Skip to content

דלק אורגני או טובת שבטי הילידים?

חברת "של" לא תרכוש קנה סוכר הגדל על אדמות שבט הגוארני בברזיל. מנהיגי הגוארני קידמו את ההסכם בברכה, אך הזהירו שעתיד השבט נמצא עדיין בסכנה מחמת כריתת עצים בלתי חוקית ופיתוח חקלאי על אדמותיהם
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

חברת "של" לא תרכוש קנה סוכר הגדל על אדמות שבט הגוארני בברזיל. מנהיגי הגוארני קידמו את ההסכם בברכה, אך הזהירו שעתיד השבט נמצא עדיין בסכנה מחמת כריתת עצים בלתי חוקית ופיתוח חקלאי על אדמותיהם

מאת גרשון גירון

כך זה התחיל - משפחה ילידית נחטפת לעבדות
כך זה התחיל - משפחה ילידית נחטפת לעבדות

קנה סוכר, שגודל בידי עבדים בדרום אמריקה, המתיק את תזונת עמי אירופה במשך מאות שנים, עד התרחבות גידול סלק סוכר על אדמת היבשת. ובשנים האחרונות גובר שוב הביקוש לצמח המתוק הגדל בברזיל ובשכנותיה, הפעם כחומר גלם לתעשיית הדלק האורגני.

החברה המקומית "רייזן" רכשה חלק מחומרי הגלם לייצור אתנול מחוואים שהשתלטו על אדמות שבט הגוארני במדינת מאטו גרוסו דו סול. כך מדווח הבי.בי.סי. החברה הוקמה בשנת 2010, כשותפות ענק בין "של" לחברת אתנול ברזילאית, קוזאן, כדי לייצר אתנול מקנה סוכר.

החברה מייצרת כ-2.2 מיליארד ליטרים אתנול בכל שנה, לייצוא ולשוק הברזילאי, שיש בו ביקוש רב למכוניות המונעות בתערובת של בנזין ודלק אורגני.

עליית הביקושים בעולם לדלק אורגני הביאה בשנים האחרונות להסבת שטחי ענק מגידולי מזון לגידולים המשמשים חומרי גלם לייצור הדלק. הדבר הביא לייקור המזון ברחבי העולם ועתה מתברר שבברזיל, ואולי לא רק בה, יש לכך גם השלכות אנושיות.

עד היום לא היה מקובל בברזיל שחברות גדולות יוותרו על הזדמנויות עסקיות, הכרוכות בניצול ילידים או אדמותיהם. במקרה זה, אחרי לחץ שהפעילו השלטונות במשך חודשים רבים, נכנעה רייזן. דובריה אומרים, כי העסקה להפסקת השימוש בקנה הסוכר "מראה את מחויבות החברה לשילוב פיתוח בר-קיימא עם טובת הקהילות המקומיות".

מנהיגי הגוארני קידמו את ההסכם בברכה. ארגון Survival International הגדיר את החלטת רייזן לחדול מניצול אדמות הילידים "היסטורית", אולם הוא הזהיר שעתיד השבט נמצא עדיין בסכנה מחמת כריתת עצים בלתי חוקית ופיתוח חקלאי על אדמותיהם. אחת מבנות השבט, החיה במדינת מאטו גרוסו דו סול, אמרה שהנהרות באזור מגוריהם הורעלו מחומרי הדברה. "מעכשיו "נוכל לשתות שוב מים מאדמתנו. נוכל להתחיל מחדש," אמרה ואלדליסה ורון.

ההחלטה באה אחרי חודשים רבים של ויכוח מר בין מנהיגי השבט, חוואי קנה הסוכר ושלטונות ברזיל. הנושא נהיה רגיש במיוחד אחרי מות מנהיג השבט, ניסיו גומז, בשנה שעברה. בני הקהילה שהנהיג שבו לאדמותיהם, שמהן סולקו כדי לפנות שטחים לגידול קנה סוכר.

הדאגה הגוברת למוניטין של רייזן, למעשה למוניטין של "של", הכניעה את החברות והביאה להחלטתן לחדול מרכישת קנה סוכר מאזורים שהוכרזו כאדמות ילידים או שיש סיכוי שיוכרזו כאלה בעתיד. בני הגוארני עדיין צפויים להתמודד עם החקלאים שהתיישבו על אדמותיהם, אך גם הניצחון הזה מזמין חגיגה.

בני השבט הם המיעוט הילידי הגדול בברזיל, כ-46,000 מהם מפוזרים ברחבי המדינה, ורבים אחרים חיים בפרגוואי, בוליביה וארגנטינה. הם סובלים ממחסור קשה באדמות בברזיל, שהחמיר כתוצאה משגשוג החקלאות, המניע חקלאים וחוואים להרחיב את שטחי העיבוד. פעילים ילידיים אומרים, שחקלאים במדינת מאטו גרוסו דו סול משתמשים תכופות באלימות ובאיומים כדי לגרשם מאדמות אבותיהן.

מנהיג הגוארני, ניסיו גומז בן 59, נעדר מאז נובמבר האחרון, ובני הקהילה אומרים שהוא נורה מול עיניהם בידי רעולי פנים. לדברי משטרת ברזיל, המקרה אינו פתור וגופתו טרם נמצאה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן