Skip to content

אחרי הבחירות, ארה"ב מתפנה לטפל בתהום הפיסקאלית

הנשיא אובמה ויושב ראש בית הנבחרים מאותתים על נכונות לפשרה בנושאי העלאת מיסים וקיצוץ ההוצאות של הממשל
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
אובמה בונר - יגיעו לפשרה על סף התהום?
אובמה בונר - יגיעו לפשרה על סף התהום?

אתמול, שבת, פורסמו סופסוף תוצאות ספירת הקולות בפלורידה, והנשיא אובמה ניצח גם בה ברוב דחוק. הוא זכה ב-50 אחוז מהקולות ויריבו מיט רומני ב-49.1 אחוז, הפרש של 74,000 קולות, יותר מחצי אחוז מקולות הבוחרים. הפרש קטן יותר היה מחייב ספירת קולות חוזרת. גם לו היה המושל רומני זוכה בהצבעה בפלורידה, תוצאת הבחירות לנשיאות לא היתה משתנה, ובסיכומן – הנשיא המכהן זכה ב-332 אלקטורים, ויריבו ב 206.

נקודת המחלוקת העיקרית בשאלת התהום הפיסקאלית היא העלאת המיסים לאמריקנים אמידים ועשירים, ושני הצדדים מתחפרים בעמדותיהם, כך מדווח Newsday. הנשיא אובמה אמר ביום שישי, שבחירתו מחדש העניקה לו מנדט להעלות מיסים מאחר ש"רוב האמריקנים מסכימים עם גישתי".  יו"ר בית הנבחרים, ג'ון בונר הרפובליקני, עדיין עומד על כך שהעלאת מיסים כפי שאובמה רוצה "תחסל משרות באמריקה."

התמרונים הפוליטיים סביב מה שמכונה "תהום פיסקאלית," יוצרים עימות בשאלה מי ימצמץ ראשון, הבית הלבן או בית הנבחרים. התוצאה תשפיע על עשרות מיליוני אמריקנים, מפני שהעלאת המיסים וקיצוצי התקציב האמורים להיכנס לתוקף ב-1 בינואר עלולים להעלות את שיעורי האבטלה ולגרום מיתון מחודש. הבית הלבן פנה ישירות אל הציבור, ופרסם באימייל סרטון המסביר לאזרחים "שוויכוח זה עלול להיתקע בוושינגטון או שאתם יכולים לעודד את חבריכם ושכניכם לקחת בו חלק".

הנשיא הזמין את ארבעת מנהיגי הקונגרס הבכירים לשיחות בבית הלבן לפני צאתו לסיור באסיה. כל הצדדים מבקשים לשמור לעצמם חופש תמרון, ולמרות הדיבורים על פשרה אפשרית, כולם נוקטים עמדות נוקשות. אובמה מעולם לא אמר שיש להעלות את שיעורי המס למרוויחים יותר מ-250,000 דולר מעל שיעורם בתקופת הנשיא קלינטון, מה שמעלה השערה שהוא מוכן לרכך את הנקודה העיקרית של מערכת הבחירות כדי לסגור עסקה עם הרפובליקנים.

"איני מחושק לכל פרטי תוכניתי. אני פתוח לפשרה", הוא אמר. אך דוברו, ג'יי קרני, טרק כמדומה את הדלת הזאת. הוא אמר שאובמה יטיל וטו על כל החלטת קונגרס שתאריך את תוקף קיצוצי המס מתקופת הנשיא בוש על משקי בית שהכנסתם עולה על 250,000 דולרים.

הנשיא אמר את דבריו על רקע ובקרב עשרות אזרחים אמריקנים מרקע מעורב, ובשבועות הקרובים הוא מתכנן לערב את הציבור כדי ללחוץ על הקונגרס.  "איני מתכוון לדרוש מסטודנטים, מאזרחים מבוגרים וממשפחות במעמד הבינוני לממן את הגירעון כולו, בעוד אנשים כמוני, המרוויחים יותר מ-250,000 דולרים, אינם נדרשים לשום תוספת מיסים. אני לא מתכוון לנהוג כך", אמר אובמה. הוא אמר שהבוחרים הסכימו בבירור עם גישתו, שהן העלאת מיסים והן קיצוץ בהוצאות נחוצים לצמצום הגירעון. "משימתנו היא להביא את רוב הקונגרס לשקף את רצון העם האמריקני", הוא הוסיף.

כ-60 אחוז מהבוחרים שנשאלו מחוץ לקלפיות בשבוע שעבר אמרו שיש להעלות מיסים, או לכל האזרחים או רק למרוויחים יותר מ-250,000 דולרים. השינויים הצפויים בסוף השנה כוללים את סיומה של סדרת הקלות במיסים מימי הנשיא בוש, שתוקפה עומד לפוג. הרפובליקנים מתעקשים להאריך את תוקפן של כל ההקלות. צפויה גם קבוצת קיצוצי רוחב אוטומטיים בהוצאות, המאיימים רק מאחר שהמחוקקים לא הצליחו לסגור עסקה בנוגע לתקציב. שילוב שני אלה פירושו אובדן של כשלושה מיליון משרות.

מאז הבחירות, הן אובמה, הן בונר התייחסו למציאות שלפיה הם זקוקים זה לזה – אף שהרטוריקה של שניהם נותרה חריפה במקצת. "זו ההזדמנות שלו להנהיג", אמר בונר על אובמה, ומיד אחריו אמר הנשיא: "כל מה שאנו זקוקים לו הוא נקיטת מעשה בבית הנבחרים."

אובמה אמר שהאי-וודאות, המטרידה עתה את המשקיעים והמעסיקים, תפוג במקצת אם הקונגרסיאריך – בזריזות – את תוקף קיצוצי המס לכול למעט העשירים ביותר. חוק כזה עבר בסנאט, אך בית הנבחרים הנשלט על ידי הרפובליקנים אינו מגלה בו עניין.

פשרה הפכה למחויבת המציאות אם שני המנהיגים מבקשים למנוע נזק כלכלי ולהימלט מזעם הציבור שנפשו נקעה מאי-תפקוד הממשל. אובמה אומר שהוא מוכן לדון בשינויים ברפורמת הבחירות, וזכה לקיתונות זעם מצד השמאל. בונר אומר שהוא מוכן להעלאת המיסוי לצד קיצוץ ההוצאות, אך לדעתו יש לעשות זאת באמצעות עיבוד מחודש של חוקי המיסוי, לא באמצעות העלאת שיעורי המס.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן