Skip to content

אין בחירות. קדימה הצטרפה לממשלת נתניהו

בתמורה להצטרפותו של מופז התחייב נתניהו לחקיקת חוק "גיוס לכל" עד לסוף חודש יולי. עוד סוכם, כי עד סוף השנה יגובש חוק שיביא לשינוי שיטת המימשל, כך שהבחירות הבאות – שיתקיימו במועדן החוקי באוקטובר 2013 – יתקיימו עפ"י שיטת ממשל חדשה. יחימוביץ': ברית של פחדנים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בתמורה להצטרפותו של מופז התחייב נתניהו לחקיקת חוק "גיוס לכל" עד לסוף חודש יולי. עוד סוכם, כי עד סוף השנה יגובש חוק שיביא לשינוי שיטת המימשל, כך שהבחירות הבאות – שיתקיימו במועדן החוקי באוקטובר 2013 – יתקיימו עפ"י שיטת ממשל חדשה.  יחימוביץ': ברית של פחדנים

מאת צבי זינגר

בתוך המולת ההכנות לבחירות והדיונים לפיזור הכנסת ו"מתחת לרדאר" של חברי הכנסת והתקשורת הצליחו ראש הממשלה, בנימין נתניהו וח"כ שאול מופז לבשל תרגיל שהסיט את מהלך הדברים ב-180 מעלות: הבחירות בוטלו. במקום הבחירות, שתוכננו להתקיים בעוד ארבעה חודשים, תוקם ממשלת אחדות והבחירות הבאות יתקיימו באוקטובר 2013.

הסכם ליכוד-קדימה
הסכם ליכוד-קדימה

ראש הממשלה בנימין נתניהו התקשר לפנות בוקר לנשיא המדינה השוהה בביקור מדיני בקנדה ועדכן אותו על המגעים וההחלטה על הקמת ממשלת אחדות לאומית. הנשיא בירך את ראש הממשלה נתניהו ואמר כי ממשלת אחדות לאומית טובה לעם בישראל וכי טובת המדינה, על רקע האתגרים המכריעים העומדים לפתחה של ישראל, מחייבים אחדות לאומית רחבה.

על פי ההסכם שהושג, תצטרף "קדימה" לממשלה ושאול מופז יצטרף לממשלה כשר יחיד מטעמה של קדימה ויכהן כמשנה לראש הממשלה. מופז יהיה גם חבר בקבינט המדיני-בטחוני וחבר בכל הפורומים המכריעים בנושאי ביטחון, כלכלה וחברה.

נתניהו ומופז במסיבת העיתונאים בכנסת (צילום: צבי זינגר)
פוליטיקה ישנה? נתניהו ומופז במסיבת העיתונאים בכנסת (צילום: צבי זינגר)

בתמורה להצטרפותו של מופז התחייב נתניהו לחקיקת חוק "גיוס לכל" עד לסוף חודש יולי. צוות בראשות "קדימה" ינסח את הצעת החוק. עוד סוכם כי עד סוף השנה יגובש חוק שיביא לשינוי שיטת המימשל, כך שהבחירות הבאות – שיתקיימו במועדן החוקי באוקטובר 2013 – יתקיימו על פי שיטת ממשל חדשה. חברי הכנסת של קדימה יכהנו כיושבי ראש ועדות החוץ וביטחון, ועדת הכלכלה וועדה נוספת, שתוסכם בין הצדדים. יקודם המהלך המדיני עם הפלסטינים.

תקף את יחימוביץ' בחבירה לנתניהו. מופז השבוע מול ועידת הליכוד (צילום: שרון ליבנה)
תקף את יחימוביץ' בחבירה לנתניהו. מופז השבוע מול ועידת הליכוד (צילום: שרון ליבנה)

ההסכם גובש בחשאי ונסגר סופית בפגישה בין מופז ונתניהו, במעונו של ראש הממשלה, אחרי שהכנסת כבר אישרה בקריאה ראשונה את הצעות חוק לפיזור הכנסת ה-18. בגיבוש ההסכם היה לנתן אשל – ראש לשכתו לשעבר של נתניהו, שנאלץ לפרוש מתפקידו – תפקיד מרכזי. כך גם לשר הביטחון, אהוד ברק, ולצחי הנגבי.

יו"ר מפלגת העבודה, שלי יחימוביץ', שתהיה כתוצאה מהמהלך הזה ראש האופוזיציה, תקפה את המהלך וכינתה אתו "ברית של פחדנים". יחימוביץ' אמרה: "את הקומבינה הזאת איש לא ישכח, והדבר יסב, למרבה הצער פגיעה, עמוקה באמון הציבור בפוליטיקה. יחד עם זאת, נוכח קבורתה הסופית של קדימה קיבלה מפלגת העבודה הזדמנות נדירה וחשובה להוביל את האופוזיציה, והיא תעשה זאת באנרגיות ובאמונה. תקציב 2013, בהובלת נתניהו וגוויית קדימה, יהיה תקציב קשה לאזרחי מדינת ישראל, ואנו ניאבק בו".

יו"ר מר"צ זהבה גלאון כינתה את המהלך "מגה תרגיל מסריח של ראש ממשלה, שרצה להימנע מבחירות, ושל יו"ר אופוזיציה נואש לפני התרסקות" ואמרה כי מדובר ב"ביזיון לפרלמנט הישראלי".

יאיר לפיד הגיב בעמוד הפייסבוק שלו: "מה שראיתם היום זו בדיוק הפוליטיקה הישנה, המסואבת והמכוערת, שהגיע הזמן להעיף מחיינו. פוליטיקה של כסאות במקום של עקרונות, של ג'ובים במקום של טובת הציבור, של אינטרסים של הקבוצה במקום של המדינה כולה. הם חושבים שעכשיו הם ימשכו זמן ואנחנו נשכח, אבל הם טועים. הברית הפוליטית המגעילה הזו תקבור תחתיה את כל משתתפיה".

ח"כ דני דנון מהליכוד, שהיה היחיד מסיעתו שהתנגד להסכם, הגיב על כך: "נתנו בלון חמצן לגוויה פוליטית".

המפסידים הגדולים, כתוצאה מהמהלך הזה, הם בראש ובראשונה "יש עתיד" בראשות יאיר לפיד, שתצטרך להתייבש מחוץ לכנסת עד אוקטובר 2013 ושאר מפלגות האופוזיציה. מפלגת העבודה, בראשות שלי יחימוביץ', עשוייה דווקא להרוויח – וליחימוביץ' תינתן הזדמנות להוכיח עצמה כמנהיגת מפלגת האופוזיציה הראשית.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן