Skip to content

יום הבוחר – 6.3 מיליון בעלי זכות בחירה יקבעו מה ילד המחר

10,000 קלפיות נפתחו הבוקר ב 07:00. קהל המצביעים החל לזרום ורבים ינהרו לחניוני נופש, לחופי הים ואתרי מטיילים, מהצפון ועד הדרום. יום הבוחר. עד שעות הצהרים אחוז הצבעה נמוך מהצפוי. כתבה מתגלגלת של מגפון
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

 6.3 מיליון יותר בעלי זכות בחירה בישראל יצביעו היום ב 10,000 קלפיות שנפתחו ב-7:00 בבוקר (שלישי) ברחבי הארץ.  בעלי זכות בחירה יוכלו להצביע לכנסת ה-21 ולהכריע איך תיראה הכנסת הבאה ומי ירכיב את הממשלה. מאות אלפים צפויים לפקוד ביום השבתון את חופי הרחצה, הפארקים ומרכזי הקניות.  הלילה ב–22:00 נהפוך דף ונחליף דיסקט בדיסקט חדש . הלילה, לילה של יום חדש יפציע. כל מה שנצעק עד כה, כל מה שנכתב, שודר, פורסם והתרגש ברשתות החברתיות, ב–106 הימים האחרונים, יימחק כלא היה. ראש הממשלה בנימין נתניהו ילך לעשות לביתו ולהכין את עצמו לפרסום עובדות חשדות כתב האשום, או שיחל במכירת כל מה שניתן למפלגות קיצוניות על מנת שיוכל להתחיל את בניית קירות ההגנה שלו מתוך ממשלה צרה כנגד כתבי האישום והחקירות בפרשת המניות והצוללות שמתרגשת לפתחו.

צילום: אביבה רוזן
צילום: אביבה רוזן
עוגיית המזל של מפלגת העבודה (צילום: דן בר דב)
עוגיית המזל של מפלגת העבודה (צילום: דן בר דב)
צילום: דן בר דב
צילום: דן בר דב
ליד ביתו של גנץ. ראש העין (צילום: רפי מיכאלי)
ליד ביתו של גנץ. ראש העין (צילום: רפי מיכאלי)
ביה"ס נופים בראש העין (צילום: רפי מיכאלי)
ביה"ס נופים בראש העין (צילום: רפי מיכאלי)
קלפי 227 בבית ספר ערמונים ברמת גן (צילום: אביבה רוזן)
קלפי 227 בבית ספר ערמונים ברמת גן (צילום: אביבה רוזן)
בני גנץ בקלפי שבראש העין (צילום: רפי מיכאלי)
בני גנץ בקלפי שבראש העין (צילום: רפי מיכאלי)
גבי אשכנזי בדרכו לקלפי (צילום: יובל כהן אהרונוב)
גבי אשכנזי בדרכו לקלפי (צילום: יובל כהן אהרונוב)
ח"כ איימן עודה מצביע בחיפה
ח"כ איימן עודה מצביע בחיפה
בדואיות מגיעות להצביע בבאר שבע (צילום: עמותת זזים)
בדואיות מגיעות להצביע בבאר שבע (צילום: עמותת זזים)

אם חשבנו שמערכת הבחירות הזאת הייתה מהמגעילות ביותר, הרי שהמו"מ הקואליציוני בין מי שירכיב הלילה את הממשלה לבין שש־שבע מפלגות — שיחל באופן מעשי כבר הלילה ב–22:05 — יגרום לרבים מאיתנו להתגעגע לגועל הקמפיינים שחווינו.

ברגע האחרון יו"ר ועדת הבחירות השופט חנן מלצר דחה את עתירת איתמר בן גביר שביקש להסיר את חסימת פרופיל הפייסבוק שלו שנחסם לאחרונה בגין שימוש לא נאות ופוגע. מלצר קבע כי אין לו את הסמכות להתערב בעניין. בן גביר: "מוזר, אצל אחמד טיבי הייתה סמכות".

מר"צ הודיעה כי פנתה לוועדת הבחירות בדרישה ליידע את כל ראשי הקלפיות בארץ להיכנס מידי פעם לקלפי לבדוק את פתקי ההצבעה לאחר שהושחתו במספר קלפיות פתקי ההצבעה של המפלגה.
מגפון תעקוב במהלך יום אחרי יום הבחירות עד לפרסום תוצאות מדגמי הבחירות.

נשיא המדינה ראובן ריבלין הצביע בקלפי בירושלים: "זה 50 שנה שאני מצביע יחד עם רעייתי ואני בטוח שגם בפעם הבאה אנחנו נצביע יחד כאן. לא נשיא ולא ראשי מפלגות יקבעו מי יהיה רה"מ ומה תהיה הממשלה הבאה. היחידים שיקבעו זה אתם, וכדי שאתם תשפיעו – אתם חייבים להצביע".

קלפי בצהלה (צילום: דן בר דב)

קלפי בצהלה (צילום: דן בר דב)
קלפי בצהלה (צילום: דן בר דב)
קלפי בצהלה (צילום: דן בר דב)
צילום: דן בר דב
צילום: דן בר דב
קלפי בראשון לציון - הכל רגוע (צילום: יולה זובריטצקי)
קלפי בראשון לציון - הכל רגוע (צילום: יולה זובריטצקי)

12:48 – אחוזי הצבעה שנרשמו עד כה נמוכים מאלו בבחירות 2015. נכון ל-10:00: אחוז ההצבעה הארצי עמד על 12.9 אחוז כשלשם השוואה, עמד שיעור ההצבעה ב-2015  על 14.3 אחוזי הצבעה.
לוי, תושב נהריה (50), יצא מאימון טניס והסביר את עצמו: "הפעם הזו יש לי תחושת גועל מהבחירות. בפעם הקודמת הצבעתי לביבי. אבל הוא לא עשה כלום מכל מה שהבטיח. לא פתר את הבעיה בעזה, לא טיפל ביוקר המחיה ורק גרם לנו לריב אחד עם השני. אולי אלך להצביע אחר כך, אבל לא אצביע מח"ל. אולי לבנט ואולי לליברמן כי אני ימני"

בתור שבקלפי בנהריה. צילום: אליק מאור
בתור שבקלפי גם ניצנים בנהריה. צילום: אליק מאור
צילום: יולה זובריטצקי
צילום: יולה זובריטצקי

אוראל, תושבת נהריה (26), החליטה להצביע לבנט ושקד. "בבית מצביעים למח"ל מתוך הרגל", היא מסבירה, "אבל אני התלבטתי. בסוף נכנסתי לאחד האתרים שנתן לי כיוון. עניתי לשאלות והוא סימן לי איזו מפלגות קרובות לדיעותיי. יצא שחלק מהן אני מסכימה עם גץ ולפיד, חלק עם כחלון, חלק עם ליברמן וחלק עם בנט. אז החלטתי להצביע לבנט".
דוד, נהג מונית בן 68 כבר הצביע וכעת חיפש לקוחות בעיר (נהריה). "הצבעתי מוקדם", הוא סיפר. "תמיד הצבעתי לביבי אבל השנה לא. אני לא אספר למי כן, אבל לא מח"ל".

לא מוותרת על ההצבעה - גרופית מרגלית (82) במרכז הרפואי לגליל (צילום: טלי איציק)
לא מוותרת על ההצבעה - גרופית מרגלית (82) במרכז הרפואי לגליל (צילום: טלי איציק)

במרכז הרפואי לגליל (ביה"ח נהריה), התפצלה ההצבעה לשלושה מוקדים שונים לנוחיות צוות החולים וצוות העובדים. מרגלית גרופית (82) המאושפזת בבית החולים מיום חמישי האחרון התעקשה להצביע. ישובה בכיסא גלגלים היא הגיעה להצביע.
– מרגלית, זה חשוב לך להצביע?
"מאוד. אני מקפידה תמיד להצביע וגם הפעם".

בגן העיר בתל אביב שררו השקט והנימוס. התור התקדם בעצלתיים. גברת שבחוץ, כבר לא פרגית, במדי ליכוד, ניסתה לשכנע את השוטרת שמשהו ממש לא בסדר בעניין הדוכנים, אבל השוטרת – בנימוס ובתקיפות – הודיעה לה, שהיא לא מטפלת בחילוקי הדעות האלה, סערה בכוס מים.

תקלות, מצלמות, נסינות הונאה ותלונות מפלגות

יו"ר בל"ד ח"כ ג'מאל זחאלקה פנה בבוקר בתלונה דחופה לוועדת הבחירות המרכזית בשם רשימת רע"ם-בל"ד בבקשה להוציא צו נגד מפלגת הליכוד ומפלגות ימין אחרות בשל שיבושם להליך הבחירות בישובים הערבים. בעשרות קלפיות הגיעו פעילי ליכוד עם מצלמות נסתרות על מנת לתעד לדבריהם את מצב הקלפיות.
נתניהו שנשאל על כך הבוקר לא הופתע ואמר כי המצלמות הללו באו לשמור על כשרות הבחירות.

זחאלקה ציין בפנייה: "מהלך בלתי חוקי שנועד להפחיד את ציבור הבוחרים ולהרתיע אותם מלהצביע ולממש את זכותם הבסיסית".

מרע"ם-בל"ד נמסר: "לא נכנע לנסיונות ההפחדה והדה-לגיטימציה, אנחנו נשב בכנסת הבאה ונייצג את הציבור שלנו גם אם הליכוד והימין לא רוצים אותנו שם. אנחנו שואבים את הלגיטימציה שלנו מציבור הבוחרים שלנו ולא מנתניהו".

הליכוד הפעיל מצלמות נסתרות במגזר הערבי (צילום: בל"ד)
הליכוד הפעיל מצלמות נסתרות במגזר הערבי (צילום: בל"ד)

תוך כך התגלה חשד לניסיון הונאה במהלך הצבעה בבית החולים סורוקה.

‏דר ליאור זלר מנהל המחלקה הפנימית בבית החולים הבחין בכמה חסידי גור שעוברים במחלקה ומנסים לשכנע מטופלים להצביע ואף להשתמש בתעודת הזהות שלהם ולהצביע במקום.
מנהל המחלקה הזעיק את אנשי הביטחון ואלה הזמינו את המשטרה שפתחה בחקירה.

מפלגת כחול לבן התלוננה הבוקר כי בקלפיות רבות התגלו פתקי הצבעה מושחתים, קרועים או מסומנים בעט כדי לפסול פתקים אלו בקלפי. יו"ר וועדת הבחירות הודיע כי במידה ותתגלה תופעה של פתקים כאלו, הוא יורה לוועדה לקבלם כפתקים כשרים.

ישראל ביתנו הגישה תלונה נגד בנט ושקד על הפצת סמסים והודעות קוליות המכוונות לציבור דוברי הרוסית. בהודעות הכתובות נאמר שישראל ביתנו אינה עוברת את אחוז החסימה ולכן כדאי להצביע לימין החדש. במקביל, נשלחו הודעות טלפוניות על ידי אדם המתחזה בקולו ליבגני סובה, מספר 3 ברשימת ישראל ביתנו (איש תקשורת מוכר אצל דוברי הרוסית) ובו מסר דומה.

הציבור העדיף לבלות

היום היפה והשמש החמה הביאו את המוני בית ישראל פשוט לצאת לבלות, לים, לטייל ולמנגלים המסורתיים.
מנתוני חברת האשראי שב״א, מפעילת מערכות התשלומים הלאומיות בכרטיסי אשראי, עולה כי מאז השעה 10:00 הבוקר מורגשת פעילות ערה בכרטיסי אשראי – למעלה מ-20% יותר בהשוואה לימי חול.
בין השעות 12:00 ל-13:00 נרשם קצב פעולות של למעלה מ-6,000 עסקאות בדקה וכ-400 אלף עסקאות בשעה.

נופשים בפארק (צילום: אביבה רוזן)
נופשים בפארק (צילום: אביבה רוזן)

משב״א נמסר כי החברה נערכה בצורה מיוחדת עם צוותים טכניים מתוגברים על מנת לתפעל את מערכות התשלומים ביום הבחירות המהווה יום עמוס ברכישות בכרטיסי אשראי
מרכבת ישראל נמסר כי כ-160 אלף נסיעות ברכבת בוצעו עד השעה 14:00.  ברכבת צופים כ-250 אלף נסיעות נוספות עד סוף היום.

בקו ירושלים נבון-נתב"ג המופעל בהרצה, נתון התפוסה עומד על 100 אחוזים, בכפוף להגבלת מספר הנוסעים ברכבת ל-400.  נתון התפוסה ברכבות בכלל הקווים עומד על 60-70 אחוזים. עומסים נרשמו בתחנות ירושלים נבון; תחנות תל אביב ותחנת גן החיות התנכ"י.

בניגוד לשנים קודמות בהן הופעלו קווי הרכבת במתכונת מצומצמת – השנה לראשונה מופעלים כל קווי הרכבת בתדירות מלאה, הכוללת כ-580 רכבות ביממה.  במהלך יום הבחירות, מתאפשרת נסיעה ברכבת ללא תשלום, זאת בהתאם להנחיות משרד התחבורה. הטבת החינם ניתנת באמצעות כרטיס נייר חד פעמי בלבד, ולא באמצעות כרטיס הרב הקו.

מגפון תדווח במהלך היום.עקבו איתנו

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן