Skip to content

הקנס על הפעלת מוסך לא-חוקי במשך חמש שנים: 200 שקל

רונן לוי, יו"ר איגוד המוסכים, בוועדה לענייני ביקורת המדינה: בארץ קיימים יותר מאלפיים מוסכים לא-חוקיים. "יש שחיתות טוטלית בשוק החלפים. יש מדיניות כוללת של הזנחת נושא הפיקוח על המוסכים גם במשרד האוצר"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

רונן לוי, יו"ר איגוד המוסכים, בוועדה לענייני ביקורת המדינה: בארץ קיימים יותר מאלפיים מוסכים לא-חוקיים. "יש שחיתות טוטלית בשוק החלפים. יש מדיניות כוללת של הזנחת נושא הפיקוח על המוסכים גם במשרד האוצר"

מאת צבי זינגר

בתי המשפט מתייחסים בסלחנות לעבירות רישוי רכב והפעלת מוסכים לא-חוקיים, כך חשף אתמול עוזי יצחקי, ממלא-מקום מנכ"ל משרד התחבורה, בדיון בוועדה לביקורת המדינה בכנסת. הוועדה דנה בדו"ח המבקר על הפיקוח הנדרש על מוסכי ומכוני רישוי, שפורסם לפני כחצי-שנה, וגילה שורת ליקויים חמורים.

רכב לאחר תאונה (צילום: דני בר)
מאות מוסכים לא-חוקיים נסגרים מדי שנה, ואי אפשר למגר את התופעה. רכב לאחר תאונה (צילום: דני בר)

יו"ר הוועדה, ח"כ אורי אריאל (האיחוד הלאומי) אמר, כי "כל תאונה מזעזעת, אך האחרונה עלתה על כולן. הציווי בתורה "ונשמרתם מאוד לנפשותיכם" מחייב לעשות כל מאמץ, כדי למנוע ולו פצוע אחד ובוודאי הרוג". אריאל ביקש להצטרף לסיור-פתע של פקחי משרד התחבורה, באחד ממכוני ומוסכי הרישוי, וקרא להגדיל בדחיפות את מספר הפקחים הבודקים את כשירותם וחוקיותם. אריאל גם הדגיש, כי תחקיר כל תאונה צריך להיות מופץ למוסכים ולמכונים, כדי לעודד הפקת לקחים.

עוזי יצחקי, ממלא-מקום מנכ"ל משרד התחבורה מסר, כי מתחילת שנת 2012 נרשמה ירידה של 19% במספר ההרוגים בתאונות, וירידה של כ-21% במספר התאונות. לדבריו, בארץ כ-500 מוסכים לא מורשים, ושמונה מכוני רישוי לא-חוקיים נסגרו בשנה האחרונה. הוא הודה, כי אמנם מספר הביקורות במכוני הרישוי צנח חדות מ-921 ביקורות בשנת 2011 ל-347 בלבד מתחילת שנת 2012, אך תלה את הירידה המתמשכת בתאונות בהשקעות-ענק בתשתיות, בענישה, אמצעים, אכיפה, חינוך והסברה.

"היעד שלנו הוא 300 הרוגים בלבד בשנת 2015. בשנת 2011 היו 382 הרוגים, כאשר בעשור הקודם היו 500 ו-600 הרוגים לשנה", אמר יצחקי. "אמנם יש רק שמונה מפקחים על המכונים, אך אנו מקווים להגדיל בתוך שנתיים וחצי בשמונה-עשר פקחים נוספים, ובמחצית השנייה של שנת 2012 נקלוט שישה פקחים חדשים".

לדברי יצחקי, בשנת 2010 התבצעו 5,444 ביקורות במוסכים, בשנת 2011 – 5,859 ביקורות ובמחצית הראשונה של שנת 2012 התקיימו כבר 2,800 ביקורות. הוא הוסיף כי לאחרונה נתפסו מספר חברות השכרה וליסינג שטופלו בניגוד לחוק במוסכים פלסטיניים. "אנו תופסים מאות מוסכים לא-חוקיים מדי שנה, אך איננו מרגישים שאנו מצליחים למגר את התופעה. יש מדיניות של בתי משפט להקל  על עבירות כאלו, וכבר קרה שמי שהפעיל מוסך לא-חוקי במשך חמש שנים, קיבל 200 שקל קנס", סיפר ממלא-מקום המנכ"ל.

רב פקד שי ברקאי, קצין המבצעים של יחידת אתג"ר, הוסיף כי ישנה עלייה מתמדת במספר כלי הרכב בארץ, והמשטרה מקיימת כ- 400 ביקורת רישוי במוסכים מדי שנה. הוא הזהיר כי הסרת המחסומים ביהודה ושומרון ע"י צה"ל גורמת ליותר ישראלים למסור את מכוניתם לטיפול במוסכים פלסטיניים. "אנחנו יכולים לפעול רק נגד מי שמסר את הרכב לטיפול ולא נגד בעל המוסך, ומגישים בערך 200 כתבי אישום בשנה", ציין.

רונן לוי, יו"ר איגוד המוסכים הזהיר, כי בארץ קיימים למעלה מאלפיים מוסכים לא-חוקיים, והאשים כי "יש שחיתות טוטלית בשוק החלפים. יש מדיניות כוללת של הזנחת נושא הפיקוח על המוסכים גם במשרד האוצר". נציג המבקר, צבי ורטיקובסקי, הוסיף כי פקחי משרד התחבורה לא נכנסו לבצע ביקורות בישובים ערבים ללא ליווי המשטרה, וכך נמנעה במשך שנים פיקוח על מוסכים רבים.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן