Skip to content

מלך ירדן לביקור ברמאללה

גורמים ברמאללה מסרו כי עבדאללה השני מלך ירדן צפוי לבקר בימים הקרובים בעיר, בביקור רשמי ראשון של אישיות דיפלומטית במדינה הפלסטינית החדשה. מעבר למשמעות הסמלית, יש לביקור גם משמעות אסטרטגית בחיזוק הקשר בין הממלכה לרשות הפלסטינית ובחיזוק הרשות למול חמאס
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

גורם פלסטיני בכיר מסר לסוכנות הידיעות הצרפתית כי מלך ירדן, עבדאללה השני, יבקר מחר (חמישי) ברמאללה, ויהיה לגורם הרשמי הראשון שמבקר בעיר מאז שקיבלה הרדשות הפלסטינית הכרה כמדינה משקיפה באו"ם.

המנהיג הראשון לבקר במדינה הפלסטינית. עבדאללה השני, מלך ירדן (ויקימדיה/הפורום הכלכלי העולמי)
המנהיג הראשון לבקר במדינה הפלסטינית. עבדאללה השני, מלך ירדן (ויקימדיה/הפורום הכלכלי העולמי)

נימר חמאד, יועצו של הנשיא הפלסטיני מחמוד עבאס, שמסר אתמול (שלישי) את הידיעה, הוסיף שהביקור ממחיש את התמיכה שזוכה לה העם הפלסטיני והנהגתו בראשות הנשיא עבאס. חמאד הוסיף שהביקור שולח מסר לישראל ולאלה הטוענים שירדן היא הבית הלאומי של הפלסטינים, והןא מוכיח להם אל-נכון שירדן תומכת בהקמת מדינה עצמאית לעם הפלסטיני, בנפרד מן המדינה הירדנית.

גורמים בכירים בעמאן אישרו את הידיעה לסוכנות הידיעות הצרפתית וציינו כי מטרת הביקור היא המחשת התמיכה הירדנית בעם הפלסטיני לאחר ההישג ההיסטורי שנחל באו"ם. שגריר ירדן בראמללה, עוואד סירחאן, אישר לסוכנות הידיעות "מען" כי המלך אכן מתכוון לבוא לראמללה בקרוב אבל לפי שעה הוא אינו יודע מהו המועד המדויק של הביקור.

[related-posts]

ביקורו הצפוי של המלך עבדאללה השני, לא יהיה הפעם הראשונה בה מבקר המלך בעיר. בשנה שעברה ערך המלך ביקור רשמי בעיר, אולם לביקור הקרוב חשיבות רבה בעצם עיתויו, לאחר קבלת ההכרה מהאו"ם למדינת פלסטין. הקשרים בין הרשות הפלסטינית לירדן מתחזקים על רקע התחזקות הגורמים האסלאמים באזור, ובמיוחד האחים המוסלמים, שתנועת חמאס הפלסטינית משתייכת אליה. יצוין שחרף הקשר המיוחד שנודע למשפחת המלוכה הירדנית למקומות הקדושים לאסלאם בירושלים, למדינה הירדנית ולפלסטינים היסטוריה של יריבות ויחסים, ששיאם באירועי "ספטמבר השחור" בשנת 1970, כאשר ההנהגה הפלסטינית גורשה מן הממלכה על-ידי אביו של המלך עבדאללה, המלך חוסיין. עם זאת, בשנים האחרונות היחסים בין הצדדים מתהדקים, על רקע החששות מהתחזקותה של חמאס והשתלטות פוטנציאלית שלה על הגדה המערכבית, דבר שעלול להוביל לכך שחמאס, שלוחת האחים המוסלמים, תהפוך לשכנתה של ירדן ממערב, תרחיש שהממלכה ההאשמית מבקשת למנוע.

הביקור הקרוב הוא כנראה ניסיון של המלך עבדאללה לעודד את הרשות הפלסטינית שנחלשה מאוד ושתדמיתה בעיני העמים הערבים נפגעה, לעומת התחזקות התמיכה העממית והמדינית שממנה נהנה חמאס לאחר האביב הערבי שהביא לעליתם של האחים המוסלמים במצרים ובתוניסיה. חמאס קיבלה עידוד כשהאמיר של קטאר ביקר בה לאחרונה ומעל הכל, הישגי חמאס בעקבות מבצע "עמוד ענן" בעזה שחיזקו מאוד את הארגון. כל אלה מעניקים רוח גבית לתנועת חמאס ועל רקע זה ביקורו של המלך עבדאללה ברמאללה בא כזריקת עידוד לרשות וכמסר לעומדים בראשה שירדן עומדת לימינה גם בתקופה שבה נדמה כי תמיכת המדינות האחרות עוברת לחמאס.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן