Skip to content

עיקר החדשות (מהדורת ערב שבת) יום שישי 25 באוקטובר 2019

כותרות המהדורה     בישראל מתכוננים לעימות מול איראן; דיווח: בכירים ישראל טסו יום שלישי בערב לביקור בזק בסעודיה (בטחוני)     הרשות הפלסטינית החליטה להפסיק לייבא עגלים לשטחה מישראל; בישראל מאיימים בתגובה להטיל מצור כלכלי חלקי על הרש"פ; ראש המודיעין הפלסטיני דורש מרה"מ הפלסטיני לשנות את ההחלטה (מדיני)     הרש”פ מבקשת מהאו"ם להכיר בגבולות ימיים פלשתיניים […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כותרות המהדורה

    בישראל מתכוננים לעימות מול איראן; דיווח: בכירים ישראל טסו יום שלישי בערב לביקור בזק בסעודיה (בטחוני)

    הרשות הפלסטינית החליטה להפסיק לייבא עגלים לשטחה מישראל; בישראל מאיימים בתגובה להטיל מצור כלכלי חלקי על הרש"פ; ראש המודיעין הפלסטיני דורש מרה"מ הפלסטיני לשנות את ההחלטה (מדיני)

    הרש”פ מבקשת מהאו"ם להכיר בגבולות ימיים פלשתיניים – "כדי לבסס את הסטטוס החוקי ולהעצים את מעמדה של מדינת פלסטין בכל העולם" (מדיני)

    ברוסיה טוענים: מפציץ אמריקני כבד חדר לשטח רוסיה ותרגל הפצצה של בסיס רוסי (חוץ)

    למרות הפסקת האש: טורקיה מנהלת מתקפה נרחבת נגד מספר עיירות כורדיות; חיילים מצבא אסד נהרגו בקרבות מול צבא טורקיה (חוץ)

    שינוי כיוון בוושינגטון: אחרי הנסיגה – ארה"ב תתגבר כוחות בסוריה כדי להגן על שדות הנפט (חוץ)

    מזכיר ההגנה האמריקני: "איראן מאיימת על חופש השיט הבינלאומי ומסתכנת בעימות צבאי" (חוץ)

    לפחות תשעה ילדים הוצאו להורג בשנתיים האחרונות באיראן; 90 ילדים נוספים ממתין להכרעה בגורלם (חוץ)

    אנטישמיות? בישראל: ראש עיר נכנס לבית כנסת והתחיל להתעמת עם המתפללים, מספר מתפללים נעצרו, אך הפרובוקטור לא זומן לחקירה (דת ומדינה)

תחזית מזג אוויר (השירות המטאורולוגי)

    היום: מעונן חלקית. משעות הצהריים יתכן גשם מקומי בצפון הארץ ובהרי המרכז. קיים חשש קל משיטפונות במדבר יהודה וים המלח.

    ליל שבת: ממטרים מקומיים מלווים בסופות רעמים בעיקר בדרום מישור החוף והנגב. חשש לשטפונות והצפות.

    יום שבת: ממטרים מקומיים מלווים בסופות רעמים וברד בעיקר במרכז הארץ ובדרומה וקיים חשש משטפונות והצפות. ינשבו רוחות חזקות.

    ראשון: מעונן חלקית עד מעונן עם גשם מקומי. הטמפרטורות רגילות לעונה.

    שני: מעונן חלקית עם גשם מקומי בצפון הארץ ובמרכזה. תחול ירידה קלה בטמפרטורות.

החורף כבר כאן: בשבת גשם בעיקר בדרום, צפי לשיטפונות חריגים

החל מהלילה (ליל שבת) צפוי לשרור מזג אוויר קיצוני בדרום הארץ, וישנו חשש לשיטפונות חמורים, כמויות חריגות של משקעים ורוחות חזקות. זאת, בשל מערכת של לחץ נמוך שחולפת בדרום. מסלולה לא ידוע לחלוטין וייתכן שבהמשך תשפיע גם על מרכז הארץ. שיאה של הסערה יגיע ביום שבת – עם ממטרים מלווים בסופות רעמים וברד בעיקר במרכז הארץ ובדרומה. * בשירותי הכבאות וההצלה נכנסים לכוננות, וברשות הטבע והגנים מזהירים משיטפונות והצפות. * בחברת החשמל הדגישו כי בשל גשמים, סופות ברקים, ברד ורוחות חזקות, יש צפי לנזקים ברשת החשמל ולהפרעות באספקה.

– חזאי מחברת "מטאו-טק", ציין ל- ynet כי "החריגות של האירוע היא העובדה שהמשקעים צפויים דווקא באזורים דרומיים ומדבריים, מה שמגביר את החשש לשיטפונות". לדבריו, הרוחות עשויות להגיע למשבים בודדים של 90-80 קמ"ש. "האירוע נע מכיוון צפון לדרום, וזה אחד הדברים החריגים. אנחנו מכירים שקעים שנוצרים מעל הים לידינו, ולא במתכונת הנוכחית"

– פבלוב, חזאית תורנית בשירות המטאורולוגי, אמרה ל'וואלה' כי  "צריך להיזהר בשל התראות על הצפות ושטפונות. אבל, לא כל המדינה תחוש בסערה, בוודאי לא בבת אחת. במקום אחד ייתכן שיירד גשם ובאזור אחר ממש באותו זמן יכול להיות שייהנו משמש זורחת. כל זה טיפה חריג, אבל לא כל המודלים שלנו מסכימים זה עם זה ואנחנו ממשיכים ללמוד את הנתונים ולעקוב".

– ד"ר ברוך זיו, חוקר אקלים מהאוניברסיטה הפתוחה, אמר בשיחה עם ynet כי "למעשה מדובר בסערה בסגנון טרופי מעל מזרח הים התיכון. בימים האחרונים אנחנו רואים בתמונות הלוויין את העננים שנעים נגד כיוון השעון באזורנו, וזה סימן אזהרה ברור לנושא השינויים האקלימיים. יש כאלה שמכנים סופות כאלה 'מדיקן', שילוב של מדיטרניאן (הים התיכון) והוריקן", לדבריו, "כמובן שהים התיכון לא יכול ליצר הוריקנים בסדר הגודל ההרסני שאנחנו רואים בעולם, אבל גם בסופה טרופית 'רגילה' יש פוטנציאל הרס". * ד"ר זיו הוסיף לגבי האירוע הנוכחי, כי המיקום של המערכת, מול חופי מצרים, ממתן את התחזיות, ומשמעותו כי לא מדובר באירוע הרסני. "המשקעים המשמעותיים צפויים באזורים הדרומיים, הרוחות יהיו ערות וחזקות, אך לא באופן תקדימי".

חדשות

מוצאי שבת, 02:00 לפנות בוקר: ישראל עוברת לשעון חורף

במוצאי שבת בשעה 02:00 לפנות בוקר יסתיים שעון הקיץ, והשעון יוזז שעה אחת אחורה לשעה 01:00. שעון החורף יימשך 217 יום עד ללילה שבין א' לב' ניסן תש"פ, אז יתחדש שוב שעון הקיץ * בעלי טלפונים סלולריים שלא מכוונים על "זמן רשת אוטומטי" או משתמשים שאינם בוטחים במנגנון העדכון האוטומטי יכולים לעדכן את השעה במכשיריהם באופן ידני. גם לאחר המעבר להגדרה ידנית, תמיד ניתן להשיב את המכשיר הנייד למצב סנכרון אוטומטי של התאריך והשעה.

קפרובוקטור? ראש עיריית טבריה רון קובי נכנס אתמול (חמישי) לישיבתו של הרב דב קוק בטבריה, וזאת ככל הנראה במטרה לפרק אותה לאחר שלדבריו היא נבנתה באופן לא חוקי. עם כניסתו לישיבה, ילד שנכח במקום קרא לעברו קריאות מתאימות, מה שגרר המולה במקום במהלכה התעמת פיזית ומילולית ראש העיר עם המתפללים והלומדים במקום. * אחרי האירוע, כתב קובי: כי "ישיבה שהיא ארגון פשיעה, תפורק! אין פשרות". * יצויין כי קובי כשל בניהול העיר, ולא הצליח להעביר את התקציב למרות מספר הארכות שקיבל. לאחר שהוא זומן לשימוע במשרד הפנים לקראת הדחתו, עתר קובי לבג"ץ וטען כי שר הפנים התבטא בעבר נגדו ועל כן אין לאפשר לו להדיחו.

– רפאל טרבלסי, חבר מועצת עיריית טבריה אמר בתגובה לתקרית כי: "אין לרון קובי מה לחפש בתוך הישיבה ולנהוג באלימות כלפי ילדים ומבוגרים במקום בכדי להדליק את השטח. על המשטרה להסיר לאלתר את האבטחה סביב ראש העירייה ובכך אני מאמין שהוא יגלה אחריות ויעצור את הפרובוקציות המסוכנות שלו בעצמו". * טרבלסי הוסיף "אני דורש ממשטרת ישראל לפעול בכל הכוח והעוצמה על מנת לעצור את הפרובוקציות מצד ראש העירייה, שמנצל את הדמוקרטיה בכדי ליצור אלימות ואנדרלמוסיה ציבורית".
במהלך הלילה (שישי)  הושלך רימון הלם לעבר ביתו של עובד בכיר במועצה המקומית ג'ש (גוש חלב) ובוצע ניסיון להצית רכב שחנה בחניית ביתו. ללא נפגעים באירוע. עם קבלת האירוע שוטרי משטרת ישראל הוזעקו למקום, אספו ממצאים בשטח ופתחו בחקירה.

נמצאה גופת צעירה שנעלמה השבוע בירושלים בביתו של סוחר סמים – חוקרי המשטרה עצרו במהלך הלילה גבר שבביתו אותרה הצעירה ללא רוח חיים, בחשד לשידול קטינה לשימוש בסמים.מעצרו של החשוד הוארך ע"י בית המשפט עד לתאריך 28.10.19.

פוליטי

למרות השימוע: בפרקליטות מתכוונים להמליץ ליועמ"ש להגיש כתב אישום נגד נתניהו

לקראת הכרעת היועמ"ש בתיקי רה"מ: בפרקליטות מתכוונים ללחוץ על היועץ המשפטי לממשלה להגיש כתב אישום נגד נתניהו בגין שוחד בתיק 4000, ומרמה והפרת אמונים בתיקים 1000 ו-2000. גורמים בפרקליטות חוששים כי הטענות בשימוע שהיו ממוקדים ונוגעים לליבת החשדות וחוות הדעת שגיבשו חמשה פרקליטי צמרת בארה"ב שטוענים כי בחינה של סיקור בכלי תקשורת כעבירה פלילית מהווה סכנה לדמוקרטיה. יביאו את היועמ"ש לבחון מחדש את הכוונה להגיש כתב אישום נגד נתניהו, ולפי הדיווח בחדשות13 בימים אלו מגבשים בפרקליטות חוות דעת נגד הטענות שהועלו בשימוע. * ביום ראשון יחל היועץ המשפטי לממשלה במרתון דיונים עם בכירי הפרקליטות ומשרד המשפטים בלשכתו כאשר המטרה היא להגיע להחלטה בתוך חודש.

בטחוני

בישראל מתכוננים לעימות מול איראן; דיווח: בכירים ישראל טסו יום שלישי בערב לביקור בזק בסעודיה

כלי תקשורת בעולם מדווחים על מטוס פרטי שהמריא מנתב"ג ביום שלישי בערב, נחת למספר דקות בבירת ירדן עמאן, ואז המשיך לבירת סעודיה ריאד. המטוס שהה קצת פחות משעה במדינה, והמריא בחזרה לישראל. ועל פי הערכות שונות, על המטוס היו בכירים ישראלים. באותו הזמן שהה בסעודיה שר ההגנה האמריקני, מארק אספר, ועל פי הערכות יכול להיות שיש קשר בין הדברים. * מתיעוד של המטוס באתר מעקב הטיסות Flightradar24, עולה שהוא טס בין תל אביב לקהיר בחודשים האחרונים. המטוס רשום בארצות הברית, אך זהות בעליו אינה ידועה.

– אתמול (חמישי) הזהיר הרמטכ"ל בשיחה עם כתבים צבאיים מפני הידרדרות למלחמה בתקופה הקרובה, לדבריו "האתגר האסטרטגי המרכזי של מדינת ישראל טמון בזירה הצפונית. במוקד התבססות כוחות איראניים ואחרים בסוריה, ופרויקט הטילים המדויקים. בשני המקרים מדובר במאמץ בהובלה איראנית, תוך שימוש בשטחן של מדינות בעלות משילות מוגבלת ביותר (לדוגמא: סוריה, לבנון, עיראק ותימן)".

– ראש אמ"ן לשעבר אמר הבוקר בראיון ל-103 על בסיס מה שהותר להוציא מתדריך הרמטכ"ל כי לא ישראל ולא איראן רוצים להגיע למלחמה כוללת. אבל כל אחד רוצה להשיג יעדים שהוא חושב שהוא יכול להשיג אותם בלי להסלים למלחמה, ופה מישהו יכול לעשות את אותה שגיאה ואותה מיסקלקולציה שתוביל אותנו להסלמה. להערכתו,  בכדי להימנע מהסלמה, באיראן לא יתקפו את תל אביב, אך כן ינסו לבצע "תקיפה של מחנה צבאי משמעותי, או ברמת הגולן או בצפון הארץ או אפילו במרכז הארץ, אבל יעד צבאי. כי עד כה העימות היה בין מטרות צבאיות איראניות שאנחנו תקפנו בסוריה. אני לא חושב שהם ירצו להסלים ליעד אזרחי".

מדיני

הרשות הפלסטינית החליטה להפסיק לייבא עגלים לשטחה מישראל; בישראל מאיימים בתגובה להטיל מצור כלכלי חלקי על הרש"פ; ראש המודיעין הפלסטיני דורש מרה"מ הפלסטיני לשנות את ההחלטה

בישראל שוקלים לנקוט בשורת צעדים נגד הרשות הפלסטינית, אם זו לא תחזור בה מההחלטה להפסיק לייבא עגלים לשטחה. לפני שבועיים הודיע מתאם פעולות הממשלה בשטחים, למקביליו ברשות הפלסטינית, כי אם לא ייפסק החרם הכלכלי על רכישת עגלים וצאן מישראל – החל מהזמן הקרוב לא תתאפשר הכנסה לישראל של חלק ניכר מהתוצרת החקלאית הפלסטינית. וכעת שוקלים בישראל אף להפסיק לאשר כניסת תרומות של סחורות, מוצרים וציוד לרשות הפלסטינית מחוץ לארץ. זאת בנוסף לעצירת ייצוא שמן הזית והתמרים מהרשות למדינות ערב. לפי הדיווח ב'כאן חדשות' צעדים ראשונים בנושא עשויים להינקט כבר החל מהשבוע הבא.* עד לאחרונה רכשה הרשות 90% מהעגלים ממגדלים בישראל – 130 אלף עגלים בשנה. אולם ברשות החליטו במקום זאת לייבא עגלים על ידי 11 חברות פלסטיניות שונות מחמש מדינות אירופאיות.

– בעקבות הלחצים מישראל, ישנם חילוקי דעות קשים בהנהגה הפלסטינית על המהלך שהוביל ראש הממשלה הפלסטינית מוחמד שתאייה, שמאיים להתפטר אם יידרש לחזור בו מההחלטה. * שניים מבכירי הרשות, ראש המודיעין הפלסטיני, מאג'ד פרג', וחוסיין א-שייח' פנו לאבו מאזן וראש בבקשה שיהפוך את ההחלטה. לדבריהם, ההחלטה התקבלה מבלי שנמצאה חלופה ראויה וללא כל היערכות של השוק הפלסטיני. מנגד ראש הממשלה הפלסטיני התרעם על התערבות השניים ורמז בשיחות סגורות כי יתפטר מתפקידו אם יאלצו אותו לחזור בו ולהתקפל מול הלחץ הישראלי.

– הלחץ על ראש הממשלה הפלסטיני לשנות את החלטתו מופעל גם מהשטח. בעלי משחטות וקצביות בשטחים העלו מחירים, בחלק מהמקרים עד ל-25%, ומדווחים על מחסור חמור בעגלים בשוק הפלסטיני. הסוחרים בענף אומרים שהיה צריך לתת זמן היערכות סביר של כמה שנים כדי להכין את השוק לפני החלטה על צעד כזה. * לפי דיווחים מרמאללה, קילו בשר עגל בשטחים עלה מ-45 שקלים לקילו ל-55 שקלים ואף יותר מכך. מחיר של עגל חי עלה בארבעה שקלים על כל קילו ממשקלו – תוספת מחיר של 1,000 עד 1,600 שקלים לכל עגל. * כ-90% אחוזים מבשר העגלים הנצרך בשטחים מגיע מחקלאים ישראלים המוכרים לרשות. מדובר בעגלים המיובאים מחו"ל, שמגודלים ומפוטמים בישראל בטרם העברתם לשחיטה

– המגדלים בישראל טוענים בכך הרשות מפרה לכאורה את הסכם פריז, שמגדיר את מערכת היחסים הכלכלית בין שני הצדדים. ישראל רוכשת מהרשות הפלסטינית וכן מרצועת עזה פירות וירקות ויש יחסי סחר מתמשכים בין הצדדים. לדבריה המגדלים שלא מדובר בחרם פוליטי אלא למעשה בשחיתות מקומית: שני יבואנים גדולים שהחליטו להביא לעצירת יבוא העגלים מישראל * מנגד, בצד הפלסטיני טוענים כי ההחלטה לאסור על יבוא עגלים מישראל התקבלה כחלק מתוכנית להיפרדות כלכלית מישראל בכמה שיותר תחומים לאור הקיפאון המדיני בין שני הצדדים. ברשות הפלסטינית גם דורשים את פתיחתו ועדכונו של הסכם פריז, שנחתם אחרי הסכמי אוסלו.

הרש”פ מבקשת מהאו"ם להכיר בגבולות ימיים פלשתיניים – "כדי לבסס את הסטטוס החוקי ולהעצים את מעמדה של מדינת פלסטין בכל העולם"

משלחת ערבית פלשתינאית רשמית הגישה בסוף החודש שעבר לאו"ם דרישה להכיר בגבולות ימיים פלשתיניים. כך אמר ביום שלישי לפני שבועים שר החוץ הפלסטיני לאחר פגישה שנערכה במטה הליגה הערבית בבירת מצרים בקהיר. לדבריו, הדרישה כללה מפות וקואורדינטות מפורטות. "כדי לתחום את הגבולות הללו כדי לבסס את הסטטוס החוקי ולהעצים את מעמדה של מדינת פלסטין בכל העולם". כשהמשלחת הפלסטינית אף ביקשה "להפיץ אותם לכל המדינות החברות. ביחס לאזור הכלכלי הבלעדי, שבו יש למדינת פלסטין הזכות לנצל, להשקיע ולחקור בו".

– ב'אל-מוניטור' ציטטו  גורם אנונימי במשרד החוץ הפלסטיני שאמר כי מטרת הפקדת המפות והקואורדינטות עם האו"ם והליגה הערבית היא להוכיח לעולם לשטחים הימיים הפלסטיניים ולהגיש ראיות שישראל מפרה את האזורים הללו, בעיקר בתחומי רצועת עזה, וגונבת משאבי טבע פלסטיניים, כלומר גז טבעי. לדבריו "ישראל משתמשת במשך שנים רבות בשדות הגז במים פלסטיניים תוך הגבלת פלסטינים להוצאת גז משדה הגז הימי 1 בעזה, שהתגלה לפני 21 שנים " * הגורם הדגיש כי בצעד התיחום הימי יבואו מהלכים אחרים כגון פנייה לבתי משפט לבוררות בינלאומיים אם ישראל תמשיך בהפרת הריבונות הפלסטינית. לדבריו בהתאם לאמנת האו"ם לחוק הים, לכל מדינה יש את הזכות לחקור את מקורות הטבע באזור הכלכלי שלה. עם זאת, ישראל בחרה שלא להצטרף לאמנה.

בעקבות נסיון להצית מחאה עממית ברצועת עזה: חמאס עצר עשרות פעילים פלסטינים בעזה

מנגנוני הביטחון של חמאס עצרו בימים האחרונים כמה עשרות פעילים פלסטינים ברצועת עזה המזוהים עם פלגי השמאל ("החזית העממית" ו"החזית הדמוקרטית"), כמו גם פעילי פתח מרכזיים, כדי לנסות ולדכא מראש ניסיון להצית מחאה עממית בדומה להפגנות בלבנון על רקע יוקר המחיה.

– זאת לאחר שבימים האחרונים פורסמו קריאות למחאה בשעות הערב של יום חמישי, כשכוונת היוזמים של אותה מחאה – שזהותם נותרה עלומה – הייתה לקדם מחאה עממית הדומה במאפייניה למחאה הנדירה שפרצה ברצועת עזה לפני כמה חודשים ודוכאה באלימות קשה על-ידי חמאס.

– יוזמי המחאה דאגו שלא לקשור בינה לבין שלטון חמאס וניסו לשוות לה תדמית אזרחית ולא פוליטית. עם זאת, ניכר כי חלק מהניסיונות לקדם את המחאה ברשתות החברתיות נעשה בידי גורמים השייכים לרשות הפלסטינית ברמאללה, ייתכן גורמי מודיעין. (ynet)

חוץ

ברוסיה טוענים: מפציץ אמריקני כבד חדר לשטח רוסיה ותרגל הפצצה של בסיס רוסי

מפציץ כבד מדגם בואינג B-52 טס מבסיס חיל האוויר האמריקני "פיירפורד" שבדרום האי הבריטי, נכנס לקלינינגרד דרך הים הבלטי – ומשם המשיך לעבר העיר מריאמפולה בליטא. * לפי הרדאר, המטוס חדר ביום רביעי בשעה 15:40 לשטח קלינינגרד  – מובלעת בין רוסיה לליטא, שרוסיה טוענת לבעלות עליה. * במוסקבה טוענים שהמטוס ביצע תרגיל של הפצצת בסיס הצי הבלטי של חיל הים הרוסי.

– תקרית דומה, התרחשה בסוף השבוע האחרון כאשר מטוס סוחוי 27 הוקפץ כדי ללוות B-52 בסביבת חצי האי קרים. * ריבוי הנוכחות האווירית של המפציצים הכבדים האמריקניים בקרבת רוסיה בימים האחרונים מתבצע לאחר שמוקדם יותר החודש, הוצבו ארבעה מטוסי B-52 בבסיס פיירפורד. אולם בשל טווח הטיסה המירבי של המפציץ הכבד, המרחק הגדול בין בריטניה לבין רוסיה, לא מהווה מגבלה למטוס.

– ה-B-52 נכנס לשירות לפני 64 שנה ונחשב עד היום למפציץ המשמעותי ביותר של חיל האוויר האמריקני. ומהווה אחד מסמלי המלחמה הקרה. המטוס מותאם לנשיאת טילים גרעיניים, טווח הטיסה המירבי שלו, 16,500 ק"מ, ולאורך ההיסטוריה, השתתף בין השאר, בהפצצות כבדות במלחמת וייטנאם.

למרות הפסקת האש: טורקיה מנהלת מתקפה נרחבת נגד מספר עיירות כורדיות; חיילים מצבא אסד נהרגו בקרבות מול צבא טורקיה

הכוחות הכורדים בסוריה האשימו אתמול (חמישי) את טורקיה בכך שפתחה במתקפה נרחבת נגד שלוש עיירות בצפון-מזרח סוריה, למרות הפסקת אש. בהמשך שיגר נשיא טורקיה ארדואן איום לכוחות הכורדים ואמר כי אם הם לא ייסוגו מהאזור הבטוח בצפון סוריה כפי שהוסדר בהסכם הפסקת האש, טורקיה תשתמש בזכותה "למחוץ אותם". * בראיון לערוץ תקשורת טורקי אמר ארדואן  כי ארה"ב לא מילאה את כל הבטחותיה במסגרת הסכם הפסקת האש בצפון סוריה, והוסיף כי ארצו תבחן מחדש הצבת 12 עמדות תצפית בצפון מזרח סוריה.

– במקביל, סוכנות הידיעות הסורית סאנא דיווחה שכוחות טורקיים ובעלי בריתם תקפו עמדות של צבא סוריה מחוץ לעיר תל תמר. עוד דווח שהכוחות הסוריים השיבו מלחמה וישנם הרוגים ופצועים מקרב הצבא הסורי. * אם הדיווח בסוכנות הידיעות הסורית נכון הרי שהוא מגשים את החששות הגדולות שהיו מהתנגשות כין כוחות ממשלה סוריים לבין צבא טורקיה ובעלי בריתו, שכוללים מורדים סורים ולוחמים איסלאמיסטים קיצוניים שמתנגדים לנשיא סוריה בשאר אל-אסד.

– בתוך כך, הלילה התעמתו שגרירי סוריה וטורקיה לאו"ם התעמתו במפגש מועצת הבטחון. השגריר הטורקי פרידון סניאורלו הגדיר את הפעילות הצבאית של מדינתו בסוריה כ"פעולה מוגבלת נגד הטרור בגבול בין המדינות". השגריר הסורי, בשאר ג'עפרי אמר בתגובה כי ממשלתו מגנה בתוקף את התוקפנות הטורקית, ודוחה את הניסיון להצדיק את הפעולות במסווה של "לוחמה בטרור".

– במסגרת הסכם הפסקת האש, שהושג במהלך פגישתם של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין עם נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן, הכוחות הכורדים אמורים לסגת למרחק של מעבר ל-30 קילומטרים מהגבול עם טורקיה. הכורדים הסכימו לסגת מרצועת גבול הנמצאת באזור בו יש רוב ערבי, מתל אבייד ועד לעיירת הגבול ראס אל-עין – כ-120 ק"מ. עם זאת, באנקרה שואפים ש"האזור הבטוח", בו מתכנן ליישב ארדואן מאות אלפי סורים שברחו לטורקיה בשנים האחרונות, יהיה רחב הרבה יותר ויתפרש על פני 440 ק"מ לאורך הגבול.

שינוי כיוון בוושינגטון: אחרי הנסיגה – ארה"ב תתגבר כוחות בסוריה כדי להגן על שדות הנפט

אחרי הנסיגה החפוזה מצפון סוריה, עליה הודיע במפתיע נשיא ארה"ב טראמפ, בפנטגון מתכוונים דווקא לתגבר את כוחות הצבא המוצבים באזור באמצעים שונים, כשהמטרה המרכזית היא למנוע משדות הנפט שבסוריה ליפול לידיהם של ארגוני טרור כמו דאע"ש או "שחקנים נוספים מערערי יציבות באזור". * תגבור הכוחות ייעשה בתיאום עם כוחות המיליציה הכורדית, שפינתה בימים האחרונים את אנשיה מהאזורים שבהם שוכנים שדות הנפט. * לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, במדינה יישארו כ-500 חיילים של צבא ארה"ב

– לדברי גורם במשרד ההגנה האמריקני, "אחד ההישגים המשמעותיים ביותר של ארה"ב והשותפות שלה במלחמה נגד דאע"ש היה התפיסה של שדות הנפט במזרח סוריה. זה היה מקור הכנסות קריטי עבור דאע"ש, ואנחנו חייבים למנוע מהם אותו כדי לוודא שאין התעוררות מחודשת של הארגון".

– בתוך כך, חבר הקונגרס הרפובליקני לינדזי גרהאם הודיע לאחר תדרוך בפנטגון, כי צבא ארצות הברית מכין בימים אלו תכנית שמטרתה למנוע מארגון המדינה האיסלאמית (דאעש) להשתלט מחדש על שטחים בצפון סוריה וכן, למנוע מהנפט שבשטח סוריה מלהגיע לידי איראן. לדבריו, "אני מעודד מהתוכנית, נראה שהיא תעמוד ביעדי הליבה שלנו בסוריה".

מזכיר ההגנה האמריקני: "איראן מאיימת על חופש השיט הבינלאומי ומסתכנת בעימות צבאי"

מזכיר ההגנה האמריקני, מארק אספר, התבטא אתמול (חמישי) בחריפות על מדיניותה של איראן ואמר כי אם לא תשנה את התנהלותה היא מסתכנת בעימות צבאי עם ארצות הברית. לדבריו, "איראן ממשיכה לאיים על חופש השיט הבינלאומי במימי המפרץ הפרסי. זה בלתי מתקבל על הדעת. על איראן לשנות את מדיניותה או להסתכן בעימות צבאי". * את הדברים אמר אספר במהלך תדריך שקיים בבריסל, בירת בלגיה, זאת לאחר שביקר קודם באפגניסטן, ערב הסעודית ועיראק

– מוקדם יותר שלשום (רביעי) אמר שר ההגנה האיראני אמיר חתאמי כי "הצבא של איראן עומד במוכנות מלאה כי להגן על האומה ועל גבולות המדינה. הצבא ייתן תגובה מוחצת לכל איום או דרישה מוגזמת".

לפחות תשעה ילדים הוצאו להורג בשנתיים האחרונות באיראן; 90 ילדים נוספים ממתין להכרעה בגורלם

איראן הוציאה להורג בשנה שעברה שבעה ילדים שהואשמו בפשעים שונים ושני ילדים נוספים עד כה השנה למרות חוקי זכויות האדם הבינלאומיים האוסרים להטיל עונש מוות על כל מי שגילו נמוך מ-18. כך אמר שלשום (רביעי) מומחה לזכויות אדם של האו"ם. לדבריו, לפחות 90 ילדים נוספים ממתינים על ספסל הנידונים למוות בגין פשעים שונים. * החוקר המיוחד של האו"ם בנושא זכויות אדם באיראן, הביע דאגה רבה מהשימוש הכללי שנעשה בעונש המוות במדינה ואמר כי שיעור ההוצאות להורג בה נותר אחד מהגבוהים בעולם למרות הירידה שנרשמה מ-507 הוצאות להורג ב-2017 ל-253 "בלבד" ב-2018. (AP)

ראש ממשלת אתיופיה מאיים על מצרים במלחמה כדי להקים סכר על נהר הנילוס – ביכולתי לגייס מליוני אנשים למלחמה

ראש ממשלת אתיופיה הזהיר השבוע את מצרים כי ארצו מוכנה לצאת למלחמה על הקמת סכר, שבנייתו מעוררת מחלוקת, אתיופיה זקוקה לסכר שעלותו חמישה מיליארד דולר כדי לייצר חשמל, אך במצרים חוששים שהוא יפגע באספקת המים שלהם. לדבריו, לארצו יש יכולת לגייס מיליוני אנשים למלחמה מול מצרים, ורק משא ומתן בין המדינות עשוי למנוע זאת. * ממשלת מצרים מסרה בתגובה כי היא "מזועזעת מדברי רה"מ האתיופי", וכי לא ראוי מצדו לדבר על אופציות צבאיות. * עם זאת, מצרים נענתה להזמנת ארה"ב לפגישה בוושינגטון בין שרי החוץ של שתי המדינות ושל סודאן, במטרה לפתור את הסוגיה. לא ברור מתי תתקיים הפגישה. (AP)

בכיר בקוריאה הצפונית: קים וטראמפ סומכים זה על זה – חוגים פוליטיים בוושינגטון טרפדו את המגעים בין המדינות

למרות קריסת השיחות בין נציגי המדינות בשוודיה בתחילת החודש: יועצו הבכיר של שליט קוריאה הצפונית, קים ג'ונג און, הדיפלומט קים קיי גוואן, שיבח את היחסים 'המיוחדים' של שליט מדינתו עם נשיא ארה"ב, טראמפ, כאשר לדבריו שני המנהיגים "סומכים זה על זה". * קיי גוואן, לשעבר נציג צוות המשא ומתן של ממשלת קוריאה הצפונית בעניין הסכם הגרעין הוסיף כי הוא "מקווה בכנות שנתגבר על כל המכשולים בין מדינתנו לארה"ב ושנקדם את היחסים בכיוון טוב יותר על בסיס קשר הדוק ודו צדדי".

– הדיפלומטים הצפון קוריאנים אמרו כי ניתקו את המשא ומתן בגלל "אי רצון של ארה"ב", אך הביעו הערכה פומבית למאמציו של טראמפ, בעוד מתחה ביקורת על הסובבים אותו בטענה שהם לא גמישים מספיק. לדברי יועצו של קים, "הבעיה היא שבניגוד לשיקול הדעת וכוונתו של הנשיא טראמפ, חוגים פוליטיים ומעצבי מדיניות בוושינגטון עוינים אותנו ללא סיבה ונשארו עם המנטליות של המלחמה הקרה ודעות קדומות על האידיאולוגיה שלנו". הדיפלומט הוותיק סיכם כי "יש רצון ויש דרך. בוא נראה בכמה חוכמה ארה"ב תתנהל עד סוף השנה". (מעריב)

אחרי הפוגה בת שבועיים: מאות מפגינים צעדו לאזור השגרירויות בבגדאד ונהדפו באש חיה של המשטרה

מאות מפגינים צעדו הבוקר (שישי) לאזור הדיפלומטי בבגדאד ונתנו את האות לחידוש המחאה נגד ממשלת עיראק שפרצה בתחילת החודש. המפגינים נתקלו באש חיה מצד שוטרים שהדפו אותם מחוץ "לאזור הירוק" – כינויו של האזור הדיפלומטי שבו נמצאים בין היתר שגרירות ארה"ב, וכן משרדי ממשלה – וכן ברימוני הלם וגז מדמיע. לפי סוכנות הידיעות רויטרס, כ-20 בני אדם נפגעו משאיפת גז. הפגנות דומות נערכו בכמה ערים במדינה, אחרי שמארגני המחאה פרסמו קריאות ברשתות החברתיות לחידושן. * גל ההפגנות ששכך בשבועיים האחרונים גבה את חייהם של 150 מפגינים שנפגעו מאש כוחות הביטחון העיראקיים.

משרד המשפטים האמריקני פתח בחקירה פלילית נגד חקירת המעורבות הרוסית בבחירות – "החקירה פעלה באופן מוטה נגד טראמפ"

משרד המשפטים בארה"ב פתח בחקירה פלילית נגד חקירת המעורבות הרוסית בבחירות לנשיאות בשנת 2016, זאת לאחר שכבר לפני חמשה חודשים הודיע התובע הכללי, ויליאם בר, על פתיחת בדיקה מינהלית של החקירה, שנועדה לבחון אם אנשי משרדו וחוקרי FBI פעלו באופן מוטה נגד הנשיא, דונלד טראמפ, כחלק מחקירת הניסיונות להשפיע על הבחירות.

– כחלק מהחקירה שנוהלה בידי התובע ג'ון דורהאם מקונטיקט, נבחן מה הוביל את ארצות הברית לפתוח בחקירת ריגול נגדי נגד הקמפיין של טראמפ ב-2016, ואיזה תפקיד שיחקו מדינות שונות בחקירה. בנוסף לכך, הוא חוקר אם שיטות המעקב ואיסוף המודיעין שבהן נעשה שימוש במהלך החקירה היו חוקיות וראויות. * במהלך הבדיקה  ביקש בר עזרה מגורמים במערכת המשפט האוסטרלית והבריטית ואף ביקר באיטליה פעמיים, כאשר נפגש עם סוכני מודיעין בחודשים האחרונים, כדי ללמוד עוד על הדמויות שהוזכרו בדוח של מולר.

– לפי שעה לא ידוע מה עמד מאחורי ההחלטה להחריף את ההליכים, מהו החשד הפלילי שעומד במרכז החקירה החדשה ואף מתי החלה. אולם, המעבר למישור הפלילי יאפשר למשרדו של בר לזמן עדים, להוציא צווי תפיסה למסמכים וחומרים אחרים, לכנס חבר מושבעים גדול להכריח עדים למסור עדויות ואף להגיש כתבי אישום פדרליים. (ניו יורק טיימס)

מחוקקים רפובליקנים התפרצו לאולם בו נערך דיון חסוי במסגרת הליך ההדחה של טראמפ – "דורשים הליך הוגן ופתוח".

למעלה מעשרים מחוקקים מטעם המפלגה הרפובליקנית בקונגרס האמריקאי התפרצו לאולם בו נערך דיון במסגרת הליך ההדחה של הנשיא דונלד טראמפ. המחוקקים, שלא היו מורשים להיכנס לדיון, הצליחו להתגבר על מעטפת האבטחה באולם, ולאחר שנכנסו הביעו בצעקות את מחאתם על כך שהדיונים, אותם מנהלת המפלגה הדמוקרטית, נערכים בדלתיים סגורות. הרפובליקנים הביעו את רצונם בקיום "הליך הוגן ופתוח". * בעקבות ההתפרצות עדותה של בכירה במחלקת ההגנה המעורבת בפרשת "אוקראינה-גייט" בפרשה עוכבה בארבע שעות.

למרות הטענות לזיופים: נשיא בוליביה הכריז על ניצחון בבחירות

לאחר כמה ימים של הפגנות: נשיא בוליביה אבו מוראלס הכריז הלילה (שישי) על עצמו כמנצח בבחירות לנשיאות המדינה, לאחר שזכה בפער של מעט יותר מ-10% מהמתמודד מולו. * עם היוודע תוצאות הבחירות, הבהירו ארצות הברית, ברזיל, ארגנטינה וקולומביה כי לא יכירו בתוצאות הבחירות, אלא אם יוכיחו כי הן "משקפות באמת את רצון העם בבוליביה". האיחוד האירופי נקט עמדה דומה, ואמר כי הוא תומך בקריאה של ארגון מדינת אמריקה לקיום סיבוב שני על מנת לעצור את ההפגנות, שלעתים התדרדרו לאלימות.

– באופוזיציה זועמים על ההאטה הפתאומית שחלה בתחילת השבוע בספירת הקולות, בשלב שבו היה נראה שייכפה סיבוב שני. מנהיגי האופוזיציה דחו את הצהרת הניצחון של מוראלס, בעוד שתומכיו חגגו ברחובות. לפי ההערכות, אופוזיציה מאוחדת עשויה לגבור על מוראלס בסיבוב השני, ולהביא לסיום שלטונו בן 14 השנים של המנהיג הסוציאליסטי, הנשיא הילידי הראשון במדינה.

– מוראלס, המעוניין להיבחר לקדנציה רביעית ברציפות, אמר כי הפער שלו נובע מהתמיכה שקיבל באזורים הכפריים. בהמשך הוא קצת חזר בו מדבריו, ואמר כי הוא יהיה מוכן לסיבוב שני אם לאחר ההכרזה הרשמית על התוצאות היתרון שלו יהיה נמוך מ-10%. (AP)

 

 

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן