Skip to content

הרנסאנס של הבזאר הטורקי בעכו

במהלך המאה ה-18 נבנה הבזאר העות'מאני של עכו כשוק עירוני לשירות האוכלוסייה המקומית • השוק ננטש עם קום המדינה ונפתח לאחרונה כבזאר בעלי מלאכה ואמנות זעירה • עם עשרות חנויות למזכרות ודברי אמנות לתיירים, בהחלט שווה להגיע לבזאר, ולו בשביל האוכל
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

לא הרחק מנמל עכו הציורי, סמוך לסמטאותיו של שוק העיר העתיקה, שוכן לו הבזאר הטורקי המחודש, שתושבים מקומיים, תיירים ומטיילים, משמשים בו בערבוביה ויוצרים בליל מענג של שפות. הבזאר נקרא גם בשמות "בזאר אל-ג'זאר" וגם "השוק הארוך". אורכו כ-100 מטרים, ו-51 החנויות שבו היו חלק ממתחם גדול שכלל גם את השוק החשוך, הניצב לבזאר מצידו המזרחי.

הכניסה אל הבזאר אפשרית הן דרך השער המערבי הסמוך לחמאם הטורקי והן דרך שער המזרחי הנפתח מתוך השוק האטום (המשכו הדרומי של רחוב ויצמן). מול השער המערבי, ניצב בעבר סביל מפואר וכיום הוכשרה במקום רחבה נאה ומסוגננת למנוחה ולמשחק.

הבזאר הטורקי המחודש בלב עכו (צילום: אריק סאלין)
הבזאר הטורקי המחודש בלב עכו (צילום: אריק סאלין)

בסוף שנת 2012, בזכות החברה הכלכלית לעכו ושני אנשי עסקים נוספים, חודשה בתוך הבזאר פעילותן של חנויות אחדות ובהן מתנות, תמרוקים ממוצרי ים המלח, בית קפה, דוכן טאפאס, גלידריה ומגדניה.

הקפה החזק של באדר חאן

באדר חאן הוא איש שוק וותיק עם קפה חזק. לצד חנות תבלינים ושמנים צמחיים מרשימה, השייכת לבתו, הוא פתח מסגד לקפה ולטקס הקלייה וההגשה של המשקה. פינות ישיבה מזמינות, כשברקע ריח קליית הקפה, הנטחן במקום מדי יום ובשיטות עתיקות יומין. מתוך פינג'אן נחושת יוצא הנוזל השחור והמרוכז, וניתן גם ליהנות ממספר מתוקים לצד המשקה המעורר. באדר גם מוכר פולי קפה ירוק על פי משקל, אשר לטענתו, משמשים כסגולה רפואית להרזיה (עד 2 קילו לחודש).

גבינות גלילי עם תואר של אביר

שרית רגב מהישוב מצפה אבירים מחזיקה בעדר של עיזים. בבוקר אחד, חשבה איך למנף את העסק, וטסה ללמוד גבנות בפרובאנס, ועם חזרתה פתחה מעדניית גבינות ארטיזינלית במושב. לאחרונה, התרחבה ופתחה את החנות הראשונה של מגדנייתה בבזאר של עכו, והתוצאה היא ממכר נאה של גבינות משובחות: קממבר, ברי, כחולות, קשות, קרמיות ועוד – כולן תוצר עיזים. לשבת בבזאר הטורקי בישראל ולחלום על צרפת. שווה לבדוק את התום מנפורד, פקורינו, או המשובחת בפטריות ואפר ערמונים. כל הגבינות כשרות.

גבינות עיזים בבשומת צרפתית (צילום: אריק סאלין)
גבינות עיזים בבשומת צרפתית (צילום: אריק סאלין)

קפיצה קטנה לברצלונה

"קוקושקה פרימיום סנאק בר" – דוכן אוכל צבעוני, מלא חיים וחיוך, שמזכיר את מיטב הסצינה של ברצלונה. הבעלים הוא גיל רודיטי, שף ויזם צעיר מהצפון, המגיש אוכל יצירתי ובשתי מילים: טעים מאוד ! בתפריט המקום: נקניקיות גורמה של אלן טלמור העוברות טיגון עדין, חיזוק של בצל ויוצאות עם הקנאק המושלם בתוך טורטיה; קלמרי מטוגן המגיע בקונוס נייר, והחיסרון היחיד שלו, שהוא נגמר; צ'יפס תפוחי אדמה אדיר שטעמו לא יישכח; סלט עגבניות קטן עם זעתר ואיולי ועוד. ברקע, ניתן ליהנות מבירה צוננת של "מלכה" מהברז. מקום אקסקלוסיבי, שבהחלט יהווה מקום עלייה לרגל בסיור הבא לעכו.

"בּוּזָה" זו גלידה בערבית

דוכן הגלידה והסורבה מקיבוץ סאסא הגיע ללב הבזאר הטורקי. המיזם הוא של בחור צעיר בן 27, אדם זיו, אשר תמיד חלם על גלידה, טייל באיים הקנריים ולמד את את העשייה, הגיע לאפריקה, עבד בפירנצה וחזר והציע את הרעיון לקיבוץ. כיום, מגוון של 12 טעמים בסניף הבזאר (ועוד 12 טעמים מתחלפים) – כולם טבעיים מפירות הצפון, תוצרת הכפיים של יושבי הקיבוץ, וגם פה, נשאר רק להמשיך וללקק את הטעם עד למסע חזרה לעיר הגדולה.

בוזה עם שוקו ווניל (צילום: אריק סאלין)
בוזה עם שוקו ווניל (צילום: אריק סאלין)

בבזאר הטורקי גם חנות לבקבוקי שיכר רימונים ויינות תשבי, וכן מבחר של חנויות מזכרות, אמנות, יודאיקה ועוד.

נסיעה טובה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן