מונופול שיחסל את עצמו

למונופול החדש אין תחרות בכלל. היות וכך הם מנסים לעודד את הרוכשים לבצע את הרכישה באתרי החנויות על האינטרנט ולא פלא כשמוצרים על המדף (לפחות כשמדובר במחשבים עצמם) פשוט …אין. עידוד הרכישה דרך האינטרנט יאפשר לחנויות לשנע סחורה מחנות לחנות, אבל זה אומר חיסול הדרגתי של החנויות עצמן. אם כן מה הרעיון ביצירת המונופול מלכתחילה?

Print Friendly

צרפת היא ארץ של מונופולים, שוק חופשי שמשתולל ללא בקרה וללא פיקוח. אז נכון שגם בצרפת יש מערכת שתפקידה לפסול מונופולים בהיווצרותם, אבל כמו בישראל גם בצרפת המערכת פשוט לא עושה דבר.

בולעת הכל - קבוצת קזינו

כך קורה שבתחום הסופרמרקטים נשארו שני שחקני ענק קבוצת קזינו, וקרפור (מדובר בדינוזאורים בקנה מידה עולמי) והם בולעים כל דבר העומד בדרכם. לקזינו יש גם רשת משנה למוצרים אורגניים הממוקמת בצמוד לכל סופרמרקט בינוני בערים משמה "נטורליה". נטורליה לא קמה כדי להרוויח כסף, להיפך היא נועדה לחסל חנויות פרטיות ושווקים אורגניים. אחרי הכל בסופרמרקטים של רשת האם יש מספיק מקום על המדפים למוצרים אורגניים, והם אכן שם. אם כן מדוע להקים סופרמרקט אורגני דלת ליד דלת? בעיקר שמספר הלקוחות בכל אחד מסניפי נטורליה לא מצדיק את עלות העובדים ושטח החנויות. אבל זה בדיוק העניין, קבוצת קזינו יכולה להרשות לעצמה להפסיד כסף, העיקר שתחסל את התחרות עם החנויות הקטנות.

אבל המונופול הבעייתי ביותר הוא רכישתה של רשת האלקטרוניקה DARTY על ידי FNAC שתי הענקיות הללו היו למעשה השחקניות היחידות בתחום האלקטרוניה ובעיקר המחשבים, כשדרטי מבטיחה שמי שימצא מחיר טוב יותר למוצר כלשהו, היא תחזיר לו את ההפרש. לדרטי היה גם שירות אחרי רכישה, מעבדת תיקונים במקום בעוד ש-FNAC היתה שולחת הכל למעבדה.

עם רכישת דרטי על ידי FNAC קרו מספר דברים:

1. מספר המוצרים המונחים בתצוגת שתי החנויות באופן משמעותי.
2. המחירים טיפסו לשמיים
3. שירות אחרי הרכישה של דרטי חוסל סופית

למונופול החדש אין תחרות בכלל. היות וכך הם מנסים לעודד את הרוכשים לבצע את הרכישה באתרי החנויות על האינטרנט ולא פלא שמוצרים על המדף (לפחות כשמדובר במחשבים עצמם) פשוט …אין. עידוד הרכישה דרך האינטרנט יאפשר לחנויות לשנע סחורה מחנות לחנות, אבל זה אומר חיסול הדרגתי של החנויות עצמן. אם כן מה הרעיון ביצירת המונופול מלכתחילה?

הבעיה היא שיש רבים שאינם מסוגלים או יודעים כיצד לרכוש על האינטרנט. אז הם רצים לחנות ומשלמים 20 אחוז יותר בתוספת סכום לא מבוטל על ביטוח.

אבל זו בדיות המדיניות שתפגע קשות בכיסם של הבעלים. שכן אלו שאכן יודעים לבצע רכישה על האינטרנט בדרך כלל יודעים למצוא גם היכן ניתן לרכוש במחירים זולים יותר (משמעותית) כך למשל עדשת מצלמה שמחירה 250 יורו על האינטרנט, חדשה לחלוטין, עולה 400 יורו ב-FNAC – צלם שמחפש עדשה יודע היטב שיש גם אלטרנטיבה זולה יותר והיא אתרי יד שניה (170 יורו לאותה עדשה) או שפשוט רוכשים מוצר חדש לחלוטין באחת החנויות הרשת שמקורן במזרח אסיה (להשוואה מצלימה עירומה שעלתה 320 יורו והגיעה דרך הונג קונג מחירה ב-FNAC כ- 400 יורו. הדבר נכון ואפילו קיצוני יותר כשמדובר בטאבלטים, טלפונים, ומחשבים.

ההפרשים הללו נכונים אפילו למוצרים הקטנים, פילטר בודד לעדשת מצלמה שעולה 28 יורו ב-FNAC פשוט שוכב על המדף ומעלה אבק. ולא פלא, כשאפשר לרכוש באמזון סט פילטרים (4 ) בתוספת סט ניקוי ב- 14 יורו.

יצירת המונופול אמנם חיסלה ללקוח המסורתי את אפשרויות הבחירה אבל הלקוחות המסורתיים הולכים ומתמעטים ואת זה ניתן לראות היטב באולמות התצוגה של הציוד הדיגיטלי בשתי החנויות. בעוד שהמסחר על הרשת עולה ופורח.

המסקנה המתבקשת היא שמונופול מסוג זה עוד יעלה לחברה ביוקר רב. אבל לא לפני שיגמרו הפראיירים, אלו שעדיין מאמינים להבטחות בנושא האחריות, הבטחות שאינן מקויימות הלכה למעשה ואת זה למדתי על בשרי.

כמה זמן יחזיק מעמד המונופול הזה? שאלה טובה. הכל תלוי ביכולת הרכישה של הצרפתים שהולכת ומתמעטת מדי שנה (יוקר מחיה גבוה). כלכלת שוק מופרעת איננה טובה ללקוחות אבל לעיתים קרובות תעלה ביוקר גם למונופולים עצמם.

Print Friendly

על אודות עמית מנדלזון

צלם, עיתונאי, ארכיטקט, מעצב ואיש הי טק, חי במארסיי, צרפת. יזם שותף ונכון להיום עורך ראשי של מגפון. מתמקד בצילום חדשות, צילום רחוב, וכתיבה http://www.amitm.com
פוסט זה פורסם בקטגוריה כלכלה, צרכנות. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

כתיבת תגובה

האימייל שלך לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

*

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>