינן של זדורוב.
כל העובדות הללו לא קיבלו תשובות. אז לניצן יש פרקליטות, נכון. אלא שנדמה שהפרקליטות מסמנת בעיקר מטרה אחת – הצלחה בתביעה והרשעה. אחוז ההרשעות בישראל הוא מן הגבוהים בעולם. בתי המשפט נדמה נוטים לקבל את עמדת התביעה ולסנגוריה קשה מאוד לצאת עם זיכוי, אלא לאחר שנים של מאבקים ציבוריים ומשפטיים. כלומר – לפרקליטות יש כוח רב. אולי רב מידי.
התלונות של ניצן הן דמעות של קוזק נגזל . הוא מקונן על כמה סדרות תעודה שערערו על כוחה של הפרקליטות לקבוע את גורלו של אדם תוך שהיא שולטת במידע שמגיע אל השופטים.

סימני שאלה, הרבה תהיות, ולפרקליטות אין תשובות - תאיר ראדה (צילום ארכיון באדיבות המשפחה )
סימני שאלה, הרבה תהיות, ולפרקליטות אין תשובות - תאיר ראדה (צילום ארכיון באדיבות המשפחה )

זו הפרקליטות שניסתה להדיח את ד"ר מיה פורמן בשל חוות דעת התומכת בעמדת הסנגוריה לגבי הסכין המשוננת.
ניצן חוטא באי הבנת הדמוקרטיה. אין סכנה לדמוקרטיה בכך שלציבור מוצגות עובדות אחרות מאלה שמערכת החוק הביאה לבית המשפט. להיפך – כוח רב מידי בידי מערך התביעה עלול לפגוע בדמוקרטיה. עלול לפגוע בחופש הדעה ובזרימת המידע. בעצמאות השופטים וביכולת של שוטרים לבקר את עבודת חבריהם. פגיעה ביכולתו של הציבור לקבל מידע היא הפגיעה האמתית בדמוקרטיה. ניצן רוצה להשתיק כתבות עיתונאיות שאינן לרוחו או פוגעות לדעתו בעבודת פרקליטיו. במקום לכבד את הדעות הללו ולבדוק את עצמו ולענות לעניין, הוא כורך תכניות ריאליטי עם כתבות תחקיר.
למיטב הכרתי סגירת תיקים של בכירים בשירות המדינה (רות דוד), היא מעשה פוגעני יותר בשלטון החוק מכל סרט תעודה. אי חקירת שחיתות (ברשות המיסים) בטיעונים שונים ומשונים משפטיים ומפולפלים, פוגעת בדמוקרטיה עשרות מונים יותר מכל סדרת תעודה, שגויה ככל שתהיה.
הפרקליטות מזועזעת? טוב שכך. אף אחד עוד לא נכנס לכלא בגלל סדרת תעודה ואף אחד לא חטף מאסר עולם בגלל תחקיר עיתונאי. אבל רבים יושבים בכלא בשל טעויות של פרקליטים ומשפטים שאין להם תשובות לעובדות כואבות וקשות.

7 Comments

  1. דורין אלן בל-דותן
    5 באפריל 2016 @ 17:09

    אם מערכת המשפטים של מדינת ישראל חייבת להטיל עלינו אימה כי היא כבר לא מעוררת בלבבותינו אהבה יראת כבוד, כבר הפסדתם. כבר אין דין ואין דין – רק משטר אכזרי בסגנון תורכיה. מה נותר לכם, אלא להתנהג בנו בברבריות ובריונות ולשאת את תוצאות הרושם שהדבר יגרום בעיני האומות? חבל. פעם חשבנו כי במדינה היהודית נמצא צדק ומשפט. שברתם אל לב התם של האומה

    הבאתם אותנו למצב בו אזרחים יהודיים של מדינת ישראל, ה"מעזים" לבקש הגנה על ילדים חוסים מפני אכזריים המקבלים משכורת מהמדינה, עומדים לדין לפי חוקים מהאימפריה העות'מנית. לא כל מקבל משכורת מהמדינה עובד ציבור.

    לכו להסביר את הדבר לאומות העולם. תראו את עצמכם משתקפים בעיני אומות העולם כשתנסו להסביר להם כי אזרחים יהודים במדינת ישראל המנסים להגן על ילדים חוסים נשפטים לפי חוקים מתרבות עתיקה שהייתה ידועה כברברית, שרדפה כבוד באלימות והייתי שרירותית ומטורללת. לכו להסביר אתם שמדינת ישראל שופטת יהודים מוסריים לפי חוקים של העות'מנים לעולם המנסה להתעלות מהברבריות של העבר. ואז תגיד להם שאתם צריכים עוד כסף מהם "להלחם בטרור המוסלמי" ומגיע לכם כי מדינת ישראל היא הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון.

    מערכת המשפטים של מדינת ישראל יותר דומה לאינקוויזיציה מאשר למערכות המשפטים הנאורות בעולם ואזרחי מדינת ישראל הנאורים והמוסריים מתביישים ומצטערים מכך.

  2. שוקי משעול
    5 באפריל 2016 @ 11:48

    2016-04-04 דקה 3:30 דקה 11:00 בתחקיר המצויין של נס לי ברדה בתוכנית עובדה ערוץ 2 מיום 2016-03-31 21:30 :

    מיליון דולר ביקש רונאל פישר בשביל לסגור בעסקה את התיק לאסי אבוטבול בזכות קשריו עם המאהבת שלו פרקליטת המחוז רות דוד , עדותו של עו"ד מנשה סלטון שותפו של עו"ד יורם חכם ועדותו של אסי אבוטובול עצמו !! לפי העדויות עו"ד חכם שהיה מצוי מאוד במערכת הקשרים והיחסים בתוך מערכת אכיפת החוק והמשפט בישראל יעץ ללקוח שלו אסי אבוטבול " קח את העסקה היא טובה " דקה 12:00 ,מהיכרותו את הנפשות הפועלות ידע עו"ד חכם בוודאות שהבטחות רונאל פישר תתממשנה …..!! תחשבו גם … שעזות המצח להציע הצעה כזו לעבריין רוצח והסיכון שאם לא תושג עסקת טיעון כפי שהבטיח רונאל פישר יוציאו עליו חוזה מעיד על הביטחון המוחלט שרות דוד תשיג את העסקה בכל מחיר . תעשיית פשע של סחיטה בחסות החוק והיועמש לא חוקר ולא מעמיד לדין … אתם מבינים כבר שאנחנו מדינת פשע ….פרשת ניסיון הסחיטה של רונאל פישר בזכות קשריו עם רות דוד הייתה בשנת 2008 ,( מבטל את ההתיישנות של מנדלבליט ) , היום אנחנו יודעים בוודאות על פי הודאתה של רות דוד וכאמור בדו"ח של מנדלבליט שאכן בין רות דוד לרונאל פישר היתה מערכת יחסים " אישית " אינטימית , יודעים גם שרות דוד קיבלה מרונאל פישר ואחרים מתנות יקרות ערך בתקופה שהייתה פרקליטת מחוז תל אביב פלילי .
    שימו לב טוב טוב טוב אף גורם מרשויות אכיפת החוק לא התייחס לעדויות החמורות שהובאו בהקשר זה בתחקיר המצויין של נס לי ברדה , היועמ"ש אפילו לא שקל לבדוק את הדברים שאולי יביאו לפתיחה מחדש את חקירת מפעל הסחיטה והשוחד של רות דוד ורונאל פישר במשך שנים רבות , אף אחד מאמצעי התקשורת לא נזעק ,,, האזרחים מוכים בהלם לא פוצים פה ….. מה זה אומר על גופי אכיפת החוק והמשפט במדינת ישראל ? מה זה אומר על התקשורת בישראל ? מה זה אומר על הגופים שאמורים להיאבק בשחיתות ? מה זה אומר עלינו כאזרחים ??? תחשבו לבד אתם כבר מספיק גדולים @@@@

    שוקי משעול
    חושף פרשות שחיתות
    ברשות המיסים ובמערכת אכיפת החוק .

  3. שוקי משעול
    5 באפריל 2016 @ 11:29

    2016-04-05 גם אנחנו רוצים … ממש רוצים , מערכת משפט ופרקליטות עצמאים וחזקים אבל ….אנחנו רוצים אותם : ישרים , הגונים , מקצועים , שקופים נטולי פניות ואינטרסים , נקיים משחיתות ומבוקרים ביקורת אמיתית שתמנע תופעות פשע מאורגן כמו זו שנחשפה בפרשת רות דוד -רונאל פישר -איתן רוב .

    המבחן הראשון של מערכת המשפט והחוק בישראל הוא חקירה אמיתית של פרשת רות דוד והסקת מסקנות ….מה שלא קרה עד היום ולכן חוסר האמון של הציבור במערכת המשפט הולך וגובר @@ .

    זאת הסכנה האמיתית לדמוקרטיה בישראל !!!

    שוקי משעול
    חושף פרשות שחיתות
    ברשות המיסים ומערכת אכיפת
    החוק בישראל.

    • גידי
      5 באפריל 2016 @ 15:45

      שי ניצן פשוט מנסה לסגור את האורווה כשהסוסים כבר ברחו לו ( פרשת רות דוד ושות), אכן קו פרשת מים.. שרת המשפטים בניגוד לפרסומים מגמתיים לא יצאה נגד החלטת בגצ !היא אמרה שהנושא הוא לא בסמכות בגצ וזה הבדל גדול. שקד לא טיפשה היא לא יוצאת נגד ההחלטות .ואכן נראה בגצ מגלה התערבות בנושאים שאין כמעט בשום בית דין כזה בעולם,בלי קשר לרמת ואיכות הפוליטיקאים., פרופסור פרידמן שר משפטים לשעבר משמיע את קולו, היתרון שלו למיטב ידיעתי שהוא לא בשמאל ולא בימין .

  4. גידי
    5 באפריל 2016 @ 7:30

    יש הבדל גדול בין להביע ביקורת לבין קבלת החלטה של בית משפט. ביקורת היא חלק מהדמוקרטיה בתנאי שהיא נשענת על עובדות אמתיות ונעשית מתוך כבוד ודרך ארץ. לכל הליך יש סוף ואת החלטת בית משפט יש לקבל !!!
    אחרת אנו מערערים את היסודות שהמדינה והחברה עומדים עליהם.
    אני חושב שפרקליט המדינה החליק על השכל ,ונתן אפילו פתח לטענות נגד "החונטה" של הפרקליטות ובתי המשפט, כפי שהכותב איתי לנסברג נבו מביע.
    לסיום אומר שאילו לא הייתה ביקורת של הסופר אמיל זולא ,דרייפוס היה נשכח נמק ומת בכלא באי השדים.

  5. גורן
    5 באפריל 2016 @ 4:37

    ללא קשר למקרה לציבור גדול אין אימון במערכת המשפט והפרקליטות בישראל

    • דבורה מור
      10 באפריל 2016 @ 11:07

      עובדתית ;
      ללא קשר למקרה זה או אחר .
      ' אין חדש תחת השמש ' .

      אני לא בעד או נגד
      רק מציינת עובדות .

      חג שמח

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן