Skip to content

השבוע יוענקו פרסי רפפורט למצוינות במחקר הביו-רפואי

פרסי רפפורט לשנת 2013 למצוינות במחקר הביו-רפואי: לפרופ' חגי ברגמן על תרומה למלחמה בפרקינסון ולד"ר יעקוב חנא על היותו מהחלוצים בתחום תכנות תאי מחודש
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

פרסי רפפורט למצוינות בתחום המחקר הביו-רפואי לשנת 2013 יוענקו השנה ע"י קרן משפחת רפפורט לפרופ' חגי ברגמן מהאוניברסיטה העברית ולד"ר יעקוב חנא, ממכון ויצמן למדע. הפרסים יוענקו בטקס שייערך במוזיאון תל אביב לאמנות, ב-13 במרץ 2013. פרס המצוינות נוסד במטרה לקדם מחקר מוביל חזון, פורץ דרך וחדשני, בעל השלכות טיפוליות ייחודיות ומשמעותיות לקידום בריאותו של האדם.

פרופ' ברגמן, מהאוניברסיטה העברית, זוכה בפרס וב-60 אלף דולר בקטגוריית החוקר הבכיר, עבור תרומתו פורצת הדרך בחקר מחלת הפרקינסון ובטיפול בה, בהליך הנודע בשם גירוי מוחי עמוק – שיטת טיפול נוירולוגית ופסיכיאטרית המבוססת על גירוי חשמלי ושינוי פעילות של אזורים במוח. השיטה מהווה כיום את שיטת הטיפול המרכזית עבור התסמינים המוטוריים של מחלת פרקינסון והפרעות מוטוריות אחרות המזוהות עם מחלת הפרקינסון, כגון רעד, נוקשות שרירים וקושי בתנועה.

מחקריו ותגליותיו של פרופ' ברגמן תרמו לשיפור דרמטי של תפקודם ואיכות חייהם של אלפי חולים ברחבי העולם. עד היום בוצעו בישראל יותר מ-400 ניתוחים בשיטה, מהם 300 בהשתתפות פרופ' ברגמן.

פרופ' חגי ברגמן (צילום: יח"צ)
שיטתן מהווה כיום את שיטת הטיפול המרכזית עבור התסמינים המוטוריים של הפרקינסון. פרופ' חגי ברגמן (צילום: יח"צ)
ד"ר יעקוב חנא (צילום: יח"צ)
מהחלוצים בעולם בתחום תכנות תאי מחודש. ד"ר יעקוב חנא (צילום: יח"צ)

ד"ר חנא, מהמחלקה לגנטיקה מולקולרית במכון ויצמן למדע, מקבל את הפרס בקטגוריית פרס הביכורים לחוקר צעיר. גובה הפרס – 40 אלף דולר. הפרס מוענק כאות הוקרה על היותו מהחלוצים בעולם בתחום תכנות תאי מחודש ומחקרו בתחום השימוש בתאי גזע עובריים וקידום השימוש בהם ככלי רפואי רב-עוצמה בשחזור תאים ורקמות, ושימוש בהם לריפוי מחלות גנטיות קשות.

ד"ר חנא מתכנן להשתמש בתהליך התיכנות מחדש כדי לייצר תאי גזע שמקורם בתאים בוגרים של חולים במחלות גנטיות. על תאים אלה אפשר יהיה להפעיל את מיגוון שיטות המחקר של ההנדסה הגנטית: החדרה או מחיקה של גנים, החדרת סמנים ועוד. באופן זה יתקבל מודל יעיל לחקר מחלות גנטיות – שיאפשר גם לחפש שיטות ריפוי למחלות קשות אלה.

פרס רפפורט

"הזוכים השנה בפרס רפפורט למצוינות במחקר הביו-רפואי הם בעלי הישגים מדעיים מרשימים ביותר", אומר פרופ' עמיר לרמן מ"מיו קליניק", יו"ר ועדת הפרס. "המחקרים החלוציים של השניים הביאו תגליות ורעיונות חדשניים, כל אחד בתחומו, תוך שהם תורמים ויתרמו לאיכות החיים של רבים, למיגור מחלות, לאריכות ימים ולהקלה על סבל של חולים באשר הם".

פרס רפפורט בתחום המחקר הביו-רפואי הוענק לראשונה בשנת 2010. בשנת 2012 זכו בו פרופ' דוד ולך על תרומתו לתחום מחקר התרופות למחלות דלקתיות כרוניות ופרופ' נעם סובל, על תרומתו למחקר בתחום המערכות המוחיות של חוש הריח.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן