Skip to content

העקשנות השתלמה. קרי השיג פריצת דרך שתוביל לחידוש המו"מ

בשבוע הבא ייפתחו השיחות בוושינגטון בין צוותי המו"מ של שני הצדדים. בראש צוות המו"מ הישראלי יעמדו השרה ציפי לבני ושליחו המיוחד של ראש הממשלה עו"ד יצחק מולכו. את הצד הפלסטיני ייצג סאיב עריקאת, ראש משלחת הרשות הפלסטינית למו"מ עם ישראל
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

העקשנות משתלמת. אחרי שכבר כמעט היה ברור, שאין סיכוי לשבור את הקיפאון – הודיע אמש מזכיר המדינה האמריקני ג'ון קרי על פריצת דרך במאמצים להשיג הסכמה על חידוש השיחות. קרי הודיע כי המשא ומתן המדיני בין ישראל לפלסטינים יתחדש בשבוע הבא בוושינגטון, לאחר שלוש שנים של נתק.

קרי שב לעמאן, בירת ירדן, לאחר ששינה את תוכניותיו במפתיע – ובמקום לשוב לוושינגטון הגיע לרמאללה וקיים שיחה ארוכה עם יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן. בתום שיחתו חזר קרי לעמאן ובמסיבת עיתונאים שכינס שם הודיע על חידוש השיחות בין ישראל לפלסטינים.

ג'ון קרי ובנימין נתניהו. פריצת דרך אחרי שלוש שנות קיפאון (צילום: משה מילנר/לע"מ)
ג'ון קרי ובנימין נתניהו. פריצת דרך אחרי שלוש שנות קיפאון (צילום: משה מילנר/לע"מ)

"אני שמח לבשר שהגענו להסכמה על חידוש השיחות", אמר קרי. "זהו צעד משמעותי ומבורך קדימה והוא לא היה פשוט". הוא שיבח את ראש הממשלה נתניהו ואת יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן ואמר כי ההישג לא היה מושג, לולא בחרו השניים בחרו לקבל החלטות קשות.

קרי מסר עוד כי בשבוע הבא או, לכל המאוחר, בשבוע שלאחריו – ייפתחו השיחות בוושינגטון בין צוותי המו"מ של שני הצדדים. בראש צוות המו"מ הישראלי יעמדו השרה ציפי לבני ושליחו המיוחד של ראש הממשלה עו"ד יצחק מולכו. את הצד הפלסטיני ייצג סאיב עריקאת, ראש משלחת הרשות הפלסטינית למו"מ עם ישראל.

לבני: "המשא ומתן יהיה מורכב ולא קל". (צילום: דן בר דוב)
לבני: "המשא ומתן יהיה מורכב ולא קל". (צילום: דן בר דוב)

שרת המשפטים, ציפי לבני, פרסמה בתגובה בעמוד הפייסבוק שלה התחייבות כי תעמוד על האינטרסים הביטחוניים והלאומיים של ישראל: "אלה היו חודשים ארוכים של ספקנות וציניות", כתבה לבני. "אבל עתה, ארבע שנים של קיפאון מדיני עומדות להסתיים. בצד ההזדמנות אני גם יודעת שברגע שיחל המשא ומתן הוא יהיה מורכב ולא קל. אבל אני משוכנעת בכל ליבי שזה הדבר הנכון לעתיד שלנו, לביטחון שלנו, לכלכלה ולערכים של ישראל.

"מגיעה הערכה רבה לראש הממשלה שקיבל החלטות שמייצגות את האינטרסים החשובים של ישראל", כתבה לבני, "וכן, גם הנחישות הבלתי מובנת מאליה של מזכיר המדינה האמריקאי ג׳ון קרי הובילה לכך שניכנס, הפלסטינים ואנחנו, לחדר המשא ומתן. בתוך חדר המו"מ נשמור על האינטרסים הלאומיים והביטחוניים של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית – לכך אני מתחייבת".

השר להגנת הסביבה, עמיר פרץ: "אנו מברכים על ההכרזה של ג'ון קרי. התנועה נמצאת בממשלה בדיוק בשביל הנעת התהליך המדיני ונמשיך לתמוך בראש הממשלה גם במהלך המשא ומתן עם הפלשתינאים למען הסיכוי לעתיד טוב יותר לנו ולילדנו.זו הזדמנות גדולה שאסור להחמיץ ואני קורא למפלגת העבודה ולמחנה השלום כולו לתמוך במהלך ולחזק אותו".

שר המדע, הטכנולוגיה והחלל, יעקב פרי: "ההודעה על חידוש השיחות היא בשורה לכל אזרח ישראלי הרואה לנגד עיניו את האינטרס הביטחוני והאסטרטגי של מדינת ישראל. הנכונות הישראלית והמאמץ האמריקאי מקרבים אותנו צעד נוסף לפתחו של מו״מ מדיני ובתקווה גם להסדר והסכם היסטורי".

שלי יחימוביץ': "נהיה שם כדי לתת לנתניהו רוח גבית כנגד הימין הקיצוני בקואליציה שלו". (צילום: ציפי מנשה)
שלי יחימוביץ': "נהיה שם כדי לתת לנתניהו רוח גבית כנגד הימין הקיצוני בקואליציה שלו". (צילום: ציפי מנשה)

יו"ר מפלגת העבודה, שלי יחימוביץ', אמרה בתגובה: "המשא ומתן מתחדש, וזה טוב לישראל. חידוש השיחות הוא אמנם פרי מאמץ אמריקאי, אבל האינטרס הוא בראש ובראשונה שלנו. נפתחת כאן הזדמנות חשובה להתקדם סוף סוף לקראת השגת הסכם בינינו ובין הפלסטינים.

"לא צריך להסתפק בחידוש המו"מ, אלא לעשות הכל כדי לחתור לקראת הסדר של ממש", כתבה יחימוביץ' בעמוד הפייסבוק שלה. "אתם בוודאי זוכרים שראש הממשלה נתניהו הכריז באופן צלול וברור שהוא תומך בפתרון שתי המדינות. אני מאחלת לו ולעצמנו שהוא יקבל את ההחלטות הנכונות להבטחת המשך הגשמתו של החזון הציוני של ישראל יהודית ודמוקרטית. אנחנו נהיה שם לתת לו רוח גבית כנגד הימין הקיצוני בקואליציה שלו".

ח"כ איתן כבל (עבודה): "חידוש המשא ומתן ביננו לבין הפלסטינים הוא עניין מבורך, אבל עצם העובדה שאנחנו צריכים לברך על פעולה שהיא אינטרס ישראלי מובהק מעידה על המחדל המדיני אותו יצר נתניהו. חשוב שכולנו נזכור: המשא ומתן הוא לא המטרה, השגת הסדר שיקבע אחרי 65 שנים את גבולות הקבע של ישראל היא המטרה.

"אני רוצה לקוות שראש הממשלה הבין שהעולם לא מוכן לקבל יותר את המשך השליטה שלנו על עם אחר וכל דבר מלבד פריצת דרך מדינית תבודד את ישראל ממשפחת העמים. אם נתניהו יחליט שהוא נכנס לחדר המשא ומתן כדי לדבר שלום ולא לדבר על השלום תהיה לו תמיכה רחבה גם בכנסת וגם בעם. זה הזמן להתעלות מעל הספקות, החשדנות והציניות שמלווים את המהלך משני הצדדים ולהביא את הסכסוך המדמם הזה אל קצו".

ח"כ עומר בר-לב (עבודה): "שר החוץ האמריקאי קרי הוכיח היום שעם נחישות, רצון, גמישות ויצירתיות, אפשר להבקיע שער, גם כשאתה משחק לבד מול 10 מגנים שדוחקים אותך אחורה שוב ושוב.

"אני מברך את ראש הממשלה נתניהו ואת יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, שהצליחו לגלות את הגמישות הנדרשת לחידוש המשא ומתן אבל זו רק ההתחלה. אני מצפה מראש הממשלה לגלות את כל התכונות שגילה ג'ון קרי עד כה בכדי להבטיח את עתידה של מדינת ישראל כמדינה דמוקרטית בעלת רוב יהודי מובהק.

"אני באופן אישי, מבטיח להיות כאן כדי לסייע לו במסעו זה למען מדינת ישראל ובמידה וידרש להתיצב בהגנה בכדי לשמור על השער מפני גול עצמי של דורשי המדינה הדו לאומית שכמה מהם נמצאים לצערי בממשלה".

[related-posts]

2 Comments

  1. ענת, אלטנוילנד
    20 ביולי 2013 @ 16:49

    צריך לעשות גם פרס נובל על דילוגים.

    אוי, כמה דילוגים שהם עשו, כבר היו יכולים לרוץ משוכות באולימפיאדה.

  2. יפה
    20 ביולי 2013 @ 4:15

    העובדה שלבני עומדת בראש הצוות הישראלי מעידה על חוסר הרצינות שנתניהו מייחס לתהליך. זה נאמר בלי לזלזל בכבודה של ציפי לבני.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן