Skip to content

ברק משיב אש: היחסים המיוחדים התגבשו בשנות כהונתי

גורמים בסביבתו של ברק, משיבים להאשמות נתניהו נגדו: "המאמץ להבטחת יתרונה הייחודי של ישראל בתחום הצבאי נשען על היחסים המיוחדים עם הפנטגון, הממשל והתמיכה הדו מפלגתית בישראל בקונגרס. תמיכה שאסור לנו לפגוע בה, על ידי צעדים שמציגים את ישראל כמעורבת לצד אחד בפוליטיקה האמריקנית"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

לראשונה מאז התפרסמה ברעש גדול אתמול האשמתו של נתניהו כי ברק מלבה את הסכסוך עם ארה"ב, מפרסם שר הביטחון ברק תגובה ישירה להאשמה זו.

בתגובה שפירסמה לשכתו הבוקר נאמר: "שר הביטחון, אהוד ברק, פועל לחיזוק היחסים עם ארה"ב ובמרכזם היחסים הביטחוניים. השר ברק פועל הן בישראל והן בארה"ב על פי עמדות הממשלה על מנת להוריד מתחים ולחזק את התמיכה האמריקנית בביטחון ישראל ועמדותיה.

"יחסי אמון ושיתוף עם ארה"ב". אהוד ברק (צילום: ויקימדיה)
"יחסי אמון ושיתוף עם ארה"ב". אהוד ברק (צילום: ויקימדיה)

"ידוע ברבים כי לפעולה זו של שר הביטחון יש תוצאות חיוביות ובכוונת שר הביטחון ברק להמשיך בה לצד כל הגורמים המדיניים והביטחוניים האחרים", נאמר בהמשך ההודעה. "ישראל חייבת לשמור בכל מצב על זכותה לפעול על פי החלטותיה בנושאים חיוניים לביטחונה ועתידה. זו עמדת השר ברק וזו עמדת הממשלה.

"עם זאת, אין לשכוח את חשיבות יחסי הביטחון והמודיעין הייחודיים שנתגבשו בחמש השנים האחרונות בהן מכהן ברק כשר ביטחון. יחסים מיוחדים אלה תורמים ישירות לביטחון ולאינטרסים של ישראל".

גורמים בסביבתו של שר הביטחון מזכירים בהקשר זה, כי כשנדרש לישראל סיוע מיוחד נוסף לכיפת ברזל או לשרביט קסמים, מעבר לסיוע של שלושה מיליארד דולר בשנה, ישראל ושר הביטחון פנו לארה"ב. כך היה, לדבריהם, גם כאשר בחורים ישראלים נמצאו לכודים בשגרירות ישראל בקהיר וההמון הזועם בחוץ איים לפגוע בהם. גם כאשר צריך להדוף יוזמה אנטי ישראלית באו"ם או להטיל וטו על החלטות אנטי ישראליות במועצת הביטחון, ישראל פונה לארה"ב. כאשר נדרש לבחון מצבי דרדור עלולים להיווצר בסוריה על רקע נפילת משטר אסד – ישראל נמצאת בשיח אינטימי עם ארה"ב.

"גם כאשר יידרש לנו חידוש מלאים בעקבות עימות רחב – נפנה לארה"ב", אומרים אותם גורמים תוך רמיזה ברורה למצב שעלול להיווצר לאחר עימות בין ישראל לאיראן ולמצב שהיה במלחמת יום הכיפורים, כאשר ישראל שיוועה לרכבת האווירית של הנשק והתחמושת מארה"ב.

אותם גורמים, בסביבת שר הביטחון, מזכירים גם כי בחודש הבא יתקיים בישראל תרגיל משותף ישראלי אמריקני להגנת המדינה מפני התקפת טילים ממעגלים רחוקים וכי ישראל פועלת בעניין זה ביחד עם ארה"ב. "המאמץ להבטחת יתרונה הייחודי של ישראל בתחום הצבאי נשען על היחסים המיוחדים עם הפנטגון, הממשל והתמיכה הדו מפלגתית בישראל בקונגרס. תמיכה שאסור לנו לפגוע בה, על ידי צעדים שמציגים את ישראל כמצדדת בצד אחד בפוליטיקה האמריקנית", אומרים אותם גורמים.

"יודגש שוב כי ישראל שומרת בכל מצב על אחריותה הכוללת לביטחונה ולהחלטותיה בעת מבחן. אולם כדי שלא נמצא עצמנו מבודדים יחסית ב'יום שאחרי', יש להכין תשתית יחסים, אמון ושיתוף פעולה עם הממשל, הפנטגון ושני חלקי הקונגרס וזה בדיוק מה ששר הביטחון ברק עושה ופועל עוד מתקופת הממשלה הקודמת ובשנים האחרונות בממשלת נתניהו".

הבוקר האשים השר ישראל כץ את שר הביטחון ברק, שחתר תחת ראש הממשלה נתניהו. במשדר "הבוקר הזה" ברשת ב' אמר כץ ליעקב אחימאיר, שככל הידוע לו, ניסה ברק בשיחותיו בוושינגטון לבדל עצמו מראש הממשלה ולהציג עצמו בן-שיח נוח יותר בעבור הממשל האמריקני. לדבריו, לו היתה הממשלה בתחילת כהונתה, אפשר שהיה על ראש הממשלה לפטר את שר הביטחון, אך מאחר שהבחירות יוקדמו ככל הנראה, הציבור הוא שישפוט. עם זה ציין, שבחירות מוקדמות אינן עובדה מוגמרת ונתניהו מנסה עדיין לגבש תקציב אחראי שיאפשר לממשלה להשלים שנת כהונה חמישית. אם לא יעלה הדבר בידו, הבחירות יהיו בתחילת השנה הבאה – ככל הנראה במחצית הראשונה של פברואר.

בינתיים מתבהר והולך תאריך הבחירות המוקדמות, אם אכן יוחלט עליהן סופית. העדיפות הראשונה לתאריך הבחירות היא ב-12 בפברואר. בעדיפות שניה, שבוע לפני כן: ב-5 בפברואר.

יושבת ראש מרצ, ח"כ זהבה גלאון, פירסמה תגובה משלה על המתיחות בין ברק לנתניהו וטענה כי מדובר בתרגיל. ״המתיחות בין הצמד ראש הממשלה ושר הביטחון היא מבוימת ומתואמת לקראת הבחירות, כדי שברק יוכל להתמודד במפלגת ׳העצמאות׳ כשהוא אופוזיציה בכאילו לנתניהו, וכך לוקח קולות מגוש המרכז-שמאל. אבל מיד אחרי הבחירות ברק ייפול שוב לזרועותיו של נתניהו, ויחד עם יחימוביץ׳ ולפיד יזחל לממשלת נתניהו״, אומרת גלאון.

גלאון הוסיפה: ״אסור לטעות – בין שר הביטחון לראש הממשלה שוררים יחסים עמוקים והדוקים, הפרסומים על קרע בין השניים מעידים על הזלזול העמוק שלהם באינטליגנציה של הציבור״. לדבריה, רק מרצ בראשותה לא תהיה שותפה לממשלה שאין בה חזון מדיני או צדק חברתי.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן