Skip to content

צרפת מתערבת במאבק נגד ארגוני האסלאם בצפון מאלי

מטוסי מיראז' ומסוקי קרב מפציצים את המורדים החל מאתמול, וחיל משלוח מגיע לבמאקו. גם מדינות אפריקה מחישות למאלי כוחות
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
מאלי - עמדה ליפול בידי מורדים אסלאמיים
מאלי - עמדה ליפול בידי מורדים אסלאמיים

רשת פראנס 24 מדווחת שכוחות צבא מאלי פתחו במתקפה נגד ארגוני האסלאם שהשתלטו על צפון מאלי, ובסיוע אווירי צרפתי בלמו את התקדמות המורדים דרומה. מטוסי מיראז' ומסוקי קרב מפציצים את המורדים החל מאתמול. היום יגיעו ראשוני החיילים שהובטחו על ידי מדינות הקהילייה הכלכלית של מערב אפריקה – ECOWAS.

אתמול, שבת, התחייבו בורקינה פאסו, ניגר וסנגל לשלוח למאלי 500 חיילים כל אחת. שר השילוב האפריקני בממשלת חוף השנהב, עלי קוליבאלי  אמר שראשוני החיילים עשויים להגיע היום. "איננו מרפים את הלחץ… כיבושה המחודש של צפון מאלי החל עכשיו".

בשבת הגיעו כוחות צרפתיים לבמאקו בירת מאלי בטיסות מבסיסים בחוף השנהב ומצ'אד. קצין מצבא מאלי שדיווח על כך סירב למסור פרטים על מספרים ומשימתם. מפקד כוח המשימה הצרפתי, קולונל פול גז, אמר שהוא מקווה שהמשימה תצליח "מהר ככל האפשר, ובתנאים הטובים ביותר".  בינתיים מוצב הכוח הצרפתי בבירה במאקו, כדי להגן על 6,000 אנשי הקהילה הצרפתית במדינה. בשבת שיבחו מאלי וצרפת את הצלחת פעולתם המשותפת בבלימת האסלאמיים השולטים בצפון המדינה ובוהסגתם.

מאז השתלטו על האזור בשנה שעברה החריבו הקיצונים האסלאמיים אחוזות קבר בנות מאות שנים, שהם רואים בהן חילול קודש, וכפו על התושבים גרסה קיצונית של האסלאם, לרבות הלקאות, קיצוץ אברים ואף הוצאות להורג. גברו החששות שצפון מאלי תהפוך לאזור נשלט על ידי ארגונים המקורבים לאל-קאעידה.

בשבוע שעבר החלו המורדים לנוע דרומה, וביום חמישי כבשו את העיר קונה, הסמוכה לבסיס אווירי גדול, מופתי, החיוני מאוד לכל התערבות צבאית נגד המורדים בצפון המדינה. במצב זה לא נותרה לצרפת ברירה אלא להתערב בנעשה במאלי.

שר החוץ הצרפתי, לורן פאביוס, אמר שנוצר הכרח לבלום את הקיצונים האסלאמיים מחשש שכל מאלי תיפול בידיהם ותסכן את כל אפריקה ואף את אירופה."אויבינו סבלו אבדות כבדות", אמר נשיא צרפת פרנסואה הולנד, והדגיש שלהתערבות צרפת יש: "רק מטרה אחת, שהיא המאבק בטרור".

הולנד - מדיבורים למעשים
הולנד - מדיבורים למעשים

במוצאי שבת אמר נשיא מאלי הזמני, דיוקונדה טראורה, ש-11 מחיילי צבאו נהרגו וכ-60 נפצעו בקרבות. "הם נפלו בשדה הקרב של קונה", העיר במרכז המדינה שנכבשה מחש מידי המורדים ביום שישי.

שר ההגנה הצרפתי, ז'אן-איב לה דריאן, אמר שמטוסי מיראז' תקפו ביום שישי ובשבת כדי לבלום טורי לוחמים אסלאמיים שנעו דרומה. טייס צרפתי אחד נהרג, הוא הוסיף. אך המורדים סבלו אבדות כבדות.

קצין בצבא מאלי אמר שתריסרים, אולי אפילו מאה קיצונים אסלאמיים, נהרגו בקונה. תושבים העיר מתארים גופות של לוחמים בבגדים ערביים וטורבנים. דוברת של ארגון משמר זכויות האדם אמרה שלפחות עשרה אזרחים, לרבות שלושה ילדים, נהרגו בקונה. ילדים שהאסלאמים כפו עליהם להילחם בשורותיהם נפצעו ואולי נהרגו. הקיצונים גייסו בכוח ילדים בצפון מערב מאלי וחטפו אחרים מניגר השכנה.

התערבות צרפת במאלי זירזה את התכנית לשלוח למאלי כוח מערב אפריקני בן 3,300 חיילים, שעד לפני ימים אחדים לא היתה אמורה להתבצע לפני ספטמבר השנה. מדינות המערב משבחות את התערבות צרפת. בריטניה מציעה לשלוח מטוסי מטען למאלי, אך לא לוחמים.

צרפת מגבירה אמצעי ביטחון מבית

הנשיא הולנד אמר שהוא הורה להגביר את אמצעי הבטיחות בצרפת בעקבות ההתערבות במאלי. צרפת "נקטה את כל אמצעי הזהירות הדרושים" לנוכח האיום בפעילות טרור.

כצפוי, נציג רוסיה באפריקה, מיכאיל מרגלוב, אמר שעל האפריקנים לפתור לבדם את בעיות היבשת.

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן