Skip to content

הריבית בפברואר נשארת ללא שינוי ברמה של 1.75%

כך החליט היום בנק ישראל. ההחלטה מציינת את העקביות של הבנק עם מדיניות הריבית שלו, שנועדה לבסס את האינפלציה בתוך יעד יציבות המחירים של 1% עד 3% ב-12 החודשים הקרובים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ההחלטה של בנק ישראל להותיר את הריבית לחודש פברואר ללא שינוי ברמה של 1.75%, עקבית עם מדיניות ריבית שלו, שנועדה לבסס את האינפלציה בתוך יעד יציבות המחירים של 1% עד 3% ב-12 החודשים הקרובים, ולתמוך בצמיחה תוך שמירה על היציבות הפיננסית. תוואי הריבית בהמשך תלוי בהתפתחויות בסביבת האינפלציה, בצמיחה בישראל ובכלכלה העולמית, במדיניות המוניטארית של הבנקים המרכזיים העיקריים ובהתפתחות שער החליפין.

סביבת אינפלציה נמוכה

התפתחות המחירים בפועל והצפיות לאינפלציה לשנה קדימה ממשיכים להצביע על סביבת אינפלציה הנמוכה ממרכז היעד. האינפלציה בהסתכלות על 12 החודשים האחרונים עומדת על 1.6% והציפיות לאינפלציה לשנה קדימה, המבוססת על מקורות שונים נמצאות מעט מתחת למרכז היעד. התפתחות האינפלציה במהלך 2012 משקפת את ההאטה בביקושים המקומיים. לפי הערכות הבנק העולמי, מחירי הסחורות צפויים לרדת במשך השנתיים הקרובות, ולכן יש לתמוך בהמשך סביבת אינפלציה נמוכה בישראל.

האטה בקצב התרחבות הביקושים

האינדיקאטורים השונים לפעילות הריאלית תומכים, לדברי בנק ישראל, בהערכה, כי במחצית השנה האחרונה חלה האטה בקצב התרחבות הביקושים, תוך יציבות בקצב צמיחת התוצר וירידה בייבוא. ההערכה בחטיבת המחקר של הבנק היא, שקצב הצמיחה של התוצר נותר בסביבת 3%. על פי הסקרים החודשיים אין עדות להרעה נוספת בפעילות, ואף יש שיפור קל בצפיות.

מחירי הדירות עולים

קצב עליית מחירי הדירות ממשיך לעלות וב-12 החודשים שהסתיימו בנובמבר עלו מחירי הדירות ב-5.7%, לעומת 3.7% ב-12 החודשים שהסתיימו באוקטובר. המגבלות על שיעור מימון המשכנתאות, שהוטלו על ידי המפקח על הבנקים ונכנסו לתוקפן בתחילת נובמבר עדיין לא באו לידי ביטוי בנתוני המשכנתאות לחודש דצמבר אך הן צפויות לבוא לידי ביטוי מתחילת ינואר.

הסיכונים בעולם פחתו

לראשונה מזה זמן, הערכות של בתי השקעות הן שהסיכונים במשק העולמי פחתו. כך, הסיכון מפני החרפת משבר החוב באירופה פחת, ואי הודאות סביב סוגית המצוק הפיסקאלי בארה"ב הוסרה ברובה. נתוני המקרו שפורסמו החודש בארה"ב ובסין המשיכו להיות חיוביים. מנגד, מהנתונים שפורסמו באירופה נראה שהפעילות עדיין לא הגיעה לנקודת המפנה והמיתון שם נמשך.

שיעורי הריבית במשקים מובילים נשארו נמוכים

במשך החודש האחרון לא נרשמו שינויים במדיניות המוניטארית של מרבית הבנקים המרכזיים ושיעורי הריבית במשקים המובילים נותרו נמוכים. מדיניות ההרחבה הכמותית בארה"ב ובריטניה נמשכת וביפן הכריזו על תוכניות הרחבה נוספות. על פי ההערכות בשווקים, המדיניות המרחיבה של הבנקים המרכזיים במדינות המפותחות הגדולות צפויה להימשך.

תנאי הרקע

נתוני האינפלציה: מדד המחירים לצרכן לחודש דצמבר עלה ב-0.2%, והיה גבוה מהתחזיות, שצפו בממוצע כי המדד יוותר ללא שינוי. יחד עם זאת, המדד לדצמבר תואם את התוואי העונתי לחודש זה העקבי עם יעד האינפלציה. האינפלציה בשנת 2012 הסתכמה ב-1.6%, והיא נמצאת בתוך טווח יעד האינפלציה. התרומה העיקרית לאינפלציה בשנת 2012 נבעה ממחירי הדיור והאנרגיה, שעלו ב-3.3% וב–6.5%, בהתאמה. ללא דיור ואנרגיה, האינפלציה בשנת 2012 הסתכמה ב-0.6%. התפתחות האינפלציה במשך השנה משקפת את ההאטה בביקושים המקומיים יחד עם השפעות חד-פעמיות (גני ילדים ומחירי התקשורת הסלולרית).

תחזיות האינפלציה והריבית: בתחזיות האינפלציה ל-12 החודשים הבאים, כפי שהן נמדדות משוק ההון (breakeven inflation), נרשמה ירידה – לרמה של 1.5% בניכוי עונתיות (ללא ניכוי עונתיות רמתן עומדת על 2.3%). ממוצע ציפיות החזאים, וכן הציפיות הנמדדות על פי החוזים העתידיים על מדד המחירים לצרכן שהבנקים מציעים מעבר לדלפק, שמרו החודש על יציבות, והן עומדות על 1.9% ו-1.8%, בהתאמה. בציפיות לאינפלציה לטווחים של שנתיים ומעלה נרשמה עלייה, והן נמצאות בטווח שבין 2.5% לטווחים הקצרים ו- 2.9% לטווחים הארוכים.

הפעילות הריאלית: אינדיקטורים שונים להתפתחויות מצביעים על התייצבות בסביבת הפעילות, והם מורים על שיפור קל בציפיות לצמיחה ב-12 החודשים הבאים. המדד המשולב למצב המשק עלה בדצמבר ב-0.1%, בדומה לקצב המאפיין את החודשים האחרונים, ולעומת קצב חודשי של 0.2% במחצית הראשונה של שנת 2012. נתוני סחר החוץ לדצמבר ממשיכים להראות מגמת ירידה ביצוא וביבוא, בדומה לתמונה העולה מנתוני החשבונאות הלאומית.

שוק העבודה: סקר כוח אדם לרביע השלישי מצביע על המשך העלייה בשיעור ההשתתפות, במספר המועסקים, ובהתאם לכך, גם בשיעור התעסוקה: זה עלה ל-74.5% מ-73.3% ברביע השני (בקרב בני 25—64, טווח הגילאים שהאומדן לגביו פחות הושפע מהשינויים שנעשו בסקר כוח האדם בתחילת 2012). הנתונים מסקר כוח האדם החודשי, המעודכנים לנובמבר, מצביעים על יציבות בשיעור ההשתתפות ובשיעור התעסוקה, וכן על ירידה קלה בשיעור האבטלה, לרמה של 5.7% מ-5.9% באוקטובר (בקרב בני 25—64. בכלל האוכלוסייה ירד שיעור האבטלה מ-6.9% ל-6.7%). בנוסף נרשמה על פי הסקר יציבות במספר המועסקים במשרה מלאה ועלייה במספר הנעדרים זמנית, אך זו מיוחסת בעיקר למצב הבטחוני בחודש זה.

נתוני תקציב הממשלה והגירעון: ב-2012 הגירעון הממשלתי הכולל ללא אשראי נטו הסתכם בכ–39 מיליארד שקל, שהם 4.2 אחוזי תוצר; זאת בהשוואה ל-3.4 אחוזי תוצר שנחזו בתחילת 2012. גביית המסים ב-2012 הסתכמה בכ-218.6 מיליארד שקל. סכום זה נמוך בכשלושה מיליארדי שקלים מהתחזית בתחילת 2012. הסטייה המצטברת מהגירעון המקורי שנחזה בתחילת 2012 נובעת מהכנסות נמוכות בכ –6.9 מיליארדי שקלים ומהוצאה גבוהה בכ-2.2 מיליארדי שקלים מהתקציב המקורי, עקב העברת עודפים לא מנוצלים משנים קודמות. עד להרכבת הממשלה ואישור התקציב שוררת אי ודאות לגבי האופן שבו תתמודד הממשלה עם הצורך להתאים את התקציב למגבלות הגרעון וההוצאה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן