Skip to content

נתניהו-מרקל: הסכימו לא להסכים על הבנייה בשטחים

בשולי הביקור בגרמניה, שהיה מוצלח מבחינת ראש הממשלה, התברר היום כי ראש הממשלה בנימין נתניהו קיבל מסר אזהרה מפורש, מהמנהיג שנחשב לידידותי ביותר לישראל כיום - ראש ממשלת קנדה, סטיבן הארפר. הארפר התקשר לנתניהו אתמול והבהיר לו שקנדה לא תוכל לתמוך בישראל בכל הנוגע להחלטה לקדם את תוכנית הבנייה בשטח E1 בין מעלה אדומים לירושלים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הוויכוח בנושא הבנייה בשטחים, בין ישראל לגרמניה, לא הוכרע, אבל למרות זאת, הפגישה בין ראש הממשלה נתניהו, לקנצלרית אנגלה מרקל, התקיימה באווירה טובה.

נתניהו ומרקל: הסכימו שלא להסכים בנושא ההתנחלויות (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)
נתניהו ומרקל: לא יהיו סנקציות (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)

"עסקנו בנושא המדיני והבעתי את דעתי", אמרה הקאנצלרית מרקל במסיבת עתונאים שהתקיימה לאחר הפגישה. "הסכמנו שלא להסכים. זה לא מונע מאיתנו לחלוק דעות דומות בסוגיות הגדולות בנוגע לישראל. ישראל היא מדינה ריבונית והיא תחליט בעצמה. אנחנו יכולים רק להמליץ ולהעניק את ההערכות שלנו".

מרקל הבהיר בתשובה לשאלה: "לא יינקטו כל צעדים נגד ישראל", אמרה. "ישראל היא זו שצריכה להחליט. אני לא מכתיבה צעדים לאחרים. שוחחנו על ההבדלים בין העמדות. אנחנו צריכים כמובן להמשיך לדבר, אבל היחסים בין ישראל לגמרניה הם ברורים. אנחנו מספיק פתוחים כדי לדבר על הדברים האלה כחברים".

מרקל ונתניהו. ״גרמניה בראשותך היא ידידת אמת של מדינת ישראל". (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)
מרקל ונתניהו. ״גרמניה בראשותך היא ידידת אמת של מדינת ישראל". (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)

ראש הממשלה הדגיש בדבריו כי ישראל נשארת מחויבת להשיג שלום עם הפלסטינים, על בסיס של שתי מדינות לשני עמים. "בשלום שכזה, על המדינה הפלסטינית המפורזת להכיר במדינת ישראל היהודית", אמר נתניהו. "אני סבור שהדרך היחידה להשיג שלום כזה היא משא ומתן ישיר בין ישראל לבין הפלסטינים. אני מקווה שהפלסטינים ישובו לשולחן המשא ומתן ושיעשו זאת ללא תנאים מוקדמים כדי שנוכל לעבוד יחדיו על מנת לבנות שלום בטוח ובר קיימא, שעונה על הצרכים הן של הישראלים והן של הפלסטינים.

 "היום אני יכול לומר שבדיונים שניהלנו, הצלחנו לקבל תמונה ברורה יותר של ההסכמות הרבות שיש בינינו בכל הסוגיות הללו וסוגיות אחרות שלא הזכרתי כאן", אמר ראש הממשלה. "אבל גם הצלחנו לשים בפרופורציה את כל חילוקי הדעות בינינו, ויש אחד או שניים. אולם בעיניי, ההרגשה הרווחת שיש לי בתום הדיונים הללו היא שיש לנו חבר ופרטנר לשלום וביטחון במזרח התיכון בניסיונותינו להעניק לעמינו תקווה ועתיד בעשור הבא ובעשורים הבאים".

ראש הממשלה ורעייתו בטקס הזיכרון ברציף 17: "התייצבותי היום ברציף זה מסמלת את ניצחון עמנו על אלה שניסו לכלותנו". (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)
ראש הממשלה ורעייתו בטקס הזיכרון ברציף 17: "התייצבותי היום ברציף זה מסמלת את ניצחון עמנו על אלה שניסו לכלותנו". (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)

ראש הממשלה הדגיש: "אני יודע ושמעתי גם שוב אתמול, עד כמה חשובים לך היחסים בין ישראל לבין גרמניה.  אמרת שלא מדובר ביחסים מן המניין, אלא ביחסים מיוחדים, ומורגש היטב עד כמה את מרגישה זאת היטב, אני מעריך זאת מאוד.  אני מעריך את הזמן ואת המאמצים שאת משקיעה בחיזוק היחסים הללו, וברצוני לנצל הזדמנות זו כדי להבהיר שאין לי כל ספק לגבי עומק התחייבותך לביטחונה של ישראל ולשלומה של המדינה היהודית.

"אמש הייתה לנו הזדמנות לנהל שיחה מצוינת, והשיחה הזאת המשיכה היום", אמר נתניהו. "דיברנו היום על התחומים המגוונים שבהם יש לנו שיתוף פעולה – במדע, בכלכלה, באקדמיה ובתרבות – בכל תחום אפשרי בין שתי המדינות שלנו, אולם הקדשנו גם זמן רב לאתגרים העומדים בפנינו במזרח התיכון, אזור שעובר שינויים בקצב מסחרר. דיברנו על הצורך למנוע מאיראן להשיג נשק גרעיני, דיברנו על הצורך להבטיח שמצבור הנשק הכימי של סוריה אינו נופל לידיים הלא נכונות, ידיים של טרוריסטים במקרה הזה. דיברנו גם על הצורך לקדם את השלום עם הפלסטינים".

בסיום ארוחת הצהריים המשותפת לממשלות ישראל  וגרמניה, הודה ראש הממשלה בנימין נתניהו לקנצלרית אנגלה מרקל על האירוח החם והשיחות הרבות שהתקיימו באווירה טובה מאוד, ובצורה גלויה ופתוחה. נתניהו אמר למרקל: ״גרמניה בראשותך היא ידידת אמת של מדינת ישראל ומאמציה לביטחון מדינת ישראל ראויים לכל הערכה. נמשיך לשמור ולהדק את הקשרים העמוקים בינינו״.

"חברות יציבה". מרקל ונתניהו. (צילום: עמצוס בן גרשום/לע"מ)
"חברות יציבה". מרקל ונתניהו. (צילום: עמצוס בן גרשום/לע"מ)

ראש הממשלה בנימין נתניהו השתתף היום גם בטקס זיכרון לקורבנות השואה ברציף 17 בברלין. בטקס השתתף גם שר החוץ של גרמניה גידו ווסטרוולה. "התייצבותי היום ברציף זה מסמלת את ניצחון עמנו על אלה שניסו לכלותנו", אמר ראש הממשלה בטקס. "לאורך ההיסטוריה ההתקפות עלינו הגיעו תמיד בשני גלים. הגלוי והמוכר הוא גל של התקפות פיזיות, גירושים, פוגרומים ורציחות. אך תמיד היה גל מקדים של עלילות דם והשמצות איומות על העם היהודי. מול שני גורמים אלה עמנו היה חסר ישע אך כיום הקמנו מדינה משלנו. צה״ל וכוחות הביטחון מגינים על עמנו מפני אלה שמנסים להשמידנו וממשלת ישראל כמו כל קודמותיה אומרת את האמת של ישראל מול אומות העולם״.

בשולי פגישת נתניהו-מרקל נפגשו גם השרים שליוו אותו עם מקביליהם הגרמניים. במסגרת מפגש הממשלות נועדו שר האוצר שטייניץ ועמיתו שר האוצר שוייבלה לפגישה אישית. בפגישה דנו השניים במצב כלכלת אירופה ובתפקידה המרכזי של גרמניה בייצוב המשבר, וכן בהתמודדותה של ישראל עם השלכות המשבר הכלכלי העולמי.

מפגש שרי האוצר: ישראל תצורף לארגון הבינלאומי למלחמה בהלבנת הון (FATF). (צילום: משרד האוצר)
מפגש שרי האוצר: ישראל תצורף לארגון הבינלאומי למלחמה בהלבנת הון (FATF). (צילום: משרד האוצר)

לבקשת שטייניץ הסכים שר האוצר הגרמני לסיוע בקידום צירוף ישראל לארגון הבינלאומי למלחמה בהלבנת הון (FATF). כמו כן, סיכמו שני השרים על הקמת צוות מומחים משותף לטיפול במספר בעיות בירוקרטיות עימן מתמודדים ניצולי שואה מול הרשויות הגרמניות. זאת בהמשך להחלטה שהתקבלה באחרונה בגרמניה על הגדלת היקף הפיצויים שניתנים על ידי גרמניה ב-200 מיליון דולר.

בסכום פגישתם הזמין שטייניץ את עמיתו שוייבלה לביקור בישראל, והשניים הצהירו על חשיבות המשך העמקת שיתוף הפעולה הכלכלי בין המדינות.

שר המדע והטכנולוגיה פרופ' דניאל הרשקוביץ חתם על הסכם להרחבת שיתוף הפעולה המדעי עם גרמניה עם שרת החינוך והמחקר הגרמנית פרופ' אנטה שאבאן. במסגרת שיתוף הפעולה המדעי בין ישראל לגרמניה כיום מתקיימים יותר מ-20 פרויקטי מחקר משותפים בעיקר בנושאים של טכנולוגית מים, חקר הסרטן ומדעי הים. העלות הכוללת של ההשקעה במחקרים אלו עומדת כיום על כשני מיליון אירו לשנה.

מפגש שרי המדע פרופ' דניאל הרשקוביץ ופרופ' אנטה שאבאן. (צילום: רן יעקבי)
מפגש שרי המדע פרופ' דניאל הרשקוביץ ופרופ' אנטה שאבאן. (צילום: רן יעקבי)

במסגרת המפגש שנערך היום הוחלט להרחיב את תחומי המחקר המשותפים גם לתחום חקר הסוללות, חקר המחלות הניווניות של המוח (כגון אלצהיימר ופרקינסון) והמחקר בתחום הסייבר, וכן להרחיב אף יותר את שיתוף הפעולה הקיים בחקר הסרטן.

שר המדע והטכנולוגיה הפרופ' דניאל הרשקוביץ אמר כי האווירה בפגישה עם השרה הייתה אישית, לבבית וחמה. "החלטנו להרחיב את שיתוף הפעולה בתחומים המדעיים שנחשבים בין הבעיות הבוערות ביותר בישראל ובעולם בכלל ושהמחקרים בהם נמצאים בקדמת העשייה המדעית".

במסגרת ההסכם, יקיימו שתי המדינות בשלב הראשון "בית ספר למדענים צעירים" שמשמעותו עידוד מדענים צעירים בנושא חקר הסוללות למדענים בתחילת דרכם האקדמית. בתחום חקר הסרטן ירחיבו המדינות את שיתוף הפעולה הקיים בעוד מיליון וחצי ₪. כמו כן יפעלו המדינות לעידוד חוקרים לקיים פרויקטים משותפים במסגרת מתכנית המסגרת האירופית למחקר ופיתוח.

ובשולי הביקור בגרמניה, שהיה מוצלח מבחינת ראש הממשלה, מתברר כי ראש הממשלה בנימין נתניהו קיבל מסר אזהרה מפורש, מהמנהיג שנחשב לידידותי ביותר לישראל כיום – ראש ממשלת קנדה, סטיבן הארפר.

הארפר התקשר לנתניהו אתמול והבהיר לו שקנדה לא תוכל לתמוך בישראל בכל הנוגע להחלטה לקדם את תוכנית הבנייה בשטח E1 בין מעלה אדומים לירושלים.

שר החוץ הקנדי ג'ון בירד, הוא שחשף את דבר השיחה ואת תוכנה בראיון עם העיתון הקנדי הנפוץ "גלוב אנד מייל". בירד אמר כי הארפר הבהיר לנתניהו שגל הבנייה בהתנחלויות יפגע במאמצים להשיג שלום בין ישראל לפלסטינים. "המהלך הפלסטיני בשבוע שעבר הזיק מאוד לתהליך השלום", אמר בירד, "אבל גם התגובה הישראלית בדמות הרחבת הבנייה בהתנחלויות הזיקה לתהליך השלום".

[related-posts]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן