Skip to content

האלוף אלון השעה את סמח"ט הבקעה והורה לבצע תחקיר נוקב

סמח"ט הבקעה הושעה לאלתר לאחר שתועד בהכאת פעיל בקת רובה. אלוף פיקוד מרכז, ניצן אלון הורה על תחקיר יסודי ונפתחה חקירת מצ"ח. ראש הממשלה פרסם הודעת גינוי. על האירוע עצמו אין חולק משום שצולם והועלה ליוטיוב. חבריו של סא"ל שלום אייזנר, וגורמים בימין "מבינים" את התקיפה. עוד נקודה לזכות הפלסטינים בתחום ההסברה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

אלוף ניצן אלון הורה הלילה על השעייתו של הסמח"ט שלום אייזנר מתפקידו עד לסיום החקירה בעניינו והגשת מסקנותיה. המשטרה הצבאית הונחתה לפתוח מייד בחקירה. ראש הממשלה פרסם לקראת חצות הודעת גינוי להכאת פעיל השמאל בבקעת הירדן. "התנהגות כזאת לא מאפיינת את חיילי ומפקדי צה"ל ואין מקומה בצה"ל ובמדינת ישראל", נאמר בהודעתו.

הרב הצבאי לשעבר, אביחי רונצקי (צילום: ויקימדיה)
"הגיב אינסנקטיבית". הרב הצבאי לשעבר, אביחי רונצקי (צילום: ויקימדיה)

חברו של הסמח"ט, אריק בן שמחון, אמר הבוקר ששופכים את דמו של אייזנר. מדובר בקצין מצטיין שהותקף לפני כן והסרטון אינו משקף את המציאות. "אני מאמין שאחרי שהתחקיר יסתיים והאמת תתברר, יחזירו אותו מההשעיה", אמר.

גם רבני הציונות הדתית עמדו לימינו של תא"ל אייזנר. תת-אלוף במילואים אביחי רונצקי, הרב הצבאי הראשי לשעבר, טען הבוקר בראיון לגל"ץ, שבצה"ל מיהרו להשעות את הקצין ומיהרו לגנות. "שברו לו את כף היד  והוא הגיב אינסטינקטיבית", הצדיק רונצקי את התגובה וטען שהמפקדים בשטח מרגישים שאין להם גיבוי.

האלוף אייזנר מכה את הפעיל הדני בסרטון שנצפה אתמול בכול רשתות הטלוויזיה
האלוף אייזנר מכה את הפעיל הדני בסרטון שנצפה אתמול בכול רשתות הטלוויזיה

סא"ל שלום אייזנר, סמח"ט הבקעה, תקף, הכה וחבט באמצעות רובה אם 16 בראשו של תייר זר , כנראה אזרח דנמרק, אתמול בשעות הצהריים. האזרח הזדהה בשם אנדריאס ולא מסר פרטים נוספים. אייזנר הגיע  למקום לאחר שדווח על קבוצת רוכבי אופניים פרו פלסטינים  שרוכבים בכביש הבקעה. האזרח פונה לבית חולים ונזקק לתפרים כשהוא סובל מכאבים בלסתו ובאפו.

דובר צה"ל מסר אתמול כי "מדובר באירוע חמור וכי מפקד פיקוד המרכז, האלוף ניצן אלון, הורה לבצע תחקיר יסודי ונוקב. בתחקיר יבחנו הנסיבות שקדמו לאירוע המצולם בסרטון והאירוע החמור שנראה בסרטון. יופקו לקחים וינקטו צעדים מתאימים". הפצ"ר, תא"ל דני עפרוני, הורה על פתיחת חקירת מצ"ח. הרמטכ"ל, רא"ל בני גנץ, הדגיש כי הוא רואה את האירוע בחומרה רבה ואמר: "האירוע אינו משקף את ערכי צה״ל והוא יתוחקר באופן יסודי ויטופל בערוץ הפיקודי בחומרה הנדרשת". דובר צה"ל מסר הבוקר, כי "הסרטון אינו מייצג את כול האירוע שהיה שם", אך אין זה מצדיק את התנהגותו של הסמח"ט.

הפלסטינים שהעלו סרטון זה לרשת היוטיוב, סיפרו אמש כי כ-20 דקות אחרי שהחלו לרכוב, הם נעצרו על ידי כוח צה"ל בסמוך לכפר עוג'ה בסמוך ליריחו. בשלב זה הם טוענים שחיילי צה"ל החלו לתקוף אותם ובראשם הסמח"ט. לדבריהם, ברכיבה בכביש 90 באו למחות על הגבלי ואיסורי הנסיעה שמטיל צה"ל על הפלסטינים בשטחים הכבושים. עוד נמסר כי פלסטינית נוספת ופעילה הולנדית לזכויות אדם, נפצעו גם הן קלות.

אייזנר טוען, באמצעות מקורבים, כי הסרטון ערוך ומגמתי וכי לפני המקרה אותו פעיל הכה במקל את ידו ושבר אחת מאצבעותיו. "לא נעים לראות את הסרטון, אבל אלה שש שניות מאירוע של שעתיים", אמר אייזנר. הוא טען שקיבל מידע על כוונת פעילי שמאל ואנרכיסטים לבצע תהלוכה על כביש הבקעה ולחסום את הכביש הראשי. הוא הורה לכוחות במקום למנוע את חסימת הכביש והסביר לפעילים שיש תנועה ערה של מטיילים שנוסעים על הכביש בגלל החג, ושזהו סיכון בטיחותי חמור. לדבריו, כך נהג גם בעבר כשקבוצות פעילי ימין ניסו לרכוב על הכביש. לדברי אייזנר, הוא הניח להם להפגין עד שחסמו לפתע את הכביש. לדבריו, חלק מהמפגינים החלו לתקוף אותו במקלות וכך נשברה אצבעו. "הנשק היה הדבר היחיד שהיה לי ביד", אמר.

משום מה, האירוע לא צולם על ידי צה"ל ונטען כי הסוללה נגמרה. עניין אחר שמעורר תמיהה הוא שלא נעשה שימוש באמצעים לפיזור הפגנות, למרות שהיו אמצעים כאלה ברשות הכוח.

הפעיל מצידו, טען, בעודו מאושפז בביה"ח ביריחו, כי אייזנר משקר ומעולם הוא לא הרים יד על שום אדם ובוודאי שלא על הקצין. הוא סיפר כי בתחילה ניסו הוא וחבריו להידבר עם החיילים, אך מהר מאוד העניין הדרדר לאלימות, ללא כול סיבה.

הפעיל הוסיף וסיפר, כי הוא וחבריו הגיעו על מנת למחות על מדיניות ישראל בשטחים ובתגובה להיתממות ראש הממשלה, נתניהו, ששאל: למה הם לא הולכים למחות בסוריה. לדבריו, הנעשה במדינה אכזרית כמו סוריה איננו מצדיק מדיניות אכזרית של ישראל נגד הפלסטינים שמרבית מאזרחי אירופה מתנגדים לה. "אנו באנו לשטחים למחות ולומר לישראל שהיא מנצלת את המצב וגורמת סבל רב לפלסטינים, שסובלים מגירוש, מעצרים, מניעת מיים וחשמל בבקעת הירדן בזמן שההתנחלויות בבקעה מנצלות ושואבות את המשאבים הטבעיים של הבקעה".

יו"ר מרצ, ח"כ זהבה גלאון, קראה לשר הביטחון להשעות את סמח״ט הבקעה, סא״ל שלום אייזנר, שהכה מפגין שמאל במשק תת-מקלע בפרצופו. "מדובר במעשה תקיפה ברוטאלי, העומד בסתירה לפקודות צה"ל ולקוד האתי שלו, ועל-כן על הפצ"ר גם להורות על חקירת מצ"ח לבדיקת הנושא״, אמרה ח"כ גלאון. בהמשך הלילה הורה אלוף ניצן על השעייתו של הסמח"ט אייזנר מתפקידו עד לסיום החקירה ומסקנותיה. המשטרה הצבאית הונחתה לפתוח מייד בחקירה.

לדברי הפעיל הוא מתכונן להיפגש היום עם עורכי דין ולפעול בנקיטת צעדים משפטיים כנג סא"ל אייזנר. מנגד, בימין שבחו את התנהגותו האלימה של הסמח"ט וח"כ בן ארי אמר שצריך לשבח את התנהגותו של הקצין שהפגין גבורה מול הטרור.

בישובי בקעת הירדן, לעומת זאת, זועמים על השעייתו של סא"ל אייזנר וטוענים כי נעשה לו "משפט שדה". ראש המועצה האזורית, בקעת הירדן, דוד אלחייני: "סא"ל אייזנר הוא אחד מטובי הסמח"טים שהיו לנו אי פעם בבקעת הירדן. הוא תותח, איש עבודה, ביצועיסט אהוב מאוד על פקודיו ועל תושבי בקעת הירדן. לא מגיע לו שבגלל שש שניות של סרט ערוך ע"י גוף אנטי ישראלי קיצוני, יימחקו כל זכויותיו. מה שנעשה לו זה לא מוסרי ולא אנושי. הרמטכ"ל ואלוף הפיקוד היו צריכים להודיע שהנושא ייבדק – ולא לגזור את דינו לפני תום הבדיקה".

על פעילי השמאל שהיו מעורבים בתקרית אומר אלחייני: "מדובר באנרכיסטים ושונאי ישראל שאינם חדלים מלעשות פרובוקציות – כדי לצלם אותן, בתקווה כי החיילים יאבדו את הרסן ויגיבו באלימות. הם מתקרבים לחיילי צה"ל, מושכים בבגדיהם, נוגעים בנשקם ומתגרים בהם מדי יום ביומו. מדינת ישראל, שגירשה את פעילי השמאל האלה שהגיעו במטס, צריכה לנהוג בחומרה יתרה כלפי פעילי השמאל שכבר נמצאים בכפרים הפלסטיניים, יוצרים פרובוקציות ומתסיסים את האוכלוסיה".

פרשת סמח"ט הבקעה, סא"ל שלום אייזנר, הגיעה גם לטיפולם של הדרגים המדיניים בדנמרק ובישראל. במשרד החוץ מתרשמים כי דנמרק מקבלת את ההסברים שסיפקה ישראל לפרשה.

הבוקר התקשרה שגרירת דנמרק בישראל, לייסלוט פלסנר, למשרד החוץ וביקשה הסברים על התקרית שבה הוכה פעיל השמאל הדני ע"י סמח"ט הבקעה.

סמנכ"ל אירופה במשרד החוץ, רפי שוץ, הסביר לה כי העניין נתון בחקירה וכי עד לסיומה של החקירה הושעה הקצין מתפקידו. עוד נמסרו לשגרירה דברי הגינוי שהשמיע אתמול ראש הממשלה, בנימין נתניהו ונשיא המדינה, שמעון פרס – להתנהגות הסמח"ט.

לצפיה בסרטון ביוטיוב:

http://www.youtube.com/watch?v=uL-GmYBNDqY&list=UUQR0_Ct38Im7t3rD8W4U93A&index=1&feature=plcp

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן