Skip to content

קו 301 – נסיעת בלהות בסופרבוס

נוסעת בקשה להגיע בעת ערב לביתה. הנסיעה בקו 301 ממפרץ חיפה לביתה בכפר ברוך, הפכה לדידה לנסיעת בלהות אלימה שכללה תקיפתה מילולית ופיזית עם נהג אוטובוס אדיש ומשטרה שהגיעה ולא ידעה מימינה ושמאלה. אם בקשתם משטרה דור 2017? קיבלתם משטרה משנת 51. מזל שהשוטר הגיע בניידת ולא בדליג'אנס
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

תחקיר מגפון – טיפול כושל משטרתי ואדישות של חברת אוטובוסים לנוסעת שהותקפה, זו אולי הדרך לתאר את תלאותיה של נוסעת בקו 301 מה"מרכזית" במפרץ חיפה לביתה באחד מיישובי העמק. הנוסעת שהותקפה, נחבלה, ביקשה עזרה מהנהג, ונענתה: החליפי מקום. השוטר שהגיע לאחר שהוזעק בידי הנהג, "שכח" לגבות פרטים מהנוסעת שהוחשדה בתקיפת הנוסעת וכעת המשטרה "בודקת" את ומחפשת את החשודה בתקיפה.

סופרבוס עם סופר אדישות?
סופרבוס עם סופר אדישות?

בתחילת חודש זה, בליל יום שני ה– 03.07 , נסעה אורי נחמן  (46) מתחנת המרכזייה שבמפרץ חיפה לביתה בכפר ברוך. הנוסעת התיישבה מאחורי נהג האוטובוס וניסתה לנמנם עקב השעה המאוחרת, עד שתגיע למחוז חפצה. אלא שמאחוריה החל נוסע לנהל שיחה קולנית במכשיר הטלפון הסלולרי שלו שהפכה עד מהרה לוויכוח קולני כועס. השיחה הקולנית והצעקות נמשכו ובשלב מסוים פנתה אורי לנוסע ובקשה ממנו להנמיך את קולו. "אתה צועק בטלפון, מפריע לי. בבקשה דבר בשקט". הנוסע המשיך בשלו מבלי להתייחס לבקשתה ובצר לה פנתה הנוסעת לנהג האוטובוס ובקשה ממנו לבקש מהגבר להנמיך את קולו או לפחות לעבור מקום לנקודה מרוחקת ממנה. הנהג, כך מספרת אורי, הביט בה באדישות וענה: גב' אם זה מפריע לך? תעברי לספסל האחורי".
"למה עלי לעבור?", ענתה אורי, "לא אני מפריעה, קניתי כרטיס ואני בוחרת לשבת כאן, אחוריך". "גב' את מחפשת לעשות בלגן?", כעס הנהג, "לא טוב לך, תעברי לספסל האחורי".
"אני לא עוברת" השיבה אורי.
"בשלב  זה", היא מספרת, קמה נוסעת צעירה כבת  20 והחלה לקלל ברוסית ולצעוק לעברי, שאסתום את הפה". אורית ענתה לה שזה עסקה ולא עניינה והיא מבקשת שאותו אדם ינמיך את קולו.
"נהג האוטובוס הביט בי ואמר: עכשיו גברת אני אומר לך ללכת אחורה, או שאני מוריד אותך מהאוטובוס, או שמתקשר למשטרה".
תוך כך הנוסעת הצעירה התקרבה לאורי ו"החלה לקלל ולגדף אותי במילים קשות ופוגעניות שלא אחזור עליהן מפאת גסותן ואלימותן המילולית", מספרת אורי.
אורי: "פלטתי לעבר הנהג, אתה יכול להתקשר למשטרה, אני אשמח אם זה יקרה", "אלא שהצעירה התקרבה אלי והמשיכה בשלה, לקלל ולאיים עלי. הייתי המומה ופחדתי, לכן החלטתי לשבת במקומי ולנסות להתעלם מהצעירה בציפייה שיחלוף זעם", היא מעידה. "אלא שלצערי קרה ההיפך, הצעירה, מעודדת מעצמה, ומחוסר התייחסות הנהג לקורה, המשיכה לקלל ולגדף עד שלא הבלגתי, הסתובבתי לעברה ואמרתי לה: "אם את לא מפסיקה, אני אעצור את האוטובוס ואזמין משטרה", "זה הספיק לצעירה, היא התנפלה עלי מכה בי באגרופים ומושכת בשערי ואף ירקה עלי"
"חשתי סחרחורת ושאני מאבדת הכרה, בשלב זה קמו מספר נוסעים והרחיקו את התוקפת ממני. רציתי לצלצל למשטרה, אך שמתי לב שהסוללה התרוקנה וביקשתי מהנהג וגם מהנוסעים מכשיר סלולרי שאוכל להתקשר למוקד 100. הנהג היה אדיש והנוסעים חששו להסתבך והעדיפו להתרחק", היא מספרת. "תוך כך התקרבנו לצומת כפר ברוך, תחנת היעד שלי ואני ניסיתי לשמור על כוחותיי שאוכל לפחות לרדת מהאוטובוס", מספרת אורית, "הדקות עברו כנצח, כאילו הזמן עצר מלכת, חשתי מזועזעת, מושפלת, פגועה ובכיתי. לנהג האוטובוס זה לא עניין. הוא פשוט המשיך בנסיעה. "זמן קצר לפני שהגענו לצומת כפר ברוך, פניתי לעבר הצעירה ואמרתי לה: 'תתביישי לך, את בגיל הבת שלי וככה את מתנהגת?', זו הייתה טעות , כי לגביה  זה היה להוסיף דלק למדורה, היא המשיכה ביתר שאת את צעקותיה וקללותיה הגסות ואני שהבטתי בנהג, שמתי לב שמבחינתו הכל בסדר, הוא המשיך בנסיעתו כרגיל".

החבלות על פני זרוע היד
החבלות על פני זרוע היד

ברגעים אלו הגיעה האוטובוס לתחנת צומת כפר ברוך ועצר. אורי חשבה שכאן הסתיימו צרותיה, אלא שאז חשה בבעיטה בגבה והיא הוטחה ממדרגות האוטובוס אל הכביש. "הבעיטה הייתה כל כך חזקה", היא מספרת, עד שהתקשיתי לנשום.  נאחזתי באוטובוס ואמרתי לנהג שאני לא יורדת ולא עוזבת עד שיזמין משטרה", "נהג האוטובוס נבהל, עצר את הנסיעה והתקשר למוקד 100. ולאחר כרבע שעה הגיעה למקום ניידת. בעודי בוכה, כואבת ונסערת, סיפרתי לשוטר את מה שאירע והוא פנה לצעירה בשאלה: למה עשית? היא ענתה לו שאני קרעתי לה את החזיה. השוטר שאל את הצעירה: את מבקשת להגיש תלונה נגדית והיא ענתה לו שהיא ממהרת לביתה וזה האוטובוס האחרון. "אני אתלונן כבר בעפולה".
אורית ראתה שהשוטר מתכוון לסיים את טיפולו הכושל בתקרית אך לא התכונה לוותר. "אני מבקשת שתיקח את פרטי התוקפת ואת פרטי הנהג", אמרה לשוטר. להפתעתי הנהג מסר לשוטר רק את מספר הטלפון שלו והצעירה שירדה מהאוטובוס לבקשת השוטר, הזדרזה לעלות שוב לאוטובוס.  מופתעת פניתי לשוטר: אתה לא לוקח ממנה פרטים מזהים?",
"הלו, חכי רגע", אמר השוטר לצעירה שעמדה לעלות לאוטובוס, מספרת אורי. "אני נורא ממהרת, לא יהיה לי איך לחזור הביתה" ענתה לו הצעירה. "השוטר החליט לוותר וביקש ממנה מס' תעודת זהות בעל פה ושאל לשמה. "קוראים לי חני", ענתה הצעירה ועלתה לאוטובוס. השוטר חזר לניידת ונסע לדרכו כשאני המומה מכל המתרחש.

למרות התלונות ולמרות שראה את מצבי, השוטר לא טרח לקחת פרטים מזהים, לא ווידא את הפרטים מעל גבי מסמך או תעודה מזהה. כלום. לא עצר אותה לחקירה. כלום. הדבר היחידי שעשה הוא לקחת ממני עדות ותו לא. באשר לנהג? השוטר לא טרח לשאול, לתחקר גם אותו. פשוט לא עשה כלום והזדרז לנסוע לאן שרצה. אני נותרתי בתחנה המומה, מושפלת, בוכייה וכואבת. נכון להיום אני חייה בחרדה נפשית, לוקחת כדורי הרגעה, עם כאבי גב חזקים וסימני חבלות על זרוע ימין", מסכמת אורי.
"אני רוצה להאמין שאין כאן דפוס של נורמת התייחסות לאזרח מצד חברת האוטובוסים שמתהדרת בשם: "סופר באס" ומצד משטרת ישראל שיודעת לשמור בתוקף את "זכות האדם לפרטיות ושלום משפחתו בצד שלוות שכניו, כפי שנוהגת המשטרה בפתח תקווה כלפי המפגינים, ולשמור עלי, האזרחית הקטנה, לא יודעת".
סוף דבר – למחרת התקרית, פנתה אורי למשטרת מגדל העמק הקרובה למקום מגוריה וביקשה להתלונן. היא זומנה למחרת היום, יום רביעי, לתחנת עפולה שם ביקש ממנה חוקר פלילי לנסות לזהות את התוקפת מבין שלל צילומים שהונחו לפניה. אורי לא הצליחה לזהות והמשטרה "עדיין חוקרת".


תגובת חברת סופרבוס:

"עם קבלת הפנייה (פנית מגפון לחברת האוטובוסים א.מ) הנהג זומן לבירור והנושא נבדק. החברה מגנה כל התנהלות שאינה עומדת בקנה אחד עם רמת השירות שהיא שואפת ללתת. הנושא יטופל במסגרת הנהלים הפנימיים בחברה ויופקו לקחים על מנת למנוע מקרים דומים בעתיד"

תגובת המשטרה:
"כשהשוטר הגיע לאוטובוס נאמר לו על ידי הנהג שהיה כאן מקרה של וויכוח קולני בין שתי נוסעות. לא צוין בשום דרך כי הייתה כאן תקיפה כלשהי, לכן הוא הסתפק בהרגעה ולא לקח פרטים מזהים. למחרת כשהמתלוננת הגיעה לתחנת מגדל העמק, המשטרה פעלה ביעילות וכבר למחרת היום היא זומנה לתחנת עפולה, שם התבקשה לעזור בזיהוי פלילי. אנו מצרים על התקרית, אכן, מוטל היה על השוטר לקחת פרטים מזהים, אך החקירה טרם הסתיימה והתיק לא נסגר".

– אורי, במשטרה טוענים כי לשוטר שהגיע לא היה מושג כי מדובר בתקיפה חבלנית וכל מה שנאמר לו שהייתה תקרית של ויכוח קולני בינך לבין נוסעת ולא יותר"
"משקרים. שימסרו לך את ההקלטה של השיחה למוקד 100, כבר שם נאמר על ידי הנהג כי נוסעת הותקפה ומבקשת להגיע למקום".

שלום לאה לשם, עוזרת דובר צפון במשטרה, זה שוב אליק מאור, דיברתי עם אורי והיא שוללת מכל וכל את דברי השוטר. לדבריה לא רק שנאמר לו שהייתה כאן תקיפה חבלנית של נוסעת כלפיה, אלא שגם קודם לכך, כבר בפניה למוקד 100, נאמר במפורש כי המשטרה מתבקשת להגיע מהר כי הייתה כאן תקיפה של נוסעת על ידי נוסעת אחרת, אפשר לקבל את תיעוד האודיו של השיחה?
"בדקתי, נכון, נאמר בהודעה למוקד 100 על תקיפה. אלא שבהודעה הראשונית (אולי הכוונה למה שגבה השוטר בניידת, אחרת לא מובן באיזו הודעה ראשונית א.מ), לא נאמר על תקיפה, אלא רק לאחר שהאוטובוס נסע מהמקום".

– לאה, לא קשה לזהות את הנוסעת, היו מעט נוסעים, יש מצלמות אבטחה בתחנת האוטובוס ויש דרכים נוספות להגיע אליה ומהר
"כמו שאמרתי לך, התיק לא נסגר והחקירה נמשכת"

מגפון יבדוק בימים הקרובים מה נעשה בחברת האוטובוסים בכל הנוגע לנהג, ומה עשתה המשטרה אליה הועברו פרטי הנסיעה, מספר האוטובוס, שעת היציאה מעפולה ועוד. האם נגבתה עדות מהנהג? האם הצליחה המשטרה להגיע לחשודה בתקיפה והיכן עומד התיק.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן