Skip to content

הוארכו ערבויות ארה"ב לישראל בסך 4 מיליארד דולר

שר האוצר שטייניץ טלפן אמש לעמיתו האמריקני טים גייטנר והודה לו על הארכת הערבויות הכלכליות לישראל: "הארכת ערבויות מהווה עדות נוספת ליחסים הכלכליים ההדוקים בין ישראל לארה"ב". שר האוצר האמריקני גייטנר: "ההסכם מהווה הבעת אמון של ממשלת ארה"ב במנהיגות הכלכלית של ישראל"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

שרי האוצר של מדינת ישראל ושל ארה"ב שוחחו לקראת טקס החתימה על הסכם הארכת הערבויות. הטקס התקיים אתמול בערב בוושינגטון, במעמד שר האוצר האמריקני, טים גייטנר, ומנכ"ל משרד האוצר, דורון כהן.

הסכם הערבויות בין המדינות קובע את הארכת מתן הערבויות עד 2016, בהיקף כולל של כ-4 מיליארד דולר. אשרור הערבויות ניתן לישראל בפורום ה- JEDG U.S.- Israel Joint Economic Development Group, המתקיים בימים אלו בוושינגטון. מתן הערבויות מותנה בעמידה ביעדים כלכליים ופיסקאליים מוגדרים.

טקס החתימה בוושינגטון להארכת הערבויות במעמד שר האוצר האמריקני גייטנר ומנכ"ל משרד האוצר כהן (צילום: דוברות משרד האוצר)
טקס החתימה בוושינגטון במעמד שר האוצר האמריקני גייטנר ומנכ"ל משרד האוצר כהן (צילום: דוברות משרד האוצר)

הסכם הערבויות גובש בעקבות פנייתו של שר האוצר, יובל שטייניץ, לממשל האמריקני לפני יותר משנה, להאריך את תוקפו בכמה שנים נוספות. בעקבות פנייה זו התקיימו דיונים ארוכים במגוון סוגיות הנוגעות ליחסים הכלכליים שבין מדינת ישראל לארה"ב. דיונים אלו הניבו בסופו של דבר את ההסכמות, אשר נחתמו הלילה בוושינגטון. השר שטייניץ ציין בשיחתו עם גייטנר: "הסכם הערבויות הינו עדות חשובה ליחסים הכלכליים המיוחדים של ישראל עם ארה"ב. אני שמח על שיתוף הפעולה ההולך וגדל בין המדינות, ובפרט בין משרדי האוצר הישראלי והאמריקני". שר האוצר האמריקני גייטנר ציין: "ההסכם מהווה הבעת אמון של ממשלת ארה"ב במנהיגות הכלכלית של ישראל".

בראש המשלחת הישראלית לפורום ה -JEDG עומד מנכ"ל משרד האוצר, דורון כהן, ובראש המשלחת האמריקנית עומד סגן שר האוצר (Assistant Secretary), צ'ארלס קולינס וסגן שרת המדינה לענייני כלכלה, אנרגיה וסביבה, רוברט הורמטס. שגריר ישראל בארה"ב, מייקל אורן ישתתף גם הוא בדיוני הפורום. במשלחת הישראלית השתתפו: הממונה על כלכלה והכנסות המדינה, ד"ר מיכאל שראל, ראש מחלקת מחקר בבנק ישראל, פרופ' נתן זוסמן, מנהל בכיר במטה הקיברנטי במשרד ראש הממשלה, רמי אפרתי, והציר הכלכלי לארה"ב, אלי גרונר.

דיונים מקצועיים בנושאים כלכליים

פורום ה- JEDG הינו פורום שנתי, שמתקיים מאמצע שנות התשעים, ובמסגרתו מתקיימים דיונים מקצועיים בנושאיים כלכליים. כחלק מההתניות שנדרשו מישראל לצורך קבלת מסגרת האשראי, דנו בכל שנה באבני הדרך, בהם עמדה ישראל והשנה אישרו האמריקנים, כי ישראל עמדה בכל מחויבויותיה. החל מהשנה, הפורום יעסוק בהחלפת דעות ושיתוף פעולה במגוון נושאים כלכליים אזרחיים רחבים, כגון: השפעת הסייבר על הכלכלה העולמית והתמודדות אזרחית בתחום, תמורות בתחום האנרגיה, גז ותחליפי נפט, שוק העבודה, כלכלת גוש האירו ועוד.

בתחילת המפגש הציג מנכ"ל האוצר סקירה אודות הכלכלה הישראלית והתפתחותה בשנים האחרונות. במהלך הפגישה נידונו מספר נושאים, ביניהם: המדיניות הפיסקאלית של ישראל, תהליך התקצוב והתמודדות שתי המדינות עם המשבר הכלכלי הגלובלי.

מנכ"ל משרד האוצר, דורון כהן: "פורום ה-JEDG משקף את הדיאלוג האסטרטגי המקצועי ביותר המתקיים בין שתי המדינות בנושאים כלכליים. הפורום מוכיח את המחויבות של ישראל וארה"ב, זו כלפי זו, ואת הנכונות לקיום שיתופי פעולה במגוון נושאים כלכליים אסטרטגיים החשובים לשתי המדינות".

ציר כלכלי, אלי גרונר: "הארכת הערבויות מבטאת הרבה מעבר לתמיכה בכלכלת ישראל; יש פה אמירה דיפלומטית לא מבוטלת שארה"ב תומכת בישראל".

[related-posts]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן