Skip to content

מחריף העימות עם הקהיליה הבינלאומית. נתניהו: נמשיך לבנות

"אנחנו מאוכזבים עמוקות מההצהרות והפעולות האחרונות של ממשלת ישראל", אמרה אמש הדוברת של מחלקת המדינה האמריקנית, ויקטוריה נולנד. "ישראל מתעקשת לבצע פעולות פרובוקטיביות שמרחיקות מאוד את השלום"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

העימות בין ישראל לבין ארה"ב ומדינות אירופה הולך ומחריף. אמש פרסמה הדוברת של מחלקת המדינה האמריקנית, ויקטוריה נולנד, גינוי יוצא דופן בחריפותו ליוזמות הבנייה הישראלית.

"אנחנו מאוכזבים עמוקות מהתעקשות ישראל להמשיך במתווה של פעולות פרובקטיביות", אמרה נולנד. "ההכרזות החוזרות ונשנות על בנייה מעבר לקו הירוק פוגעות באפשרות לקדם את השלום. המנהיגים הישראלים אומרים שוב ושוב שהם יתמכו בפתרון שתי המדינות, אבל הפעולות הללו רק מעמידות את המטרה הזו בסכנה. על כן אנו קוראים פעם נוספת לישראל ולפלסטינים להפסיק פעולות חד צדדיות ולהתמקד בחזרה לשיחות הישירות".

"אחדות ירושלים זה דבר שמבטא הסכמה לאומית רחבה". בנימין נתניהו (תילום: משה מילנר/לע"מ)
"אחדות ירושלים זה דבר שמבטא הסכמה לאומית רחבה". בנימין נתניהו (צילום: משה מילנר / לע"מ)

גם באירופה מחריפים את הטון כלפי ישראל.  שר החוץ הבריטי, וויליאם הייג, קרא לישראל "להפסיק עם הפרובוקציות" והוסיף: "מדובר במהלך שהוא בגדר התגרות חמורה". גם צרפת מגנה בחריפות את התכנית לבניית 1,500 יחידות דיור בשכונת רמת-שלמה בצפון ירושלים. בהודעת הגינוי נאמר כי הבנייה היא קולוניזציה לא חוקית, המכשילה את תהליך השלום ומסכנת את פתרון שתי המדינות. בנוסף לכך, ארבע החברות האירופיות במועצת הביטחון של האו"ם – גרמניה, בריטניה, צרפת ופורטוגל – שוקלות לפרסם גינוי על כוונת ישראל לבנות בשטחי E1.

למרות זאת, ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ממשיך ממשיך להתעמת עם הקהיליה הבינלאומית. באירוע הצדעה להתיישבות בגליל אמר נתניהו, בתגובה לביקורת הבינלאומית: "ירושלים היא בירת הנצח של מדינת ישראל ואנחנו נמשיך לבנות בה. אחדות ירושלים זה דבר שמבטא הסכמה לאומית רחבה".

יושבת-ראש "התנועה", ציפי לבני, אמרה אמש, כי נתניהו משלה את הציבור שאפשר להמשיך במצב הקיים בלי תהליך. "זוהי אשליה מסוכנת שתוביל אותנו למצב של רוב ערבי בין הירדן לים. אני רוצה למנוע מצב שבו נאלץ לתת לפלסטינים זכות בחירה לכנסת, כך שנאבד את ישראל כמדינת הלאום היהודי. זה מה שיקרה בהעדר הכרעה ועל זה הבחירות הקרובות. הקיפאון המדיני פוגע בביטחון. הקיפאון המדיני שחק את כל ההישגים שהשגתי במו"מ ופגע בתמיכה הבינלאומית באינטרסים הלאומיים והביטחוניים של ישראל".

לבני קראה גם לפתח אך ורק את גושי ההתיישבות שיישארו בידי ישראל בכל הסדר עתידי עם הפלסטינים. "ישראל לא צריכה לזרוק את הכסף על ניסור בתים והעברתם מגבעה לגבעה". לדבריה,  ההכרזה על הבנייה המתוכננת בירושלים מיותרת, פוגעת בקשרינו עם הקהילה הבינלאומית ונועדה לשמר את הקואליציה הימנית של נתניהו.

ח"כ איתן כבל, ראש צוות התגובות במפלגת העבודה: "נתניהו ממשיך לחצות קווים אדומים ובהחלטותיו החפוזות מוביל אותנו לבידוד בינלאומי ולמחלוקת קשה עם בעלת הברית הקרובה לנו ביותר. ההצהרות חסרות האחריות של נתניהו, שהמניע המרכזי שעומד מאחוריהן הוא קמפיין בחירות ציני על גבו של הציבור, מובילות למציאות שפוגעת באינטרסים החיוניים של מדינת ישראל מתוך מטרה אחת – שינוי סדר היום החברתי-כלכלי המאיים על כמות המנדטים שיניח בכיסו לאחר הבחירות".

ח"כ יואל חסון, יו"ר צוות תגובות "התנועה": "נתניהו ,הפירומן הסדרתי שהצית בעבר את המזה"ת עם מנהרת הכותל מוביל אותנו לאינתפדה שלישית עם הכרזות שכל מטרתן להלחם מול בנט על קולות איתמר ויצהר תוך עקיפה מימין של פייגלין וחוטבלי חברי מפלגתו. ממשלת הכל דיבורים בראשות נתניהו שורפת את כל הגשרים והקשרים עם טובי ידידנו בעולם ובראשם ארה"ב. הציבור בישראל חייב להכריע לאיזה מדינה הוא רוצה להתעורר ביום אחרי הבחירות, תקווה לשלום בראשות לבני או בידוד מדיני בראשות נתניהו".

בינתיים התברר אמש כי הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה בירושלים אישרה רק חלק מתכנית הבנייה – כ-700 יחידות דיור – בגבעת המטוס בירושלים. אבל בקרוב צפויים כנראה משרד השיכון ומנהל מקרקעי ישראל להוציא לשיווק בימים הקרובים אלפי יחידות דיור ברחבי הארץ, ובהן מאות דירות מעבר לקו הירוק, שהן חלק מ-3,000 יחידות הדיור שהוחלט להקים לאחר שדרוג מעמדה של הרשות הפלסטינית באו"ם.

[related-posts]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן