Skip to content

מסתמן: פרויקט ענק בחוף אולגה יאושר

את השר ההולל מיסז'ניקוב, שבלם את החוק במו-ידיו, כבר לא נראה בכנסת הבאה – אבל המגדלים שעלולה לאשר מחר הוועדה המחוזית בחיפה ילוו אותנו שנים רבות
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

היום, 11 בדצמבר, תעלה לדיון בוועדה המחוזית חיפה תכנית 1498, לבניית חמישה מגדלים בחוף גבעת אולגה. התכנית, המשתרעת על רצועת החוף הפתוחה שבין גבעת אולגה למכמורת, כללה במקור שורת בניינים של חמש עד שבע קומות במרחקים שבין קצת פחות ממאה מטר עד כ-300 מטר מקו החוף.

עתה מבקשים היזמים לשנות את ייעוד המבנים מתיירות למגורים, ולהגדיל את מספר הקומות לעשרים וחמש ולשלושים – כך שבפועל תיווצר חומה של עשרה מגדלים (המוגדרים רשמית כחמישה בלבד) שייצרו חומה של ממש בין שכונת גבעת אולגה לים. מרחקם של המגדלים מהמים חורג מהתקן הסביבתי שנקבע בחוק החופים.

החוק להצלת החופים

עיכב את התיקון. מיסז'ניקוב

כיצד קורה שתכנית שאינה עומדת בדרישות החוק עומדת לקבל אישור רשמי? הכול מתחיל בעובדה שהתכנית מחכה במגירות עוד משנת 1985. חוק שמירת הסביבה החופית נחקק בשנת 2004 כדי להגן על רצועות החוף הקיימות, ולשם כך אסר על תכניות בנייה חדשות בטווח של 300 מטרים מן החוף. אלא שהצלחת החוק לא היתה שלמה: הוא לא נגע בתכניות שכבר הספיקו לעבור את תהליכי האישור בעת שנחקק.

כדי להציל את השטחים שנפלו בין הכיסאות משיניהם של כרישי הנדל"ן, הוגש בראשית שנת 2012 תיקון לחוק המחייב לדון מחדש, לפי התקנים החדשים, גם בתכניות בנייה ישנות. את ההצעה הוביל ח"כ דב חנין וחברו אליה 15 חברי כנסת מסיעות שונות, מהאיחוד הלאומי ועד חד"ש. בראשית חודש יוני הגיעה ההצעה לשולחנה של ועדת השרים לענייני חקיקה, ועברה ברוב קולות.

תמיכת ועדת השרים היתה סוללת את הדרך לאישור החוק בכנסת, ואולם ברגע האחרון חל עיכוב. כל שר החבר בוועדת השרים לחקיקה רשאי להגיש ערעור על החלטותיה בתוך שלושה שבועות, ולבקש דיון חוזר. שר התיירות סטס מיסז'ניקוב (ישראל ביתנו) ניצל את זכותו והגיש ערר.

לרוע המזל, הערעור הוגש סמוך לסוף מושב הקיץ של הכנסת – ועיכב את קידום החקיקה בשלושה חודשים תמימים. הציפייה היתה שתהליכי החקיקה יתחדשו בראשית מושב החורף, אלא שהקדמת הבחירות ואישור החוק לפיזור הכנסת ביומו הראשון של המושב שוב הכשילו את החוק. ובהיעדר התיקון – נשארה הפרצה בחוק החופים פתוחה לרווחה, ותכניות בנייה ישנות יכולות להתקדם בהליכי התכנון באין מפריע.

צחוק הגורל הוא שהשר מיסז'ניקוב, אשר כנגד עמדתם של חברי הכנסת והשרים, הצליח להכשיל את החוק להצלת החופים – לא יכהן בכנסת הבאה. השערוריות העסיסיות שנקשרו בשמו הביאו את אביגדור ליברמן, יו"ר ישראל ביתנו, לסלק אותו מרשימת המפלגה לכנסת הבאה. מיסז'ניקוב עוזב אותנו, אבל עם הפרויקטים שעלולים להיבנות בשל מהלכיו נצטרך לחיות עשרות שנים.

ניסיון אחרון לבלום את הפרויקט

הפורום להצלת החופים התגייס למאמץ אחרון כדי לבלום את אישור תכנית חוף אולגה בוועדה המחוזית. במכתב בהול, שאותו הם מציעים לציבור לשלוח לכל גורמי התכנון, קוראים חברי הפורום לשקול מחדש את אישור התכנית, ומוסיפים: "בנוסף לפגיעה המתבקשת בנוף, בחסימת האור והאוויר ובדריסת הצמחייה הטבעית במקום, ברצוננו להפנות את תשומת לבכם לתופעה מדאיגה של היעלמות החול באזור כתוצאה מבנייה לגובה בקרבת החוף שכבר התרחשה באזור "כפר הים" שבאולגה… הבנייה המתוכננת על פי תכנית 1498 גדולה פי כמה מ"כפר הים" וקיים חשש רציני כי תוספת הבנייה המאסיבית תחריף את תופעת בריחת החול ותהרוס את חוף אולגה הצר כולו. חברי וועדה יקרים, אל תהרסו את חוף אולגה! אל תאשרו את התכנית לפני קבלת סקר השפעה על הסביבה שיבדוק בצורה מעמיקה את התופעה הקיצונית".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן