Skip to content

אקולוגי, אורגני, ובלי פסולת

אתם בטח תוהים אילו לקוחות יטרחו לגרור את כל הצנצנות והבקבוקים מהבית אל החנות ובחזרה. תתפלאו, רבים ומה שיותר מפתיע, צעירים וצעירות חדורי מודעות אקולוגית. זוגות צעירים מגיעים עם הילדים והילדים שאוהבים את פארק השעשועים הזה. משתפים פעולה.
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כמה אנשים זוכים להגשים חלום? כמה מהם יסכנו הכל כדי להביא אותו לידי ביצוע, וכמה מהחלומות הם אקולוגיסטים נטו? לא הרבה. נטלי היא אחת מאלו שבניגוד לכל הסיכויים הגשימה את חלומה.

בתהליכים - צילום: עמית מנדלזון

נטלי היא אקולוגוסטית בנשמתה, היא ממחזרת, חסכת מים וחשמל, לא משתמשת בשקיות פלסטיק, גם אם תצטרך להדס עמוסת מזון במעלה הרחוב בו היא גרה וארבע קומות ללא מעלית. אפילו את בדלי הסיגריות היא אוספת במאפרה מיוחדת אותה היא נושאת לכל מקום.

היא גם מקפידה על אוכל אורגני, בריא ירקות ורק בעונתם – למגינת ליבו של בן הטיפש עשרה שלה שמעדיף מזון מהיר. היא לא תרכוש עגבניות בחורף היא גם לא תיגע בה אם תונח לה על הצלחת במסעדה.

ויום אחד אחרי שלוש שנים שלמדה את הנושא במסגרת ארגון ללא מטרות רווח שהקימה וניסתה לשכנע חנויות אחרות לפנות לכיוון, החליטה נטלי לפתוח את BAR A VRAC.

ההגדרה EN VRAC פירושה ללא אריזות או עם תרצו במשקל.

היא פנתה אלי שאבנה את הרהיטים ובעצם… כל מה שאמור להיות בתוך חנות ובר. והיות בר א וראק כבר בן למעלה משנה וזה הזמן להציג את הקונספציה מסביבו.

ככה זה נראה כשסיימנו - צילום: עמית מנדלזון

חנות ומעדניה

ליבו של העסק הוא חנות ומעדניה בה ניתן לרכוש כל מוצר אבל…ללא אריזות, שכן אריזות הן פסולת מיותרת, אלא במשקל בשקיות נייר, בשום פנים ואופן לא שקיות פלסטיק מכל סוג שהוא. רוב הלקוחות מגיעים לחנות מצויידים במיכלים שלהם מהבית, שוקלים אותם, ממלאים אותם ומשלמים בדיוק עבור כמה שהם רוצים. זה נשמע פשוט אבל למעשה מדובר בהרבה מאוד פתרונות מיוחדים שכן אין דין קמח כדין שמן זיית או דבש. כל מוצר והמיכל בו ניתן לאכסן אותו והברז שיתאים לו. ותאמינו לי עבודת התאמת הברזים לא היתה פשוטה, אבל את נטלי כלום לא יעצור בדרך לחלום.

שמנים דורשים חביות מתאימות וברזים מיוחדים - צילום: עמית מנדלזון

אתם בטח תוהים אילו לקוחות יטרחו לגרור את כל הצנצנות והבקבוקים מהבית אל החנות ובחזרה. תתפלאו, רבים ומה שיותר מפתיע, צעירים וצעירות חדורי מודעות אקולוגית. זוגות צעירים מגיעים עם הילדים והילדים שאוהבים את פארק השעשועים הזה. בין היתר בגלל הממתקים, משתפים פעולה.

ילדים מתים על זה - צילום: עמית מנדלזון

כאמור החנות איננה מספקת אריזות פרט לשקיות נייר, פלאסטיק מוקצה מחמת המיאוס. אבל יש מוצרים שאי אפשר לרכוש ללא אריזה במקרה כזה המיכלים מוחזרים והפיקדון מוחזר ללקוח.

מוצרים אורגנים מהאיכות הכי גבוהה וכמה שיותר מקומי.

נטלי היא מה שאני קורה סנובית של אוכל, יש לה אף וחיך רגישים במיוחד ואת המוצרים בחרה בקפידה רבה. על פי הקריטריונים הכי קפדנים של מזון אורגני. הירקות מגיעים ישירות מהחקלאים וכמה שיותר מקומי יותר טוב כמובן במגבלות האיכות. מצד אחד יש כאן תמיכה בחקלאות המקומית ומצד שני מוצרים שמגיעים מרחוק מחייבים הובלה מזהמת.

כמובן שלא הכל ניתן למצוא בצרפת ולפעמים גם לא באירופה אבל רוב המוצרים מקורם בפרובאנס. כמובן שתוכלו למצוא מוצרים דומים בסופרמרקט אורגני אבל לא באותה איכות ולא בהקפדה על התוצרת המקומית.

המעדניה - צילום: נטלי בודה

היין אורגני ונבחר בקפידה, הבירות אורגניות, אפילו המיצים הממותקים אורגניים שלא לדבר על המיצים הטבעיים. והיות ונטלי מכירה מקרוב את בעיית הגלוטן שכן בנה הבכור סובל ממחלת קרון ואסור לו לגעת במוצרים עם גלוטן יש בחנות אפילו סקציה מיוחדת של קמחים ומוצרים נטולי גלוטן.

מסעדה המבוססת על אפס פסולת ואוכל טבעוני וצמחוני

היות ואצל נטלי שום דבר לא פשוט הרי שיש גם מסעדה, ואנחנו מגישים ארוחות צהריים טבעוניות צמחוניות ואוכל טבעוני איננו זמין כל כך בצרפת. אבל מעבר לעובדה שהאוכל טעים הרי שכל עניין המסעדה מבוסס על מה שנקרא אפס פסולת.

מנה צמחונית - צילום: עמית מנדלזון

מי שראה אי פעם כמה פסולת מוציאה מסעדה בסוף כל יום יבין על מה המדובר. במסעדה של נטלי אין דבר כזה לזרוק אוכל. למשל: ביום שלישי הגיעו תאנים טריות, עד יום רביעי הם עמדו למכירה מה שנשאר החל להופיע על הצלחות של הלקוחות, ובסוף השבוע טארט תאנים מפואר וטעים להפליא פאר את ויטרינת המעדנים.

טארט תאנים - צילום: עמית מנדלזון

מה שלא נמכר יבושל, כמובן שהדבר מחייב התארגנות לוגיסטית מתאימה אבל הדבר נכון לכל הפרוייקט שהוא מסובך למדי מבחינה לוגיסטית וכולו אורגן ומנוהל כמו שעון שוויצרי על ידי נטלי למרות כל המגבלות.

ואם חיפשתם את הנקודה הישראלית (טוב טוב זו בדיחה שלי) אז רבים מהמאכלים הם מזרח תיכוניים להפליא וזה כולל פיתות (לפעמים) טחינה, שגרמתי לכולם להתמכר אליה, בבה גנוש, חצילים ופלפלים אפויים. חומוס מכל דגן שרק אפשרי (פול, שעועית, עדשים וכמובן…חומוס). מנות היום הן בגדר מסתורין מוחלט לפעמים גם עבורינו אבל יש לקוחות שמגיעים מדי יום לאכול אוכל בריא טעים ולא יקר.

על חזית החנות מתחת לשלט, כתבנו: "כאן תתמכו בחקלאות המקומית ובתעסוקה עצמאית במקום להעשיר את אלו שמנסים להרוג אותם".

אז אם הגעתם למארסיי, וחשקה נפשכם באוכל טוב או סתם לראות תערוכה יפה (יש במקום תמיד תערוכת ציורים או תמונות) מוצרים איכותיים ובעיקר חיוך ושיחה נעימה, אתם מוזמנים לטפס במעלה הרחוב הראשי של העיר הקנבייר ושם לצד הפסל שממול כנסית הרפורמה תמצאו אותנו.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן