Skip to content

פוצצו כלי נשק עתיקים שהוטמנו מתחת לים המלח

אמצעי לחימה שהושלכו לים המלח ע"י ארגונים צבאיים שונים נחשפו בעקבות נסיגת הים. צה"ל השמיד המאגרים כדי למנוע שימוש חוזר בכלים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מאות אמצעי לחימה, חלקם מלפני קום המדינה, וביניהם פצמ"רים, מטענים ואף מקלעי סטן ורובי M1, נחשפו בשבוע שעבר באזור צפון ים המלח. האמל"ח פוצץ על ידי כוחות של פיקוד המרכז, כדי למנוע מגורמים עוינים להרכיב נשק מחלקי הכלים.

במקביל, בפיקוד מרכז מסכמים את עבודת פינוי שדות המוקשים בבקעת הירדן ומצביעים על כ-3,000 מוקשים אשר פונו בשנת הפעילות האחרונה בלבד. בצה"ל מדגישים, כי אין מוקשים במקומות שפתוחים לקהל הרחב, וכי האמל"ח שפוצץ נמצא גם הוא באזור סגור לציבור עקב רגישותו.

בשבוע שעבר נערך פיצוץ מבוקר של האמל"ח שנמצא בצפון ים המלח. רמ"ד התגוננות בפיקוד, רס"ן שחר קלר, אשר היה אחראי על האירוע, סיפר כי מדובר בפעם השלישית בלבד בשנים האחרונות בה מתבצעת פעילות כזו. במהלך הפעילויות הללו הושמדו מאות פריטים שאותרו.

נשק ופצצות מתחת לפני הים (צילום: דובר צה"ל)
פיצוץ מבוקר. נשק ופצצות מתחת לפני הים (צילום: דובר צה"ל)

רס"ן קלר הסביר כי האמל"ח נחשף עם שינויי הטבע, ביניהם נסיגת ים המלח ושינויי הקרקע, וכי האזור מוגדר כשדה מוקשים. "מצאנו במקום פריטים רבים, ביניהם פצצות מרגמה, ארטילריה, רימונים, מטענים, מוקשים ואף מכשירי קשר, מצפנים וכלי נשק שונים. המגמה היא לפוצץ את האמל"ח על מנת שלא יסכן חיי אדם".

ההשערה, על-פי רס"ן קלר, היא שמקור התחמושת מתקופות שונות. במקום נמצא מארז של פצצות עליו כתוב תאריך הייצור של נובמבר 60', וככל הנראה מקורו בכוח ירדני אשר במלחמת ששת הימים השליך את המארז אל תוך המים. ממצאים נוספים אף חושפים כי כלי נשק של הצבא הבריטי בתקופת המנדט נזרקו למקום, ובנוסף אמצעי לחימה של גופים, ארגונים וצבאות שונים, כדוגמת רובה M1 וסטן אשר היו בשימוש בתקופת מלחמת העולם השנייה.

פצצות עתיקות מכוסות מלח (צילום: דו"צ)
פצצות עתיקות מכוסות מלח (צילום: דו"צ)

הכוח אשר ביצע את הפיצוץ המבוקר היה פלוגת מילואים של בוגרי יחידת יהל"ם, אשר מתמחה בסילוק פצצות. רס"ן קלר סיפר כי בשבוע שעבר הושמדו מאות פריטים אשר נמצאו במספר אתרים, ואמר כי "ניקינו את השטח מהפריטים אשר נראו לעין, ואנו מתכוננים לפיצוץ נוסף בשנה הקרובה. יש פה אתגר משמעותי. להבדיל מפינוי שדה מוקשים, אשר לגביו ישנה רשימה מסודרת של מספר המוקשים, כיוון שאנו אלה שהנחנו אותם, בפינוי מסוג זה אין דרך לדעת את מספר אמצעי הלחימה. אנו תלויים באיתני הטבע, ולפיכך מגבירים את תדירות הניקוי".

קלר ציין, כי זהו האתר היחיד בארץ בו נמצאים אמצעי לחימה אשר הושלכו לאורך שנים רבות, והוסיף כי "האמל"ח לא נמצא במקום מסוכן, לכן המטרה היא למנוע מהפריטים להגיע לידיים עוינות. בעבר נגנבו מהאזור פריטים ונלקחו על מנת לייצר חומרי נפץ, ובנוסף למנוע מצב בו מטיילים תמימים יתקלו באמצעי הלחימה, אם כי הסבירות שאותם אמצעים מתפקדים מאוד קלושה כיוון שנמצאו במלח זמן רב".

קצין בחיל הים סיפר בשיחה עם אתר צה"ל כי הילת"מ (היחידה למשימות תת מימיות) לוקחת חלק במשימות של פיצוץ אמצעי לחימה המתגלים באיזורי ים, וכי מבצעים בתחום יוצאים לפועל מדי מספר שנים בים המלח.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן