Skip to content

איילון: ישראל צריכה להכיר בפלסטין כחברה מלאה באו״ם

"אני מעריך שכבר כעת עובדים על פגישת הפסגה בין אובמה, נתניהו ואבו מאזן ואולי גם עם מלך ירדן עבדאללה, שלאמריקנים יש עניין לחזק אותו", אמר סגן שר החוץ לשעבר בשבתרבות היום. לדבריו, אם הפסגה תהיה משולשת היא תתקיים בירושלים ואם מרובעת, היא תתקיים בעמאן
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

 "במהלך ביקורו של נשיא ארה"ב, ברק אובמה, בישראל, צפויה פגישת פסגה משולשת ואפילו אולי מרובעת", כך אמר אתמול סגן שר החוץ לשעבר, דני איילון, בשבתרבות, שהתקיימה הבוקר בתיאטרון חולון, בהנחיית העיתונאית נחמה דואק. "אני מעריך שכבר כעת עובדים על פגישת הפסגה, בין אובמה, נתניהו ואבו מאזן ואולי גם עם מלך ירדן עבדאללה, שלאמריקנים יש עניין לחזק אותו", אמר איילון והוסיף, שאם הפסגה תהיה משולשת היא תתקיים בירושלים ואם מרובעת, היא תתקיים בעמאן.

בהתיחסו לביקור של הנשיא אובמה אמר איילון: "הביקור הוא אינטרס אמריקני, כדי להחזיר את הנשיא לעמדת הובלה בתהליך המדיני. הביקור נועד גם לסלול את דרכו של מזכיר המדינה החדש, ג'ון קרי, כמי שימשיך את השיחות להשגת הסכם בין הצדדים. אם ביקור הנשיא לא יביא תוצאות, זה יעורר הרבה תהיות וביקורת". 

אם ביקור אובמה לא יביא תוצאות, זה יעורר הרבה תהיות וביקורת. איילון (צילום: ציפי מנשה)
אם ביקור אובמה לא יביא תוצאות, זה יעורר ביקורת בוושינגטון. איילון (צילום: ציפי מנשה)

לשאלה האם הוא מעריך שנשיא פלסטין, אבו מאזן, מעוניין להגיע להסדר, אמר איילון: "המינימום שהפלסטינים דורשים אינו משיק למה שישראל מוכנה לתת. אבו מאזן רוצה לשמר את היותו הנשיא שהשיג לפלסטינים הכרה בינלאומית רחבה מבלי שוויתר על ירושלים ועל זכות השיבה. יחד עם זאת הוא חייב דין וחשבון לאמריקנים, שמעניקים לו תמיכה". 

איילון אמר עוד, כי לדעתו הדרך הנכונה שצריכה ישראל לנקוט היא הכרה בפלסטין כחברה מלאה באו"ם: "ישראל תעניק ריבונות ועצמאות לפלסטינים ובתמורה הם יכירו בישראל כמדינת הלאום של העם היהודי ויאפשרו סידורי ביטחון. על ראש הממשלה לומר: 'אני מוכן להכיר בהם אבל אתם צריכים להכיר בי ומשם נתקדם להסדרי עתידיים. אני רוצה שאבו מאזן יגיד בערבית, לא בעברית או באנגלית, שהוא מכיר בישראל כמדינת הלאום של העם היהודי. זה ישפיע לדורות".

על ראש הממשלה לומר: 'אני מוכן להכיר בהם אבל אתם צריכים להכיר בי
"על ראש הממשלה לומר: אני מוכן להכיר בהם אבל אתם צריכים להכיר בי" (צילום: יניב בנימיני)

הייתי קולגיאלי לליברמן

בהתיחסו למערכת היחסים עם ליברמן ולשאלה מדוע ליברמן אינו אוהב אותו, אמר איילון: "אני לא יודע. הייתי קולגיאלי לליברמן. הוא לא הסביר לי למה פיטר אותי, אבל היה צריך לפחות לתת הסברים למפלגה ולתומכים. בארבע השנים האחרונות עמדתי באתגר לייצג את ישראל. הרגשתי חובה להגן על ליברמן. בעולם התייחסו אליו כמצורע. מפאת כבודו לא אגיד מה אמרו עליו. אני לא רוצה לפגוע בו. לא עזרו גם ההתבטאויות שלו שלא היו דיפלומטיות, כמו שאירופה כולה אנטישמית ושיש למוטט את אבו מאזן והרשות – זה לא סייע להסתכלות העולמית עליו. לא האמינו לו על אף שאמר שהוא מוכן לפנות את ביתו בנוקדים. 

לשאלה האם ליברמן היה שר חוץ טוב אמר איילון: לא רוצה לתת ציונים. הוא היה שר חוץ בתקופה מאתגרת וניסה ככל יכולתו. 

בהתיחסו למדיניות החוץ של ישראל אמר אילון, שארה"ב מדברת בקול שקט ועם מקל גדול ביד ואילו אצלנו: "דיבורים בקול רם עם גזר גמדי ביד".

 בתשובה לשאלה מי ראוי להיות שר החוץ במקום ליברמן אמר איילון:  "יאיר לפיד וגם אני". איילון התחמק מלומר אם הוא חושב שליברמן מתאים להיות ראש ממשלה והוסיף: "שזה לא ראוי להעניק ציונים", אך כשנשאל איך נתניהו כראש ממשלה, לא היסס לתת ציונים ואמר: "נתניהו עומד בלחצים. ראוי להערכה". 

עוד אמר, שהוא לא נתן גט כריתות לפוליטיקה: "בבחירות הבאות אני בהחלט לא פוסל חזרה לפוליטיקה.. אני עוד לא יודע באיזו מסגרת, כי לא בטוח שהמפלגות של היום הן אלו שיהיו עוד ארבע שנים. אולי עוד אקים מפלגה משלי… אין לדעת…" 

בהתיחסו ליחסים עם טורקיה אמר: "עשיתי טעות עם השגריר הטורקי והתנצלתי על כך. לגבי תקרית המרמרה, לישראל אסור להתנצל". 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן