Skip to content

"נתניהו מאמין ברפואה פרטית ומרסק את הרפואה הציבורית"

כך אומרת יו"ר העבודה במסיבת עיתונאים שכינסה הבוקר. יחימוביץ' כינתה את טענת האוצר, כי אי אפשר לנהל מו"מ עם האחיות כי מדובר בערב בחירות, "טענה נואלת". "לצאת למבצע עמוד ענן, שאנחנו תמכנו בו, היה אפשר לצאת ערב בחירות, אבל לדבר עם האחיות אי אפשר? מדובר בצביעות ממדרגה ראשונה"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"מערכת הבריאות הולכת ומתרסקת לנגד עינינו, בידי אדם שמאמין ברפואה פרטית". כך אומרת יו"ר מפלגת העבודה, שלי יחימוביץ'. יו"ר העבודה דיברה במסיבת עיתונאים שכינסה לפני הצהרייים, על משבר האחיות.

"יש שופטים בת"א", אמרה יחימוביץ'. "שופטת בית הדין האזורי לעבודה קבעה הלילה, שצווי המניעה שהאוצר ביקש להוציא נגד שביתת האחיות אינם מקובלים, אינם חוקיים, ושלאוצר אין כלים של כוח לעצור מאבק שהוא כל כך מוצדק. מאבק האחיות הוא לא רק מאבק לגיטימי על שכר ותנאים, זה מאבק על דמותה של מערכת הבריאות הציבורית בישראל, שהיא אבן יסוד בחברה הסולידרית שנבנתה כאן.

"לצאת למבצע עמוד ענן היה אפשר לצאת ערב בחירות, אבל לדבר עם האחיות אי אפשר?" שלי יחימוביץ' (צילום: ציפי מנשה)
"לצאת למבצע עמוד ענן היה אפשר לצאת ערב בחירות, אבל לדבר עם האחיות אי אפשר?" שלי יחימוביץ' (צילום: ציפי מנשה)

"מערכת הבריאות בישראל זכתה להוקרה והערכה בינלאומית בשנים מסוימות בחייה של המערכת המצוינת הזאת", אמרה יו"ר העבודה. "זכינו בפרסי ארגון הבריאות העולמי, בציונים לשבח על הרפואה המונעת לנו, באזכורים תמידיים של תמותת תינוקות נמוכה. כל הדברים שמאפיינים רפואה מערבית מתקדמת. הדבר הזה, מאז כהונתו של נתניהו כשר אוצר, לפני עשר שנים, מתפרק למול עינינו.

"מערכת הבריאות הציבורית היא עדיין מערכת טובה. יש בה אנשים מופלאים שמחזיקים אותה בשיניים ובציפורניים, אבל היא הולכת ומתרסקת לנגד עינינו בידי אדם שמאמין ברפואה פרטית. הוא מאמין ברפואה פרטית, הוא לא רוצה רפואה ציבורית. הגענו היום למצב שבו במדינת ישראל יש 4.8 אחיות שמטפלות באלף איש ו-3.5 אחיות שמטפלות באלף איש בפריפריה לעומת ממוצע ה-O.E.C.D – שם יש 9 אחיות, כלומר פי שתיים ביחס לישראל", אמרה יחימוביץ'. "אני מדברת על הממוצע, לא על המדינות הנאורות ביותר, שם יש הרבה יותר אחיות לאלף איש. זה אומר, בסופו של דבר, שאחות בישראל עובדת פי שתיים מאחותה במדינות ה-O.E.C.D. זה דבר שהוא בלתי נתפס. זאת התוצאה של ריסוק מערכת הבריאות".

פעילי "העבודה" בראשות סתיו שפיר, באו לביה"ח איכילוב כדי להזדהות עם האחיות (צילום: שי קיף)
פעילי "העבודה" בראשות סתיו שפיר, באו לביה"ח איכילוב כדי להזדהות עם האחיות (צילום: שי קיף)

את הטענה של האוצר, לפיה אי אפשר לנהל מו"מ עם האחיות בגלל שישראל מצוייה ערב בחירות, כינתה יחימוביץ' "טענה נואלת": "לצאת למבצע עמוד ענן, שאנחנו תמכנו בו, היה אפשר לצאת ערב בחירות? מדובר בהחלטה פחות גורלית? פחות קשורה בחיי אדם? פחות יקרה? העלות של עמוד ענן הייתה 3 מיליארד שקלים. ואני אומרת את זה כמי שתמכה במבצע הזה. לזה אפשר לצאת ערב בחירות? אבל לדבר עם האחיות אי אפשר? מדובר בצביעות ממדרגה ראשונה. ואני מוכנה להתחייב כאן לבנימין נתניהו – אני יודעת שהוא משוכנע שהוא ייבחר לכהונה נוספת כראש ממשלה – שאם אנחנו נרכיב את הממשלה הבאה, אני אעמוד מאחורי ההסכם הזה. אני נותנת לו התחייבות שהוא יכול עכשיו לדבר עם האחיות ולהגיע איתן להסכם יותר מסביר, הגון. אין לו שום בעיה לעשות את זה ערב בחירות. אנחנו קוראים לו לעשות זאת ומבטיחים לעמוד מאחורי הסכם טוב שייחתם בכל קונסטלציה פוליטית, ואני קוראת גם לראשי הרשימות האחרות לעשות את אותו הדבר ולתת לנתניהו אוקיי לדבר עם האחיות ולהגיע איתן להסכם במהרה".

עמית בן צור, שהיה יועץ בכיר למנכ"ל משרד הבריאות, ומי שריכז את תהליך גיבוש התוכנית הכלכלית של העבודה, הציג את עיקרי התוכנית: "מטרת התוכנית הכלכלית לבריאות הוגנת היא לחזק את מערכת הבריאות הציבורית באמצעות השקעה ממשלתית בכל חלקיה. התוכנית מעמידה מעל 16 מיליארד שקלים ב-5 השנים הקרובות על מנת לסיים אחת ולתמיד את האשפוז במסדרונות, להחזיר את שירותי בריאות התלמיד לאחריות ישירה של המדינה לתקן את השחיקה בתקציבי קופות החולים ולהפנות את כל משאבי המדינה והציבור לחיזוק המערכת הציבורית".

ח"כ אבישי ברוורמן אמר  במסיבת העיתונאים: "נתניהו וליברמן מנסים חדשות לבקרים להעלות אך ורק את הנושא הביטחוני. זהו שטיח המטאטא מתחתיו את כל הבעיות החברתיות – כלכליות שעלו במחאה החברתית. אנחנו לא נוותר. בנו לנו כאן כלכלה שטובה רק לקבוצה קטנה. התכנית הזו שאנו מציגים כאן היא תוכנית אחראית. או שתהיה כלכלה לקבוצה קטנה שאותה נתניהו וליברמן יובילו או שתעמוד בראש מפלגת העבודה בראשות שלי יחימוביץ' שתוביל כלכלה למען מעמד הביניים והקבוצות החלשות".

סתיו שפיר עם האחיות השובתות: "מי שנטש את בתי החולים הן לא האחיות, אלא המדינה" (צילום: שי קיף)
סתיו שפיר עם האחיות השובתות: "מי שנטש את בתי החולים הן לא האחיות, אלא המדינה" (צילום: שי קיף)

סתיו שפיר: "האחיות לא מתלוננות כשהן לא ישנות במהלך הלילה וכשהן צריכות לעבוד גם בשבתות, גם בחגים. האחיות לא מתלוננות ולמרות זאת האוצר אומר להן שהן חצופות, ונוטשות את המחלקות. מי שנטש את בתי החולים הן לא האחיות, אלא המדינה שהפקירה את המערכת הציבורית והפקירה אותנו, אותה מדינה שמדברת על לשמור על האזרחים ולהגן על בטחונה. ראינו את זה בדרום, אבל מה קורה כשמערכת הבריאות בדרום היא החלשה ביותר במדינה, עם המספר הנמוך ביותר במספר רופאים וימי אשפוז? איפה המדינה נמצאת בימים של שקט? הציבור כבר לא אדיש, ובגלל זה בשבוע האחרון ראינו איך הוא תומך במאבק, מימין ומשמאל".

הדס עילם, סטודנטית לסיעוד: "כשהתחלתי ללמוד סיעוד ידעתי שאני רוצה לעזור לאנשים בכל צורה שהיא וזה מקצוע שהוא סוג של שליחות. כשהתחלתי בהתמחות, פשוט הזדעזעתי. האחיות מטפלות ב-12 מטופלים. לא מובן לי איך הן עושות את זה, כשהיום אני מטפלת ב-4 מטופלים ולא מספיקה לשבת לרגע. עם כל הרצון הטוב החשק קצת יורד. לא חשבתי על תלושי השכר עד לאחרונה, כשגיליתי ששכר בסיס של אחות מתחילה הוא 5500, שכר שבקושי יכול להחזיק אותי. אני נחרדת שאצטרך להתקיים ממשכורת שלא תוכל לקיים אותי ואת משפחתי. זהו מאבק על מערכת ציבורית שמתפרקת".

בתנועה, בראשות ציפי לבני אמרו: "ראש הממשלה חייב להיכנס לחדר, לדפוק על השולחן ולסיים את המו"מ עכשיו. מקומם לשמוע את הממשלה אומרת שאי אפשר להעביר כספים למי שעושה עבודת קודש בישראל ואמון על הבריאות של כולנו ולעומת זאת כן אפשר להעביר כספים לסקטורים המחזקים את הקואליציה".

ראש עיריית דימונה ויו״ר השדולה לצמצום פערי הבריאות בנגב, מאיר כהן (יש עתיד), גינה היום בחריפות את משרד האוצר על הטיפול במשבר האחיות, במהלך יום "יש עתיד לפריפריה" באשקלון: ״מחדל ממשלתי- האוצר משקר והחולים סובלים״, אמר כהן והוסיף: ״בזמן שהאוצר מאפשר לגפני במחטף סקטוריאלי להעביר 538 מיליון ש״ח לחרדים, הוא מסרב לפתור את משבר האחיות". לדברי כהן, הטבות במס לאחיות, מימון לימודים למקצועי הסיעוד ותקצוב העלאות שכר בשווי קטן בהרבה מהכסף שהועבר לאחרונה על ידי גפני, יכלו לפתור את המשבר".

[related-posts]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן