Skip to content

עיקר החדשות (מהדורת הבוקר) יום ראשון ה-25 באוגוסט 2019

כותרות המהדורה     אירן תכננה לשגר הלילה רחפנים ממולכדים לעבר ישראל; חיל האוויר הפציץ יעדי טרור איראנים בסוריה; מל"טים ישראלים הופלו בשני לבנון; סוללות כיפת ברזל נפרסו בצפון (בטחוני)     שעות לפני כניסת השבת: פיגוע קטלני במעיין דולב; הרוגה ושני פצועים בפיצוץ מטען תופת; מצוד נרחב אחרי המחבלים (בטחוני)     מקורות פלסטיניים מתריעים: חמאס במאמץ […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כותרות המהדורה

    אירן תכננה לשגר הלילה רחפנים ממולכדים לעבר ישראל; חיל האוויר הפציץ יעדי טרור איראנים בסוריה; מל"טים ישראלים הופלו בשני לבנון; סוללות כיפת ברזל נפרסו בצפון (בטחוני)

    שעות לפני כניסת השבת: פיגוע קטלני במעיין דולב; הרוגה ושני פצועים בפיצוץ מטען תופת; מצוד נרחב אחרי המחבלים (בטחוני)

    מקורות פלסטיניים מתריעים: חמאס במאמץ מוגבר להחדיר מהנדסי מטענים לשטחי יהודה ושומרון (בטחוני)

    בעקבות הלחץ הבינלאומי: ברזיל תשלח את הצבא כדי להיאבק בשריפות באמזונס (חוץ)

    "BAVAR-373": איראן פיתחה מערכת הגנה אווירית חדשה (חוץ)

    בפעם השביעית בתוך חודש: צפון קוריאה ערכה ניסוי נוסף בטילים בליסטיים (חוץ)

ממונה על פקחי הגירה קיים יחסי מין עם עובדת המיועדת לגירוש

בלעדי לYnet: עובדת זרה שאשרת העסקתה פגה טוענת שממונה על פקחי ההגירה קיים איתה יחסי מין, ושהוא אבי בתה. טענותיה נשללו בבדיקות אבהות, אבל הוא הודה שקיים עמה יחסים. אחרי שנעצרה עם בתה והן מועמדות לגירוש, היא טוענת: "שאלת ההטרדה המינית לא נבדקה, אם אגורש הדבר לא יתברר". העובד טען: "ניסיון להשיג אשרה" (חדשות)

תחזית מזג אוויר (השירות המטאורולוגי)

    היום: יוסיף להיות חם מהרגיל בפנים הארץ, במישור החוף יהיה הביל. ברוב אזורי הארץ ישרור עומס חום כבד. הלילה: בהיר עד מעונן חלקית.

    שני: ללא שינוי ניכר במזג האוויר.

    שלישי: ללא שינוי ניכר במזג האוויר.

    רביעי: ללא שינוי ניכר במזג האוויר.

חדשות

ביד אחד הוא מגרש עובדים ובשנייה מקיים יחסי מין עם עובדת זרה
עובדת זרה בלתי-חוקית, שנמצאת במעצר בנתב"ג לפני גירוש לפיליפינים, טוענת כי עובד ברשות האוכלוסין וההגירה באזור הצפון שאיתו קיימה יחסי מין – הטריד אותה מינית. כך נודע ל-
ynet ול"ידיעות אחרונות". בנוסף, העובדת הזרה טוענת כי עובד הרשות ניצל את תפקידו להשפיע על מעמדה בישראל, בין היתר כממונה על פקחי הגירה, שתפקידם לעצור שוהים בלתי חוקיים.

עורכות הדין שלה, עו"ד מאיה וייס-טמיר ועו"ד מרלן שחאדה ממשרד עו"ד מאיה וייס-טמיר, טוענות כי הייתה בעניינה של העובדת הזרה "נקיטת הליכים בלתי מידתית ומשיקולים זרים", שהושפעה מהיחסים שניהלה עם עובד הרשות וכי לא ניתנה לעובדת הזדמנות לקבל ייעוץ משפטי ראוי ולהגיש תלונה כפי שהיה צריך.

"סנטימטרים בודדים מאסון": חיילים ירו לעבר מטוס אזרחי ברמת הגולן

מטוס אזרחי קל שהמריא ביום רביעי בצהריים לקראת השעה 12:00 ממחניים לצורך משימת צילום, וטס בגובה של כ-1,500 מטרים ובמהירות 90 קמ"ש, נורה בידי חיילים למרות שהחזיק בכל האישורים הנדרשים לטיסה ושידר בצורה רציפה את מקומו * הטייס הרגיש מכה בכנף ובתחילה חשב שמדובר במכה כתוצאה מפגיעת ציפור. בהמשך, תוך כדי טיסה החלה דליפת דלק מהמטוס, וכשהוא התבונן במכל הוא זיהה קילוף של צבע בחלקו העליון של מכל הדלק. המטוס נחת לאחר מכן בשלום במחניים – אז התגלתה פגיעת הירי. בהתחלה עלה חשש שמדובר בירי סורי, אולם בהמשך התברר כי מדובר בירי של הצבא הישראלי.

– מתחקיר ראשוני של האירוע עולה כי הטיסה הייתה מאושרת אך המידע לא הגיע אל הכוח שנמצא בשטח. לכן, החליטו החיילים לפתוח באש באמצעות נשק קל, שני קליעים פגעו בגוף המטוס ובתחקיר התברר כי סנטימטרים אחדים הפרידו בין הפגיעה במיכל הדלק, פיצוץ כלי הטיס והרג של הטייס.

פוליטי

סקרים: הליכוד וכחול לבן צמודות, העבודה על גבול אחוז החסימה

שורת סקרים שפורסמו בסוף השבוע מעלים כי המגמה ולפיהם אף אחד מהגושים אינו יכול להרכיב ממשלה נמשכת. לפי הסקרים גוש הימין-חרדים מקבל 57 מנדטים. ואילו גוש השמאל-חרדים (ללא הערבים וליברמן) מקבל בין 56 ל-58 מנדטים, אולם על רקע העובדה כי הרשימה המשותפת הצהירה על אפשרות שתצטרף לקואליציית מרכז־שמאל הרי שסיכוייו של בני גנץ לקבל את המנדט להקמת הממשלה גוברים.

– לפי סקר חדשות 'וואלה' שפורסם ביום חמישי, אילו הבחירות היו מתקיימות היום להלן מפת המנדטים החזויה: הליכוד-כולנו עם 31 מנדטים (לעומת 39 מנדטים כיום); כחול לבן – 30 (35); הרשימה המשותפת – 11 (10); ימינה – 11 (5); ישראל ביתנו – 9 (5); יהדות התורה – 8 (8); המחנה הדמוקרטי – 7 (4); ש"ס – 7 (8); העבודה וגשר – 6 (6)

– לפי סקר 'ישראל היום' שפורסם ביום שישי, אילו הבחירות היו מתקיימות היום להלן מפת המנדטים החזויה: הליכוד-כולנו עם 32 מנדטים (לעומת 39 מנדטים כיום); כחול לבן – 31 (35); הרשימה המשותפת – 12 (10); ימינה – 10 (5); ישראל ביתנו – 10 (5); ש"ס – 8 (8); יהדות התורה – 7 (8); המחנה הדמוקרטי – 6 (4); העבודה וגשר – 4 (6)

– לפי סקר 'מעריב' שפורסם ביום שישי, אילו הבחירות היו מתקיימות היום להלן מפת המנדטים החזויה: הליכוד-כולנו עם 32 מנדטים (לעומת 39 מנדטים כיום); כחול לבן – 30 (35); הרשימה המשותפת – 11 (10); ימינה – 10 (5); ישראל ביתנו – 10 (5); ש"ס – 8 (8); המחנה הדמוקרטי – 7 (4); יהדות התורה – 7 (8); העבודה וגשר – 5 (6)

בטחוני

אירן תכננה לשגר הלילה רחפנים ממולכדים לעבר ישראל; חיל האוויר הפציץ יעדי טרור איראנים בסוריה; מל"טים ישראלים הופלו בשני לבנון; סוללות כיפת ברזל נפרסו בצפון

אמש (מוצ"ש) סמוך לשעה 23:30 בלילה החל חיל האוויר במבצע מיוחד לסיכול פיגוע רחפנים של כוח קודס האיראני, שאמור היה לצאת אל הפועל הלילה. במסגרתו תכננה איראן לשגר כמה רחפנים חמושים כנגד מספר מטרות ישראליות באזור הצפון. וע"פ הדיווחים מפקד כוח קודס, קאסם סולימאני, היה מעורב באופן אישי בתכנון הפיגוע. * מחשש לירי תגובה, נפרסו מערכות הגנה אווירית בצפון, והוגברה הכוננות בטייסות השונות שבבסיס החיל וביחידות המודיעין. נכון לשעה זו אין הנחיות מיוחדות לתושבים. * בעקבות התקיפה כינס הלילה ראש הממשלה ושר הביטחון, ישיבת חירום בקריה עם הרמטכ"ל וראש השב"כ.

– במהלך המבצע שתוכנן מראש, תקף חיל האוויר מספר יעדי טרור בכפר עקרבה דרום מזרח לדמשק בסוריה. לפי דיווחים בסוריה, נזק עצום נגרם לשדה התעופה הצבאי אל-מזה. חלק מהטילים יורטו על ידי מערך ההגנה האווירי של סוריה, וחלק אחר פגע במדויק במטרה. מקורות לבנוניים מסרו כי בתקיפה ישנם אנשי חיזבאללה הרוגים.

– על פי הדיווחים, מדובר בלפחות שלוש תקיפות בשמי דמשק, שבמהלכם שוגרו 10 טילי קרקע-קרקע מישראל. לפי דיווחים ערביים, בשעת המבצע מטוסי קרב טסו באינטנסיביות בדרום לבנון. לדברי חיזבאללה שני מל"טים ישראליים נפלו ברובע הדאחייה שבדרום ביירות. גורם בכיר בחיזבאללה אמר לערוץ הלבנוני LBC כי מל"ט ישראלי התרסק על אחד מגגות הבניינים בפרבר הדרומי של ביירות, סמוך למשרד תקשורת של הארגון. לדבריו, אנשי הארגון הגיעו למקום כדי לאסוף אותו. הגורם הוסיף כי כעבור חצי שעה מל"ט נוסף שוגר לאותו אזור והוא התפוצץ והתרסק מסיבה לא ידועה, מה שגרם לדליקה במקום
דובר צה"ל, תת-אלוף רונן מנליס, מסר כי מטוסי קרב תקפו כמה יעדי טרור בכפר עקרבא שמדרום לדמשק: "אנו עוקבים לאחרונה אחרי ההתארגנות הזו בראשות קאסם סולימאני לבצע את הפיגוע הזה, באמצעות שיגור של כמה רחפנים תוקפים לעבר צפון שטח ישראל. תקפנו כמה יעדים בעקרבא שבהם יש פעילים איראנים ופעילים של מיליציות שיעיות, כולל ציוד שנועד לשמש בפיגוע הזה".

– ביום חמישי, פרסם הפרשן האיראני מחמד אימאני, המקורב למנהיג משמרות המהפכה באיראן, מאמר בו כתב כי "אל לישראל להתפלא אם בימים או בלילות הקרובים היא תותקף באמצעות כלי טיס בלתי מאוישים, שכן היא הביאה זאת על עצמה בכך שתקפה בעומק עיראק. הכטב"מים יתקפו את האזורים החיוניים והבטחוניים שלה".

שעות לפני כניסת השבת: פיגוע קטלני במעיין דולב; הרוגה ושני פצועים בפיצוץ מטען תופת; מצוד נרחב אחרי המחבלים

נערה בת 17 מלוד נהרגה ביום שישי בבוקר מפיצוץ מטען חבלה שהוטמן במעיין עין בובין הסמוך ליישוב דולב. אביה ואחיה נפגעו גם הם בפיגוע. פטריית העשן שעלתה מהמקום שניות לאחר מכן העידה על מטען חבלה במשקל כמה ק"ג, שכפי הנראה הוטמן בין המבנה המכוסה בשקיות פלסטיק לבריכת המים העליונה. * המטען ששקל כ-4-3 קילוגרמים והכיל רסס רב, כך שאם הייתה במקום קבוצה גדולה יותר של אנשים – היו נפגעים רבים יותר בתקרית. * בצבא חוששים שאותו תא טרור ינסה להוציא לפועל פיגועים נוספים. והמצוד הנרחב אחר המחבלים מתמקד באזור רמאללה ובאזור חברון, בכפרים עין ארוב ועין עריכ. בשלב זה לא ברור כמה מחבלים כללה החולייה, אך במערכת הביטחון לא פוסלים את האפשרות כי היו חברים בה כמה תצפיתנים שסייעו למפעיל לתזמן את הפיצוץ.

– מתחקיר ראשוני של הפיגוע עולה כי בסביבות השעה 10:20 הגיעה המשפחה אל מעין עין בובין שבמורדות היישוב דולב אחרי מעבר בדרך פתלתלה מהצומת. לפי ההערכות, באותן דקות ארבו לשלושת בני המשפחה תצפיתנים של חוליית הטרור בחסות ההרים התלולים והצמחיה. זמן קצר לאחר הגעתם התרחש פיצוץ גדול. מעל מעין דני קיימים כמה נתיבי תנועה באמצעותם היו יכולים המחבלים להימלט. העיקרי שבהם מוביל אל רמאללה וכפרי הסביבה. לא מן הנמנע שרכב מילוט המתין לחברי החוליה כדי לסייע בבריחתם.

– כחלק מהמצוד הנרחב אחר המחבלים הוקם חפ"ק מיוחד הכולל גורמי מודיעין, כוחות תקשוב, שב"כ, נציגי כוחות מיוחדים וגורמי איסוף משולבים. כל כמה שעות מתקיימת במקום הערכת מצב, במהלכה מעבירים גורמי הביטחון והצבא עדכונים שוטפים על מידע שזורם מהשטח ועל פעילות מבצעית שמתרחשת בלב הכפרים לאיתור המחבלים, למקום הוקפצו שלושה גדודים וכוחות מיוחדים לסייע באבטחה ובמצוד אחר המחבלים.

– במהלך המצוד נעצרו כמה פלסטינים, אך נראה כי הם אינם חשודים במעורבות ישירה בפיגוע, אלא נעצרו בניסיון לחלץ מידע על התארגנויות טרור, שעשוי להוביל למחבלים. בין השאר תוחקר פלסטיני שעמד בסמוך לזירת הפיגוע וטען שראה רכב לבן שיצא מהזירה בנסיעה מהירה.

– במסגרת חקירת הפיגוע פשטו כוחות על חנויות ובתי עסק באזור ואף הוחרמו מצלמות אבטחה שייתכן כי צילמו את רכב המילוט שנכנס לכפר מסוים. הפלסטינים מצדם הפיצו סרטונים שבהם הם קוראים להשמיד סרטונים מהמצלמות, כדי שלא לאפשר לכוחות לשים את ידיהם על החוליה.

– גם ברשות הפלסטינית פתחו בחקירה מקבילה של האירוע, זאת משום שהם חושדים כי הוא יצא לפועל בתמיכת ארגון טרור כמו החמאס או הג'יהאד האיסלאמי. * בחמאס והג'יהאד האסלאמי שיבחו את הפיגוע, אך נמנעו מלקבל עליו אחריות.

– עין בובין הוא אחד מהעיינות הגדולים והמרשימים בגדה המערבית.  – הבריכה הגדולה ועצי הפרי שמסביבו מושכים אליו רוחצים רבים. במהלך השבוע הוא משמש להשקיית השדות הפלסטינים במרחב ובימי שישי אזרחים ישראלים שמגיעים לרחצה. בעקבות פיגוע ירי שהתרחש במקום לפני כ-5 שנים, המקום מאובטח למשך כמה שעות ביום – בין השעות 11:00 ל-14:00. ככל הנראה החולייה כיוונה את הפעלת מטען החבלה לרגע בו יגיע סיור צבאי, אולם ייתכן מאוד שעם הגעת המשפחה למקום ללא ליווי צבאי העריכו שאולי פספסו את הסיור ולכן הפעילו את חומר הנפץ. מה שברטר הוא כי האב ומשפחתו נכנסו ללא אישור צבאי להיכנס למקטם שטרם נבדק אותו בוקר ובכך סיכן האב ביודעין את בני משפחתו.

מקורות פלסטיניים מתריעים: חמאס במאמץ מוגבר להחדיר מהנדסי מטענים לשטחי יהודה ושומרון

גורמי ביטחון ברשות התריעו כי ארגון הטרור העזתי מנסה כבר תקופה ארוכה להחדיר מהנדסי מטענים לשטחי יהודה ושומרון, בניסיון לחזור לימים של הפיגועים הגדולים. על פי התוכנית, תומכי חמאס שיוצאים לחו"ל כסטודנטים רוכשים הכשרה וידע בהרכבת מטענים וחוזרים לגדה. (כאן)

תקיפה ישראלית או בעקבות החום הכבד?: דיווחים סותרים על פיצוץ מחסן הנשק האיראני בעירק

ביום שני שעבר הותקף בסיס "בלד" ששימש בעבר את ארצות הברית ומשמש כיום את המיליציה "אל-חשד א-שעבי" לאחסון נשק. בתקיפה נהרגו שני מפקדים צבאיים מטעם טהראן. תקיפה זו יצרה פיצוצי משנה שהעיפו רקטות קטיושה ופצצות מרגמה לאזורים סמוכים. * תמונות לוויין של האתר שהופצץ לפני ואחרי התקיפה, מראות כי במקום היו מכולות רבות שהושמדו כליל בתקיפה. על פי הערכת חברת תצלומי הלוויין, התקיפות האוויריות על האתרים הללו נועדו להרוס את הגשר היבשתי בין טהרן לסוריה ולבנון, לצד הניסיון למנוע את היכולת האירנית לפתוח במתקפה נגד מדינות שכנות משטח עירק. * ביום רביעי טען סגן מפקד מיליציית אל-חשד א-שעבי, כי בידיו מידע מדויק המעיד על כך שארה"ב הכניסה לעיראק ארבעה מל"טים של ישראל וצירפה אותם לצי שלה, ובאמצעותם הותקפו בסיסיה.

– בד בבד, גדודי חיזבאללה בעיראק, אחת המיליציות השיעיות המקורבות לאיראן, מאיימת על ארצות הברית כי כל התקפה חדשה נגד המיליציות השיעיות תביא לתגובה קשה וקטלנית: "זוהי אזהרה אחרונה לאויב האמריקני". עוד אמרו במסר לארצות הברית כי הביצורים בבסיסים שלהם בעיראק לא יגנו עליהם וכי אותם בסיסים נמצאים בטווח הטילים של המיליציות. הם הטילו על ארצות הברית את האחריות על התקיפות נגד בסיסיהם וטענו שהאמריקנים מתכננים התקפות נוספות באופן ישיר או באמצעות ישראל.

– הניו-יורק טיימס האמריקאי דיווח ביום שישי על מספר תקיפות ישראליות אוויריות על מחסני נשק בעיראק, שעל פי בכירים, שומשו על ידי איראן להעברת נשק לסוריה. על פי הדיווח, בכירים בממשל בוושינגטון אמרו כי ישראל עומדת מאחורי תקיפת מחסן הנשק האיראני בעיירה אמרלי, המשמש את איראן להעברת כלי נשק לסוריה. לדברי הגורם, התקיפה בוצעה מתוך שטח עיראק והשמידה טילים המגיעים לטווח של יותר מ-200 קילומטרים

– מנגד, ב'בלומברג' צוטטו גורמים אמריקאים שאמרו כי ייתכן שחום הקיץ הכבד, ולא התקפות של חיל האוויר הישראלי, הוא שגרם לפחות לחלק מהפיצוצים. הגורמים בממשל טראמפ אמרו לסוכנות הידיעות "בלומברג" כי אין בידי וושינגטון מידע מאומת שישראל אחראית לכל התקיפות במחסני הנשק של המיליציות הנתמכות בידי איראן. הגורמים אף האשימו את איראן בסיכון ביטחוני בינלאומי, משום שהיא מכניסה נשק לעיראק ומפקידה עליו מיליציות עיראקיות שאינן יכולות לפקח עליו כהלכה.

– העיתון הסעודי א-שרק אל-אווסט היוצא לאור בלונדון, דיווח ביום רביעי כי התקיפות הישראליות בעירק נעשו על רקע הבנות שהושגו בין ארצות הברית לרוסיה, לפיהם ישראל תוכל לעקוב אחרי פעילותה של איראן בסוריה ובעיראק, ולתקוף מטרות המזוהות עם התחמשות איראן במרחב עם טילים מדויקים לטווח ארוך, ואמצעי לחימה נוספים שמוגדרים "נשק שובר שוויון".

דיווח: ישראל מתכננת לתקוף מתקני טרור איראנים בתימן

העיתון "אל-ג'רידה", הרואה אור בכווית, דיווח ביום חמישי האחרון מפי מקור יודע דבר כי ישראל מתכננת לתקוף מתקנים רגישים השייכים למורדים החות'ים בתימן ולחזבאללה, הנמצאים סמוך למצרי באב אל-מנדב האסטרטגיים, המקשרים בין הים האדום ומפרץ עדן, ונמצאים בין תימן לסומליה. על פי המקור, המוסד ואמ"ן ניטרו לאחרונה ניסיונות להעברת נשק, חלקי טילים, משגרים, סירות ומלט"ים, המגיעים כולם מאיראן, במטרה לבצע פעולות חבלה נגד התנועה הימית מהים האדום והלאה, אל מול חופי תימן המשקיפים על מיצרי באב אל-מנדב. הגורם טען כי ישראל שיתפה את המודיעין שבידיה עם גורמים ערביים שלהם נמלים בים האדום, העלולים להיפגע במידה ויבוצעו פיגועים אלה. * ביום חמישי האחרון אמר ראש הממשלה בראיון לערוץ 9 כי איראן מנסה להקים בסיסים נגד ישראל באיראן, לבנון, סוריה, עיראק ותימן.

צעדות השיבה: כ-9,000 פלסטינים הפגינו בגבול רצועת עזה; יותר מ-120 נפצעו

כ-9,000 פלסטינים השתתפו ביום שישי בצעדות השיבה המתקיימות מידי שבוע במספר מוקדים על גדר המערכת בגבול רצועת עזה. 122 פלסטינים, ביניהם שלושה חובשים, נפצעו במהלך ההפגנות * מוקדם יותר טענו מקורות בעזה כי חמאס הורה לפרוס את כוחות הריסון בלבוש אזרחי במוקדי הפגנות הגדר. מארגני ההפגנות קראו לצביון לא אלים של ההפגנות ועודדו את המשתתפים להישמע לסדרנים, זאת לאחר שמוקדם יותר קראו ל"עימות פתוח עם הכיבוש" במהלך ההפגנות.

מדיני

למרות העלייה באירועים האלימים על הגבול: השליח הקטרי יחלק היום בעזה את "מתנת ההרגעה" 10 עד 25 מיליון דולרים – נתניהו מקווה שבכך ישיג לעצמו ארכה של שקט, לפחות עד החבירות.

היום תחל הוועדה הקטרית לשיקום הרצועה לחלק את המענקים למשפחות הנזקקות העומדים על סכום של 100 דולרים למשפחה. הכסף הקטארי, על סך 10 – 25 מיליון דולרים, הועבר במהלך סוף השבוע לרצועת עזה. * בריאיון לסוכנות הידיעות רויטרס אמר השגריר הקטארי כי גם לחמאס וגם לישראל "אין שום רצון להיכנס למצב של מלחמה". לדבריו, "יש מחסור בכסף והמצב ההומניטרי קשה. אם הציבור ירגיש הקלה כלכלית, רוח המלחמה תחלוף".

– בשבוע האחרון חלה התחממות בגזרה הדרומית, כששבעה רקטות נורו לעבר לישראל. בתגובה תקפו מטוסי קרב מטרות טרור ברצועת עזה. * גורם בחמאס מסר לעיתון "אל-אחבאר", הרואה אור בלבנון, כי הפלגים הפלסטינים בעזה העבירו באמצעות המתווכים המצרים איום ישיר לפיו במידה וישראל לא תיישם את ההבנות הכוללות את הכנסת הכסף הקטארי והגדלת אספקת החשמל לרצועה – הם יסלימו את המצב בשטח.

– בלילה שבין חמישי לשישי סוכל פיגוע חדירה לשטח ישראל. מחבל התקרב לגדר המערכת בצפון רצועת עזה וירי רימונים לעבר לוחמים. הם הסתערו לעברו והוא נוטרל. זהו ניסיון החדירה השישי מעזה לישראל מתחילת החודש. ביום ראשון חוסלו שלושה מחבלים שהתקרבו אל גדר המערכת בצפון רצועת עזה כשהם חמושים, על אחד מהם נמצא אפוד צבאי. ירי בוצע לעברם באמצעות מסוק קרב וטנק. ביום שני שעבר נלכד מחבל חמוש בסכין ושני קליעים שחצה את גדר הגבול בדרום הרצועה. יום קודם לכן חוסל מחבל חמוש בזמן שניסה לחצות את הגדר בצפון הרצועה. יממה לפני כן סוכל ניסיון חדירה של מספר מחבלים מצוידים ברובי קלצ'ניקוב, רימוני יד ומטול RPG, שהתקרבו לגדר המערכת. החיילים פתחו באש והרגו ארבעה חמושים. בתחילת החודש חדר מחבל "כוח הריסון" של חמאס את הגבול לישראל וחוסל לאחר שפצע שלושה לוחמים.

– ביום רביעי בערב ניסה פלסטיני, תושב שכם בן 35, לחנוק חייל במעבר אלנבי באמצעות כבל מטען לטלפון. בתיעוד האירוע נראה החייל יוצא לדבר בטלפון מחוץ לשטח המבנה, כשלפתע הפלסטיני שנכנס למסוף רץ לעברו ומנסה לחנוק אותו בשעה שהפנה אליו את גבו. העובד התנגד ונאבק בפלסטיני, עד להגעת מאבטחי המסוף שהשתלטו עליו.

– בימים האחרונים סיימו בצבא להקים סוללת עפר נוספת נגד ירי טילי נ"ט וירי מקלעים מעזה ביישוב צמוד גדר בעוטף עזה – יישוב שכבר ספג בעבר פגיעות. מדובר בסוללה בגובה של 4-5 מטרים שמשתרעת לאורך של כמה מאות מטרים. בנוסף, לפחות 4 יישובים נוספים מופו ונמצאו חשופים לירי נ"ט בכינון ישיר. במערכת הביטחון מגבשים גם עבורם פתרונות בימים אלה.

לקראת הארכת המנדט של יוניפ"ל: ישראל העבירה למועצת הביטחון של האו"ם עשרות תיעודים של חיזבאללה על הגבול

השבוע תיערך במועצת הביטחון של האו"ם הצבעה על חידוש המנדט ליוניפי"ל, כוח השלום הבינלאומי, באזור דרום לבנון. לקראת הדיון העבירה ישראל מכתב ובו פירטה 157 הפרות של החלטה 1701 על ידי חיזבאללה בדרום לבנון, שבוצעו בחודש שעבר בלבד. * החלטה 1701, אשר אושרה במועצת הביטחון עם תום מלחמת לבנון השנייה, קוראת לפריסת כוח יוניפי"ל בדרום לבנון שמטרתו למנוע את התעצמות חיזבאללה בשטח המנדט.

– במכתב התלונה מציין שגריר ישראל באו"ם כי על אף שההפרות מתבצעות באופן גלוי ותדיר, הן אינן מדווחות באופן מלא בדו"חות מזכ"ל האו"ם כנדרש. לכאן חדשות אמר שגריר ישראל באו"ם: "כוח יוניפי"ל עדיין לא מיישם את המנדט שניתן לו מטעם מועצת הביטחון של האו"ם, ולקראת חידוש המנדט נמשיך להיפגש עם שגרירים על מנת לשנות את המנדט של הארגון". (כאן)

חוץ

בעקבות הלחץ הבינלאומי: ברזיל תשלח את הצבא כדי להיאבק בשריפות באמזונס

על רקע הלחץ הבינלאומי הגובר על ממשלו והאיומים של מדינות אירופה לבטל הסכם סחר גדול עמו: נשיא ברזיל ז'איר בולסונארו הורה לכוחות צבא לסייע במאבק בשריפות המשתוללות ביער האמזונס. לפי הצו הנשיאותי שמסמיך שימוש בכוח צבאי, כוחות הצבא הברזילאי יישלחו החל מהיום לאזורי הגבול ולכפרי הילידים במדינה כדי לסייע במאבק בשריפות למשך חודש. * חלק משמעותי מהשריפות נובע מהצתות מכוונות של חקלאים מקומיים, שברצונם לערוך בירוא יערות – פינוי שטחים לצורך גידולים ושטחי מרעה לבקר. בדרך זו החוואים גם מוחים על כוונת הממשלה החדשה, בראשות הנשיא ז'איר בולסונארו, לייעד את האזורים הללו לצרכים תעשייתיים.

– האש ביער האמזונס גדולה כל כך, שניתן לראות את העשן מהחלל. הלוויין של האיחוד האירופי צילם תמונות עם כמויות עשן משמעותיות מעל היער, והרוחות נשאו את העשן למרחק של כמעט 3,000 קילומטרים. גם בנאס"א עוקבים אחרי השריפות וצילמו את העשן מהחלל. * עדות לחשש בעולם מפני השפעתן הבינלאומית של השריפות באמזונס היא שליחתו לאזור של מטוס הכיבוי הגדול בעולם, הגלובל סופרטנקר. המטוס, שמופעל על-ידי חברה אמריקנית, המריא מסקרמנטו בקליפורניה לנמל התעופה הבינלאומי וירו וירו בבוליביה, כדי לסייע בכיבוי השריפות ביערות הגשם שם. על מטוס הבואינג 747 מורכבות מערכות כיבוי מתקדמות והוא מסוגל לפעול בשעות הלילה.

– גודלו של יער האמזונס הוא כמחצית מגודל ארה"ב, והוא משתרע על פני תשע מדינות: ברזיל, קולומביה, פרו, ונצואלה, אקוודור, בוליביה, גיאנה, סורינאם, וגיאנה הצרפתית. היער מהווה אחת מהמערכות האקולוגיות הגדולות בעולם והוא מכונה "הריאות של כדור הארץ". * כחמישית מהמים המתוקים בעולם נמצאים בשטחו. נוסף על כך, השריפה מסכנת אלפי זנים של בעלי חיים החיים רק בו וכן אלפי מיני צמחים. גודלו של היער .

– השריפה המשתוללת כעת באופן חסר תקדים באמזונס, מצטרפת לשריפת הענק בערבות סיביר, איתן הרוסים עדיין לא מצליחים להתמודד מזה שבועות, כשערים רבות אפופות עשן, ושטחי טבע עצומים נחרבים.

"BAVAR-373": איראן פיתחה מערכת הגנה אווירית חדשה

איראן חשפה ביום חמישי האחרון מערכת הגנה אווירית מתוצרתה, שלדבריה היא הגרסה המקומית למערכת ה-S-300 הרוסית. לפי האיראנים מערכת ההגנה האווירית יכולה לאתר יעדים או מטוסים במרחק של יותר מ-300 ק"מ ולהינעל עליהם במרחק של 250 ק"מ. ביכולתה יכולת לשגר שלושה סוגי טילים לטווחים שונים, ותעופה לגובה של 27 קילומטרים. המערכת מסוגלת לנטרל הן יעדים אוויריים רגילים כמו מטוסים ומל"טים, אך גם טילים בליסטיים במהירות גבוהה.

– התעשייה הביטחונית באיראן התחילה לעבוד על המערכת בשנת 2010, בעקבות הסנקציות שהטילה עליהם מועצת הביטחון של האו"ם בגלל תוכנית הגרעין, מה שגרם לביטול עסקה עם רוסיה לרכישת מערכת ה-S300. רוסיה בסופו של דבר סיפקה לאיראן מערכת משודרגת ב-2016, אבל איראן המשיכה במקביל עם פיתוח המערכת שלה, והתחילה לעשות איתה ניסויים מבצעיים כבר ב-2017.

– במקביל, אתמול אמר מפקד משמרות המהפכה האיראניים, חוסיין סלאמי, כי איראן ביצעה ביום שישי האחרון ניסוי בטיל חדש, אך לא פירט באיזה סוג של כלי נשק מדובר.

בפעם השביעית בתוך חודש: צפון קוריאה ערכה ניסוי נוסף בטילים בליסטיים

צפון קוריאה שיגרה אתמול שני טילים בליסטיים קצרי טווח מאזור סונדוק, סמוך לחוף המזרחי, זאת הפעם השביעית בשבועות האחרונים בה פיונגיאנג עורכת ניסוי. לפי הצבא הדרום קוריאני, הטילים עברו מרחק של 380 ק"מ והגיעו לגובה של 97 ק"מ – הגובה הרב ביותר שאליו הגיעה בתשעת הניסויים שערכה פיונגיאנג השנה. * שיגור שני הטילים הגיע לאחר שהשבוע סיימו וושינגטון וסאול את התרגיל המשותף של צבאותיהן.

– מנהיג קוריאה הצפונית, קים ג'ונג און, שפיקח באופן אישי על ניסוי הטילים אמר כי פיוניאנג חייבת להגביר את "פיתוח הנשק החדש", כדי להתמודד עם איומים ולחץ על מתקפה מצד כוחות עוינים. לדבריו, המערכת "שפותחה לאחרונה" היא "נשק נהדר", והביעה "הערכה גבוהה" למדענים שעיצבו ובנו אותה. "מבחן השיגור הוכיח כי כל המפרט הטקטי והטכנולוגי של המערכת הגיע למדדים שהוגדרו מראש".

– ביום שישי האחרון אמר שר החוץ הצפון קוריאני, רי יונג הו, בראיון לסוכנות הידיעות הממלכתית בפיוניאנג כי ארצו מוכנה לדיאלוג עם ארה"ב, אך גם לעימות. לדבריו, המשך הסנקציות על המדינה המבודדת יהיה טעות.

– העיתון היפני יומיורי פרסם ביום רביעי, כי לפי ההערכה הביטחונית השנתית של יפן קוריאה הצפונית הצליחה ככל הנראה למזער ראשי קרב בשדרוג של יכולותיה הגרעיניות. הדוח, שאמור להיות מאושר בישיבת ממשלת יפן באמצע החודש הבא, ידגיש כי יכולותיה הצבאיות של קוריאה הצפונית ממשיכות להציב "איום מידי וחמור" עליה.

הונג קונג: 29 מפגינים נעצרו בעימותים עם המשטרה

אחרי שבועיים שבהם לא נרשמה אלימות חריגה במחאה נגד מעורבותה של בייג'ין, התחדשו העימותים בהונג קונג. מפגינים ברובע קאולון הפילו פנסי רחוב שעליהם הותקנו מצלמות, בטענה שאלה משמשות למעקב אחריהם. בכמה אתרים פרצו עימותים אלימים בין המפגינים, שלבשו חולצות שחורות, למשטרה. המפגינים יידו אבנים ובקבוקי תבערה והמשטרה פעלה נגדם ברימוני גז מדמיע ובאלות. לדברי מקור במשטרה ששוחח עם העיתון "סאות' צ'יינה מורנינג פוסט", 28 בני אדם נעצרו בהפגנות.

כלכלה

החרפה במלחמת הסחר בין המעצמות: סין וארה"ב הכריזו על הגברת המכסים

מלחמת הסחר עולה מדרגה: נשיא ארה"ב דונלד טראמפ הודיע על העלאת את שיעור המכס שיוטל על מוצרים סיניים ב-550 מיליארד דולר, וזאת לאחר שבייג'ינג הודיעה כי תטיל מכסים על סחורה אמריקנית, בעיקר מכוניות מתוצרת ארצות, בשווי 75 מיליארד דולרים. * העלאת המכסים האמריקנית צפויה להיכנס לתוקפה ביום ראשון הקרוב, אך חלק מהמכסים על סחורות מסוימות יידחו בכמה חודשים * סין גינתה בחריפות את החלטתו של טראמפ, להעלות את המכסים על סחורה סינית, ואיימה כי וושינגטון "תישא בתוצאות". משרד המסחר הסיני ציין כי: "סין מפצירה בחום בארצות הברית שלא תפרש לא נכון את המצב או תמעיט בנחישות של העם הסיני. עליה לחדול מפעולותיה השגויות או לשאת בתוצאות".

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן