Skip to content

הערכה: המו"מ יושלם עד אמצע השבוע הבא

אחרי פריצת הדרך שהושגה במו"מ הקואליציוני אתמול, מאמינים גורמים פוליטיים בליכוד ובמפלגות השותפות לקואליציה הבאה כי השלמת המו"מ היא בהישג יד וכי אפשר שהממשלה תוצג בכנסת כבר בשבוע הבא. יאיר לפיד מצנן במקצת את ההתלהבות: "זה רחוק מלהיות גמור". נפתלי בנט: "מפשילים שרוולים לסייע לראש הממשלה להקים ממשלה רחבה"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, יוכל להציג את ממשלתו החדשה כבר בתחילת השבוע הבא או, לכל היותר, עד לאמצע השבוע הבא. השאיפה היא להציג את הממשלה בכנסת כבר בשבוע הבא. כך מעריכים היום גורמים בליכוד ובמפלגות העתידות להיות שותפות בקואליציה.

"זה רחוק מלהיות גמור". יאיר לפיד. (צילום: ליאור גרונדמן)
"זה רחוק מלהיות גמור". יאיר לפיד. (צילום: ליאור גרונדמן)

הגורמים הפוליטיים מעריכים כי לאחר שכבר נפל הפור, אצל ראש הממשלה, להקים קואליציה עם בנט ולפיד, ההגעה להסכמות בקשר לקווי היסוד של הממשלה ולסיכומים בקשר לחלוקת התיקים, תהיה קלה יחסית. במפלגתו של לפיד, יש עתיד, עדיין לא ירדו מהדרישה לקבל את תיק החוץ לידיו של יאיר לפיד – ומבחינת חלוקת התיקים זו עלולה להיות הסוגיה הקשה ביותר לפיצוח. אולם ההערכה היא כי גם בנושא זה יימצא, בסופו של דבר, פתרון.

סוגיה שנייה שעלולה לעכב את הצגת הממשלה היא דרישת הבית היהודי לפתוח מחדש את ההסכם שנחתם בין הליכוד לתנועה בראשות ציפי לבני. בתנועה מסרבים אפילו להתייחס לכך ואומרים כי מדובר בהסכם חתום שאין כל אפשרות לפתוח אותו.

אולם, בסופו של דבר, ההערכה היא כי אחרי פריצת הדרך שהייתה אתמול במו"מ – הצגת הממשלה היא בגדר הישג יד, כבר באמצע השבוע הבא בכנסת, אחרי שיושלם המו"מ וינוסחו סעיפיו המשפטיים.

בינתיים מצנן יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, במקצת את התחזיות האופטימיות. "זה רחוק מלהיות גמור", אמר היום לפיד בישיבת סיעתו בכנסת. "חיכינו עד עכשיו ונחכה עוד קצת. יש דד ליין, ולא נוכל לעקוף אותו".

נפתלי בנט: טיול בעמק הטורמוסים (צילום: רפי מיכאלי)
נפתלי בנט: טיול בעמק הטורמוסים (צילום: רפי מיכאלי)

לפיד הוסיף: "הפוליטיקה הישראלית היא פוליטיקה של הפתעות. אני מקווה שיחד עם ראש הממשלה נצליח להקים ממשלה טובה ויציבה שתעסוק במה שטוב למדינה ולא לפוליטיקאים. "אני מקווה שבשנים הקרובות נשפר את חיי אזרחי ישראל, כולל החרדים, שיגלו שאנחנו לא רק נגדם, אנחנו נהיה כתובת עבורם. לעבוד בשירותם זה חלק מתפקידנו".

בסיעת הבית היהודי סיפר נפתלי בנט: "לפני כמה ימים טיילתי באזור עמק האלה וראינו מרבצים של טורמוסים. גם בשדה הפוליטי עוברים מחורף לאביב. זה מקור להרבה רצון טוב ואווירה טובה. אנחנו מפשילים שרוולים לסייע לראש הממשלה להקים ממשלה רחבה ולהיות לו לעזר. אני מקווה שבדרך לא נקבל פריחה".

חלומו הרטוב של השמאל. דני דיין (צילום: צבי זינגר)
חלומו הרטוב של השמאל. דני דיין (צילום: צבי זינגר)

מועצת יש"ע פרסמה היום הודעה ובה היא אומרת כי היא רואה בציבור החרדי ובמפלגותיו שותפים במאבק על ארץ ישראל וישנה חשיבות גדולה בצירופם לממשלה. "במשך שנים רבות מצאנו בהם תומכים נאמנים להתיישבות ביש"ע ואנו חייבים להכיר להן תודה על כך. אנו דורשים מכל הצדדים לעשות מאמץ כן על מנת להכניס את המפלגות החרדיות לממשלה וקוראים להיכנס אתם למשא ומתן מידי", נאמר בהודעת מועצת יש"ע.

מי שהיה מנכ"ל מועצת יש"ע, דני דיין, תקף את מפלגת הבית היהודי ובדף הפייסבוק שלו כתב, בין השאר: "פירוק גוש הימין היה חלומו הרטוב של השמאל, אך הוא מעולם לא הצליח לסדוק אותו. רק שרון סדק אותו זמנית כשהשאיר את ש"ס מחוץ לממשלה והתוצאה ידועה. שולמית אלוני היתה מוכנה לחבוש שטריימל כדי לפרק את הגוש. והנה חלומו של השמאל מתגשם לנגד עינינו. למרבה התדהמה, למרות שהשמאל הם לא צדיקים – מלאכתם נעשית בידי אחרים, בידיים ימניות".

יו"ר מפלגת העבודה, שלי יחימוביץ', אמרה בישיבת סיעת העבודה כי אין שינוי שיכול לפתוח מחדש את הדיון בהחלטה האידיאולוגית, המנומקת והנחושה של מפלגת העבודה שלא להיות שותפים לממשלה.

"בימים האחרונים קבלנו עשרות פניות, תפילות ותחינות להכנס לממשלה ו'להציל' את רה"מ נתניהו", אמרה יחימוביץ'. "ההחלטה שלנו היא החלטה מוגמרת. לא נשב בממשלה. אנחנו נערכים במלוא המרץ לאופוזיציה אפקטיבית, לוחמת, במיוחד ערב התקציב.

"אופוזיציה לוחמת ואפקטיבית". שלי יחימוביץ' (צילום: ציפי מנשה)
"אופוזיציה לוחמת ואפקטיבית". שלי יחימוביץ' (צילום: ציפי מנשה)

"ראש הממשלה לא יחזור בו מכוונותיו להפוך את התקציב לכלי התעמרות בציבור ובמיוחד בחלשים ובמעמד הביניים. נדע איך להתמודד עם זה ואני מאחלת הצלחה לנו ולציבור כולו".

 יחימוביץ' הוסיפה כי סיעת העבודה היא הסיעה היחידה שכבר קיימה יום עיון לח"כים החדשים ולעוזריהם, שעסק בחוק ההסדרים ובתקציב, בדרכים לטרפד גזירות, לסכל פגיעות רחבות בעניים ובמעמד הביניים ולהוביל מהלכים לטובת הציבור. יחימוביץ' התחייבה שהסיעה תמשיך להכשיר את הצוות המצוין יחד עם עוזריו ותייצר פעילות אפקטיבית בכנסת.

1 Comment

  1. סרג'יו
    4 במרץ 2013 @ 12:26

    אני מקווה שכל הקטע של תיק חוץ הוא רק ספין. לא בשביל זה בחרו בו, וממילא כל עוד נתניהו ראש ממשלה, ובטח כשבנט מחזיק לו את ההגה, הישגים גדולים בקשרי החוץ לא הולכים להיות פה. בכל מקרה אני בספק אם זה מה שיעזור לו להיבחר להיות ראש ממשלה (לא יודע לגבי גולדה ושמיר, אבל לא נראה לי שבזכות זה נבחרו ברק ושרון) ועוד יותר בספק אם בכלל כדי לו להיות ראש ממשלה (שיסתכל כמה רוה"מ הנוכחי עושה חיים).

    אם הולכים על ממשלה של 20 שרים (מה שיחשב בעיני להישג אדיר) ויהיו בה כמסתמן 70 ח"כים המפתח צריך להיות 2 תיקים על כל 7 חברי כנסת (לפני ועדות, שגני שרים ושאר תפקידים). שיקולים לגיטימיים נוספים: שהליכוד יהיה הראשון לוותר כי יש לו גם את ראשות הממשלה, ובכללי תיקים בכירים למפלגה מורידים את מספר התיקים שאותה מפלגה תקבל וליהפך. לפי המפתח הזה יש עתיד מתחילה נניח מ-5 תיקים בינוניים +. לדעתי יעשה נכון יאיר אם במקום להתעקש על תיק החוץ הלא ממש מועיל, דרישה שגם תפגע באיכות\כמות של שאר התיקים אותם מפלגתו תקבל, הוא יסכים "להתפשר" על מספר תיקים\תפקידים משמעותיים גם אם פחות יוקרתיים בהם הוא יוכל לעשות שינוי משמעותי. לדוגמא תיק הפנים, שיכון, חינוך, בטחון פנים, בריאות וועדת הכספים. התיקים האלו יכולים להחשב כמעמד הביינים של התיקים, לא אוצר, חוץ, או בטחון אבל כן תיקים בעלי משקל (יש לזכור שבחישוב הוסרו כל מיני תיקים קיקיוניים כך שתיקי המעמד הנמוך יהיו תקשורת וכדומה ולא תיק הקשר עם האזרח..).
    נראה לי שאם יש עתיד רוצים להיות המפלגות החרדיות של מעמד הביינים, אלו התפקידים המתבקשים.. (שישאלו את ש"ס ויהדות התורה)

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן