Skip to content

פעיל זכויות אדם נעצר בידי צה"ל, נאזק במהודק והוכה על ידי חייל. מתנחל כיבה סיגריה על צווארו

חשיפה בלעדית של מגפון - הפעיל גיל המרשלג נעצר בשישי האחרון על ידי צה"ל וסיפר למגפון על מסיכת התעללות סדיסטית בידי אחד החיילים כשהכל מתרחש במאחז לא חוקי 'נוף אבי' שהוקם לא מזמן על יד סלפית בהר חברון, דוגמת מאחז אביתר שפונה. רק שכאן לשכת שר הביטחון שותקת וצה"ל טוען כי הפעיל נעצר לאחר שהוזהר […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

פעיל זכויות אדם נעצר ביום שישי האחרון, נאזק, הוכה, עונה וחולצתו נקרעה על ידי חייל צה"ל, הובא לפני שופטת שלום בידי המשטרה שתבעה הרחקתו מהשטח ושוחרר ללא תנאי מגביל למעט התחייבות להגיע לכל חקרה משטרתית אם וכאשר יזומן. פעיל המחאה שוקל לתבוע את צה"ל. כמו כן נתקף הפעיל בידי מתנחל שכיבה על צווארו סיגריה בעודו אזוק.
ביום שישי האחרון, הגיע גיל המרשלג (30) להפגנה השבועית של תושבי סלפית (ראפאת) שמתקיימת מאז 2003, אז החלה ישראל בבניית גדר ההפרדה שכתרה את הכפר ונתקה אותו מאדמותיו. ההפגנה כללה כמה עשרות בודדות של תושבי סלפית ברובם הגדול בני חמישים ומעלה. צה"ל היה מוכן לקראת ההפגנה המתקיימת כאמור מידי שבוע והציב כ- 15 חיילים במקום. הפעיל, המרשלג מגיע להפגנות אלו מעת לעת על מנת לוודא שהמתנחלים או חיילי צה"ל לא יפגעו במפגינים. דברים שקרו בעבר. הנוכחות של המרשלג ופעילי זכויות אדם אחרים בעת הפגנת הפלסטינים מונעת לדעתם אלימות קשה שתופנה כלפיהם מצד מתנחלים בפרט ובכוחות צה"ל בכלל. ההפגנה הבלתי אלימה שהתקיימה אפיינה בקריאות והנפת דגלי פלסטין. "הפגנה לא אלימה", כדברי המשתתפים בה.

מאחז נוף אבי  על קרקע פלסטינית

ייתכן וההפגנה הייתה עוברת ללא תקרית אלימה, אלא שהפעם נוסף ממד חדש להפגנה. היאחזות בלתי חוקית שהוקמה על קרקע פלסטינית פרטית לפני כשמונה חודשים בידי משפחת מתנחלים שמתחזקת את המקום בעזרתם של מתנחלים מ 'נערי הגבעות" – מאחז נוף אבי.

המאחז הוקם כאמור על אדמת קרקע פרטית של אחד מתושבי סלפית שאוחז בידיו מסמכי קושן (טבו) המעידײם על כך. המפגינים ניסו להתקרב אל המאחז הלא חוקי אלא שאז נתקלו בחיילי צה"ל שמנעו מהם את המעבר. מול כמות קטנה זו של מפגינים נוצרו עימותים פיזיים עם חיילי צה"ל כשהמפגינים מנסים להתקרב למאחז וחיילי הכוח מונעים מהם לעבור, דוחפים אותם ולעיתים גם מפילים אותם אל הקרקע. המרשלג הפגין במקום עם הפלסטינים וזו לא היתה הפעם הראשונה עבורו.  הוא זוהה ככל הנראה בידי מישהו מקציני הכוח הצבאי ומפקד הכוח הורה לחיילים לעצרו. מרגע זה קבלה ההפגנה תפנית קשה עבור גיל.

צילום מדף הפייסבוק של מורד סמארה – murad samara

"ההפגנה הייתה די שגרתית", מספר הרמרשלג, "על פניה הייתה הפגנה לא אלימה שכלל קריאות והנפת דגלי פלסטין. אנחנו המפגינים ניסינו להתקרב למאחז הלא חוקי וחיילי צה"ל דחפו אותנו לאחור, ואז שמעתי מישהו מהקצינים אומר לחיילים: "תעצרו אותו". בשלב זה החיילים ניגשו אלי ואני  התיישבתי מיד על האדמה כדי להקשות את מעצרי".  גם הוא לא תיאר לעצמו את ההשתלשלות האלימה שעמדה להתרחש.

גררו אותי, בעטו בי, דרכו עלי

"החיילים אחזו בי וגררו אותי על האדמה לכיוון המאחז. אחד מהם, חייל ממושקף, חובש כיפה בשם ווקסמן, אזק אותי עם ידיי מאחורי גבי. וכך הובלתי לתוך המאחז הבלתי חוקי. החיל שאזק אותי אזק עם אזיקונים במהודק. ביקשתי ממנו לשחרר מעט את האזיקונים כי הרגשתי שהדם הזרם ביד ימין נעצר וכף היד 'נרדמה'. פחדתי שאאבד את כף יד ימין וקראתי לחייל. ביקשתי ממנו להרפות מעט את האזיקונים והוא במענה עשה ההיפך, קילל אותי, דחף אותי, הפיל אותי עם פני אל הקרקע, בעט בי ואף דרך עלי. קודם לכך, במקום להרפות, הוא הידק יותר את האזיקונים".

– כיצד אתה יודע מה שמו?
"פשוט שמעתי את החיילים קוראים לו בשם: 'וקסמן' כשהם פנו אליו".

– האם מפקדי או קציני הכוח נכחו במקום?
"כן, היה שם קצין בדרגת סגן אלוף".

– מה קרה בשלב הזה?
"מישהו מהקצינים, כנראה מפקד הכוח שמע את בקשותיי ואמר לחיילים להרפות את האזיקונים. הם שמעו אותו ופשוט לא הגיבו. אמרו שאין להם איך לפתוח. אבל היה להם זמן. הם דיברו ביניהם ולא התייחסו ורק כשהגיעה כבאית למאחז (למניעת שריפות כתוצאה מיידויי רימוני הלם, עשן או גז א.מ) ניגש אלי אחד החיילים עם לדרמן (סוג של  כלי עבודה שוויצרי) פתח והרפה את האזיקונים".

המרשלג ממשיך לספר שגם הותקף בידי מתנחל: "כשהגענו למאחז יצא לקראתי אחד מנערי הגבעות. טיפוס מוכר לי שנראה בהרבה עימותים של מתנחלים עם פלסטינים. הוא התקרב אלי עם כלב תקיפה, שנראה לי מגזע רועה גרמני ואיים עלי: "בפעם הבאה שאני רואה אותך אני משחרר עליך את הכלב". המתנחל התקרב להמרשלג  האזוק וכיבה על צוור הפעיל סיגריה. המרשלג קיווה באותם רגעים שהחיילים יחצצו בינו לבין המתנחל עם הכלב וזה לא קרה.

– החיילים ראו שהוא מתקרב אליך עם הכלב, ראו שכיבה על צווארך סיגריה?

"כן, אבל הם עמדו בצד והחליפו דאחקות. זה פשוט לא עניין אותם"

– מה קרה עם ווקסמן?
"ווקסמן פשוט קילל אותי ובעט בי, בשלב מסויים הוא דחף אותי וכשהפיל אותי עם הפנים לרצפה הוא פשוט דרך עלי, דרך לי על הגב כשאני עם הפנים לאדמה".

– מישהו ראה? התייחס?
"לא זה לא עניין אותם, המשיכו להסתלבט".

– מתי הועברת לידי המשטרה?
"לקראת השעה 18:00 צה"ל הביא אותי למשטרת אריאל, שם נחקרתי  והחוקר ביקש לשחרר אותי בתנאי שאתחייב לא להגיע לאזור ההפגנה במשך 10 ימים. סירבתי. אמרתי לו שאני מוכן להתחייב ולחתום שאגיע לכל חקירה משטרתית להשלמות חקירה אבל אני לא מוכן להתחייב להפסיק להפגין".
" בסביבות 22:00 הביאו אותי לכלא הדרים ומשם לקראת מוצאי שבת לבית המשפט בראשון לציון".

המרשלג עם שחרורו ממעצרו (צילום: ציפי מנשה)
מימין אותות האזיקונים על פרק כך ידו של המרשלג – משמאל פצע כווית הסיגריה על צווארו (צילום בידי המצולם)

מדובר בשטח צבאי סגור – הוא תקף חיילים

"מדובר בשטח צבאי סגור, הנ"ל (המרשלג א.מ) סירב לפיזור, התחיל לתקוף חיילים ולדחוף אותם ולאחר מספר פעמים שהתבקש לעזוב הוא נעצר", טענה התובעת המשטרתית רס"מ תמרה שיין שניאור  לפני השופטת ורד בלוך שכטמן בבית משפט השלום בראשון לציון.
– גיל, אמרו לכם שזהו שטח צבאי סגור?
" כן, אבל לא הראו לנו  שום צו. רק אחרי שנעצרתי, בחקירה שנערכה במשטרת אריאל הציג בפני החוקר את הצו".
– מתי הוצא הצו לשטח צבאי סגור"? שאלה עורכת הדין מיכל פומרנץ, פרקליטתו של המרשלג את התובעת. "ביום שישי הוכרז השטח כסגור . ב-16/7/21 מהשעה 11:00 ועד לשבת 17/7/21 עד 11:00", ענתה התובעת.
את מאשרת לי שחוות נוף אבי זה מאחז לא חוקי?, שאלה פומרנץ ונענתה:
"אני לא נכנסת לפוליטיקה, החשוד כאן תקף חיילים ודחף וזאת הסיבה למעצרו".
– את מסכימה איתי שהיו גם מתנחלים באותו אירוע?
"שוב החשוד שנמצא כאן תקף חיילים וזאת הסיבה שנעצר. המקום הורכז כשטח צבאי סגור, ישם גם סייגים".
– מה הסייגים?
"למי שנתן אישור להיות שם, לחשוד לא ניתן אישור לשהות שם".

מדוע המתנחלים שתקפו אותו לא נעצרו

עו"ד פומרנץ בקשה מבית המשפט לצפות בסרטון ולאחר שבית המשפט צפה בסרטון ההפגנה שאלה את התובעת: "את מאשרת לי שמתנחלים שתקפו אותו באירוע, לא נעצרו?", התובעת  שללה וענתה שאיננה מוכנה לאשר את העובדה הזו.  אבל הודתה שהמרשלג התלונן בעת חקירתו במשטרה כי הותקף על ידי מתנחלים ועונה בידי חיילים.
עורכת הדין ביקשה מהשופטת פשוט להביט בגיל. להביט על חולצתו הקרועה ועל הסימנים שעל ידיו והסבירה כי בעוד המרשלג הגיע למנוע אלימות מצד מתנחלים כלפי הפלסטינים הוא הותקף וכי היה כאן "ניסיון בוטה של מניעת חופש הביטוי  על ידי הוצאת צו שטח סגור שנאכף כלפי גיל ולא כלפי המתנחלים במאחז הלא חוקי".

"בפני בקשת המשטרה לשחררו בערובה ובתנאים של הרחקה ל-30 יום", הכריעה השופטת, דחתה את הבקשה והורתה לשחררו ללא תנאים מגבילים וללא הרחקה. הערובה היחידה שהתבקש גיל לספק הנה ערבות אביו על סך 3 אלפי שקלים לפיה הוא מתחייב ואביו ערב לכך כי יתייצב לכל חקירה משטרתית בעניינו אם וכאשר יזומן.

 תגובות

תגובת שר הביטחון, ח"כ בני גנץ

מגפון הפנה ללשכתו של שר הבטחון שאלה אחת
–  מה עשה או יעשה שר הביטחון בנוגע למאחז הבלתי חוקי נוף אבי בעוד שמאחז אביתר פונה, והושאר בינתיים על תלו עד למציאת פתרון על רק עובדת הקמתו ללא אי/שור על קרקע פלסטינית פרטית?
מלשכתו של גנץ לא התבלה תגובה עד לפרסום ידיעה זו.

תגובת דובר צה"ל

"ביום שישי האחרון התרחשה הפרת סדר אלימה באזור "חוות נוף אבי" שבחטיבה המרחבית ׳אפרים׳. הכח הגיב באמצעים לפיזור הפגנות ועצר חשוד אשר נהג באלימות כלפי חיילי צה״ל, והוא הועבר להמשך טיפול משטרתי". דובר צה"ל לא התייחס לתקיפתו של המרשלג בידי החייל והמתנחל למרות שהצילומים והעדויות הועברו לידיו.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן