Skip to content

ברוב של 19 נגד 9 פסלה ועדת הכנסת את חנין זועבי

עם זאת אין בכך סוף פסיק. ההחלטה תעבור להכרעת בג"ץ - שעל פי כל התקדימים האחרונים צפוי לבטל את פסילתה של זועבי
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ברוב של 19 חברי כנסת מסיעות הימין, קדימה והמפלגות החרדיות, נגד תשעה חברי כנסת מהרשימות הערביות, העבודה, מרצ ו"התנועה" – פסלה ועדת הבחירות המרכזית לכנסת את מועמדותה של ח"כ חנין זועבי מלהתמודד בבחירות לכנסת ה-19. חבר כנסת אחד נמנע.

חנין זועבי (צילום: Mr. Kate, ויקימדיה)
הפסילה עשויה להיפסל. חנין זועבי (צילום: Mr. Kate, ויקימדיה)

עם זאת, אין מדובר בהחלטה סופית – שכן הנושא יעבור להכרעת בג"ץ, שרבים הסיכויים כי יפסול את ההחלטה. בג"ץ צפוי לדון בהחלטה, בהרכב מורחב של תשעה שופטים לפחות, כבר בשבוע הבא. ההחלטה אמורה להתקבל עד 30 בדצמבר.

ההצעות לפסול את התמודדותן של בל"ד ורע"מ-תע"ל – נדחו.

במהלך הדיון פרצה סערה רבתי כאשר ח"כ אחמד טיבי הטיח בחברי הוועדה: "אתם פוליטיקאים דרג ז'. אתם פוליטיקאים ופאשיסטים מתלהמים". חברי הוועדה הנזעמים פרצו בצעקות כלפי ח"כ טיבי והמהומה שנגרמה הייתה כה גדולה עד כי יו"ר הוועדה, שופט בית המשפט העליון אליקים רובינשטיין, הרים את קולו בנסיון להרגיע את הרוחות ולבסוף קבע כי "הוועדה נראית כמו שוק" – ופיזר את הדיון. רק מקץ כמה דקות, משנרגעו הרוחות, התחדש הדיון.

ח"כ אופיר אקוניס (הליכוד) שיזם את פסילתה של זועבי, נימק את בהשתתפותה במשט המרמרה ואמר כי השתתפות זאת מנוגדת לסעיף 7א' לחוק יסוד: הכנסת, שם כתוב באופן מפורש כי מי שהשתתף או תומך במאבק מזוין נגד ישראל – לא יכול להשתתף בבחירות.

ח"כ יצחק (בוז'י) הרצוג, ממפלגת העבודה, התנגד לפסילתה של ח"כ זועבי. "נכון, הדם רותח והלב מתהפך לנוכח התמונות הללו, אך אם נתחיל בח"כ זועבי – אין לדעת איפה זה ייגמר".

ח"כ זועבי אמרה בתגובה: "על ההחלטה מתנוסס דגל שחור של חוסר לגיטימיות, של עריצות הרוב ושל רמיסת זכות בסיסית בדמוקרטיה. ההחלטה היא פרי של נקמנות פוליטית וניסיון עלוב לפגוע בייצוג של הציבור הערבי. אני משוכנעת שהמאבק לשוויון מלא הוא הדרך האפשרית היחידה לדמוקרטיה. אני גאה במה שעשיתי. אני מרגישה בוז כלפי הפסילה. במקום לנהל ויכוח, רוצים להשתיק אותי וביחד איתי ציבור שלם. לא נשתף פעולה עם השתקה כזו".

יושב ראש בל"ד, ג'מאל זחלקה, אומר כי ההחלטה לפסול את התמודדותה של זועבי היא מעשה של נקמנות פוליטית וכי ההחלטה אינה דמוקרטית ואינה חוקית. זחלקה אמר עוד כי אם יאשר בית המשפט העליון את הפסילה, תבטל הרשימה כולה את התמודדותה בבחירות.

ח"כ יואל חסון, יו"ר צוות התגובות בתנועה בראשות לבני, אמר: "הכנסת היא בית של מחלוקות וזוהי מהות הדמוקרטיה. אני מאוכזב מהתנהגותה של ח"כ זועבי ומהרפיסות של מערכת הצדק, שם היה המקום לטפל בהתנהגותה של זועבי. עצם העיסוק בפסילתה על-ידי הימין הקיצוני ושל הליכוד מעצים את ח"כ זועבי ולכן ההחלטה שלקחנו תהיה מהראש ולא מהבטן. ההחלטה שלנו תהיה לדבוק בהמלצתו של היועץ המשפטי לממשלה ולא נתמוך בהצעה לפסילה".

עיסאוי פריג׳, מועמד מרצ לכנסת, הגיב: ״פסילת מועמדותה לכנסת של ח״כ חנין זועבי הינה מעשה אנטי דמוקרטי שפוגע ברקמה העדינה שמחברת בין הציבור הערבי בישראל לבין המדינה. אי הסכמה עם עמדותיה ומעשיה אינם עילה לפסילתה ואני סבור שהדמוקרטיה חייבת לנצח ולאפשר ביטוי לכל הדעות הקיימות. בכוונתי להמשיך ולהיאבק על הזכות לעשות זאת״.

לדברי נדאל עות'מאן, מנהל המטה למאבק בגזענות :"החלטת ועדת הבחירות לפסילת ח״כ ח'נין זועבי, מונעת משיקולים פוליטיים של חברי הועדה ומעמיקה את חוסר האמונה של רבים בציבור הערבי בדמוקרטיה הישראלית.דמוקרטיה חזקה נבחנת ביכולתה להכיל דעות גם אם הם שונות ומתריסות, כל עוד אינן מגיעות לרף של הסתה וגזענות. גם אם לא כולנו מסכימים עם הדברים של ח״כ זועבי, נאבק על זכותה לומר אותם בכנסת ומחוצה לה".

1 Comment

  1. דותן
    20 בדצמבר 2012 @ 12:13

    הגיע הזמן שתלך הביתה. באמת הגיע הזמן.

    מבחנה האמיתי של הדמוקרטיה אכן יהיה בבית המשפט.

    שם יחליטו האם רוצים לשמור על המדינה הזו דמוקרטית, וזה אומר להשאיר את ח"כ זועבי מחוץ למערכת הפוליטית. או שמא הם מעדיפים להוביל אותנו על מערכות השלטון של השכנים, ואז הם יכולים בשקט להחזיר אותה בתור ח"כ לגיטימית.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן