Skip to content

אדום עולה: על המדים האולימפיים החדשים

מאמר תגובה למאמר של אריאלה גויכמן שפורסם אתמול, בנוגע לסערה בארצות הברית סביב הגילוי שמדי הנבחרת האולימפית מיוצרים בסין. על אולימפיאדות, מותגי הספורט והיחס בין מדינות המערב לסין בהקשר זה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מאז ומתמיד הושפעו המשחקים האולימפיים מאירועים בזירה הבינלאומית. מדינות החרימו אולימפיאדה במלואה או בחלקה כדי להעביר מסר ליריבותיהן, ראשי מדינות החרימו טקסי פתיחה במחאה על מדיניות כלשהי של המארחת, ספורטאים הפגינו הזדהות עם מסר פוליטי מסוים במהלך המשחקים או הגיבו להחלטה של הוועד האולימפי.

אם נוסיף לכך את העובדה שארצות הברית מצויה בשנת בחירות והמירוץ לנשיאות בשיאו, הרי שאין זה מפתיע שהנושא החם של השבוע הוא גילוי העובדה שמדי הספורטאים האמריקאים לטקסי הפתיחה והסיום של אולימפיאדת לונדון 2012, בעיצובו של ראלף לורן, יוצרו בסין. מה שכן מפתיע הוא שטרם הופנתה כל ביקורת כלפי חברת נייקי, שעיצבה את בגדי התחרות של הספורטאים.

הנבחרת האולימפית הסינית מציגה את המדים שעוצבו על-ידי נותנת החסות נייקי. צילום ל"מגפון אופנה" באדיבות נייקי העולמית
הנבחרת האולימפית הסינית מציגה את המדים שעוצבו על-ידי נותנת החסות נייקי. צילום ל"מגפון אופנה" באדיבות נייקי העולמית

קרוב לוודאי שגם המדים הייצוגיים של ספורטאי ישראל, שעוצבו על-ידי קסטרו, יוצרו בסין.

ההעברה ההדרגתית של הייצור בתעשיית ההלבשה והטקסטיל לחו"ל, ובעיקר לסין, ראויה לדיון בפני עצמו. התעקשות על ייצור כמות קטנה של מדי הנבחרות האולימפיות בארצות הברית או בישראל, בהתאמה, לא ישנו מגמה זו.

איפה ייעצר הדיון מהסוג שהחל בארצות הברית? מהר מאוד נגיע לשאלות כמו האם יש להרשות לרץ המרתון מב קפלזיגי, שנולד באריתראה לייצג את ארצות הברית? או האם השחיינית הצורנית אנסטסיה גלושקוב, שלא נולדה בישראל אכן ראויה לייצג את המדינה? ומה עם הדגלים שיונפו בגאווה באולימפיאדה? הרי גם הם כולם "מייד אין צ'יינה".

בסופו של יום, המשחקים האולימפיים הם אולם תצוגה ענק לאופנת הספורט ולחידושים טכנולוגיים שבתחום ההלבשה וההנעלה הספורטיבית. מותגי הספורט, נותני החסות לנבחרות הלאומיות השונות ובראשם נייקי, אדידס ופומה יציגו באולימפיאדת לונדון את חוד החנית בתחום זה, בתקווה שאולימפיאדת לונדון, כמו קודמותיה, תביא לעלייה משמעותית במכירות. עסקאות פרטניות עם ספורטאים שצפויים לזכות לזמן מסך משמעותי, כמו יוסיין בולט הג'מייקני או ג'סיקה אניס הבריטית, הן הפרסום הטוב ביותר שחברות אלו יכולות להשיג.

הפערים האמיתיים בין מותגים שונים בתעשיית ההלבשה וההנעלה הספורטיבית נוצרים על-ידי המעצבים, צוות סיעור המוחות שמציע רעיונות יצירתיים, החוקרים בתחום הטכנולוגיה שמועסקים או נתמכים על-ידי אותם מותגים והחידושים שהם מכניסים במוצריהם. בנוסף, יש חשיבות רבה לשיתופי הפעולה וליחסי האמון שבין צוותי המחקר לבין האתלטים שבשטח וליצירתיות צוותי השיווק והפרסום של המותגים. אף אחד מהתחומים שהזכרתי אינו מבוצע בסין. בהקשר של נייקי – בארצות הברית.

לארי פופלקה, יועץ לחדשנות בעל טור באתר Bloomberg Businessweek, טוען כי הדיון הציבורי הנוכחי הוא סערה בכוס תה. "למעשה, מקום מושבן של חברות ההלבשה הגדולות ביותר בעולם הוא ארצות הברית, לרבות נייקי וראלף לורן. במהלך עשר השנים האחרונות יצרה נייקי למעלה מ- 15,000 מקומות עבודה חדשים בארצות הברית וראלף לורן – 10,000. בניגוד לעבודות ייצור בשכר נמוך, אלו עבודות שיווק, הנהלת חשבונות, עיצוב והנהלה שמתוגמלות בשכר גבוה."

טניס, הרמת משקולות ואתלטיקה - המדים שעוצבו לנבחרת סין על-ידי נותנת החסות נייקי. צילום ל"מגפון אופנה" באדיבות נייקי העולמית
טניס, הרמת משקולות ואתלטיקה - המדים שעוצבו לנבחרת סין על-ידי נותנת החסות נייקי. צילום ל"מגפון אופנה" באדיבות נייקי העולמית

דן איקנסון, מנהל המרכז ללימודי מדיניות הסחר על-שם שטיפל במכון קאטו, התייחס לפרשה בטור שפרסם באתר האינטרנט של המכון, בו ציין, כי היחסים הכלכליים של ארצות הברית עם סין מתאפיינים בשיתופיות יותר מאשר בתחרות. התחרות האמיתית, כך טוען איקנסון, תהיה זו שתתרחש במסלולי האתלטיקה, בריכות השחייה ואולמות ההתעמלות.

"אם אתם עדיין לא משוכנעים שהתגובות של קובעי המדיניות שלנו הן מטופשות, חשבו על הדברים הבאים", כותב איקנסון, "בזמן שהספורטאים האמריקאים ירוצו מסביב למסלול באצטדיון האולימפי בלונדון לבושים במדים מתוצרת סין ומנופפים בדגלים מתוצרת סין, יגיעו הספורטאים הסיניים ללונדון על-ידי מטוסים מתוצרת ארצות הברית, אחרי התאמנו עם ציוד שעוצב ויוצר בארצות הברית, נועלים נעליים שתוכננו ועוצבו בארצות הברית, ואחרי ששיפרו את יכולותיהם באמצעות טכנולוגיה שפותחה בארצות הברית."

אכן, אם יש בכלל נבחרת אולימפית שצריכה להרים גבה בהקשר הזה הרי שזו נבחרת סין. נייקי, חברה שבסיסה בארצות הברית, היא הספונסרית שלה מאז שנת 1984. נכון, המדים של נבחרת סין מיוצרים בסין. כך, ככל הנראה, כתוב באנגלית על התוויות.

באתר האינטרנט של חברת נייקי ניתן למצוא הסבר לגבי עיצוב מדי נבחרת סין. ההשראה לעיצוב המדים, כך נכתב, באה מהתרבות הסינית העשירה. בעיצוב המדים ניתן למצוא השפעה של קליגרפיה סינית ואלמנטים ארכיטקטוניים מודרניים. ברוח ההמנון הלאומי, מודפסת המנטרה "Arise, March On" על גב החולצה. באנגלית.

חולצת נבחרת סין. השראה סינית, כיתוב באנגלית. צילום ל"מגפון אופנה" באדיבות נייקי העולמית
חולצת נבחרת סין. השראה סינית, כיתוב באנגלית. צילום ל"מגפון אופנה" באדיבות נייקי העולמית

אבל גם סין היתה יכולה לבחור אחרת. היא היתה יכולה לבחור בחברה סינית – חברת Li-Ning, חברת ההלבשה וההנעלה הספורטיבית הסינית שמזנבת בשנים האחרונות בנייקי ובאדידס. לחברת לי-נינג דריסת רגל בליגת ה- NBA האמריקאית וגם רשימת פרזנטורים מרשימה, לרבות קופצת המוט הרוסיה, האלופה האולימפית ילנה איסינבייבה ושיאן העולם האצן הג'מייקני אסאפה פאוול. לאחרונה פתחה החברה, שיש לה 8,000 סניפים ברחבי סין, אתר מכירה אינטרנטי (חנות וירטואלית) שמיועדת לקהל האמריקאי ומאפשרת רכישה של כל פריטי קולקציות הספורט שלה.

לי נינג, יו"ר ומנכ"ל חברת לי-נינג, נולד בשנת 1963 בסין. הוא זכה בתארים רבים בתחרויות התעמלות קרקע ומכשירים לאורך השנים, לרבות שש מדליות באולימפיאדת לוס אנג'לס 1984, מתוכן שלוש זהב. בשנת 1988 פרש מהתחרויות ובשנת 1990 הקים את החברה הנושאת את שמו. נינג הוא אחד הספורטאים האהובים, המוכרים והמובילים בסין. הוא זכה לכבוד להיות נושא הלפיד האחרון באולימפיאדת בייג'ין 2008 ובחודש מאי השנה הוזמן להשתתף בקטע מהמסלול שעבר הלפיד האולימפי הנוכחי ביוון, בדרך ללונדון.

מימין: לי נינג מעופף בדרך להדלקת הלפיד האולימפי בבייג'ינג 2008 (ויקימדיה); משמאל: לי נינג מדליק בטקס באולימפיה שביוון את הלפיד האולימפי הנוכחי, בדרך ללונדון 2012 (צילום ל"מגפון אופנה" באדיבות חברת לי-נינג)
מימין: לי נינג מעופף בדרך להדלקת הלפיד האולימפי בבייג'ין 2008 (ויקימדיה); משמאל: לי נינג מדליק בטקס באולימפיה שביוון את הלפיד האולימפי הנוכחי, בדרך ללונדון 2012 (צילום ל"מגפון אופנה" באדיבות חברת לי-נינג)

באולימפיאדת בייג'ין 2008 נתנה חברת לי-נינג חסות לארבעה צוותים מתוך הנבחרת האולימפית הסינית (היתר זכו לחסות של נייקי). השנה, תחת הסיסמא "Witness the Change, the Dragon Dazzles London" הודיעה לי-נינג על היותה נותנת חסות לחמישה צוותים סיניים שייצגו את סין באולימפיאדת לונדון: התעמלות קרקע ומכשירים ("הבייבי" של נינג), קליעה, קפיצות למים, טניס שולחן ובדמינטון.
מדי הספורטאים עוצבו בגוונים של ארגמן וצהוב, שמשקפים את היותה של שנת 2012 שנת הדרקון לפי לוח השנה הסיני. בחברת לי-נינג גאים בכך שהמדים יוצרו תוך שימוש בטכנולוגיה חדשנית סינית ומשקפים שילוב של מסורת ומודרניות.

נבחרת הבדמינגטון של סין מציגה את מדיה - בעיצוב נותנת החסות חברת לי-נינג. צילום ל"מגפון אופנה" באדיבות חברת לי-נינג
נבחרת הבדמינגטון של סין מציגה את מדיה - בעיצוב נותנת החסות חברת לי-נינג. צילום ל"מגפון אופנה" באדיבות חברת לי-נינג

הנה כי כן גם הטיעון של עליונות טכנולוגית, ידע וניסיון עיצובי אל מול ייצור המוני זול הולך ומאבד את תוקפו.

מימין: מדי נבחרת טניס שולחן; משמאל: מדי נבחרת הקפיצות למים; - בעיצוב נותנת החסות חברת לי-נינג. צילום ל"מגפון אופנה" באדיבות חברת לי-נינג
מימין: מדי נבחרת טניס שולחן; משמאל: מדי נבחרת הקפיצות למים; - בעיצוב נותנת החסות חברת לי-נינג. צילום ל"מגפון אופנה" באדיבות חברת לי-נינג

* * *

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן