Skip to content

נדחתה הצעת החוק לשוויון בנטל של "ישראל ביתנו"

ח"כ דוד רותם, שהציג את החוק: "כאדם שמשייך את עצמו לעולם התורה, אני אומר לכם: המדינה לא תישא על כתפיה את כל הניכור וביטויי השנאה שמצויים בקרב החרדים כנגד המדינה שמפרנסת אותם". מהאולם נעדרו חברי הכנסת שאול מופז ויוחנן פלסנר
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ברוב של 74 חברי כנסת נגד 20 ובהימנעות של ארבעה – דחתה מליאת הכנסת דחתה הצעת חוק "השירות הצבאי, הלאומי או האזרחי במדינת ישראל", של "ישראל ביתנו". הצעת החוק, שהוסרה מסדר היום, באה לקבוע חובת שירות לכל, כולל חרדים וערבים, מגיל 18.

מי שהציג את הצעת החוק היה יו"ר ועדת חוקה, חוק ומשפט בכנסת, ח"כ דוד רותם, שכינה את ההצעה "היסטורית". הוא פנה לחברי הכנסת החרדיים ואמר: "כאדם שמשייך את עצמו לעולם התורה, אני אומר לכם: המדינה לא תישא על כתפיה את כל הניכור וביטויי השנאה שמצויים בקרב החרדים כנגד המדינה שמפרנסת אותם".

בין תומכי הצעת החוק היו חמישה מחברי מפלגת קדימה. יו"ר המפלגה שאול מופז וח"כ יוחנן פלסנר נעדרו מאולם המליאה  בזמן ההצבעה.

בדברי ההסבר להצעה שנדחתה נכתב: "השירות הצבאי במדינת ישראל והיותו של הצבא צבא העם הוא הכרח קיומי בישראל. הצעת חוק זו באה למנוע את ההשתמטות משירות למדינה ויוצרת מצב בו מי שאינו יכול לשרת בשירות צבאי ישרת שירות אזרחי או לאומי. הצעת החוק תחול על כלל אזרחי ישראל, יהודים, מוסלמים ונוצרים, וכן תחול על דתיים, חרדים ומי שאינם כאלה".

עוד נאמר בהצעת החוק: "הרמב"ם קבע במפורש: 'כל המשים על ליבו שיעסוק בתורה ולא יעשה מלאכה – הרי זה חילל השם וביזה את התורה וכיבה את מאור הדת, וגרם רעה לעצמו ונטל חייו מן העולם הבא – לפי שאסור ליהנות מדברי תורה בעולם הזה'. לפיכך, מוצע שכל אזרח יהיה חייב בשירות מדינת ישראל. מי ששירת שירות אזרחי מלא, יהיה פטור מחובת השירות הצבאי, ותנאיו בזמן השירות ולאחריו יושוו לתנאים של מי ששירת בשירות לאומי, אשר תנאיו מוסדרים בחקיקה".

הצעת החוק קבעה כי מי שלא התייצב לשירות המדינה, בין אם שירות צבאי או שירות אזרחי, לא יוכל לקבל כל קצבה, מענק או תשלום כלשהו מהמדינה. סעיף זה נקבע על מנת לא לאפשר לאלה המשתמטים משירות להסתמך על תקצוב מדינתי אלא יהיה חייב להתפרנס למחייתו כחוק.

בהצעת החוק הוצע להגביל את מספר הפטורים ודחיות השירות המוענקות מטעמי "תורתם אומנותם" עד אלף בחורי ישיבות בשנה, כהמשך טיפוחם של העילויים שבקרב תלמידי הישיבות".

שר החוץ, אביגדור ליברמן, הגיב על היעדרותם של השניים, אמר: "המלאכה שלנו לא ירדה לטמיון. כעת יש לכולם נייר לקמוס ברור – מי עומד על שוויון בנטל, מי עומד מאחורי נאמנות שווה אזרחות ומי נגד". ליברמן הודה לחברי הכנסת מקדימה שתמכו ואמר: "אני מצדיע להם, יש צדיקים בסדום".

בליכוד הגיבו על היעדרות מופז ופלסנר: "ההצבעה הזאת מלמדת יותר מכל על מצבה של קדימה, שהתפצלה לארבע סיעות: אלה שתמכו, אלה שהתנגדו, אלה שנמנעו ואלה שהשתמטו".

מטה המאבק לשוויון בנטל קרא ליו"ר סיעת ישראל ביתנו אביגדור ליברמן להסיק מסקנות מהפלת חוק השוויון בנטל של סיעתו ולפרוש מייד מהממשלה. "שום מפלגה שתומכת בשוויון בנטל אינה יכולה להמשיך לשבת בממשלה שתירשם בהיסטוריה כמי שהחמיצה את ההזדמנות ההיסטורית לגייס את תלמידי הישיבות. אנו דורשים מליברמן לא לתת יד לפגיעה אנושה בציבור המשרת". המטה מבהיר כי בכל מקרה אחר – הציבור יסיק שליברמן איננו תומך באמת בשוויון בנטל אלא רק בהישרדות הממשלה ובמתן רוח גבית לדילים הפוליטיים עם החרדים. "זו ממשלת השתמטות וכל מי שמכהן בה הוא שותף לפשע. הבחירות הבאות צריכות להתקיים עכשיו ועל נושא שירות לכולם".

יו"ר הכנסת ראובן (רובי) ריבלין השתתף הבוקר במפגש הידברות בין "מאהל הפראיירים" לבין מאהל ה"חרדים המשרתים" הממוקמים בגן הורדים שליד הכנסת. במהלך המפגש קבע ריבלין כי המערכת הפוליטית נכשלה במתן מענה לבעית הגיוס וכי ההידברות בין הצדדים היא קריטית לפתרון הבעיה. "המפגש הזה חשוב כל כך והוא מוכיח שאיננו אוייבים ויש ביננו ניגודים שצריך לגשר עליהם" אמר ריבלין. "גם החרדים מתנגדים לכך ש'אהלה של תורה' יהפוך ל'אהלה של השתמטות'. בית המדרש לא יכול להוות מקלט למי שנמלט מלשאת בנטל. אם לא יימצא פיתרון בראשון לאוגוסט כל חרדי שלא יתגייס יהפוך לעבריין, והדבר בלתי מתקבל על הדעת; על בג"צ לנהוג באחריות, ולתת לכנסת ארכה לחקיקתו של חלופה לחוק טל. בהיעדר ארכה, חוק הגיוס הכללי לא ייאכף והדבר יוביל הן לזילות החוק ולקרע בין הציבור החרדי והכללי".

כשנשאל ריבילין האם יתמוך בהקמת צבא מקצועי, השיב כי " צבא העם הוא אחד העקרונות שמבססים את הקיום שלנו כעם. אני מתנגד לצבא של שכרי חרב או קבלני משנה, שיהיו אחראים לבטחוננו".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן