Skip to content

עיקר החדשות (מהדורת הבוקר) יום רביעי ה-02 באוקטובר 2019

כותרות המהדורה     המשבר במגעים להרכבת הממשלה מחריף: בוטלה פגישת מו"מ בין הליכוד לכחול-לבן; הבוקר: תיאום עמדות על  ידי נתניהו בבלוק הימין לפני החזרת המנדט (פוליטי)     "10 סנגורים מול 20 קטגורים" | בדלתיים סגורות: הבוקר יחל שלב השימוע בתיקי ראש הממשלה (פוליטי)     מפקד כוח קודס: במהלך מלחמת לבנון השניה, ישראל ניסתה לחסל אותי […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כותרות המהדורה

    המשבר במגעים להרכבת הממשלה מחריף: בוטלה פגישת מו"מ בין הליכוד לכחול-לבן; הבוקר: תיאום עמדות על  ידי נתניהו בבלוק הימין לפני החזרת המנדט (פוליטי)

    "10 סנגורים מול 20 קטגורים" | בדלתיים סגורות: הבוקר יחל שלב השימוע בתיקי ראש הממשלה (פוליטי)

    מפקד כוח קודס: במהלך מלחמת לבנון השניה, ישראל ניסתה לחסל אותי ואת נסראללה; בכיר בחיל האוויר מאשר: בזמן מלחמת לבנון השניה ניסינו לחסל את נסראללה אבל נכשלנו (בטחוני)

    משרד המשפטים פתחו בחקירה: הטרוריסט שביצע את הפיגוע בעין דולב נפצע במהלך חקירת שב"כ; הרש"פ דורשת לבקרו בבית החולים; החזזית העממית מאיימת: כל פגיעה בחיי הטרוריסט "תפתח את שערי הגיהינום" (בטחוני)

    לראשונה: עיראק מאשימה את ישראל בתקיפות נגד המיליציות האיראניות; מנהיג מיליציה פרו-איראנית בעיראק: ננקום על התקיפות המיוחסות לישראל (בטחוני)

    ניו יורק, יום שלישי, השעה 21:30: טראמפ ממתין על קו הטלפון בכדי לשוחח עם רוחאני שלא הצליח לקבל אישור לשיחה מחמינאי (חוץ)

    דיווח: טראמפ ורוחאני הסכימו על מסמך הבנות לקראת פתיחת משא ומתן (חוץ)

    נשיא אירן: גבר הסיכוי למו"מ על הסכם הגרעין – כולל עם ארה"ב; צפוי למסור פרטים נוספים היום במהלך ישיבת הממשלה (חוץ)

    טראמפ: יש לחקור את יו"ר ועדת המודיעין של הקונגרס בעוון הונאה ובגידה ברמה החמורה ביותר (חוץ)

    הדמוקרטים זימנו חמשה בכירים במחלקת המדינה להעיד נגד טראמפ שביקש לחקור חשד לשחיתות מצד בכיר הדמוקרטים; מזכיר המדינה האמריקני הבהיר כי ימנע מהם להעיד מחשש לדליפת מידע מסווג (חוץ)

    טראמפ: מה שמתנהל נגדי אינו הליך ההדחה אלא ניסיון הפיכה (חוץ)

    דיווח: טראמפ ביקש מראש ממשלת אוסטרליה לסייע למשרד המשפטים לחקור האם חקירת מולר לא היתה מוטית פוליטית; גם בריטניה ואיטליה התבקשו לסייע (חוץ)

    דיווח: היום צפוי ג'ונסון להציג תוכנית ברקזיט חדש שתכלול מעמד מיוחד לצפון אירלנד (חוץ)

תחזית מזג אוויר (השירות המטאורולוגי)

    היום: בהיר עד מעונן חלקית עם ירידה קלה בטמפרטורות. הטמפרטורות יהיו רגילות לעונה. הלילה: מעונן חלקית.

    חמישי: מעונן חלקית ויעשה נאה. ללא שינוי של ממש בטמפרטורות.

    שישי: נאה. עליה קלה בטמפרטורות.

    שבת: בהיר עד מעונן חלקית. ללא שינוי של ממש בטמפרטורות.
           
חדשות

אישה נדקרה באשדוד – הרקע פלילי
מעט לפני חצות, בשעה 23:48 התקבל במשטרה דיווח אודות גבר שתקף אישה ברחוב הבושם באזור התעשייה באשדוד. כוחות משטרה חשו מהר למקום איתרו את החשוד (36) ובצעו את מעצרו. מהמקום פונתה אישה (39) לטיפול רפואי בביה"ח ״אסותא״. חוקרי המשטרה והזיהוי הפלילי בזירה החלו באיסוף ממצאים. החשוד שנעצר הועבר לחקירה בתחנת המשטרה. כאמור, הרקע לאירוע פלילי.

נהירת חרדים לאומן – 2700 פצועים
כ-2700 איש טופלו עד כה (750 עד לכניסת החג ו-1600 איש בשני ימי ראש השנה וכ-350 במוצאי ראש השנה) במרפאת אומן – Oxford Medical במהלך מבצע אבטחת שלומם של החרדים שנהרו לעיר אומן שבאוקראינה. נחי קליין ממנהלי המרפאה מסר: "מדובר במקרים של שברים, חתכים ופציעות שבחלקם הוצרכו תפרים, בעיות נשימה, מספר פצועים מירי כדורי ביביגאן, ומקרים רפואיים נוספים.  הרב הלל כהן מנהל מערך ההטסות והפינויים של מרפאת אומן מסר: "חלק מהפצועים פונו לבתי חולים באומן ולבתי החולים בקייב. כמו כן: בכניסת החג פונה במסוק חולה שהוצרך אשפוז דחוף בבית החולים בקייב".

שריפה בגן ילדים – למרבה המזל השריפה פרצה כשהגן היה ריק

הבוקר בשעה 7:20 פעלו ארבעה צוותי כיבוי בפיקודו של מפקד המשמרת רב רשף רמי מרום בשריפת גן ילדים בכפר זבידאת שברמת טבעון .צוות תחנת טבעון בפיקודו של רב רשף ישראל גירון דיווח על שריפה ודאית ולהבות הנצפות יוצאות מחלונות הגן תוך כדי שהוא מתחיל בפעולות חדירה למבנה וכיבוי האש .בהמשך ובאמצעות צוותים נוספים של תחנת חיפה המשיכו לוחמי האש לשחרר את העשן מהמבנה ובפעולות  סריקה ואיתור לכודים .כאמור, למרבה המזל ובחסות השעה גן הילדים עדיין לא אוכלס והיה רק מאדם.היום ילדי הגן יאלצו להישאר בביתם.  חוקר דליקות של כבאות והצלה לישראל החלו לבדוק את הנסיבות שגרמו להתפרצות האש במבנה.

משטרת ישראל הביאה לסגירתה של מסיבה פרטית שפעלה ללא רישוי בניגוד לחוק

אמש( 1.10) בעקבות דיווח שהגיע למשטרה, על מסיבה באזור סביון, הגיעו כוחות משטרה למקום שם הבחינו במאות משתתפים ביניהם קטינים וכמות גדולה של אלכוהול. בתחקור ראשוני שערכו השוטרים, התברר כי מדובר במסיבה מתוכננת ומאורגנת היטב שפועלת באופן בלתי חוקי וללא קבלת אישורים כאשר עפ"י החשד כל אדם רכש כרטיס כניסה המאפשר לו גישה למסיבה. השוטרים מיד פעלו להפסקתה של המסיבה, שפכו את בקבוקי האלכוהול ופיזרו את מאות הצעירים שהיו במקום. מהמקום פונו 4 משתתפים לקבלת טיפול רפואי במצב קל( ע"פ גורמי הרפואה) בעקבות צריכת אלכוהול.

השוטרים עיכבו לחקירה 4 חשודים (20 ו-40 לחייהם), בהם מארגן המסיבה ובעלים של המקום, נציג חברת האבטחה ואת התקליטן בחשד להפעלת מסיבה ללא רישוי. החשודים שוחררו בתנאים.

פוליטי

המשבר במגעים להרכבת הממשלה מחריף: בוטלה פגישת מו"מ בין הליכוד לכחול-לבן; הבוקר: תיאום עמדות בבלוק הימין לפני החזרת המנדט

מבוי סתום בשיחות המשא ומתן: בכחול לבן החליטו לא לשחק לידי נתניהו ולבטל את פגישת צוותי המשא ומתן שנועדו להיום, וכפועל יוצא בוטל גם המפגש שתוכנן בין ראש הממשלה בנימין ליו"ר כחול-לבן גנץ. פרשנים פוליטיים מעריכים כי הרקע להחלטה של המפלגה נובע מהרצון למקד את תשומת הלב הציבורית בשימוע שיחל היום בתיקי נתניהו אצל היועמ"ש. * כזכור, היום. בעוד נתניהו קיווה שהעיסוק במגעי הנפלגות להקמת ממשלת אחדות, יעמעמו את השימוע שהחל הבוקר.

שעות ספורות לפני כניסת החג ולאחר שצוותי המשא ומתן הגיעו למבוי סתום, התקשר נתניהו לגנץ והציע לו להיפגש. גנץ, ששהה בלונדון, קיבל תחילה את ההצעה והשניים היו אמורים להיפגש הערב לאחר פגישת צוותי המשא ומתן, אך בכחול לבן ביטלו פגישות אלו לאחר שלדבריהם "לא בשלו התנאים למפגש יעיל".

– בעקבות ההתפתחויות במו"מ הקואליציוני, צפוי נתניהו להיפגש הבוקר בשעה 10:30 בלשכת ראש הממשלה בירושלים עם ראשי הסיעות המרכיבות את בלוק הימין ולעדכנם במשא ומתן בין הליכוד וכחול לבן ובמבוי הסתום במגעים. גורם בכיר בליכוד אישר כי בישיבה צפויים חברי הבלוק להתייעץ ולהחליט אם להחזיר את המנדט לנשיא. * בסביבת ראש הממשלה אומרים כי הוא טרם קיבל החלטה אם להחזיר את המנדט לנשיא בימים הקרובים או להמשיך לנסות למצות את המשא ומתן מול כחול לבן ומפלגות אחרות, כמו ישראל ביתנו ומפלגת העבודה. * כמו"כ נתניהו שוקל לשוחח היום עם ריבלין ולהתייעץ איתו עוד לפני החזרת המנדט באופן רשמי

מכחול לבן נמסר בתגובה לפגישת הליכוד עם "חברי הבלוק":נתניהו והליכוד שוב מוכיחים שאין בכוונתם לקדם משא ומתן הגון בין שתי המפלגות הגדולות, אלא להמשיך לגרור אותנו לבחירות נוספות. לא נהיה תפאורה למשחקי הבחירות של הליכוד. עד שבליכוד לא יסכימו לניהול משא ומתן שוויוני עם כחול לבן, לא תוכל להיות התקדמות מהותית בסוגיות האמיתיות המטרידות את אזרחי ישראל. מצער לגלות שבליכוד החליטו- "נתניהו תחילה".

"10 סנגורים מול 20 קטגורים" | בדלתיים סגורות: הבוקר יחל שלב השימוע בתיקי ראש הממשלה

הבוקר (רביעי) בשעה עשר יחל השימוע בעניינו של ראש הממשלה נתניהו. נתניהו עצמו לא אמור להתייצב להליך, ובמקום זאת הוא ייוצג על ידי כעשרה פרקליטים, בשימוע אין דיונים פרטניים בנבכי התיק וחומר הראיות המצויים בידי הסנגורים והמופיעים בכתב החשדות שצפוי להיפך לכתב אישום, אלא התמקדות בסוגיות עקרוניות הנוגעות לטיוטת כתב האישום.
במהלך השימוע צפויים הפרקליטים להציע הסברים ופרשנות חליפיים לסעיפי האישום המוצעים נגד נתניהו, כפי שעולים מכתב החשדות. * הליך השימוע יימשך ארבעה ימים בסך הכל. היומיים הראשונים יוקדשו לטיעונים במסגרת תיק 4000 – פרשת בזק-וואלה, ובתחילת השבוע הבא יושמעו הטיעונים במסגרת התיקים 1000 (הון-שלטון) ו-2000 (עיתון-שלטון). * את הליך השימוע מצד הקטגוריה ינהלו צוות של כ-20 מבכירי הייעוץ המשפטי לממשלה ופרקליטות המדינה בראשות היועץ המשפטי לממשלה ופרקליט המדינה. * הדיונים בעניינו של נתניהו יתקיימו בדלתיים סגורות, זאת לאחר שבקשתו של ראש הממשלה לקיים את השימוע בשידור פתוח לכלל הציבור נדחתה בתדהמה על הסף ולא התקבלה. * לאחר השימוע יחלו במשרד המשפטים בדיונים מרתוניים לגבי הטענות שיעלו סנגורי ראש הממשלה, כאשר ההערכות הן שייעשה כל מאמץ לקבל החלטה סופית לגבי התיקים בתוך כחודשיים – מועד פרישתו המיועד של פרקליט המדינה. ההחלטה הסופית אם להגיש כתב אישום, ובאילו סעיפים, תהיה של היועמ"ש עצמו.

אחרי הפגנות השמאל: כמה מאות פעילי ימין הפגינו נגד היועמ"ש – על רקע חקירות נתניהו

כ 400 מאות פעילי ימין הפגינו אמש (שלישי) בכיכר גורן בפתח תקוה, סמוך לביתו של היועץ המשפטי לממשלה, וקראו לו להעביר את השימוע בשידור חי כפי שביקש נתניהו. * המפגינים הביעו תמיכה בנתניהו, לקראת פתיחת הליך השימוע שלו הבוקר. חלקם הניפו דגלי ליכוד ושלטים עליהם נכתב "נתניהו איתך לאורך כל הדרך" ו"בית המשפט אינו ארגון פרטי", "מנדלבליט, יום חשבון הנפש והדין מגיע ביום כיפור", "די לאכיפה בררנית" ו"מנדלבליט, פרום את התיקים שתפרת לביבי". * ראש הממשלה נתניהו התייחס להפגנה וכתב בדף הפייסבוק שלו: "בניגוד למאות ההפגנות שאורגנו ומומנו על ידי הקרן החדשה וארגוני השמאל, תודה לרבים-רבים מכם שבאתם הערב באפס התראה ומתוך המיית הלב. ריגשתם אותי". מגורמים בקרן החדשה התייחסו לכך ואמרו: נתניהו לא מצמץ כששיקר והסית שוב את הציבור כנגד הקרן החדשה

רגע לפני השימוע – מה חושב הציבור על עסקת טיעון וחנינה לרה"מ:

מדד הקול הישראלי, אוקטובר 2019:

מחצית מהציבור מתנגד לכך שהמדינה תציע לרה"מ נתניהו הסדר טיעון; הרוב גם לא מאמינים שהוא יחתום על הסכם כזה; התנגדות דומה גם לאופציה של חנינה; באשר לתוצאות הבחירות: רוב הציבור היהודי תומך בהקמת ממשלת אחדות, איך אינו מרוצה מתוצאות הבחירות

מדד הקול הישראלי, הסקר החודשי של מרכז גוטמן במכון הישראלי לדמוקרטיה המתפרסם היום (ד'), מתמקד בסנטימנט הציבורי בנוגע להליכים המשפטיים של ראש הממשלה, כמו גם בשביעות הרצון מהבחירות וברצון בממשלת אחדות  ולא בבחירות סבב ג'.

להלן עיקרי הממצאים:

ההליכים המשפטיים של רה"מ נתניהו: 52% מכלל הציבור (שיעור דומה בקרב יהודים וערבים) מתנגדים לכך שהמדינה תציע לנתניהו הסדר טיעון, לפיו הוא יודה בהאשמות נגדו ויפרוש לתמיד מהחיים הציבוריים ובתמורה לא יעמוד למשפט. פרופ' תמר הרמן, מנהלת מרכז גוטמן ועורכת המדד מציינת כי: "בימין מתנגדים כי הם סבורים שנתניהו זכאי ולפיכך הסדר טיעון הכולל הודאה באשמה והרחקה מהחיים הפוליטיים היא עיוות של הצדק. בשמאל ההתנגדות נטועה ברצון לראות את נתניהו עומד לדין ונענש על מעשיו אם יימצא אשם". בתוך כך, 58% מכלל הציבור לא מאמינים שרה"מ נתניהו יסכים לחתום על הסדר כזה.

56% מכלל הציבור (שיעור דומה בקרב יהודים וערבים) מתנגד למתן חנינה טרם הגשת כתב אישום בתמורה לפרישתו של רה"מ נתניהו מהחיים הציבוריים. מקרב היהודים המרכז (62%) והשמאל (66%) מתנגדים יותר מהימין (52%) לאופציה של חנינה; ההתנגדות להסדר טיעון בימין דומה (55%), לעומת התנגדות נמוכה יותר בקרב השמאל (42%) והמרכז (49%).

הציבור מעדיף ממשלת אחדות:

רוב  הציבור היהודי (64%) מעדיף הקמת ממשלת אחדות , מאשר הליכה לבחירות נוספות (15%). בקרב הציבור הערבי מיעוט (17%) מצדד בסבב בחירות נוסף, אך – בניגוד לרוב אצל היהודים – כאן רק שליש (33%) היו רוצים לראות ממשלת אחדות. בקרב הערבים קיים אחוז גבוה יחסית שלא מעדיף אף אחת מהאפשרויות הללו (24%), או שאינם יודעים (26%).

שביעות רצון מתוצאות הבחירות:

רק 31% בלבד מהציבור היהודי שבעי רצון מתוצאות הבחירות האחרונות. לעומת זאת, בציבור הערבי רוב (56.5%) מרוצים מהתוצאות ככל הנראה בזכות הישגם של הרשימה המשותפת והפוליטיקאים הערבים. ואכן, בוחריה של הרשימה המשותפת הם המרוצים ביותר מהתוצאות (77%). בקרב מצביעי המחנה הדמוקרטי – 65% שבעי רצון; כחול לבן – 62%; 54.5% ממצביעי ישראל ביתנו; 48% מתומכי העבודה-גשר; 16% מבוחרי ש"ס; 13% מתומכי הליכוד; 11% ממצביעי יהדות התורה; ו-8% מבוחרי ימינה.

צירוף הרשימה המשותפת לממשלה:

רוב גדול בקרב היהודים (74%) מתנגד לצירוף מפלגות ערביות לממשלה, כולל מינוי שרים ערבים. בהשוואה לינואר 2019 מדובר בעליה דרמטית, אז רק 49% מהציבור היהודי התנגד לכך. לעומת זאת, בקרב הערבים קיים רוב (66%) התומך בכך, למרבה הפלא גם כאן חלה ירידה לרעה כשבינואר השנה 76% תמכו בהצטרפות לממשלה.

בטחוני

מפקד כוח קודס: במהלך מלחמת לבנון השניה, ישראל ניסתה לחסל אותי ואת נסראללה; בכיר בחיל האוויר מאשר: בזמן מלחמת לבנון השניה ניסינו לחסל את נסראללה אבל נכשלנו

מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה, קאסם סולימאני, אמר שישראל ניסתה לחסל אותו ואת נסראללה, בעת שביקר בלבנון במהלך מלחמת לבנון השנייה בכדי להעביר לנסראללה מסר מהמנהיג העליון של איראן עלי חמינאי. –

"לחזבאללה היה חדר מבצעים בלב הדאחייה, שאת המבנים סביבו הפציצו מדי לילה. באחד הלילות, בשעה 23:00, חששתי שישנה סכנה לחייו של נסראללה והחלטתי שיעבירו אותו למקום אחר" סיפר סולימאני. "מטוסים ישראלים ריחפו מעל ראשינו בדאחיה ועקבו אחר כל התנועות באזור. החלטנו לעבור לבניין אחר לא הרחק משם, ואז ישראל תקפה. הייתי עם נסראללה ועם עימאד מורנייה. היינו בטוחים שהיא הולכת לתקוף גם את הבניין בו היינו". לדבריו, "יצאנו שלושתנו לרחובות החשוכים לחלוטין, רק הרעש של כלי הטיס הישראליים נשמע. אני ונסראללה ישבנו מתחת לעץ כדי להתחמק מהריגול, וחיכינו למורנייה שישוב עם מכונית. הדבר לא נמשך מעבר לכמה דקות. הכטב"מים התמקדו בנו ובמכונית בכל הזמן הזה שבו עברנו ממחבוא אחד לשני, מתחת לאדמה".

– יצויין, כי לפני חמשה חודשים סיפר ראש מטה חיל האוויר, תומר בר, בראיון ל'מעריב' כי בזמן ששימש כמפקד טייסת במלחמת לבנון השנייה, היה מזכ"ל חזבאללה חסן נסראללה על הכוונת של הטייסת שלו. טייסיו היו קרובים מאוד לבצע את המשימה שהוטלה עליהם. מדובר היה במשימת חיסול, לא מטרה מזדמנת. חיפשו את האיש. – "רדפנו אחרי נסראללה בביירות בהרבה מאוד מקומות, עם חימושים מיוחדים, עם דברים שאז הופיעו לראשונה. אבל זה לא היה עד הסוף מבחינת הצירוף של המודיעין והאש איפה שהיינו צריכים. היינו קרובים. אני אישית טסתי עם הטייסת והייתי מעורב בזה. אתה תמיד נשאר עם התחושה שאם זה היה מצליח, היית יכול לשנות את המציאות”. לדבריו, נסראללה ידע בוודאות שהכוחות הישראלים קרובים אליו.

משרד המשפטים פתחו בחקירה: הטרוריסט שביצע את הפיגוע בעין דולב נפצע במהלך חקירת שב"כ; הרש"פ דורשת לבקרו בבית החולים; החזזית העממית מאיימת: כל פגיעה בחיי הטרוריסט "תפתח את שערי הגיהינום"

משרד המשפטים פתח בבדיקת נסיבות פציעתו החמורה של החשוד שעמד בראש החוליה שביצעה את הפיגוע במעין ליד דולב בו נרצחה נערה ישראלית, שפונה לבית החולים במהלך חקירת שב"כ. במשרד המשפטים יבחנו את התנהלות החקירה ואופייה, בדגש על מידת האלימות שהופעלה במהלכה. בין היתר ייבחנו דו"חות רפואיים בבית החולים שבו אושפז כדי להבין את מצבו ואת אופי הפציעות שמהן הוא סובל. לאחר הבדיקה תגיש היחידה את המלצותיה לפרקליטות וליועץ המשפטי לממשלה, שיחליטו אם לפתוח בחקירה נגד חוקרי השב"כ שניהלו את החקירה.

– בתוך כך, שר הבריאות הפלסטיני, קרא אתמול לוועדה הבינלאומית של הצלב האדום ללחוץ על ישראל לאפשר לצוות רפואי פלסטיני לבקר את הטרוריסט בבית החולים הדסה עין כרם בירושלים ולהתרשם ממצבו. השר הפלסטיני טען במכתבו כי ישראל הפרה את אמנת ז'נבה והאמנות הבינלאומיות לזכויות אדם.

– כזכור, החשוד כראש החוליה נעצר בידי שב"כ ביום רביעי שעבר (בפעם השנייה מאז הפיגוע), הוא הוכרז "פצצה מתקתקת" בשל מידע על מטען חבלה נוסף שעלול לשמש לפיגוע, החקירה ארכה פחות מיום עד שפונה לקבלת טיפול רפואי כשמצבו הוגדר קשה מאוד. לפי פרקליטו הוא סובל משברים בחזה ודימום פנימי והוא מורדם ומונשם. בוועד הציבורי נגד עינויים מציינים כי "לפי הידוע לנו הוא כרגע סובל ממספר רב של חבלות קשות, כולל שש צלעות שבורות, אי-תפקוד כליות שדרש וממשיך לדרוש דיאליזה ואובדן הכרה שהוביל להיותו מונשם"

– ב'הארץ' דווח בשם מקור המעורה בפרטים, כי החשוד ערביד נעצר לאחר שהתקבל מידע שיש ברשותו מטען חבלה נוסף. לדברי המקור, שב"כ קיבל אישור מגורם משפטי לחקור אותו באמצעים חריגים, ולאחר החקירה הוא פונה לבית החולים כשהוא מורדם ומונשם במצב אנוש. * מדוברות השב"כ נמסר: "במהלך חקירתו של ראש תשתית הטרור אשר ביצעה את פיגוע המטען במעיין עין דני בו נרצחה רינה שנרב ז"ל, הנחקר דיווח כי אינו חש בטוב. בהתאם לנהלים, הועבר לבדיקות וטיפול רפואי בבית חולים. חקירת תשתית הטרור עודנה מתנהלת ולא ניתן למסור פרטים נוספים".

– ראש הלשכה המדינית של החמאס, איסמעיל הנייה, הזהיר שלשום כי "ישראל תישא באחריות ותשלם ביוקר" על מצבו של הטרוריסט. לדבריו "רשויות הכיבוש מתכוונות לפגוע באסירים, הכיבוש מתכוון להוציא להורג את העציר סאמר ערביד וישראל נושאת באחריות המלאה לשלומו". הנייה הוסיף כי "חמאס פועל למען שחרור האסירים – לא נוותר על האסירים שלנו ולא נשאיר אותם מאחורי סורג ובריח זמן רב". לדבריו, "כוחות ההתנגדות הפלסטיניים שחררו בעבר אסירים וימשיכו במסורת הזו עד שחרור כל האסירים הפלסטינים".

– גם בארגון החזית העממית לשחרור פלסטין בה חבר הטרוריסט התייחסו למצבו, ואיימו כי כל פגיעה בחייו "תפתח את שערי הגיהינום". בהודעתם אין נטילת אחריות על הארגון של הפיגוע, אלא נכתב שבישראל מייחסים את הפיגוע לחוליה של ערביד, "מזהירים את ישראל שבכל מצב שבו הוא יהיה בסכנה, התגובה תהיה כואבת והולמת", "כדאי לכיבוש לא לבדוק את יכולת ההתנגדות שלנו".

לראשונה: עיראק מאשימה את ישראל בתקיפות נגד המיליציות האיראניות; מנהיג מיליציה פרו-איראנית בעיראק: ננקום על התקיפות המיוחסות לישראל

ראש ממשלת עיראק עאדל עבד אל-מהדי אמר שלשום (שני) בראיון לרשת אל-ג'זירה, כי חקירת התקיפות על בסיסי המיליציות השיעיות המזוהות עם איראן בארצו בתקופה האחרונה, מעלה שישראל עומדת מאחוריהן. * זאת הפעם הראשונה שבה בגדאד מאשימה את ישראל ישירות באחריות לתקיפות, שהתרחשו בחודשים האחרונים.

– בעקבות דבריו של ראש הממשלה העיראקי, איים אתמול (שלישי) מנהיג אחת המיליציות הפרו-איראניות בעיראק כי ארגונו יגיב לתקיפות המיוחסות לישראל נגד בסיסי המיליציה. לדבריו, הודעתו של ראש ממשלת עיראק מהווה "אור ירוק למיליציות כדי להגיב ולנקום".

אחרי התקיפות האוויריות: מעבר הגבול בין סוריה לעיראק – המשמש כמסדרון יבשתי מאיראן לסוריה ולבנון – נפתח מחדש

כשבע שנים לאחר שנסגר בשל מלחמת האזרחים בסוריה והמלחמה בדאעש: עיראק וסוריה פתחו אץ מעבר הגבול באל-בוכמאל ואל-קאים שמהווה ציר אספקה יבשתי, ועלול לאפשר לאירן להעביר אספקה ואמצעי לחימה דרך עירק לסוריה. * פתיחת המעבר התעכבה כמה פעמים בשבועות האחרונים, בעקבות תקיפות אוויריות על עמדות של מיליציות איראניות שפועלות באל-בוכמאל. * באזור הגבול יש נוכחות רבה של המיליציות העיראקיות השיעיות, הנתמכות על ידי איראן, וגורם ביטחוני אמר לרויטרס כי הן ישתתפו באבטחת מעבר הגבול.

– זהו המעבר היחיד בין שתי המדינות, החולקות גבול הררי ומדברי של 600 ק"מ, שנמצא הן בשליטת משטר אסד והן בשליטת ממשלת עיראק. מעבר נוסף אינו פעיל, בעוד שהיתר, בצפון, נשלטים על ידי הכוחות הכורדיים בשתי המדינות, הנהנים ממידה מסוימת של אוטונומיה.

ככל הנראה סוכל פיגוע דקירה במערת המכפלה שבחברון

נער פלסטיני כבן 15 נתפס ביום (שני) ראשון של ראש השנה, באחת מעמדות הבידוק במתחם מערת המכפלה בחברון כשסכין בתיקו, מוחבאת בין ספרי הלימוד. * כזכור, בשבוע שעבר, יום אחר יום בוצעו שני פיגועים על ידי קטינים תושבי הרשות הפלסטינית. פיגוע הדקירה ביום רביעי בפאתי מודיעין התבצע על ידי נער בן 14, וניסיון הפיגוע בחמישי בעיר העתיקה בירושלים – על ידי נער בן 12, ובמערכת הביטחונית חוששים שמדובר בתחילת מגמת חידוש פיגועי הדקירה, שמתבצעים על ידי בודדים.

חוץ

ניו יורק, יום שלישי, השעה 21:30: טראמפ ממתין על קו הטלפון בכדי לשוחח עם רוחאני שלא הצליח לקבל אישור לשיחה מחמינאי

יום שלישי (שבוע שעבר) השעה 21:30, בשולי העצרת הכללית של האו"ם שנערכה בניו יורק, הנשיא טראמפ ממתין על קו טלפון מאובטח שהוקם בסתר. בצד השני – קו טלפון מאובטח הותקן באולם מיוחד במלון "הילטון מילניום" בניו יורק, נשיא צרפת מקרון בליווי צוות יועצים עומד מחוץ לסוויטה של רוחאני, בניסיון לקיים שיחת טלפון משותפת בין נשיא ארצות הברית טראמפ ומקבילו האיראני רוחאני, אך רוחאני סרב לצאת מחדרו. כך דווח ב"ניו יורקר". לפי הדיווח, נשיא צרפת מקרון וראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון, הפצירו יחד ברוחאני על מנת שיסכים לשוחח עם טראמפ. "אם הוא עוזב את המדינה בלי לפגוש את הנשיא טראמפ, בכנות, זה אבוד", הנחה מקרון את המתורגמן להגיד לרוחאני בשולי העצרת. מקרון אמר כי רוחאני לא יחזור בזמן הקרוב לארצות הברית, "והנשיא טראמפ לא ייסע לטהראן".

– בכירים בצרפת כי ההיערכות לשיחה למעשה הושלמה: "הכנו את הציוד באישור האירנים, מכיוון שזה תוכנן להתרחש במשרדים שלהם. הטכנאים הגיעו, האירנים נתנו להם להרכיב את הציוד ועזרו להם ולא הייתה בעיה". עם זאת, לאחר מכן רוחאני סירב לדבר עם טראמפ – שהמתין על הקו.

– נשיא צרפת מקרון, סיפר במטוסו בדרך לצרפת על השוני בין שני המנהיגים. "הנשיא טראמפ מסוגל לשנות דברים – אם הוא משוכנע – מהר מאוד, הוא לא מחכה לממשל, הוא מחליט לבדו ובמהירות", "הנשיא רוחאני צריך להקים מערכת שלמה לפני המשא ומתן – זה כמעט הפוך."

– יוזכר כי ב-2013 הסכים רוחאני לשוחח בטלפון עם נשיא ארה"ב אז, ברק אובמה. השיחה בין השניים התקיימה באחד מימי עצרת האו"ם של אותה השנה. רוחאני שוחח עם אובמה מבלי לקבל את הסכמת המנהיג העליון עלי חמינאי, וספג על כך ביקורות קשות מבית.

דיווח: טראמפ ורוחאני הסכימו על מסמך הבנות לקראת פתיחת משא ומתן

המגזין "פוליטיקו" דיווח אמש כי בשולי עצרת האו"ם הסכימו טראמפ ורוחאני על מסמך בן ארבע נקודות שהוצע על ידי נשיא צרפת, מקרון, כבסיס להתנעה מחדש של המשא ומתן בין ארה"ב לאירן. על פי המסמך שהוצע, טהראן תסכים כי "איראן לעולם לא תייצר נשק גרעיני" והיא "תעמוד במלוא ההתחייבויות וההתחייבויות הגרעיניות שלה, ותקיים משא ומתן על פעילותה הגרעינית". בנוסף איראן "תימנע מכל תוקפנות ותבקש שלום וכבוד אמיתי באזור באמצעות משא ומתן". ארצות הברית בתמורה, תסכים "להסיר את כל הסנקציות שהוטלו מחדש מאז 2017", וכן "לאיראן תהיה יכולת מלאה לייצא את הנפט שלה ולהשתמש בחופשיות בהכנסותיה". * אף על פי שתוכנית הטילים הבליסטיים של איראן לא מוזכרת במסמך, גורמים בצרפת אמרו כי הושגה הבנה שהיא תהיה חלק מהמשא ומתן.

– עם זאת, בעוד שלפי דיווחים בצרפת נשיאי ארה"ב ואיראן הסכימו על המסמך, הם בסופו של דבר לא נפגשו, לאחר שרוחאני התעקש כי על טראמפ להסיר את הסנקציות האמריקניות על איראן לפני הפגישה. גם שיחת טלפון שמקרון ניסה ליצור בין שני המנהיגים כחלופה לפגישה לא התקיימה, מכיוון שרוחאני סירב להשתתף בה.

– בראיון לרשת CBS אמר יורש העצר הסעודי כי הוא תומך בראיון בפגישה בין נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, ונשיא איראן, חסן רוחאני, על מנת שהשניים יגיעו להסכם גרעיני חדש.

נשיא אירן: גבר הסיכוי למו"מ על הסכם הגרעין – כולל עם ארה"ב; צפוי למסור פרטים נוספים היום במהלך ישיבת הממשלה

נשיא איראן חסן רוחאני אמר שלשום (שני) בתדרוך לכתבים כי גבר הסיכוי לחידוש המשא ומתן על הסכם הגרעין בין איראן לשש המעצמות החתומות עליו, בהן ארצות הברית. לדבריו, התקדמות חלה בעקבות שיחות שקיים שר החוץ האיראני זריף עם עמיתיו מחמש מבין שש המדינות: רוסיה, סין, בריטניה, צרפת וגרמניה, בשולי הכינוס השנתי של עצרת האו"ם. נשיא איראן צפוי למסור היום (רביעי) פרטים נוספים בישיבת הממשלה האיראנית.

– טראמפ אמר ביום שישי האחרון כי אינו מעונין בעימות צבאי עם איראן. "זה יסתדר, איני יודע איך אבל זה תמיד מסתדר". לדבריו, איראן ממשיכה בפרובוקציות ובאיומים על בנות בריתה של ארצות הברית. "הפגנתי ריסון רב ואני מקווה שגם איראן תבחר בשלום". עוד הוסיף טראמפ כי מוקדם לדעת כיצד תסתיים המתיחות וכי ארצות הברית מוכנה לכל תרחיש.

יורש העצר הסעודי: אם העולם לא יתאחד מול איראן, צפויה לנו עוד הסלמה

יורש העצר של סעודיה, מוחמד בן סלמן, הזהיר בראיון לתוכנית האמריקנית "60 דקות" ברשת CBS כי במידה והעולם לא יתאחד כדי להרתיע את איראן, מחירי הנפט עשויים לעלות למספרים גבוהים שלא ניתן להעלות על הדעת. לדבריו "אם העולם לא ינהג בפעולה רצינית כדי להרתיע את איראן, אנחנו נראה המשך של ההסלמה שתאיים על האינטרסים העולמיים. אספקת הנפט תצטמצם והמחירים יקפצו למספרים שעולים על כל דמיון".

– בתוך כך, דובר הממשלה בטהראן מסר לסוכנות ידיעות מקומית סעודיה העבירה מסרים לנשיא איראן חסן רוחאני באמצעות מנהיגים של מדינות זרות. הדובר לא פירט על תוכן המסרים, אך אמר כי אם הסעודים מעוניינים באמת לשנות את התנהגותם, איראן תברך על כך. איראן שבה והכחישה היום כי הייתה מעורבת בהתקפה על מתקני הנפט בסעודיה.

– במהלך הריאיון, התייחס בן סלמאן גם לפרשת העיתונאי חשוקג'י, והודה כי חיסולו "בוצע על ידי אנשים שעובדים עבור ממשלת סעודיה". אך טען כי זה נעשה ללא שהוא עצמו ידע על כך.

טראמפ: יש לחקור את יו"ר ועדת המודיעין של הקונגרס בעוון הונאה ובגידה ברמה החמורה ביותר

נשיא ארצות הברית, טראמפ, תקף את יו"ר ועדת המודיעין של בית הנבחרים מטעם הדמוקרטים, וטען כי הציג לקונגרס גרסה מטעה של שיחתו עם נשיא אוקראינה, "השקרים שלו נעשו אולי באופן הכי בוטה ומרושע שנראה אי-פעם באולם בית הנבחרים. הוא כתב והקריא דברים נוראיים, ואז טען שהם באו מפיו של נשיא ארה"ב. אני רוצה ששיף ייחקר בגין מרמה ובגידה ברמה החמורה ביותר".

– טראמפ הוסיף, כי הוא מעוניין לפגוש את איש המודיעין שהגיש נגדו את התלונה שהחלה את פרשת אוקראינה-גייט. "כמו לכל אמריקאי, מגיע לי לפגוש את האדם המאשים אותי, במיוחד כאשר אותו מאשים הציג שיחה עם מנהיג זר בצורה בלתי מדויקת ומוליכת שולל". טראמפ ציין . "אני רוצה לפגוש לא רק את המאשים, שהציג מידע ממקור שני ושלישי, אלא גם את מי שסיפק לו באופן בלתי חוקי את המידע הזה, שברובו אינו נכון. האם האדם הזה ריגל אחרי נשיא ארה"ב? השלכות גדולות!".

– כשנשאל טראמפ על ידי עיתונאים בבית הלבן אם הוא יודע את זהות איש המודיעין שהדליף את פרטי השיחה עם נשיא אוקראינה, ענה נשיא ארצות הברית: "אנחנו מנסים לברר מי זה". * עורכי הדין של סוכן ה-CIA שדיווח על שיחתו של טראמפ עם נשיא אוקראיינה שיגרו מכתב לראש קהילת המודיעין בו הם ציינו כי שני תומכים של הנשיא הציעו "פרס" בסך 50 אלף דולר תמורת כל מידע אודות איש המודיעין.

– אנשיו של ביידן, הנחשב למועמד מוביל למועמדות הדמוקרטית לנשיאות, פנו לרשתות התקשורת בארה"ב וביקשו מהן להימנע מלראיין את רודי ג'וליאני, עורך דינו של טראמפ, שהיה מעורב במגעים עם גורמי ממשל בקייב. לטענת המטה של ביידן, שידור ריאיון עם ג'וליאני יהיה בגדר הפצת "תיאוריות קשר מופרכות ולא מבוססות בשמו של דונלד טראמפ", ו"פגיעה בקהל הצופים ובעיתונות".

 

הדמוקרטים זימנו חמשה בכירים במחלקת המדינה להעיד נגד טראמפ שביקש לחקור חשד לשחיתות מצד בכיר הדמוקרטים; מזכיר המדינה האמריקני הבהיר כי ימנע מהם להעיד מחשש לדליפת מידע מסווג

בעקבות בקשתו של טראמפ מנשיא אוקראינה לחקור חשד לשחיתות על בכיר דמוקרטי, זימנו הדמוקרטים שפתחו בחקירת הדחה נגד טראמפ, חמישה נציגים של מחלקת המדינה למסור בשבועות הקרובים תצהיר במסגרת הפרשה. עם זאת, במכתב ששלח ליו"ר ועדת החוץ של בית הנבחרים, כתב מזכיר המדינה כי ייתכן והנציגים "לא יתייצבו בפני שום ריאיון או תצהיר" ללא נוכחות יועץ מטעם הרשות המבצעת שיפקח על מסירת מידע מסווג. לדבריו, "אני מודאג מהיבטים בבקשת הוועדה שניתן להבין רק כניסיון להפחיד, להטריד ולהתייחס בצורה שאינה ראויה לאנשי המקצוע הנכבדים של מחלקת המדינה", והוסיף: "אשתמש בכל האמצעים שברשותי כדי למנוע ולחשוף כל ניסיון להפחיד את אנשי המקצוע המסורים".

– גם עורך דינו של טראמפ, רודי ג'וליאני, נדרש רשמית למסור מסמכים הקשורים לפרשה לשלוש ועדות של בית הנבחרים, החוקרות אם יש מקום לפתוח בהליך הדחה נגד הנשיא האמריקני. בזימון ששלחו הוועדות לג'וליאני צוין כי עליו למסור את המסמכים לא יאוחר מאמצע החודש הבא. עם זאת ג'וליאני הבהיר כי יסרב להעיד בפרשה.

– על רקע הצהרתו של שיף, כי יפעל להשגת תמלילי השיחות בין טראמפ לבין פוטין ומנהיגים נוספים, אמר דובר הקרמלין כי פרסום כזה אינו הנוהל הדיפלומטי המקובל, והוסיף כי אם תגיע פנייה מוושינגטון בעניין זה רוסיה תדון בה.

– ביום שישי דיווחו כלי התקשורת בארה"ב כי 222 דמוקרטים בבית הנבחרים (מתוך 235 בסך הכול), בנוסף למחוקק עצמאי אחד, תומכים בהליך להדחת טראמפ. מדובר ביותר ממחצית חברי בית הנבחרים, שבו 435 נציגים. גם אם ההדחה תאושר בבית הנבחרים, הליך כזה לא צפוי להיגמר בהדחה של ממש – כיוון שדבר זה דורש גיוס שני שלישים מחברי הסנאט, שבו הרפובליקנים מחזיקים ברוב.

– בתוך כך, יו"ר הסנאט האמריקני, מיץ' מקונל, הבהיר היום כי במידה והקונגרס אכן יחליט להדיח את הנשיא, כפי שצפוי לקרות, הוא יהיה מחויב להעלות את הנושא להצבעה גם בסנאט. יש לציין כי הסנאט צריך לאשר הדחה ברוב של שני שליש מ-100 החברים בו כדי שהדחה אכן תתבצע בפועל, והרפובליקנים מחזיקים כיום ברוב של 52 חברים בסנאט. לאחרונה הועלו ספקולציות לפיהן מקונל ינצל את מעמדו כדי להימנע לחלוטין מהעלאת הסוגיה בסנאט, על מנת להימנע מפגיעה בנשיא טראמפ.

טראמפ: מה שמתנהל נגדי אינו הליך ההדחה אלא ניסיון הפיכה

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ כינה הלילה (רביעי) את הליך ההדחה נגדו "ניסיון הפיכה". לדבריו "לוקחים את זכות הבחירה מאנשים, את חירותם, את התיקון השני לחוקה, הדת, הצבא, חומת הגבול ואת הזכות שניתנה להם כאזרחי ארצות הברית". * – מוקדם יותר צוטט טראמפ כי "אם הדמוקרטים יצליחו להוריד את הנשיא מכיסאו (מה שהם לא יצליחו אף פעם), זה יגרום למלחמת אזרחים כמו שבר באומה ממנו המדינה שלנו לעולם לא תחלים".

דיווח: טראמפ ביקש מראש ממשלת אוסטרליה לסייע למשרד המשפטים לחקור האם חקירת מולר לא היתה מוטית פוליטית; גם בריטניה ואיטליה התבקשו לסייע

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, לחץ על ראש ממשלת אוסטרליה סקוט מוריסון שיסייע לשר המשפטים שלו, לאסוף מידע עבור חקירת משרד המשפטים שטראמפ מקווה שתפגע באמינות הדוח של רוברט מולר, כך דווח העיתון האמריקני 'הניו-יורק טיימס'. ה'וושינגטון פוסט' דיווח כי באר נפגש עם בכירים בכמה גופי ביון ברחבי העולם, בהם ארגונים אוסטרלים, בריטים ואיטלקים, וביקש סיוע דומה. לפי הדיווחים, המבוסס על בכירים אמריקנים המעורים בפרטי השיחות והמפגשים, טראמפ קיווה שהחקירה תראה כי צוותו של מולר פעל ממניעים מושחתים ומתוך נאמנות למפלגה הדמוקרטית. * מקורות במשרד המשפטים מסרו כי באר היה מעוניין גם במידע שיפגע באמינותם של גופי הביון האמריקנים כמו ה-CIA וה-FBI, שסייעו בחקירת הקשר לכאורה בין רוסיה לטראמפ. * בתגובה נמסר ממשרד המשפטים כי "טראמפ יצר קשר עם מדינות שונות במטרה ליזום מפגשים בין באר לנציגיהן, כחלק מהבדיקה של מקורות חקירת מולר".

דיווח: קוריאה הצפונית וארה"ב יקיימו שיחות בסוף השבוע

לאחר שמונה חודשים של קיפאון בשיחות מאז נכשל הפסגה בוייטנאם: קוריאה הצפונית וארצות הברית הסכימו לקיים שיחות בסוף השבוע הנוכחי, כך דיווחה אתמול (שלישי) סוכנות הידיעות המרכזית של פיונגיאנג. ממשרדו של נשיא דרום קוריאה נמסר כי הוא מברך על חידוש השיחות ומצפה בקוצר רוח להתקדמות. * שלשום (שני) האשים שגריר צפון קוריאה לאו"ם, את ארצות הברית בכישלון המגעים בין המדינות לפירוז חצי האי הקוריאני מנשק גרעיני.

לפני תחילת השיחות בין פיונגיאנג לוושינגטון: קוריאה הצפונית שיגרה טיל לעבר יפן; קוריאה הדרומית: "יתכן שהטיל שוגר מצוללת"

קוריאה הצפונית שיגרה הלילה (רביעי) טיל בלתי מזוהה שנפל במים הטריטוריאליים של יפן.  דובר ממשלת יפן אמר כי לא ידוע על נזק לכלי טיס או אוניות באזור. ראש ממשלת יפן, גינה את שיגור הטילים הלא מזוהים הלילה על ידי צפון קוריאה ואמר כי "זו הפרה של תקנות האו"ם". בצבא קוריאה הדרומית טענו כי הטיל שוגר מאזור וונסאן במחוז קאנגוון לכיוון מזרח, אל הים.  וציינו כי ייתכן ומדובר בניסוי של טיל בליסטי ששוגר מצוללת. המועצה לביטחון לאומי של המדינה הביעה דאגה משיגור הטיל לפני תחילת השיחות בין פיונגיאנג לוושינגטון.

דיווח: היום צפוי ג'ונסון להציג תוכנית ברקזיט חדש שתכלול מעמד מיוחד לצפון אירלנד

עסקת הברקזיט המלאה והסופית שג'ונסון יציע לאיחוד האירופי צפויה להיחשף היום על ידו, תוך הבהרה מצד בריטניה כי מדובר בהצעה אחרונה, אשר עם בריסל לא תקיים משא ומתן עליה – לונדון תפרוש מהמשא ומתן ותעזוב את האיחוד בסוף החודש. אך לפי הדיווח בטלגרף הבריטי הלילה (רביעי), היא ככל הנראה גם תכלול פתרון לאחד המרכיבים שהקשו על קידומו של הברקזיט – צפון אירלנד. לפי הדיווח, ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון מתכנן להגדיר את צפון אירלנד כבעלת מערכת יחסים מיוחדת עם האיחוד האירופי עד שנת 2025. על פי התכנית, צפון אירלנד תמשיך לפעול במובנים רבים כחלק מהשוק האירופי לפחות עד שנת 2025, אך תעזוב את איחוד המכסים האירופים יחד עם שאר הממלכה המאוחדת. * בנוסף, יציע ג'ונסון ככל הנראה מתן יכולת השפעה לנציגי האזור בכל הנוגע לעתידו, וחידוש מועצת השרים המשותפת לאירלנד וצפון-אירלנד, אשר לא התכנסה כלל בשלוש השנים האחרונות, ותאפשר עוד השפעה לנציגי שני חלקי האי – צפון אירלנד, שהיא חלק מבריטניה, לבין אירלנד, מדינה עצמאית החברה באיחוד – על עתיד החיים המשותפים בו.

– לפי הגרדיאן, המפלגה היוניוניסטית הדמוקרטית של צפון אירלנד תומכת בסך הכל עם המתווה, אך עם זאת, שר החוץ של אירלנד, אמר כי ההצעות לא יהוו בסיס לעסקה עם האיחוד האירופי והן "מדאיגות". לדבריו "לא ראינו שום דבר. אבל אם הדיווחים שקראנו הם נכונים, הם לא נראים כבסיס להסכם – זה בטוח".

עיראק: לפחות שני הרוגים ומאות פצועים בהפגנות נגד האבטלה

אלפים הפגינו אתמול (שלישי) בעיראק נגד האבטלה, השחיתות ומערך הרווחה המצומצם. המשתתפים בהפגנות קראו "להפיל את המשטר". אחד המפגינים לסוכנות הידיעות 'רויטרס': "זה לא הממשלה, אלא כמה מפלגות ומיליציות שהרסו את עיראק" * בהפגנות השתתפו כ-3,000 בני אדם שניסו לעבור את הגשר המוביל אל האזור הירוק בבגדאד, היכן שנמצאים בנייני הממשלה והשגרירויות הזרות. * כוחות הביטחון שחסמו את הדרכים לאזור הירוק, השתמשו ברימוני הלם ותותחי מים כדי לפזר את ההפגנה. אך המפגינים סירבו לעזוב את המקום והמשטרה פתחה בירי. * לפחות שני בני אדם נהרגו ועוד 200 נפצעו מתוכם 40 חיילים

ההפגנות בהונג קונג: מפגין נהרג מירי שוטר; 15 נוספים נפצעו

במהלך חגיגות 70 השנים לשלטון הקומוניסטי בסין: תושבים רבים בהונג קונג הפגינו אתמול (שלישי), בהפגנה שהפכה להיות אירוע המחאה האלים ביותר מאז תחילת ההפגנות לפני כארבעה חודשים. על פי דיווחים שונים, אדם אחד נהרג, ועוד 15 בני אדם נפצעו באזורים שונים בהפגנות בעיר. * בשל המהומות, נסגרו תחנות רכבת רבות כדי לעצור את תנועת המוחים. התחנות הסגורות הפכו מטרה נפוצה להתקפות, ושריפה פרצה באחת מהן. * המארגנים אמרו שלפחות 100 אלף איש איש צעדו ברחבי העיר למרות האיסור המשטרתי, כשהם צועקים סיסמאות בגנות סין וחלקם נושאים דגלי סין עם ציון שחור. המשטרה לא סיפקה הערכה לגבי כמות המפגינים.

– לפי הדיווחים, לראשונה מאז פרוץ המחאות לפני 4 חודשים, המשטרה בהונג קונג עשתה שימוש באש חיה. מפגין בן 18 שהכה שוטר בגבו באמצעות מוט ברזל נהרג מקליע שירה שוטר מטווח קצר. בעבר נפגעו אזרחים מירי של כדורי גומי, אך הצעיר הוא הראשון שנפצע מקליע שירו כוחות המשטרה באזור. * בריטניה גינתה את השימוש באש חיה כלפי המפגינים. שר החוץ הבריטי אמר: "אמנם אין שום תרוץ לאלימות, אך השימוש בתחמושת חיה אינו פרופורציונלי ורק מלהיט את המצב".

לציון יום השנה ה-70 לשלטון המפלגה הקומוניסטית בבייג'ין: סין הציגה טיל בליסטי שמסוגל לשאת ראש נפץ גרעיני

סין ציינה אתמול (שלישי) את חגיגות 70 השנים להחלת השלטון הקומוניסטי במצעד צבאי ענק בבייג'ינג, ובמהלכו הציגה, בין היתר, טילים בליסטיים על-קוליים שעל פי ההערכות מסוגלים לחמוק ממערכות ההגנה האווירית של ארצות הברית. * בין הטילים נראה גם DF-41 המכונה "רוח מזרחית", לו טווח מבצעי הנע בין 12 אלף ל-15 אלף ק"מ – מה שהופך אותו לטיל עם הטווח הארוך ביותר בעולם. על פי ההערכות, הטיל מסוגל לשאת עד 10 ראשי נפץ גרעיניים והוא קשה מאוד ליירוט. עוד הוצגו טילי DF-17, שגם הם בעלי יכולת גרעינית, ו-160 כלי טיס שונים. * במהלך המצעד, הוטל עוצר גם על הבירה בייג'ינג והמשטרה הורתה לאזרחים שמתגוררים ברחובות שבהן הוא עבר לא להסתכל מהחלונות.

    מאלי: 25 חיילים הרוגים ועשרות נעדרים במתקפת טרור של אנשי ג'יהאד חמושים במרכז המדינה * ממשלת מאלי הודיעה כי 25 חיילים נהרגו בשתי מתקפות שביצעו אנשי ג'יהאד חמושים הקשורים לאל-קאעידה על מחנות הצבא במרכז המדינה, וכי כ-60 בני אדם נעדרים. עוד נמסר כי 15 מחברי ארגון הטרור נהרגו במהלך חילופי אש שפרצו מול כוחות צבאיים.

    סומליה: מכונית תופת התפוצצה בשערי בסיס אמריקני; אין נפגעים * מכונית תופת התפוצצה שלשום (שני) בשעריו של בסיס של חיל האוויר האמריקני בסומליה. לאחר הפיצוץ נורו יריות לעבר הבסיס, אך לא דווח על נפגעים. * ארגון הטרור האיסלמי "א-שבאב" קיבל עליו אחריות לאירוע. * בבסיס שהותקף מאמן הצבא האמריקני חיילים סומליים ומשגר משם מל"טים במטרה לתקוף יעדים של ארגון "א-שבאב". * במקביל, שיירה צבאית של האיחוד האירופי, שנשאה את דגל איטליה, הותקפה בבירה מוגדישו. השיירה נפגעה מפיצוץ, שר ההגנה האיטלקי הודיע כי לא דווח על נפגעים.

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן