Skip to content

דו"ח העמלות של בנק ישראל: הפועלים הזול ביותר

דו"ח העמלות החצי שנתי לשנת 2012 של בנק ישראל מפרט בין היתר את ההוצאות החודשיות הממוצעות של משקי הבית • מבין חמשת הבנקים הגדולים במשק, בנק הפועלים הוא הזול ביותר ואילו בנק דיסקונט הוא היקר ביותר
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

שלשום הגיש המפקח על הבנקים, דויד זקן, לועדת הכלכלה של הכנסת את הדיווח למחצית השניה של שנת 2012, המטפל בנושא: "מחירי השירותים הבנקאים למשקי הבנקים". עמלות הבנקים הינם ערוץ עיקרי להכנסותיהם, ומהווים במשך שנים מוקד לדיון ציבורי על קיומם ועלותן.

בנק ישראל (מקור: ויקיפדיה)
בנק ישראל (מקור: ויקיפדיה)

במחצית הראשונה של שנת 2012, העלות החודשית הממוצעת של משק בית במערכת הבנקאית (למעט בנק ירושלים ויו-בנק), יחסית לתקופה המקבילה אשתקד, עמדה על 14.5 שקל, שהיא ירידה של כ-2.4%.

הבדיקה שנעשתה על ידי הבנק היתה על פי פרופיל מסוים של משק בית פעיל אותו הגדיר הדו"ח. הפרופיל מתבסס על 10 פעולות בערוץ ישיר ו-0.7 פעולות על ידי פקיד ללא השלמה מינימאלית, שרוב הלקוחות פטורים מהן, והעלתה כי הבנק הזול ביותר מכל הבנקים הינו בנק יהב.

משק בית פעיל מוציא בחודש בממוצע 6.3 שקל בבנק יהב, לעומת בנקים כמו מרכנתיל והבנק הערבי היקרים ביותר, בהם מוציא משק בית פעיל בחודש 21.8 שקל ו-19.9 שקל בהתאמה.

מבין חמשת הבנקים הגדולים במשק, בנק הפועלים (הוצאה חודשית של 12.1 שקל) הוא הזול ביותר ואילו בנק דיסקונט (הוצאה חודשית של 16.7 שקל) הוא היקר ביותר.

דוברות בנק דיסקונט בתגובה לדו"ח: "על פי הדו"ח האמור של בנק ישראל, ההוצאה החודשית הממוצעת בפועל של משקי בית עבור שירותים נפוצים בחשבון עו"ש, במחצית הראשונה של שנת 2012, בדיסקונט היא 13.63 שקל. דיסקונט אינו הבנק היקר. על פי הדו"ח, ההוצאה החודשית הממוצעת בבנק היקר, הבנק הבינלאומי, היא בסך 17.02 שקל".

בבנק דיסקונט הוסיפו עוד כי: "בפרסומים בהם נכתב שדיסקונט הוא הבנק היקר, התייחסו לבחינת פרופיל מסויים "לדוגמה" של פעילות לקוח אשר בחנה תמהיל אחיד של מספר פעולות מסויים ולכן מסקנה הנגזרת מהשוואה ספציפית זו אינה משקפת את המסקנה הכוללת מבחינת ההשוואה של ההוצאה החודשית הממוצעת של משקי הבית על שירותי עו"ש".

בנק יהב הוא הזול ביותר

אם מסתכלים על הההוצאה החודשית הממוצעת, אזי ההוצאה בבנק יהב היא הזולה ביותר עם הוצאה משקית של 2.8 שקל לעומת בנק פאג"י (פועלי אגודת ישראל), שבו משק בית ממוצע מוציא את ההוצאה היקרה ביותר שעומדת על כ-28.3 שקל. מבין חמשת הבנקים הגדולים במשק, ההוצאה החודשית הנמוכה ביותר היא בבנק הפועלים (הוצאה של 13.6 שקל), לעומת הבנק הבינלאומי שהוא היקר ביותר (הוצאה של כ-17 שקל).

דויד זקן - המפקח על הבנקים (מקור: לע"מ)
דויד זקן - המפקח על הבנקים (מקור: לע"מ)

בנק ישראל מזמין את הציבור הישראלי דרך קישור אינטרנט בדו"ח שפורסם, להשוות את התעריפים בין הבנקים, לקבל עצות לחיסכון ולקיים צרכנות בנקאית נבונה. אפשר וגם ניתן להתמקח על העמלות.

בהתייחס לדו"ח שפורסם אמר דויד זקן, המפקח על הבנקים כי: "הגברת השקיפות בעלות השירותים הבנקאיים וצמצום פערי המידע בין הבנקים לבין לקוחותיהם יביאו להגברת התחרותיות במערכת הבנקאית. הבנה של הלקוח לגבי השירות שניתן לו ועלותו תבטיח הוגנות מלאה ביחסים שבין הבנקים ללקוחותיהם. על מנת לסייע לאזרחים בנושא, העלה הפיקוח על הבנקים לאתר האינטרנט של בנק ישראל חומרי הסברה רבים על נושא העמלות, דרכים לחישובן ועצות להתנהלות נבונה ומושכלת במטרה לחסוך תשלום על עמלות מיותרות. הפיקוח על הבנקים ימשיך לפעול על מנת לצמצם את פערי המידע במערכת הבנקאית, ויסדיר עמלות מקום שיימצא "כשל שוק"".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן