Skip to content

ביהמ"ש העליון אישר ארכה נוספת לפינוי עמונה

פרשת עמונה מגיעה לישורת האחרונה, אחרי שנתיים וחצי של ההתדיינויות ובקשות לדחייה. בג"ץ אישר עתה ארכה עד סוף אפריל. שופטי העליון מאותתים למדינה כי נגמרו התירוצים ויהיה עליה להגיע להסדר בדרכי שלום או לאכוף את צווי הפינוי ולפנות את המאחז שנבנה על אדמה פרטית
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בית  המשפט העליון  נתן אתמול (שלישי) ארכה נוספת למדינה לפינוי מאחז עמונה עד ה-30 באפריל השנה. לא מדובר בהחלטה סופית אבל עד תאריך זה תצטרך המדינה למצוא פתרון לנושא. אם לא יימצא, יורה בג"ץ סופית על פינוי המאחז. החלטה זו פורסמה על ידי שופטי העליון חנן מלצר, אסתר חיות ונשיא העליון אשר גרוניס בעקבות עתירה שהגישו בעלי הקרקעות פלסטינים. 

פינוי עמונה ב-2006 (צילום: נתן דביר)
ניסיון להגיע להסדר בדרכי שלום. פינוי עמונה ב-2006 (צילום: נתן דביר)

לפני כחודשים ביקשה המדינה באמצעות פרקליטיה לדחות בחצי שנה את פינוי המאחז שנבנה על קרקע פרטית. הפינוי היה אמור להתבצע בחודש הבא. נימוקיה הבולטים של המדינה היו הבחירות לכנסת  וטענות לרכישת הקרקעות על ידי מתנחלים יהודים. המדינה הסבירה כי הבקשה לדחייה נובעת מרצון להגיע להסדר בדרכי שלום. לטענת המדינה נושא הפינויים כמו גם הבנייה בשטחים מחייב את הממשלה לשקול שיקולים רלוונטיים כשהיא מיישמת את מדיניותה המוצהרת. הפרקליטות טענה כי  לשיקול המדיני יש השפעה על סדרי העדיפויות באכיפת הדין באזור המדובר.

לפני כשנה השיבה המדינה לבג"ץ, כי על פי החלטת ועדת השרים לענייני התיישבות, יסתיים טיפול המדינה בסוגיית עמונה עד סוף שנת 2012. המדינה הסתמכה בתגובתה על הערכת הדרג המדיני כי אפשר יהיה להגיע להסדר על פינוי מוסכם עם המתנחלים. בג"ץ דחה את בקשת המדינה לבחון מחדש את צו הפינוי והורה למדינה להגיש הודעות פינוי למתנחלים בעמונה תוך עשרה ימים.

לפני כשנתיים וחצי הוציא בג"ץ צו על תנאי שבו הורה למדינה להבהיר מדוע לא נאכפים הצווים לפינוי הבתים, שנבנו על קרקעות פרטיות במתחם עמונה. המועד של סוף אפריל איננו אם כן מועד לפינוי סופי, אך מהווה איתות ברור למדינה שגם משחק דחיות זה מגיע לקיצו. 

פינוי עמונה בפברואר 2006 נצרב בתודעה הציבורית כטראומה – הן למתנחלים והן לכוחות הביטחון. כוחות משטרה בראשות היס"מ פינו אלפי מפגינים שהתבצרו בבתים. במהלך הפינוי, שהיה מלווה באלימות רבה, נפצעו מאות מפגינים ועשרות שוטרים, דבר שעורר בישראל ובעולם הד תקשורתי רב וסערה ציבורית. אז נהרסו במקום תשעה מבני קבע לא חוקיים. עתה מתגוררות ביישוב כארבעים משפחות הגרות בקרוואנים.

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן