Skip to content

סקר: רק 7% מאמינים שאישה יכולה לטפל באיום האיראני

סקר מיוחד, שנערך בהזמנת ויצ"ו בנוגע ליכולתן של נשים להוביל בפוליטיקה בישראל, מעלה: 70 אחוז מהציבור אינו פוסל שאישה תכהן כראש ממשלה, אך 77 אחוזים אינם מאמינים שאישה תכהן בשנים הבאות כשרת ביטחון; 60 אחוז אינם מאמינים שתהיה ראש מוסד - אך אותו שיעור באוכלוסיה סבור שיכולה להתמנות נשיאה בעשור הקרוב
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

רק שבעה אחוזים מהציבור מאמינים שראש ממשלה אישה יכולה לטפל באיום האיראני; למעלה משליש סומכים עליה ברווחה ובבריאות. כך עולה מתוצאות סקר מיוחד, שנערך בהזמנת ארגון ויצ"ו, בנוגע למעמדן ויכולתן של נשים להוביל בפוליטיקה בישראל. הסקר נערך במסגרת קמפיין ציבורי להגדלת ייצוג נשים במערכת הפוליטית.

הנתונים הבולטים בסקר:

•  כ-40% מעדיפים ראש ממשלה גבר לניהול התהליך המדיני.

•  77% לא רואים בעשור הקרוב אישה מכהנת בתפקיד שר הביטחון, 60% לא רואים אישה כראש המוסד ושליש לא חושבים שתהיה שרת אוצר בעתיד הקרוב.

•  יותר ממחצית מהציבור לא סבור שיש לקדם שריון לנשים בממשלת ישראל.

•  רוב הציבור סבור שהמשפחה בולמת את התקדמותה של האישה בחיים הפוליטיים.

נשים שוות. עיצוב עמית מנדלזון
נשים שוות (עיצוב עמית מנדלזון)

ממצאי הסקר ממעלים כי נוכחותן של נשים מובילות בזירה הפוליטית משפיעה לחיוב על עמדות הציבור. עם זאת, עדיין שולטות תפיסות שמרניות ביחס ליכולתן של נשים להשתלב בעמדות מפתח בהנהגת המדינה בתחום המדיני, הכלכלי והביטחוני.

כך, למשל, 70% מהציבור לא פוסל שאישה תכהן כראש ממשלה בישראל – אך בשום אופן לא רואה בעשור הקרוב אישה מכהנת בתור שרת ביטחון, ראש מוסד ושרת אוצר. 77 אחוזים אינם מאמינים שאישה תכהן בשנים הבאות כשרת ביטחון; 60% לא מאמינים שתהיה ראש מוסד ושליש אינם רואים אישה ממלאת את תפקיד שר האוצר. לעומת זאת 60% סבורים שיכולה להתמנות נשיאת מדינה בעשור הקרוב.

עוד עולה מהסקר, כי עדיין יש חלוקה מגדרית מובהקת ביחס לתפיסות הציבור את יכולתן של נשים לבצע תפקידים "גבריים" אל מול תפקידים "נשיים": יותר ממחצית מהציבור (כ-55%) סבורים כי ראש ממשלה גבר יטפל טוב יותר באיום האיראני מאשר ראש ממשלה אישה ורק 7% מאמינים שאישה יכולה להתמודד עם הגרעין האיראני.

בבחינת פילוח השאלה לפי מין הנשאל, נראה באופן מפתיע, שגם הנשים עצמן לא סומכות על ראש ממשלה אישה שתטפל בבעיה האיראנית: 60% מהן סומכות יותר על ראש ממשלה גבר ורק 6% מאמינות שאישה תטפל באיום טוב יותר מגבר. שליש סבורות ששניהם יטפלו בסוגיה טוב באותה מידה. לגבי קידום התהליך המדיני, למרות שכמעט מחצית מהציבור (45%) סבור שראש ממשלה גבר וראש ממשלה אישה מתאימים באותה מידה להובלת תהליך, אך עדיין למעלה משליש מהנשאלים העידו כי הם מעדיפים ראש ממשלה גבר שינהל את המערכה המדינית, לעומת 14% בלבד שמעדיפים ראש ממשלה אישה.

בנושאים החברתיים כמו רווחה ובריאות עולה בברור, כי אחוז גדול יותר מהציבור מעדיף אישה לטיפול בנושאים הללו: רק 12% חושבים שגבר יטפל טוב יותר בבריאות ו-40% מעדיפים אישה לטיפול בשירותי הרווחה, לעומת 15% שמעדיפים גבר.

גילה אשרת, יו"ר ויצו ישראל, התייחסה לסקר ואמרה כי מממצאיו עולה תמונה עגומה, לפיה תפיסות הציבור מושפעות גם מהמציאות במערכת הפוליטית אשר חיה בשלום עם ייצוג דל של נשים בכל מוסדות השלטון ובתהליכי קביעת המדיניות הממשלתית. "שילובן של נשים בתהליכים אלו הוא עקרון דמוקרטי חשוב ותנאי הכרחי לפיתוח כלכלי וחברתי בר-קיימא".

הסקר נערך ע"י חברת דיאלוג בקרב 500 איש המהווים מדגם מייצג של האוכלוסייה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן