Skip to content

חילוקי דעות ושתי הפגנות נפרדות במוצ"ש בת"א: העצרת למען השוויון בנטל, מול המצעד האזרחי

מוצ"ש של מחאות ישטוף מחר את מרכז תל-אביב. בצד אחד יצעדו למען השוויון בנטל, כאשר בקריה ייצא לדרך המצעד האזרחי. למובילי המחאות גרסאות שונות, דעות שונות והסברים מגוונים לכפילות המיותרת. המחאה החברתית מתערבבת עם הפוליטיקה הכללית, שמתנגשת עם הפוליטיקה של המחאה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מוצ"ש של מחאות ישטוף מחר את מרכז תל-אביב. בצד אחד יצעדו למען השוויון בנטל, כאשר בקריה ייצא לדרך המצעד האזרחי. למובילי המחאות גרסאות שונות, דעות שונות והסברים מגוונים לכפילות המיותרת. המחאה החברתית מתערבבת עם הפוליטיקה הכללית, שמתנגשת עם הפוליטיקה של המחאה 

מאת אליק מאור

במערכת הפוליטית נושאים עיניים למוצאי שבת. בצד אחד של הקריה צפויות להתקיים צעדה ועצרת המחנה המשותף, התובע צדק חברתי בשוויון בנטל – המוטל על חלקה של האוכלוסייה במדינת ישראל. עצרת המחאה קיבלה הבוקר חיזוק משמעותי בדמותו של יובל דיסקין, ראש השב"כ לשעבר שינאם מעל הבמה. לצדו של דיסקין ינאמו גם יו"ר המחנה המשותף, עידן מילר, ויו"ר ארגון הסטודנטים הארצי, איציק שמולי. ובינתיים גם שאול מופז, חבר הקואליציה, המשנה לראש הממשלה, הודיע שיתייצב.

עידן מילר
"נתקלנו בחשדנות, כאילו אנו באים ליטול לעצמנו איזושהי הגמוניה". עידן מילר

"פראיירים הם אלו שאינם משרתים  את המדינה", התבטא היום דיסקין והוסיף: "פראיירים הם אלו שאינם מבינים את כוחו האמיתי של הציבור מול נבחריו ומאפשרים לאלו בהם בחרנו להשתמט ממציאת פתרון לסוגיה מהותית, ערכית וקריטית זו. ביחד, כולנו, לא נאפשר לזה לקרות".

מטה המחאה היה היום עמוס עבודה. פעולות תיאום בין המשתתפים השונים, בין חברי התנועות הציבוריות לאישי ציבור, תאום היסעים מקרית-שמונה בצפון ועד באר-שבע בדרום. מהצפון ייצאו אוטובוסים מקרית שמונה, מנהרייה ומחיפה. מהדרום יצאו היסעים מבאר שבע וגם מירושלים. מחאת השיוויון בנטל תחל בצעדה שתצא ב-20.30 ממאהל הפראיירים ברחוב ארלוזורוב, מול תחנת הרכבת סבידור, ותנוע אל רחבת מוזיאון תל-אביב, שם תתקיים העצרת.

פעילי מחאה מרכזיים, ביניהם גם דפני ליף, החליטו לא לחבור למחאת השוויון בנטל. הם מתכננים לצעוד במסלול אחר, בצעדה שכינויה "הצעדה האזרחית" בתל-אביב. צעדת המחאה תחל ב-20.00 בקרית הממשלה. לגבי מסלולה כתבו מארגניה בדף הפייסבוק: "ביום שבת נצעד שוב ביחד. זוהי צעדה אזרחית ועממית. אנחנו הולכים לצעוד בין המוסדות שהיו אמורים לשרת אותנו אבל נלקחו מאיתנו. מקווים לצעוד אתכם. כל אחד יביא את גופו ואת קולו ויחד ניצור כוח אזרחי גדול."

לגבי מחאת השוויון בנטל הם רומזים: "אנחנו לא ההתאחדות, אבל אנחנו צועדים עם הסטודנטים. אנחנו לא מפלגתיים. אנחנו אזרחים שאכפת להם. זהו אירוע עממי, ללא קשר למפלגות, ללא מימון מקרנות וארגונים, ללא במות, ללא מנהיגים".

הוויכוח בין פעילי מחאה התעצם לנוכח הסדק הזה. חלק מפעילי המחאה תומך בגישה השוללת את מחאת השוויון בנטל  כחלק אינטגרלי מהמחאה החברתית, כאשר אחרים דווקא תומכים בקשר הזה. הוויכוחים בקרב פעלי המחאה מתחוללים בשיחות בקבוצות השונות וברשת החברתית. עם זאת, נראה שאין כאן קרע של ממש. מרבית הפעילים מבינים שזו אבן בוחן בדרכם. עידן מילר, יו"ר המחנה המשותף, אמר היום ש"תגובת חלק ממובילי המחאה החברתית לגבי הדרישה לשוויון בנטל, שגורסת שדרישה זו איננה חלק מהמחאה החברתית, היא מוטעית ביסודה. כך גם לגבי הגישה למחנה המשותף. זו גישה מצערת מאוד. ניסינו בכל מאודנו לחבר את מובילי מחאת קיץ 2011 לשיתוף מלא למאהל הפראיירים ולמחאה מול הבנקים, אך נתקלנו בחשדנות, כאילו אנו באים ליטול לעצמנו איזושהי הגמוניה. זה פשוט ממש לא כך. את המחנה המשותף הקמנו אחרי שנוכחנו בחוסר מרכוז בקרב קהל פעילי המחאה החברתית אחרי מחאת קיץ 2011. כשנוכחנו בזה, החלטנו מספר חברים להקים את המחנה המשותף ולברור לעצמנו מטרה אחת כל פעם מכלל מטרות המחאה החברתית. שוויון בנטל הוא צדק חברתי מוחלט. זה שמתחברים  לדרישה הכול כך צודקת הזו קהלים נוספים ואישי ציבור לא בהכרח ממסדת אותו וממתגת אותו כחלק מהממסד. בכנות, אני מאוד מצטער על הגישה הזו, צר לי וחבל לימאוד".

מילר הוסיף: "אני גם מאוד מקווה שהשמועות בדבר קבוצות פעילים שמתכוונת להגיע במוצ"ש על מנת ל'פוצץ' את הצעדה, אינן נכונות". בהתייחסו לעצרת והמצעד של מוצ"ש, הוא אמר: "אני מקווה שהעם יגיע ויאמר את דברו לממשלה, ולנתניהו בראשה, שיש לקבל החלטה ומיד: חלוקה צודקת בנטל על כלל הציבור בישראל. בלי שום הבדלי דת, עדה, מין, צבע עור ומגדר. כולנו משרתים. כולנו נותנים כתף שווה. מי בשירות הצבאי ומי באזרחי. מה יותר צודק מזה?"

העם מצביע ברגליו. אמנון דפני
העם מצביע ברגליו. אמנון דפני

בהתייחסו לוויכוח הנטוש בין פעילי המחאה אמר היום אמנון דפני, ממנהיגי המחאה וממקימי מאהל ארלוזורוב: "כל ניסיון לנכס את תנועת המחאה לקבוצה כזו או אחרת, מגוחך. תנועת המחאה קמה על מנת לייצר צדק חברתי ולהניחו על גבי שולחן הממשלה והכנסת כולה. בין השאר, השוויון בנטל הנו חלק מהדרישה לצדק חברתי. והעם מצביע ברגליו ואני מקווה שיעשה זאת גם מחר בערב שבת".

במטה המאבק התעקשו לא לאפשר לפוליטיקאים לנאום בעצרת, אך לפי ההערכה צפויים חברי כנסת "מורדים" מקדימה וכן ח"כים ממפלגת העבודה לקחת חלק בהפגנה. גם ראש ישיבת פתח תקווה, הרב שי פירון, ששמו הוזכר בעבר כאחד המועמדים להצטרף למפלגתו של יאיר לפיד, אמור לנאום. בעצרת תנאם גם אנט חזקיה, ערביה מוסלמית, תושבת עכו העתיקה לשעבר, שבנה ובתה שירתו בצה"ל ובנה הצעיר עומד לפני גיוס.

לירון אחדות, פעילה מרכזית במחאה החברתית, גורסת אחרת: "השוויון בנטל הוא צעד ליצירת עוד פילוג בתוך העם… צעד שיגרום לנו לעוד מריבה והתפלגות… לנו, כפעילי המחאה החברתית, אין לנו בעיה עם הציבור החרדי. יש לנו כן בעיה עם השיטה הכלכלית שמכתיבה לנו את אורח חיינו. לקחת ציבור מוחלש, חרדים וערבים, ולהכניסם לתוך מעגל עבודה בשכר הפחות משכר המינימום לא יעזור להם להתקדם ובסופו של דבר יפגע בכולנו וייצר עוד התנגדות ופילוג בעם".  

בהתייחסה לצעדה האזרחית, הסבירה כי "הצעדה לא קשורה בשום דרך שהיא לצעדה ולעצרת של השוויון בנטל. את הצעדה הזו תכננו הרבה זמן לפני שנודע לנו על קיום העצרת והצעדה. הצעדה הזו באה כחלק מגל מחאה שעובר כעת במדינה. אנשים רוצים לצאת לרחוב ולקחת חזרה לידיהם את השליטה על חייהם. להפעיל כוח השפעה ומחאה בתוך המרחב הציבורי השייך לנו".

 

2 Comments

  1. פרופ יגאל קולטין
    7 ביולי 2012 @ 9:52

    האם כל כך קשה לעכל שתנועת המחאה (כל התנועות) נמצאות בשעת מבחן כאשר חוגים פוליטיים מיחלים שתתנהגו בדיוק כפי שאתם עושים כרגע ומפלגים את המאמץ. תשיגו קודם את היעדים בצורה משכנעת ואז ישאר מספיק זמן לריב על זכויות. אתם מיאשים את הציבור האוהד ותומך ומהר מדי אתם מחקים את נבחרנו בירושלים. כסודנטים טריים עיינו בהיסטוריה של תנועות המחאה.

    להתראות הערב בעצרת המשותפת

    יגאל

  2. יאיר אולמרט
    7 ביולי 2012 @ 3:17

    מחר אנחנו לא חוברים לעצרת הפוליטיקאים במוזיאון. יחד עם זאת, חשוב להבהיר: למעט מתי מעט רוב רובה של קהילת המחאה דורשת אף היא שיוויון בנטל. כל עוד ״הנטל״ קיים אנחנו לא השטיח עליו ידרכו כח מיני פשיסטים שסניקי״ם ומשתמטים מהאגודה. הטהרנים שניסו להתנגח ב״ממלכה״ בסוגיה זו משחקים לידיה של שלי יחימוביץ׳ שבחרה לנקוט בקוו מלקק למתנחלים ולחרדים. ממש מתמיה שמי שצעדו איתי בשבוע שעבר נגד עייני את יחימוביץ׳ בחרו – לפתע פתאום – להחרות ולהחזיק אחריה. אני מצפה למעט עקביות. זה מוגזם? מעבר לזה – אין בי שום סימפטיה למשתמטים ש״תרומתם״ החברתית היא יריקות על נשותינו ובנותינו. פתאום הם ״אחים״ אלו שרק אתמול חרפתם וגידפתם על הדרת נשים?! כולי צמרמורת. לגופו של עניין תנועת מחאה לשיוויון לא יכולה אלא לתמוך בערך השיוויון!! לכן – אני בעד שיוויון בנטל. נקודה. 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן