Skip to content

אהוד אולמרט זוכה מרוב האישומים נגדו

אולמרט זוכה לחלוטין בפרשות ראשון טורס ומעטפות הכסף. הוא הורשע בהפרת אמונים בפרשת מרכז ההשקעות. הכרעת הדין מתפרשת על פני 700 עמודים. כבר במהלך ההקראה של פסק הדין נשמעו קריאות לפיטוריו של פרקליט המדינה, משה לדור, האיש שעמד מאחורי ההחלטה להגיש את כתבי האישום
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ראש ממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, זוכה היום מרוב האישומים נגדו בבית המשפט המחוזי בירושלים. הוא זוכה לחלוטין בפרשות ראשון טורס ומעטפות הכסף. הוא הורשע בהפרת אמונים בפרשת מרכז ההשקעות. הכרעת הדין מתפרשת על פני 700 עמודים. כבר במהלך ההקראה של פסק הדין  נשמעו קריאות לפיטוריו של פרקליט המדינה, משה לדור, האיש שעמד מאורי ההחלטה להגיש את כתבי האישום. מזכירתו של אולמרט, שולה זקן, הורשעה בפרשת ראשון טורס וזוכתה בפרשת האזנות הסתר. אולמרט, בצאתו מבית המשפט, אמר היום: "אני מכבד את החלטת בית המשפט. אני אקח את ההערה של בית המשפט לתשומת לבי ואפיק ממנה לקחים."

אהוד אולמרט (צילום: עמוס בו גרשון, לע"מ)
זיכוי חלקי. אהוד אולמרט (צילום: עמוס בו גרשון, לע"מ)

לראשונה בתולדות מדינת ישראל הוגש כתב אישום פלילי נגד ראש ממשלה לשעבר. האישומים הוגשו בסוף אוגוסט 2009 בעבירות של קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, רישום כוזב במסמכי תאגיד והעלמת הכנסות במרמה, בשלוש פרשות שונות: פרשת ראשון טורס, מעטפות הכסף ומרכז ההשקעות.

נגד ראש לשכתו לשעבר, שולה זקן גם  הוגשו כתבי אישום בפרשת ראשון טורס ובעניין מעטפות הכסף וכן בגין האזנות סתר לכאורה למעסיקה, אהוד אולמרט. היא הואשמה בקבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, רישום כוזב במסמכי תאגיד, מרמה והפרת אמונים והאזנת סתר שלא כדין. בעקבות כך התפטר ראש הממשלה.

את תמצית פסק הדין, שנפרש על מאות עמודים, הקריאו נשיאת בית המשפט המחוזי, מוסיה ארד, סגנה – יעקב צבן והשופט משה סובל. המשפט ארך יותר משנתיים, שבמהלכן נשמעו 122 עדים, הוגשו כ-1,000 ראיות ונרשמו כ-20 אלף עמודי פרוטוקול. כתב האישום מתייחס לשנים 2006-2002, שבהן כיהן אולמרט כראש עיריית ירושלים וכשר בממשלות ישראל.

במקביל מתנהל משפטו בפרשת הולילנד בבית המשפט המחוזי בתל אביב ואמש הסתיים יומה השישי של עדותו של עד המדינה בפרשה.

שולה זקן הורשעה בפרשת ראשון טורס וזוכתה בפרשת האזנות הסתר. אולמרט וזקן (צילום: אבי אוחיון לע"מ)
ללא כוונת מרמה. שולה זקן הורשעה בפרשת ראשון טורס וזוכתה בפרשת האזנות הסתר. אולמרט וזקן (צילום: אבי אוחיון לע"מ)

ראשון טורס: נאשם אולמרט בקבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, מרמה והפרת אמונים, רישום כוזב במסמכי תאגיד והעלמת הכנסות במרמה. לפי כתב האישום, הוא קיבל מגופים ציבוריים ומהמדינה מימון כפול ומשולש בסכום של כ-90 אלף דולר לנסיעותיו לחו"ל. הפרקליטות טענה במהלך המשפט, כי אולמרט פעל בשיטתיות לקבלת המימון הכפול והשתמש בסכום שהתקבל למימון נסיעות פרטיות של בני משפחה ושדרוגים למחלקה ראשונה. אולמרט זוכה בפרשה זו. לדברי בית המשפט לראש הממשלה לא הייתה מודעות לעניין הכספים, לא הוכח שנעשה שימוש פרטי בכסף והייתה הפרדה בין נסיעות ציבוריות לפרטיות. שולה זקן מורשעת במרמה ובהפרת אמונים בפרשת ראשון טורס ללא כוונת מרמה, וזוכתה בפרשת האזנות הסתר.

פרשת מעטפות הכסף (פרשת טלנסקי) על פי כתב האישום, אולמרט קידם קשרים שהניבו עבורו טובות הנאה. נטען כי הוא קיבל בסתר מזומנים וכספים בהעברות בנקאיות מהמקורב לו, משה טלנסקי, בשווי כולל של יותר מ-600 אלף דולר. עוד, לטענת הפרקליטות, במקביל קידם אולמרט את עסקי המיני-ברים של טלנסקי. הפרקליטות טענה, כי הכספים הוחזקו בקופה סודית בניהולו של עו"ד אורי מסר. באופן תקדימי נערכה עדות מוקדמת לעד המרכזי טלנסקי, בעקבות חששה של הפרקליטות שזה יעזוב את הארץ ולא ישוב. עד המדינה שב והעיד בשבוע שעבר במשך שלושה ימים ארוכים. אולמרט מזוכה בפרשה זו.

פרשת מרכז ההשקעות –  במסגרתה, לפי כתב האישום, פעל אולמרט כשר התמ"ת בניגוד עניינים, בהחלטות הנוגעות לחברות שייצג מקורבו עו"ד אורי מסר. בפרשה זו הורשע אולמרט בהפרת אמונים. בפרשה נוספת, פרשת העטים, נכללו אישומים על כך שאולמרט רימה את המבקר בדיווחים על כספים שקיבל מאיש העסקים ג'ו אלמליח ולשווי העטים שלו. לגבי פרשה זו טענו בצוות ההגנה כי לכל אורך כתב האישום אין ולו מקום אחד שבו הפרקליטות אומרת שההחלטות שקיבל אולמרט כשר התמ"ת היו לא ראויות. אולמרט זוכה בפרשה זו.

אולמרט בצאתו מבית המשפט
אני מכבד את החלטת בית המשפט. אולמרט בצאתו היום מבית המשפט

עו"ד מיכה פטמן, פרקליטה של שולה זקן התראיין לאחר מתן פסק הדין ואמר, כי שולה זקן שמרה על זכות השתיקה בגלל חוסר אמון בפרקליטות ולא כי "שכבה על הגדר" עבור אולמרט. בכל מקרה, למרות שהורשעה במרמה, נאמר כי לא הייתה כוונת מרמה.

עו"ד אלי זוהר, פרקליטו של אולמרט, אמר לאחר פסק הדין: "זהו זיכוי מוחלט ורועם. אני מעריך את אומץ לבו של בית המשפט. ראש ממשלה מכהן ירד ממשרתו בגלל העדות המוקדמת". עוד אמר, כי פרקליט המדינה, משה לדור, הוא זה שדרש את העדות המוקדמת של טלנסקי והוא לקח על כך אחריות אישית. את המסקנות הוא צריך להסיק.

אולמרט והחבר העו"ד אלי זוהר בתום המשפט
אולמרט והחבר העו"ד אלי זוהר בתום המשפט

לעניין הערעור אמר זוהר, "החלטה לערער על זיכוי בפלילים היא החלטה פסולה ולא ראויה בעליל. לנו אין סיבה לשקול ערעור. ליוויתי את חברי לאורך 12 חקירות ושימוע… מעבר להתרגשות האישית, אני חש שהעניין הזה צריך להיגמר ולהיגמר היום".

התובע במשפט אולמרט, אלי אברבנאל, אמר לאחר הכרעת הדין: "זה מצב לא נוח להימצא בו היום. לא ציפינו לתוצאה הזו, אך יש לזכור שהוא הורשע. הפרקליטות צריכה לבוא ולומר את מה שהיא מאמינה בו ואין מצב של הרשעה הכרחית. בית המשפט לא קיבל את דעתנו". התובע סירב להתייחס לאפשרות שהפרקליטות תערער על ההכרעה ואמר שעליו ללמוד את דברי בית המשפט: "יש מאות עמודים שצריך לקרוא ועוד נידרש לכול". לגבי פרשת ראשון טורס, אמר התובע: "חשבנו שלא ייתכן שהאשמה תיעצר אצל עובדות הלשכה". בעניין מרכז ההשקעות אמר התובע: "הייתה הרשעה מהדהדת". עוד אמר כי הפרקליטות הגישה כתב אישום ראוי. איש לא עשה לו הנחות אבל גם לא החמיר אתו. הייתה כאן זהירות רבה ואין מניע אישי.

ציטוטים מפסק הדין

פסק הדין נפתח באופן דרמטי המתאר כיצד פרשת טלנסקי הביאה לסיום כהונתו של אהוד אולמרט כראש ממשלת ישראל. יש בכך אולי כדי למתוח ביקורת על התנהלות הפרקליטות.

על פרשת ראשונטורס, "הראיות שהובאו לפנינו אינן מוכיחות – מעל לספק סביר- כי האנשמים פעלו בשיטת מרמה מכוונת להפקת כספים עודפים עבור הנאשם… הראיות אינן מוכיחות כי הנאשם היה מודע לגביית הכספים… הראיות אינן מוכיחות כי הנאשמים התכוונו להשתמש בכספים למימון נסיעות פרטיות".

על עדותו של מוריס טלנסקי בפרשת מעטפות הכסף כתבו: "אין חולק כי מוריס טלנסקי הינו עד שנוי במחלוקת, חלק מדבריו הוכחו כנכונים, אך דברים אחרים אינם נכונים ואף כוזבים. חלק מהדברים מוטעים, מבולבלים, ולעיתים מונעים מחששות, אינטרסים, שכחה והתחכמות".

עוד כתבו השופטים בקשר לפרשת טלנסקי: "הגענו למסקנה, על אף שהונח בסיס לניגוד העניינים, כי הפגיעה לא הייתה בעוצמה כדי להפוך לאירוע פלילי". השופטים ציינו, כי אין ראיה שנעשה שימוש פרטי בכספים שהחזיק מסר ב"קופה הסודית": "במצב דברים זה, ובהיות נטל הוכחת האישום רובץ על כתפי המאשימה, לא נוכל לקבל את טענתה ולקבוע במידת הוודאות הנדרשת במשפט פלילי, כי מדובר בכספים פרטיים של הנאשם, להבדיל מכספים שהוגבלו על ידי תורמיהם לשימושים פוליטיים בלבד".

באשר לפרשת מרכז ההשקעות, שבה הורשע אולמרט בהפרת אמונים, הכריעו השופטים: "החלטנו להרשיע את הנאשם בעבירה של הפרת אמונים, המיוחסת לו בחלק זה של כתב האישום (מרכז ההשקעות – א.ז.)…בין הנאשם לבין עו"ד מסר התקיימה מערכת יחסים הדוקה ומסועפת אשר יצרה מחויבות עמוקה של הנאשם כלפי מסר. עצמת הקרבה העמידה את הנאשם במצב של ניגוד עניינים חריף בין מחויבותו כלפי הציבור לבין מחויבותו לעו"ד מסר".

עוד נכתב: "קבענו כי יחסי החברות היו בעצמה גבוהה ויצרו מחויבות הדדית. הנאשם אהב את מסר ודאג לו, מסר סייע לו כספית ומקצועית. נוצר קשר כלכלי בין הצדדים". עוד נכתב: "לא הופעלה סמכות שלטונית של עובד ציבור…"

1 Comment

  1. גל
    10 ביולי 2012 @ 10:05

    הוא הורשע בהפרת אמונים!
    למה נראה לי שאף עיתונאי בישראל לא יודע מה המשמעות? שזו עבירה פלילית?!
    או שגרוע מזה, יודעים ומנסים לטהר את השרץ כי הוא "משלהם"?

    לפי הנסיונות הנואשים של התקשורת לזכות את האתרוג שלהם ולחסל את מי שהעז לגעת במשיחם, ברור שטוב עשה לדור כשריסס את אולמרט במירב החשדות האפשריים. רק ככה היה אפשר בכלל להדביק משהו לפושע הזה, שבזכות עיתונאי ישראל נהיה ראש ממשלה. מתיק אחד היה מתנער בקלות, כשהתקשורת דורשת את ראשו של כל שופט ופרקליט שמעז לגעת במשיח שלהם.

    באוירה הציבורית ההזויה שמושלטת עלינו, דומה שגם על תגובה כזו צריך לכתוב "לכאורה, לדעתי". אסור להתעסק עם חונטת התקשורת-שלטון.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן