Skip to content

שביתת האחיות נמשכת, לא יוצאו צווי מניעה

האחיות ימשיכו בשביתה ויעבדו במתכונת שבת, כפי שהיה עד כה ולא יחריפו אותה בשלב זה. הצדדים נדרשו לשוב לשולחן המו"מ. האוצר מפרסם את היקף הנזקים שנגרמו מהשביתה. יחימוביץ' הבוקר: "יש שופטים בתל אביב"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בית הדין האזורי לעבודה החליט הלילה לא להיענות לבקשת האוצר ולא להורות לאחיות להפסיק את השביתה באמצעות צווי מניעה. ההכרעה הייתה בהסכמת הצדדים והוחלט שהמשא ומתן יימשך והאחיות לא יחריפו את השביתה, כפי שעשו בבוקר יום ג'. היום הוא היום העשירי לשביתה והאחיות ימשיכו לעבוד במתכונת מצומצמת. המשא ומתן יתחדש היום בצהריים בירושלים.

האחיות מפגינות בר"ג
האחיות מפגינות בר"ג

אתמול הגיש האוצר לבית הדין לעבודה בקשה להוציא צווי מניעה לאחיות ולהשיב אותן לעבודה בכפייה. הדיון אמש נמשך כחמש שעות והאחיות הפגינו מחוץ לכתלי בית הדין. רבות מהאחיות אמרו שהן חשות מושפלות ומובסות מול הניסיון לדכא את מאבקן ולהחזירן לעבודה בכוח. כמה מהן אף אמרו שהן מוכנות לשבת בכלא ולא להיכנע.

נציגי האוצר טענו בבית הדין כי האחיות מחויבות לשקט תעשייתי בהתאם להסכם הקיבוצי עליו חתמו וכי השביתה מתנהלת ערב בחירות והם לא יכולים להתחייב עתה על מאות מיליוני שקלים. שופטת בין הדין האזורי לעבודה, אפרת לקסר, לא קיבלה את טענות האוצר וכינתה אותם "חצי הריון" – גם לקיים משא ומתן ערב בחירות וגם לא לגלות שום גמישות כלפי דרישות האחיות. היא דרשה מהאוצר לגלות יותר גמישות במשא ומתן.

יו"ר הסתדרות האחיות, אילנה כהן, פנתה שוב לראש הממשלה בבקשה להתערב בסכסוך ואמרה כי הוצאת צווי מניעה תהיה יום עצוב למדינה. מהסתדרות האחיות נמסר כי האחיות יכבדו את פסיקת בית המשפט, אך ימשיכו במאבק. במסגרת ההסכמות שהושגו בבית הדין הבטיחו האחיות כי  ימשיכו לעבוד במתכונת שבת, כפי שהיה עד כה, ולא ינטשו את בתי החולים.

(צילום: רפי מיכאלי)
הפגנת הזדהות של מרצ עם האחיות בת"א היום (צילום: רפי מיכאלי)

האחיות דורשות תוספת של 20 אחוז לשכר הבסיסי, כדי להפוך את המקצוע לאטרקטיבי יותר ולמנוע נטישת אחיות. עוד הן דורשות להחריג את מקצוע הסיעוד ולהפוך אותו למקצוע בעדיפות לאומית. האוצר מוכן לתוספות מינוריות וממוקדות ואינו מוכן להחריג את המקצוע ערב בחירות. הפערים בין הצדדים עדיין גדולים מאוד.

יו"ר מפלגת העבודה שלי יחימוביץ' אומרת הבוקר כי יש שופטים בתל אביב, וכי סירוב ביהמ"ש הלילה לבקשת האוצר להוציא צוי מניעה נגד שביתת האחיות היא סטירת לחי בפניו של האוצר, שבחר להילחם בקבוצה המשרתת את הציבור במסירות עצומה ובשכר דל. יחימוביץ' קוראת לרה"מ נתניהו לפתור מייד במו ידיו את המשבר. "הטענה כי בשל הבחירות אי אפשר לקבל החלטות, היא צבועה ומקוממת. היציאה לעמוד ענן היתה לא פחות דרמטית, ויקרה פי כמה  מהסכם ראוי עם האחיות, ובכל זאת היא התקבלה ערב בחירות, ובתמיכת האופוזיציה. בשני המקרים מדובר בהגנה על חיי אדם."

האוצר פרסם אתמול את היקף הנזקים שנגרמו מהשביתה. אלפי ניתוחים, אבחונים וטיפולים בוטלו:

הערכת פעילות אשר בוטלה או נדחתה עקב השביתה:

בנוסף, יותר מ-90 אחוז מפעילות טיפות החלב ובריאות התלמיד בוטלו או נדחו. הטבלה משקפת הערכה של האוצר לגבי הטיפולים שבוטלו:

אחיות

ח"כ איתן כבל, ראש צוות התגובות בעבודה, אמר אמש על מאבק האחיות: "המצב אליו הגיעו האחיות הוא סימפטום נוסף למחלה בה חלתה החברה הישראלית בימי נתניהו-שטייניץ. הממשלה מתפרקת מאחריותה לאזרחיה ובמקום להילחם כדי לחזק את האחיות, שטייניץ ונתניהו נלחמים בהן. חמשת הממים של ז'בוטינסקי הפכו לזיכרון נוסטלגי בליכוד ביתנו, שהפך לתנועה הדואגת לעשירים בלבד".

אתמול הצטרפו חברי הכנסת דב חנין ומוחמד ברכה מחד"ש למחאת האחיות בבית הדין לעבודה בת"א. לדבריהם: "באנו לפה להשמיע את קולו של הציבור הישראלי הרחב שעומד לצד האחיות במאבקן הצודק. כל אדם שהיה מאושפז בבית חולים יודע עד כמה הן מסורות, כמה התנאים בהם הן עובדות הם בלתי אפשריים, וכמה המאבק הזה הוא לא רק על זכויותיהן אלא על הבריאות של כולנו". עוד אמרו: "אין גבול לציניות של הממשלה: נציגיה טוענים שאי אפשר להידבר עם האחיות בגלל הבחירות. אבל הבחירות לא הפריעו לממשלה לצאת למלחמה, לתת הטבות מס חדשות לטייקונים בדמות הרווחים הכלואים, ולהחליט על בניית אלפי דירות בהתנחלויות. לא נשלים עם ניסיונה של ממשלת נתניהו לפרק את מערכת הבריאות הציבורית."

היום תפרסם תנועת חד"ש את תכנית הבריאות שכתבה לקראת הבחירות, לשיקום מערכת הבריאות הציבורית.

אסמא אגבארייה זחאלקה, יו"ר רשימת דעם לכנסת, אמרה בתגובה לעמדת האוצר: "האחיות זכאיות לתמיכה של כל העובדים, יהודים וערבים, כי תלוש המשכורת מאחד את כולנו. העוני לא מבדיל בין לאום ללאום, כפי שמחלות לא מבדילות בין אדם לאדם". בהקשר לפרסום תלושי השכר של האחיות אמרה: "בכלל נראה שהאוצר התבלבל, כי  הסכום דומה יותר למשכורת של ח"כ, בדרך כלל עבור אי נוכחותו ברוב ישיבות המשכן. האחיות, לעומת זאת, כמו עובדות סוציאליות, מורות ועובדים שכירים אחרים, מרוויחות סכומים זעומים, ולא מסיימות את החודש. לכן בתי החולים לא מצליחים למלא את התקנים החסרים. האחיות כורעות תחת נטל העבודה, והחולים לא מקבלים את הטיפול לו הם זכאים.

[related-posts]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן