Skip to content

האם העלאה במשכורת האב תוביל בהכרח להגדלת סכום המזונות

לא כל שינוי נסיבות יוביל אוטומטית לשינוי בסכום המזונות, אלא רק כאשר מדובר בשינוי מהותי - כזה שאי אפשר לצפותו מראש בעת קביעת המזונות
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

לא כל שינוי נסיבות יוביל אוטומטית לשינוי בסכום המזונות, אלא רק כאשר מדובר בשינוי מהותי – כזה שאי אפשר לצפותו מראש בעת קביעת המזונות

עו"ד לירז בן-שטרית כץ

לאחרונה, אנו נתקלים בלא מעט מקרים בהם בני זוג שהתגרשו מסכמים ביניהם את גובה המזונות שהאב משלם בעבור ילדיו, אולם לאחר חתימת ההסכם, מגלה האישה כי חלה עלייה במשכורתו של האב. האם מקרה כזה מצדיק את פתיחת ההסכם והגדלת סכום המזונות שנקבעו בו?

ראשית, יש להבהיר, כי בפני כל אם שהילדים נמצאים במשמורתה, פתוחה הדרך להגיש בכל עת תביעה להגדלת מזונות, ובפני כל אב פתוחה הדרך להגיש תביעה להקטנת מזונות. אולם על שניהם להוכיח קיומו של תנאי הכרחי: כי חל שינוי נסיבות מהותי המצדיק הגדלה או הקטנה של דמי המזונות. השינוי צריך להתייחס לנסיבות שהיו ידועות וקיימות בעת קביעת המזונות, כאשר אין רלוונטיות למשך הזמן שחלף מאז ההסכם ועד למועד הגשת התביעה החדשה להגדלה או הקטנה של המזונות.

לא כל שינוי נסיבות יוביל אוטומטית לשינוי בסכום המזונות, אלא רק כאשר מדובר בשינוי מהותי – כזה שאי אפשר לצפותו מראש. בית המשפט כבר פסק בעבר, כי העלאה בהכנסות האב מצדיקה בהחלט הגדלת סכום המזונות המשולמים לילדיו. לדוגמה, לא מזמן קיבל בית המשפט לענייני משפחה בת"א תביעה של אם, שדרשה הגדלת מזונות לילדיה לאחר שהוכיחה כי שכרו של האב עלה בצורה משמעותית מ-8,500 ש"ח בעת עריכת ההסכם, ל-13,500 ש"ח כיום. ביהמ"ש פסק, כי משהוכיחה האם שחלה עלייה דרמטית בהכנסת האב, יש מקום לקבל את תביעתה ולהורות על הגדלת מזונות הקטינים.

מקרים של הפחתת דמי מזונות מקובלים פחות, אולם בכל מקרה, בית המשפט לא יפחית את התשלום לפחות מ-1,300 שקל בתוספת מדור, שכן זהו סכום המזונות המינימלי שנקבע עבור כל קטין.

נשאלת השאלה, האם ההלכה הקיימת ביחס למזונות קטינים חלה גם ביחס למזונות אישה. כלומר, האם בעקבות העלאה בשכרו של האב יכולה אישה להגיש תביעה להגדלת מזונותיה? על מנת להשיב על שאלה זו יש לבחון תחילה את מקור החיוב במזונות אישה. אישה זכאית למזונות מבעלה, כל עוד הם נשואים ועד ליום גירושיהם בפועל. על פי הדין תורה, האישה זכאית לחיות באותה רמת החיים, כפי שהורגלה בהיותה עם הבעל, אפילו עם חיה ברמה כלכלית נמוכה יותר, קודם נישואיה.

פסיקות בתי המשפט בנוגע למזונות אישה הן אחידות. כך שגם אם הייתה עלייה בהכנסותיו של הבעל לאחר הפירוד, אין האישה זכאית לתבוע הגדלת מזונות לעצמה, שכן לא הורגלה לרמת החיים החדשה שלאחר ההעלאה במשכורת הבעל.

הכותבת היא בעלת משרד העוסק בדיני משפחה

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן