Skip to content

לראשונה: צה"ל פותח מרכז סיוע לנפגעי תקיפה מינית

תא"ל רחלי טבת-ויזל, יועצת הרמטכ"ל לענייני נשים, הכריזה על פתיחת מרכז להתמודדות ותמיכה לסיוע נפשי לחיילות ולחיילים שנפגעו על רקע מיני, הריונות ואלימות במשפחה. המרכז פועל בצריפין. הפנייה למרכז אינה באמצעות הפניה רפואית והחיילים לא חייבים להגיש תלונה כלשהי
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

תא"ל רחלי טבת-ויזל, יועצת הרמטכ"ל לענייני נשים, הכריזה על פתיחת מרכז להתמודדות ותמיכה לסיוע נפשי לחיילות ולחיילים שנפגעו על רקע מיני, הריונות ואלימות במשפחה. המרכז פועל בצריפין. הפנייה למרכז אינה באמצעות הפניה רפואית והחיילים לא חייבים להגיש תלונה כלשהי

מאת אליק מאור

צה"ל צועד צעד נוסף קדימה. תא"ל רחלי טבת-ויזל, יוהל"ן (יועצת הרמטכ"ל לענייני נשים), הכריזה על פתיחת מרכז התמודדות ותמיכה לסיוע נפשי לחיילות וחיילים שנפגעו על רקע מיני, הריונות לא מתוכננים ואלימות במשפחה. המרכז הוקם במחנה צריפין לפני כשנה ופעל עד כה באופן חלקי כפיילוט. כעת הוא פותח את שעריו לכלל צה"ל. כך מדווח היום אתר צה"ל על ידי רותם פסו.

על רקע פתיחת המרכז, חידדה ויזל את חובת המפקדים בטיפול באירועים הקשורים במקרים מסוג זה ואמרה, כי חובת המפקדים להעמיק את פקודת המטה שכותרתה היא "איסור פגיעה על רקע מיני". ויזל ציינה, כי "המרכז נותן מענה כולל בתחום ליווי, תמיכה וסיוע נפשי לחיילים וחיילות, החווים אירוע משבר".  המענה של המרכז מגיע בצורה אינטגרטיבית – סיוע וליווי לצד טיפול רגשי הניתן ע"י צוות טיפול ייחודי.

אל"מ טבת ויזל
חידדה את חובת המפקדים. אל"מ טבת ויזל

חשוב לציין כי הפניה למרכז אינה צריכה להגיע על ידי או באמצעות הפניה רפואית ואין שום התניה מהחייל או החיילת הפונים, להגיש תלונה כלשהי. יתר על כן, חל איסור לקיים בירור או הליך בכל אירוע בו קיים חשד לפגיעה על רקע מיני, ללא התייעצות מוקדמת עם נציג יוהל"ן או פרקליט צבאי.

בנוסף לכך, על המפקד לשמור על חיסיון המתלונן/ת, לגלות רגישות כלפי כבודו של הנפגע ואין לשכנע נפגע להגיש תלונה או להניא אותו מהגשת תלונה באופן מכוון. באגרת שהופצה למפקדי צה"ל הודגשה חשיבות מרכז מהו"ת (מרכז התמודדות ותמיכה), כולל חובת הדיווח למרכז על מקרה שכזה, וכי הם נדרשים לעדכן את כלל חיילי צה"ל בדבר פתיחת המרכז ולעודד את הפניות אליו. אין ספק כי מקרים רבים של אונס חיילות, שפורסמו באחרונה, היו בין הזרזים לפתיחת המרכז לכלל צה"ל  בהקדם האפשרי.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן