Skip to content

בלונדון, פריז, שטוקהולם וקופנהאגן נקראו שגרירינו לשיחות נזיפה

במשרד החוץ הובכו מתגובת ישראל על החלטת האו"ם. "איש אצלנו לא היה מתרגש במיוחד, אם התגובות לצעדה של ישראל היו התגובות האוטומטיות והשגרתיות", אמרו גורמים מדיניים בירושלים. "אבל הפעם הייתה קפיצה נחשונית ברמות הכעס והזעם. המסר ששוגר אלינו ממדינות ידידותיות היה כי הן מדברות אתנו ומסייעות לנו – ואנחנו יורקים להן בפנים"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

גורמים מדיניים בירושלים טוענים כי הדרג המדיני הפתיע את הדרגים המקצועיים במשרד החוץ, בתגובה הבוטה של ישראל על ההחלטה בעצרת האו"ם – וכי בגלל ההפתעה הזאת, משרד החוץ לא היה ערוך להגיב כיאות על התגובות הבינלאומיות לצעדה של ישראל.

מעלה אדומים. האם ייבנה גם שטח E1? (צילום: ויקימדיה)
מעלה אדומים. האם ייבנה גם שטח E1? (צילום: ויקימדיה)

לדברי אותם גורמים, בניגוד לדברים שנאמרו ע"י שר החוץ בתדרוכים פנימיים ובניגוד לדברים שנאמרו גם ע"י שאר הדרג המדיני – לפיהם תגובת ישראל על ההחלטה באו"ם תהיה מתונה ולא תהיה אוטומטית – פעלה ישראל בתגובה בוטה שהדרג המקצועי במשרד החוץ הופתע והובך ממנה ולא היה ערוך לקראתה.

"אנחנו כבר רגילים לתגובות מצד מדינות שונות בנושא הבנייה מעבר לקו הירוק", אמר גורם מדיני בכיר ל"מגפון". "איש אצלנו לא היה מתרגש במיוחד, אם התגובות היו התגובות האוטומטיות והשגרתיות. אבל התגובות הפעם, בשל הרגישות של הבנייה בשטח E1, היו ממש לא שיגרתיות. הייתה קפיצה נחשונית ברמות הכעס והזעם, שאותן שמענו ממדינות שונות. המסר ששוגר אלינו ממדינות ידידותיות היה כי הן מדברות אתנו ומסייעות לנו – ואנחנו יורקים להן בפנים".

שגרירי ישראל בלונדון, פריז ושטוקהולם זומנו ל"שיחות הבהרה" במשרדי החוץ של מדינות אלו. אחר הצהריים נמסר כי גם שגריר ישראל בקופנהאגן זומן לשיחת נזיפה. בשיחות הושמעו דברי מחאה חריפים, אך לא נאמר דבר על אפשרות של החזרת שגרירי מדינות אלה להתייעצויות. גם במשרד החוץ אמרו ל"מגפון" כי לא קיבלו כל הודעה על אפשרות להחזרת שגרירי צרפת ובריטניה להתייעצויות. לעומת זאת דיווחה רשת סקיי ניוז הבריטית, שלונדון תבחן היום את התגובות לבנייה בשטחי E1  וכי "כל האפשרויות פתוחות" – ובהן החזרת השגריר מתל-אביב והקפאת קשרי המסחר עם ישראל.

מדינות נוספות כרוסיה וגרמניה קראו לישראל לבטל את הרחבת הבנייה מעבר לקו הירוק, בטענה כי הבנייה תפגע בסיכוי למשא-ומתן ישיר מול הפלסטינים. דובר ממשלת גרמניה, סטפן זייברט, הצהיר היום בברלין שממשלתו "מודאגת מאד מהחלטתה של ממשלת ישראל על הבנייה בשטחים". הוא הדגיש כי יש לאפשר את חידוש המשא ומתן לשלום ואמר:  "בהקשר זה, החלטתה של ישראל מעבירה מסר שלילי. הרחבת הבנייה בהתנחלויות מצמצמת את המרחב הגיאוגרפי המיועד למדינה פלסטינית עתידית". זייברט התייחס גם לביקורו הצפוי של נתניהו, בהמשך השבוע, בברלין ואמר: "אנו מצפים לשיחות פתוחות בין חברים".

הערב הצטרף דובר הבית הלבן, ג'יי קרני, לגינויים ברחבי העולם על החלטת הממשלה. "אני מדגיש את ההתנגדות שלנו לבנייה בהתנחלויות. הבהרנו לממשלת ישראל שזה מנוגד למדיניות האמריקנית, אנחנו והקהילה הבין-לאומית מצפים משני הצדדים לפעול באופן שיקדם את השלום", אמר בתדרוך לעיתונאים.

הבוקר פרסם "הארץ" כי צרפת ובריטניה צפויות לנקוט בצעדים מעשיים במחאה על החלטת הממשלה לבנות 3,000 יחידות דיור בשטח שמעבר לקו הירוק.  אחד הצעדים החריפים, אותו שוקלות המדינות לבצע, הוא החזרת שגריריהן בתל אביב להתייעצות – מהלך חריג שמעולם לא ננקט על ידן כלפי ישראל. היום צפויים שרי שתי המדינות לקבל החלטה בנושא ובנוסף נשקלים צעדים נוספים נגד ישראל, בין השאר קידום סנקציות נגד מוצרים המיוצרים מעבר לקו הירוק ועצירת הדיאלוג האסטרטגי בין בריטניה וצרפת לישראל.

עוד נמסר ב"הארץ" כי דיפלומטים מבריטניה וצרפת אמרו כי ההחלטה על אישור הבנייה הכתה בהלם את לשכות המנהיגים, הרואים במהלך זה "קו אדום". בלונדון ופריז טוענים כי מדובר במהלך כפוי טובה של נתניהו לאחר התמיכה הרחבה שקיבל בזמן מבצע "עמוד ענן" ברצועת עזה.

אתמול דיווח ה"ניו יורק טיימס" כי גם נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, הוכה בתדהמה מהחלטת הממשלה לאשר את הבנייה בשטחים. על פי הדיווח, בממשל האמריקני קיבלו את ההודעה על ההחלטה מספר שעות לפני פרסומה בכלי התקשורת.

אמש פורסם בחדשות 2 כי מקורבו של אובמה, רם עמנואל, אמר בדיון סגור בפורום סבן שהתקיים בוושינגטון, שעל נתניהו לשנות את יחסו המזלזל לממשל אובמה. "לא יעלה על הדעת שראש הממשלה ינהג כפי שנתניהו נוהג", הדגיש עמנואל.

עפ"י דיווח זה רם עמנואל, ראש העיר שיקאגו ולשעבר ראש הסגל של אובמה, אמר במהלך הדיון הסגור כי "נתניהו תמך בבחירות בארצות הברית במועמד הלא נכון והפסיד". עמנואל הבהיר כי הנשיא אובמה לא מוכן יותר לקבל יחס מזלזל מצד ראש ממשלת ישראל. "לא יעלה על הדעת שראש הממשלה ינהג כפי שנתניהו נוהג", הדגיש עמנואל.

גם מזכ"ל האו"ם, באן קי מון, מתח ביקורת חריפה על החלטת הממשלה. "אם ישראל מתכוונת ליישם את תכניתה לבנייה של התנחלויות חדשות והרחבה של כאלה שכבר קיימות, הדבר יהווה מכה כמעט אנושה לכל סיכוי לשלום בין ישראל לפלסטינים", הזהיר.

אחרי שתיקה ארוכה אמרו בלשכת ראש הממשלה שישראל לא תחזור בה מההחלטה. "נמשיך לעמוד על האינטרסים החיוניים שלנו גם מול לחצים בינלאומיים ולא יהיה שינוי בהחלטה שהתקבלה". עוד הודגש כי תגובת ישראל הייתה לנוכח , המהלך הפלסטיני באו"ם, שהיה הפרה של ההסכמים עם ישראל. "אם הם ימשיכו בצעדים החד צדדיים – ישראל תפעל בהתאם".

ראש הצוות המדיני ביטחוני של מפלגת העבודה, בנימין (פואד) בן אליעזר, אומר בתגובה להתפתחויות המדיניות האחרונות: "העולם מאבד את סבלנותו מול מדיניותו של הבלתי אחראית של ראש הממשלה בנימין נתניהו. ההחלטה לבנות 3,000 יחידות דיור בירושלים ובשטחים, כצעד ענישה בתגובה להחלטת האו"ם – היא החלטה בעיתוי גרוע שלא תתרום דבר לאינטרסים הישראלים. ההחלטה אף מסכנת את התמיכה של ארצות הברית ושל מדינות אירופה בישראל, שבאה לידי ביטוי במבצע עמוד ענן. העולם מתחיל לומר לישראל 'עד כאן' –  ועצם העובדה שמדינות ידידות כמו בריטניה וצרפת שוקלות להשיב את שגריריהן היא תופעה מרחיקת לכת שעלולה להוביל את ישראל לבידוד בינלאומי.

"גם הדברים שנשמעו בסוף השבוע בוושינגטון מפי רם עמנואל, מקורבו של הנשיא אובמה, על הכעס שיש בוושינגטון על התנהגותו של ראש הממשלה מצביעים על המדיניות המסוכנת שעלולה להוביל לבידודה של ישראל. חה"כ בן אליעזר אומר כי מפלגת העבודה האמינה תמיד ומדגישה גם עכשיו שהקשר המיוחד עם ארצות הברית והקשרים החיוניים עם מדינות אירופה הם נכס חשוב והכרחי לישראל".

תגובת ציפי לבני: "ממשלת נתניהו מסכנת את ישראל. הידיעה האחרונה על צרפת ובריטניה מוכיחה פעם נוספת שצעדיה הדיפלומטיים של הממשלה רעים לישראל. ההכרזה על הבנייה מבודדת את ישראל, מזמינה לחץ בינלאומי וממילא לא תקויים. בחודש אחד של התנהלות בטחונות ומדינית מסוכנת הקים נתניהו מדינת חמאס בעזה ומדינה פלסטינית באו"ם, ועכשיו בתגובותיו הופך את ישראל לאשמה בעולם. מנהיג מקרב את העולם אלינו, פוליטיקאי מרחיק את העולם בשביל עצמו. זה חייב להפסק".

יו"ר מר"צ, זהבה גל-און: " 'עם לבדד ישכון ובגויים לא יתחשב'. זוהי סיסמת הבחירות של נתניהו. נתניהו וליברמן גוזרים עלינו לא בידול כי אם בידוד. מדיניות תג המחיר כלפי הפלסטינים, ההחלטה ׳לחנך׳ את אבו מאזן בעקבות הליכתו לאו"ם והתגובה ההיסטרית של הממשלה למהלך הפלסטיני מסכנת אותנו. ישראל הופכת למצורעת. בריטניה וצרפת הן הראשונות להחזיר שגרירים, מדיניותה של ממשלת ישראל תגרום לכך שמדינות נוספות תנהגנה באותו אופן. היום, יותר מתמיד, נתניהו וליברמן הם סכנה לישראל. ההנהגה הישראלית היסטרית, שונאת ובלתי אחראית. קודם ירק נתניהו בפרצופו של אובאמה, עכשיו הוא יורק בפניה של אירופה. אבל מי שנרטב הם אנחנו. אזרחי ישראל משלמים וישלמו את מחיר הטירוף וההיסטריה".

השר גלעד ארדן הגיב על טענות אלה במליאת הכנסת: "אתם אוחזים במקל הביקורת בשני הקצוות שלו", ענה למבקריה של מדיניות הממשלה. "מצד אחד מטילים על רה"מ את האחריות לכך שאין מו"מ ואין שלום,למרות שאבו מאזן לא מגנה ירי טילים על אזרחי ישראל, למרות שהוא כל שבוע חונך כיכרות על שם שהידים שרצחו כאן נשים וילדים. למרות כל הדברים האלה עבורכם הוא פרטנר". עוד הוסיף השר:"מה אתם כל כך מזועזעים? מאיפה יצא צו המעצר הראשון נגד פוליטיקאי בישראל? מבריטניה, לאחר מבצע 'עופרת יצוקה' יצא צו מעצר נגד ציפי לבני. זה לא שהמצב עם בריטניה היה מזהיר ומעולה ופתאום יש החרפה ביחסים עם בריטניה".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן