Skip to content

סקר: אם הבחירות הפלסטיניות היו נערכות היום – הניה היה זוכה

כך עולה מממצאי סקר, שנערך במשותף על ידי מכון הארי טרומן לקידום השלום, באוניברסיטה העברית בירושלים והמרכז הפלסטיני למדיניות ולסקרי דעת קהל ברמאללה. 60 אחוז מהפלסטינים מעדיפים את הדרך של חמאס על פני דרכו של אבו מאזן, לסיום הכיבוש הישראלי ולהקמת מדינה פלסטינית. בדרכו של אבו מאזן תומכים רק 28%. במקביל יש עלייה של 11% […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הפלסטינים נוטים היום יותר לדרכו של חמאס מאשר לדרכו של אבו מאזן, ואילו הישראלים יציבים בהערכותיהם והעדפותיהם. 81% מהפלסטינים סבורים שחמאס הוא המנצח במבצע עמוד ענן; אם הבחירות הפלסטיניות היו נערכות היום, הניה היה זוכה.

כך עולה מממצאי סקר, שנערך במשותף על ידי מכון הארי טרומן לקידום השלום, באוניברסיטה העברית בירושלים והמרכז הפלסטיני למדיניות ולסקרי דעת קהל ברמאללה (PSR). הסקר המשותף נערך בתמיכת קרן פורד (קהיר) וקרן אדנאואר (ירושלים ורמאללה).

מן הסקר מתבררות המגמות הבאות:

בעקבות ההכרה של האו"ם במדינה פלסטינית ותוצאות מבצע עמוד ענן בעזה, אשר נתפסות על ידי 80% מהפלסטינים כניצחון של החמאס – 60% מהפלסטינים מעדיפים את הדרך של חמאס על פני הדרך של אבו מאזן, לסיום הכיבוש הישראלי ולהקמת מדינה פלסטינית, שבה תומכים רק 28%. בהתאמה, יש עלייה של 11% בהשוואה לשנה שעברה, בתמיכה באינתיפאדה חמושה ובפיגועים – כדרך הטובה ביותר לגרום לישראל לסגת מהשטחים. במקביל ישנה ירידה של 7% בתמיכה בהתנגדות לא אלימה.

מחמוד עבאס: רק 28 אחוז תומכים בדרכו, לעומת 60% התומכים בדרך החמאס (צילום: ויקיפדיה)
מחמוד עבאס: רק 28 אחוז תומכים בדרכו, לעומת 60% התומכים בדרך החמאס (צילום: ויקיפדיה)

התפיסה של הישראלים לגבי הסכסוך עם הפלסטינים מורכבת ויציבה למדי. דעת הקהל בנוגע לאפשרויות של ישראל אל מול שלטון החמאס וירי טילים מעזה לאחר מבצע "עמוד ענן" זהה לדעת הקהל לאחר מבצע "עופרת יצוקה" ב-2009. התגובה המועדפת ביותר במידה והירי על ישובים ישראליים מרצועת עזה יתחדש היא פעולה צבאית מוגבלת ואחריה יציאה משם (40%). רוב של 54% מאמין כי ישראל יכולה להפיל את שלטון חמאס, אך עם זאת רוב של 55% תומך בהפסקת האש עם חמאס, ורוב של 51% מוכן לדבר עם ממשלה בראשות החמאס אם יהיה צורך בכך כדי להגיע להסכם פשרה עם הפלסטינים. 65% מהישראלים סבורים כי לא ניתן יהיה להגיע להסדר קבע עם הפלסטינים וכך גם סבורים מרבית הפלסטינים (63%).

פירוט הממצאים לעומק:

כרוז של חמאס המשבח את פיגועי ההתאבדות. עליה מתמיכה באינתיפאדה אלימה. (צילום: ויקיפדיה)
כרוז של חמאס המשבח את פיגועי ההתאבדות. עליה מתמיכה באינתיפאדה אלימה. (צילום: ויקיפדיה)

•           חמאס צובר כוח בקרב הציבור הפלסטיני. אם בחירות לנשיאות היו נערכות ברשות הפלסטינאית, הניה היה זוכה ברוב של 48% מקולות הבוחרים, לעומת עבאס שהיה זוכה ל-45% מקולות הבוחרים. לפני שלושה חודשים, זכה עבאס לתמיכה של 51% מקולות המצביעים לעומת 40% להניה. אחוז המצביעים להניה הוא הגבוה ביותר מאז ניצחון החמאס בבחירות 2006. בבחירות לרשות המחוקקת, 35% מהמצביעים יתמכו בחמאס ו-36% בפתח. תוצאות אלה מעידות על עלייה חדה בתמיכה בחמאס בהשוואה לתוצאות הסקרים שנערכו בספטמבר ובהם זכה ל-28% מקולות הבוחרים. הפופולאריות של פתח נשארה ללא שינוי באותה תקופה.

•           81% מהפלסטינים סבורים שחמאס הוא המנצח במבצע עמוד ענן. הישראלים מפוצלים בהערכתם: 42% – סבורים שאף צד לא ניצח; 26% סבורים שישראל ניצחה; 20% סבורים שחמאס ניצח ו-10% סבורים ששני הצדדים ניצחו.

•           55% מהישראלים תומכים בהפסקת האש עם חמאס; 41% מתנגדים לה.

רוב הפלסטינים והישראלים סבורים שהפסקת האש משרתת את הפלסטינים (צילום: טל ים)
"עמוד ענן": רוב הפלסטינים והישראלים סבורים שהפסקת האש משרתת את הפלסטינים (צילום: טל ים)

•           שני הצבורים דומים בהערכתם את מי הסכם הפסקת האש משרת יותר טוב: מרבית הפלסטינים (41%) והישראלים (42%) סבורים שההסכם משרת את צרכי הפלסטינים; 39% מהפלסטינים ו-36% מהישראלים סבורים ששני הצדדים הרוויחו מהסכם הפסקת האש, ורק מיעוט קטן בשני הצדדים סבור שישראל הרוויחה יותר מההסכם (16% מהפלסטינים ו13% מהישראלים).

•           בתשובה לשאלה כיצד על ישראל להגיב במידה והירי על יישובים ישראליים מרצועת עזה יתחדש, 40% מהישראלים סברו כי על ישראל לעשות מבצעים חד פעמיים נגד הירי ולצאת משם; 25% סבורים כי על ישראל לכבוש מחדש את רצועת עזה ולהישאר שם; ו-28% סבורים כי ישראל צריכה לפעול בעיקר באמצעיים מדיניים ולא בכוח צבאי. הממצאים לאחר מבצע "עופרת יצוקה" ב-2009 דומים: 38%;  30% ו-28% בהתאמה.

•           41% מהישראלים מאמינים כי ישראל אינה יכולה להפיל את שלטון חמאס בעזה בעוד 54% מאמינים כי ישראל יכולה לעשות זאת – ממצאים דומים למרץ 2009, לאחר מבצע "עופרת יצוקה", כאשר 43% מהישראלים חשבו כי ישראל אינה יכולה להפיל את שלטון חמאס בעזה בעוד 55% חשבו שהיא יכולה.

•           43% מהפלסטינים מצפים כי לאור התוצאות של "עמוד ענן", ישראל לא תצא לפעולה קרקעית ברצועת עזה בעתיד הקרוב בעוד 52% סבורים שכן.

•           כאשר הפלסטינים נשאלו, בעקבות תוצאות "עמוד ענן" וההכרה של האו"ם במדינה פלסטינית, מהי דרך הטובה ביותר לסיים את הכיבוש הישראלי ולהקים מדינה פלסטינית: דרכו של חמאס או דרכו של עבאס, 60% אמרו דרכו של חמאס ו-28% אמרו דרכו של עבאס.

•           41% מהישראלים חושבים שהפלסטינים יחדשו את האינתיפאדה כולל עימותים מזוינים, ואילו 26% חושבים שהם ינקטו התנגדות בלתי אלימה, כגון הפגנות ומצעדים, ו-20% חושבים שהם יחזרו למשא ומתן עם ממשלת ישראל. 41% מהפלסטינים חושבים שהתקפות חמושות על צבא ומתנחלים יכולות לאלץ את ישראל לסגת מהשטחים,  24% חושבים שהתנגדות לא אלימה יכולה להכריח את הישראלים לסגת ו30% חושבים שמשא ומתן עם ישראל יכול להביא לנסיגה. בתשובה לשאלה דומה בדצמבר 2011, דעת הקהל הפלסטינית היתה מפוצלת בין שלוש האפשרויות: 31% חשבו שהתנגדות לא אלימה יכולה להכריח את הישראלים לסגת, 30% חשבו שהתקפות חמושות על צבא ומתנחלים ו -32% חשבו שמשא ומתן עם ישראל יכולים להשיג זאת.

רוב הישראלים תומכים בחידוש המו"מ לאחר החלטת עצרת האו"ם (צילום: אתר האו"ם, מארק גרטן)
רוב הישראלים תומכים בחידוש המו"מ לאחר החלטת עצרת האו"ם (צילום: אתר האו"ם, מארק גרטן)

•           32% מהישראלים חושבים שאחרי שהאו"ם הכיר במדינה הפלסטינית כמדינה שאינה חברה, ישראל צריכה לקבל את ההחלטה ולהתחיל בהידברות עם הפלסטינים על יישומו; 26% חושבים שישראל צריכה לקבל את ההחלטה, אך לא לאפשר כל שינוי על הקרקע על ידי הפלסטינים; 27% חושבים שישראל צריכה להתנגד להחלטה ולהגביר את הבנייה בהתנחלויות; ארבעה אחוזים חושבים שישראל צריכה לספח את השטחים; ושישה אחוזים חושבים שישראל צריכה לפלוש לרשות הפלסטינית ולהשתמש בכוח כדי למנוע את הקמתה של המדינה פלסטינית.

•           56% מהישראלים ו-43% מהפלסטינים תומכים בהסדר קבע לפי מתווה קלינטון/ג'נבה. הממצאים מעידים על ירידה משמעותית בתמיכה בתוכנית כחבילה וברוב מרכיביה בקרב הפלסטינים וירידה קלה בקרב הישראלים בהשוואה לסקר דצמבר 2011, בו אחוזי התמיכה היו 58% בקרב הישראלים ו-50% בקרב הפלסטינים.

•           רמת האיום הנתפס באשר לשאיפות בטווח הארוך של הצד השני גבוהה מאד בשני הציבורים. 61% מהפלסטינים סבורים ששאיפת ישראל בטווח הארוך היא להרחיב את גבולות המדינה על כל השטח שבין נהר הירדן לים ולגרש את הערבים, ו-20% חושבים שהשאיפות הן לספח את הגדה המערבית ללא מתן זכויות אזרח לתושבים הפלסטינים. הקטגוריה השכיחה בקרב הישראלים היא ששאיפות הפלסטינים בטווח הארוך הן לכבוש את הארץ ולהשמיד חלק ניכר מהאוכלוסייה היהודית במדינת ישראל (42%).  18% מהישראלים חושבים ששאיפות הפלסטינים הן לכבוש את ישראל . רק 12% מהפלסטינים חושבים כי שאיפות ישראל הן לפנות את כל או חלק מהשטחים שנכבשו ב-1967 תוך הבטחת הביטחון של ישראל, ו-6% חושבים שישראל שואפת לסגת מכלל השטחים שנכבשו בשנת 1967, 23% מהישראלים חושבים ששאיפות הפלסטינים הן לקבל חזרה את כל השטחים שנכבשו ב-1967 ו-13% חושבים ששאיפות הפלסטינים הן לקבל חזרה חלק מהשטחים שנכבשו ב-1967.

•           תפיסות הדדיות אלו רחוקות מאוד מהמציאות.

21% מהישראלים אומרים כי שאיפות ישראל הן לפנות את כל השטחים שנכבשו ב-1967 תוך הבטחת הביטחון של ישראל, 40% אומרים כי שאיפות ישראל הן לפנות חלק מהשטחים שנכבשו ב-1967 תוך הבטחת הביטחון של ישראל, 13% אומרים שהשאיפות הן לספח את הגדה המערבית ללא מתן זכויות אזרח לתושבים הפלסטינים; ו-14% אומרים שהשאיפות הן לספח את יהודה ושומרון ולגרש את הפלסטינים החיים שם.

בקרב הפלסטינים 29% אומרים ששאיפות הרשות הפלסטינית ואש"ף הן לקבל חזרה חלק מהשטחים שנכבשו ב-1967., 33% אומרים שהשאיפות הפלסטיניות הן לקבל חזרה את כל השטחים שנכבשו ב-1967 , 21% אומרים שהשאיפות הן לכבוש את ישראל ולהחזיר את השליטה על שטחי 1948, ו-12% אומרים שהשאיפות הן לכבוש את הארץ ולהשמיד חלק ניכר מהאוכלוסייה היהודית במדינת ישראל.

המדגם הפלסטיני מייצג את תושבי הגדה רצועת עזה ומזרח ירושלים וכלל 1,270 מרואיינים מגיל 18 ומעלה שרואיינו פנים אל פנים ב-127 מקומות שנבחרו באקראי בגדה וברצועת עזה, בין ה-13 ל-15 בדצמבר 2012.  גודל טעות הדגימה הוא 3%. המדגם הישראלי כלל 600 מרואיינים שרואיינו בראיונות טלפוניים בעברית, ערבית ורוסית בין ה-9 ל- 13 בדצמבר 2012 , וגודל טעות הדגימה הוא 4.5%.

הסקר תוכנן ונוהל בידי פרופ' יעקב שמיר מהמכון למחקר ע"ש הרי ס. טרומן למען קידום השלום והמחלקה לתקשורת באוניברסיטה העברית בירושלים ופרופ' חליל שקאקי, ראש המכון למדיניות וסקרי דעת קהל  (PSR) ברמאללה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן