Skip to content

עוד לא היה בישראל ראש ממשלה הזוי שכזה

נראה כי מעולם לא היה בישראל ראש ממשלה שרצונותיו ושאיפותיו האישיות האפילו על צרכיה היסודיים של המדינה באופן גלוי ובוטה שכזה. המחשבה שרוב פוליטי מזדמן מקנה לו זכות לכפות אורח חיים לאומי-גזעני על העם כולו ולשנות את אורחותיו מן היסוד מסכמת את תרומתו השלילית לעם היושב בציון
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

אנחנו מרבים לעסוק בבחירות האחרונות ובתוצאותיהן, בשתי הדמויות החדשות והמאתגרות יאיר לפיד ונפתלי בנט, וממעטים לתת את הדעת לדמותו של בנימין נתניהו.

כלפי חוץ ובכל האמור לעצמו נתניהו הוא סיפור הצלחה אדיר. נדמה שמלבד דוד בן גוריון שום ראש ממשלה לפניו בישראל לא זכה לכהן שלוש קדנציות. הגיעה העת לבחון את תרומתו הסגולית למדינה, והתמונה שמתקבלת מספרת לנו סיפור שונה לחלוטין: נתניהו הוא תוצר מובהק של חולשת המערכת הפוליטית בישראל, ורק סיטואציה דורית קשה שכזו יכולה הייתה להעלות כלפי מעלה דמות כמו שלו.

בנימין נתניהו (צילמה: ציפי מנשה)
כלפי חוץ ובעיני עצמו, סיפור הצלחה אדיר. בנימין נתניהו (צילמה: ציפי מנשה)

נראה כי מעולם לא היה בישראל ראש ממשלה שרצונותיו ושאיפותיו האישיות האפילו על צרכיה היסודיים של המדינה באופן גלוי ובוטה שכזה. משהו בימי ילדותו בבית אביו, פרופסור בנציון נתניהו – הרוויזיוניסט הנדחה על ידי הממסד המפא"יניקי והבלתי מוערך על ידי האקדמיה – נצרב בתוכו והשאיר בו צלקת עולמים. לפיכך, הצורך לסגור חשבון עם "החלק השני" של העם הוא מוטיב שמוביל אותו לאורך כל פעילותו הפוליטית. דרכי המשגתו את המציאות היו לחידה גדולה,  והסיסמאות שהירבה להשתמש בהן הציגו תפישת מציאות פשטנית בכל תחומי חיינו.

השימוש בסיסמאות היה מקומם כל כך, עד שהיו ימים בהם אמרתי לעצמי ולמקורביי שאילו אני הייתי הולך ברחוב ומדבר כך, היו קרוב לוודאי מאשפזים אותי.

העושר שמייצרים עשירינו לא יחלחל בפשטות כלפי מטה

כך, למשל, אין צורך להיות כלכלן דגול כדי להבין שהעושר שמייצרים עשירינו לא יחלחל בפשטות כלפי מטה. מספיק להיות בוגר הטכניון בהנדסת תעשייה וניהול כמותי כדי להפריך את התזה הזאת. כל מי שבא מהצד הריאלי של המשק והכלכלה יודע זאת היטב. והמשבר הכלכלי העולמי הפוקד אותנו בתקופה זו הוא עדות נחרצת לכשלון הראייה המוניטרית הפשטנית. יש בארץ הזו כל כך הרב אנשים איכותיים ומקצועיים בתחומי חיינו השונים, ומן הראוי לתת להם קצת יותר כבוד ולהישמר מכל משמר משימוש בסיסמאות פלקטיות למיניהן.

ודי להזכיר כאן את הלחישה הנודעת של נתניהו באוזנו של המקובל כדורי בדבר יהדותם של ה"הם המפחדים" האלה. "השמן והרזה" הייתה אמנם הצגה נכונה של הדברים, אך גם היא לא חרגה מעבר לסיסמה, וכמעט ולא נעשה דבר כדי לחולל רפורמות של ממש בכל האמור בהגברת היעילות והתחרותיות של המשק הישראלי.

לעיתים נדמה שבנימין נתניהו הוא פטנט כזה של הימין לשמר ולהגביר את כוחו. תרנגולת המטילה ביצי זהב. בעזות מצח הוא סבר שביכולתו לשנות סדרי עולם בישראל, שעוצבו כאן על ידי האבות המייסדים של המדינה, קיבלו ביטוי עוצמתי במילות הקסם של מגילת העצמאות והתגבשו במשך עשרות שנים לכלל אורח חיים ותרבות לאומית ישראלית ייחודית.

הברית ההזויה שלו עם החרדים היא פגיעה חמורה ביותר באושיות חיינו כאן. יוזמות חקיקה בעלות אופי גזעני-לאומי-קיצוני ונסיונות להחדיר יסודות אלה גם למערכת החינוך הם בחזקת חטא מטאפיזי. עצם המחשבה שרוב פוליטי מזדמן מקנה לראש ממשלה זכות לכפות אורח חיים לאומי-גזעני על העם כולו ולשנות את אורחותיו מן היסוד היא בלבד אומרת דרשני ומסכמת את תרומתו השלילית של בנימין נתניהו לעם היושב בציון.

עוד לא היה בישראל ראש ממשלה הזוי שכזה, ראש ממשלה סקטוריאלי עד מאוד, ראש ממשלה מסית ומדיח. וראוי להזכיר כאן את שלשלת ההתרחשויות שלפני רצח רבין כדי להמחיש את עוצמתם של הדברים.

וכתמיד, בישראל אין כמו הביטחון כתרופת פלא לכל החוליים. הנה, אני ראש ממשלה עסוק מעל לראשי בשמירה על בטחון המדינה, וזה כבר פוטר אותי מאחריות לשלל הבעיות והדילמות בפניהן ניצבת מדינת ישראל. ככך, ניתן לומר שתקופת שלטונו של בנימין נתניהו פגעה קשות בחוסנה של החברה הישראלית,  ולדברים אלה יש השלכות גם לביטחונה של המדינה.

המחאה של קיץ 2011 והמוני האדם שיצאו לרחובות, אף שסיסמתם הייתה "צדק חברתי", מאחורי הדברים הזדחלה וחלחלה אכזבה עמוקה מן הפוליטיקה והמערכת השלטונית, שאינם מיצגים אותם עוד. שאינם עושים את מלאכתם  האזרחית. שמשהו השתבש לנו בחילופי הדורות, ועלינו לעשות תיקון גדול.

יאיר לפיד ונפתלי בנט הם רק סימנים ראשונים לגל גדול שישטוף את הארץ הזאת וישים קץ לתקופה הרעה שפקדה אותנו תחת שלטונו של בנימין נתניהו.

[related-posts title="עוד בנושא הממשלה"]

_____________________________________________________________________________

נמרוד נוינמרוד נוי עוסק בפיתוח עסקי ובייעוץ ארגוני ואסטרטגי, הוא בוגר הטכניון בחיפה בהנדסת תעשייה וניהול ובוגר לימודי עיתונאות באוניברסיטת תל אביב. נמרוד עבד בתעשייה המתקדמת בארץ, היה פעיל במועצה הציונית בישראל והשתתף במשך מספר שנים בפורום האסטרטגי שלה בראשותו של פרופסור יחזקאל דרור. הספר שכתב, "לקראת פרדיגמה חדשה" (הקליקו לקריאת הספר בפורמט דיגיטלי), מציג תפישה חדשה לחיים פוליטיים במדינה. הספר הוא ניסיון לפענח את צופן חולשתה של המערכת הפוליטית בישראל, המניח תשתית למחשבה סדורה ומושכלת באשר לחיינו הפוליטיים ומתווה עקרונות, עיקרים וקווים מנחים מעצבי מדיניות לפרדיגמה חדשה של חיים פוליטיים במדינת ישראל.

17 Comments

  1. שלמה תמיר
    23 במרץ 2013 @ 12:56

    "הזוי" זה בטוי שבו מרבים אנשי השמאל להשתמש, לצד ביטוי מקומם אחר- "משיחי". יתכבד האדון המלומד ויציע דרך שאינה "הזויה" או משיחית, משהו קונקרטי שיפתור את הבעיות הקיומיות שלנו, אשר הגדרתם רחוקה מלהיות הזויה.
    ההסטוריה הקצרה שלנו מלמדת שעד כה, הפתרונות שהוצעו ע"י "אנשי הרוח" (ביטוי השמור, כמובן, רק לאנשים מהשמאל, כי אין אנשי רוח בצד הימני של המפה הפוליטית, אין סופרים, אין זמרים, אין משוררים המצדדים בדרך הימין ואם יש- הם הופכים אוטומטית להיות הזויים ומאבדים את תואר "אנשי הרוח").
    ידידנו החדש, מר אובמה, אמר בנאומו שאין זה הוגן שילדים פלסטינים לא יוכלו לחיות במדינה משלהם. צודק, אבל הוא מתעלם מן העובדה שהורי אותם ילדים, משפחותיהם ושכניהם ממשיכים להאמין שהדרך היחידה להגעתם לנחלה ולשלווה אינה סוגה בשושנים, אלא ברימונים, במטענים, במתאבדים ובהסתה פרועה כנגד היהודים הקופים והחזירים.
    הזוי? – יתכן, אבל במקרה זה קל מאד לקבוע מה נולד קודם, הביצה או התרנגולת. הביצה שלהם נולדה בצורת התנגדות נחרצת לקיום מדינה ללאום היהודי לצד מדינה פלסטינית, התנגדות ששורשיה בתחילת האסלאם וענפיה חנקו כל יוזמה שהיא מיד לאחר הצהרת בלפור והחלטת "חבר הלאומים" לאפשר הקמת מדינת לאום לעם היהודי לצד מדינה לעם, אשר עד אז עדיין לא כונה בשם פלסטינאי. הליגה הערבית, אשר הוקמה כפעולת נגד להחלטת חבר הלאומים (הארגון שקדם לארגון האומות המאוחדות) שם לעצמו מטרה לטרפד כל סיכוי להקמת מדינה לעם היהודי באיזור והוא מתמיד במלחמה זו עד עצם היום הזה. בשם כללי קוראים לזה "ג'יהאד", שפירושו מלחמת קודש אשר לאיש אין סמכות להפסיק אותה עד לנצחון כולל שלה. עובדה שאינה הזויה היא שהיהודים הסכימו ליוזמת "החלוקה" של הבריטים, אבל הערבים סירבו ופתחו במלחמה שאנחנו כינינו אותה בשם מלחמת העצמאות.
    נסיונות אלה לא פסקו עד היום, ועובדה לא הזויה נוספת היא שעד כה, שום יוזמה, שום נשיא אמריקאי או אירופאי, שום כספים ומחוות שהורעפו על הפלסטינאים במשך השנים – לא גרמו להם לחדול מחתירתם הבלתי פוסקת, שדווקא אותה הייתי מכנה בתואר "משיחית", כי היא נסמכת כביכול על צו הירושה של הנביא מוחמד, שלא להכיר במדינת הכופרים, אשר גם שטחיה המוכרזים והמוכרים נחשבים בעיניהם ככבושים. כך תל אביב, חיפה, באר שבע, אילת וכל היתר.
    בעוד היהודים בישראל שקדו במשך השנים על פיתוח המדע, הטכנולוגיה והחקלאות, שכינינו שקדו על הרס, טרור והסתה דתית כנגד המדינה היהודית. הם לא השכילו לבנות בתי חולים לרווחת תושביהם ומוסדות להשכלה לצעיריהם, וכך הם נאלצים לעמוד בתורים של המחסומים שהקים הצבא הישראלי כדי למנוע זליגת אמצעי טרור למדינה, כאשר חלק מהם רוצה רק לקבל טיפול רפואי, אשר אותו היה יכול לקבל בפלסטין אם מנהיגיו היות משתמשים בכספים שהם קיבלו לבנית מוסדות רפואיים, במקום לפיתוח אמצעי לחימה, רכישת טילים וחפירת מנהרות הברחה.
    אבל במקום להפגין נגד מנהיגיהם בדרישה לשפר את התשתיות שלהם, הם מצטרפים למקהלה המקוננת על המחסומים שנועדו להגן על האוכלוסיה הישראלית.

    אדוני המלומד, אני מזמין אותך לצאת לסיור באחת מערי או כפרי המשולש, בהם חיים תושבים הרואים בעצמם חלק מן העם הפלסטינאי, ומבטאים זאת בהנפת דגלי פלסטין כשהם יוצאים להפגין נגד קיפוח, כביכול, שלהם בידי הממשל הישראלי. הם כועסים על כך שהם נאלצים לעבור בדיקות משפילות בנתב"ג עם יציאתם מהארץ או בחזרתם אליה. אבל האמת, שאותה תוכל לאשש בשיחות מלב אל לב עם תושבי המשולש, היא שהם מעדיפים את ההשפלה הזאת (לכאורה) על פני קבלת החוק הפלסטינאי על עצמם במסגרת חילופי שטחים עם הפלסטינאים, שבה הם לא יאלצו לעזוב את בתיהם ואת שדותיהם, אלא רק להתחבר לאלה שכיום הם מכנים בשם אחיהם ומניפים את דגליהם.
    האם זה רעיון הזוי? לא בעיני. הם נתלים בעובדה שהם מחזיקים בתעודות זיהוי כחולות ואינם מוכנים לוותר עליהן, אבל האמת היא שהם יודעים היטב שככל שהממסד הישראלי "מתנכל להם", לכאורה, טוב להם כאן מאשר תחת שלטון פלסטיני סמי-דמוקרטי. כלאמר, הם מנסים לאכול את העוגה וגם לשמור עליה.
    זה הזוי!!!
    כל שנדרש כדי לסיים את הכיבוש הוא הכרזה של הרשות שהיא מכירה במדינת ישראל ומבטלת את האמנה הפלסטינית הקוראת לחיסולה. מכיוון שהירדנים אינם מעוניינים לקבל בחזרה את שטח הגדה המערבית שישראל כבשה מידיהם (מידי הירדנים) בשנת 1967 והם מעדיפים לגלגל את תפוח האדמה הלוהט הזה לפתחנו, ניתן יהיה ליצור מדינה חדשה שתיקרא פלסטין, אם זה רצונם, ובלבד שהם יחדלו מכוונותיהם לסלק אותנו מן האזור באמתלה דתית או אחרת. אז יהיו תיקוני גבול כאלה או אחרים והשלום והשגשוג יפרחו במחוזותינו. הם יוכלו לפנות משאבים לרווחת תושביהם ואנחנו נוכל להקטין את תקציב הבטחון שלנו.

    אגב דמוקרטיה, אחת הטעויות של תושבי המשולש, היא שכאן עדיף להם בגלל המשטר הבכל-זאת דמוקרטי. אבל בל תשכח שחברי הכנסת הערביים השתפשפו במשך שנים רבות בנפתולי הדמוקרטיה ורזיה ואם הם יסכימו לקבל על עצמם את החוק הפלסטינאי, תושבי המשולש יוכלו להיות מיוצגים בפרלמנט הפלסטינאי ע"י חברי כנסת לשעבר, מיומנים, חכמים ובעלי מוטיבציה חזקה. הם יוכלו להשפיע על כל ההוויה הדמוקרטית במדינתם החדשה, ללא רגשות הקיפוח שהם חווים בישראל.

    • תום לנג
      23 במרץ 2013 @ 19:02

      כך מילה בסלע!

  2. מוטי
    20 במרץ 2013 @ 17:04

    אם אני מבין אותך נכון מבעד לכל הבירבורים הלא בדוקים שהעלית כאן, אז כל ההבדל בינינו, שאתה בעד דיקטטורת המיעוט ואני בעד דיקטטורת הרוב. איזו חוצפה זאת לכתוב ש"רוב פוליטי מזדמן", אני מבין ש"שלטון הרוב" נוסח מדינות ערב, זה הרוב המקובל עליך…..אני מבין ששלטון מיעוט – אם הוא מדבר בשפתך, זה מה שמקובל עליך….עשו כאן שטות ועימך חסד, שנתנו לך במה להעלות את שטויותיך.

  3. נחום שחף
    20 במרץ 2013 @ 15:00

    נתוני הלמ"ס מציגים תמונה הפוכה מזאת שאתה מציג לנו כאן, ובמילים פשוטות רמת החיים בישראל עלתה בקדנציה של נתניהו יותר מאשר בשאר מדינות העולם המתקדמות (מדינות ה-OECD). אם יש לך נתונים בדוקים המפריכים את נתוני הלמ"ס אתה מוזמן להציג. שכן אחרת אתה חושף עצמך כפופוליסט, ככתבן בגרוש, החושב על פי "הנכון" וה"לא נכון" המשוכתב בכותרות צהובוני ישראל.

  4. נמרוד נוי
    18 במרץ 2013 @ 16:55

    אני מאוד שמח על התגובות של הקוראים וחשוב לי להדגיש, כי דבריי הכתובים אינם יותר מאשר מאמר קצרצר ולא עבודת מחקר רחבת היקף המסכמת את תרומתו האמתית של ביבי כראש ממשלה לחוסנה ובטחונה של המדינה. חשוב לי גם להדגיש כי אין לי ספק בכוונותיו הטובות של נתניהו. אך, יש בדבריי אמת רבה והדברים שבחרתי להציגם במאמרי ידועים ואין בהם כל חדש, מלבד צורת הניסוח שלהם והעמדתם בפרספקטיבה של מי שכתב ספר על הפוליטיקה "לקראת פרדיגמה חדשה".

  5. ניצן
    18 במרץ 2013 @ 13:43

    האיש נבחר כבר 3 פעמים. הוכח מדעית שההמונים חכמים הרבה יותר מכל מומחה כזה או אחר. וההמונים בוחרים בו. זה נחמד להאמין שזה בגלל חולשת המערכת. ייחוס סיבתיות חיצונית תמיד עוזר להתמודד…
    תרבות הדיון דווקא מהצד השמאלי של המפה לוקה בחסר. צריך להתחיל להתדיין לגופו של עניין ולא לגופו של אדם.
    למי ששם לב, בניגוד ליריביו, נתניהו לא מטיל דופי באחרים. ודאי לא ברמה האישית. וזאת למרות שהוא חוטף אש מכל כיוון.
    לגבי אורח החיים – על איזה אורח חיים גזעני מדובר פה? לא הובאה ולו דוגמה אחת.
    מאמר רדוד, ללא דוגמאות רלוונטיות וללא בסיס. וחבל. כי את הדיון אפשר לנהל אחרת.

    • ישראלי אמיתי
      22 במרץ 2013 @ 13:09

      מסכים עם כל מילה שלך, סוף סוף מישהו הגיוני פה

  6. יוסי גדור
    18 במרץ 2013 @ 12:48

    המצב הכלכלי שלנו הוא מהטובים שידענו. יש צמיחה במשק, שאמנם קטנה, אבל היא עדיין צמיחה. נכון לנתניהו יש חסרונות אבל הוא אינו זכאי לניבולי הפה שבהם השתמשת במאמרך. במאמר אין כמעט התייחסויות לנושאים קונקרטיים.
    חולשה פוליטית – נכון אבל כולם חלשים ממנו. נתניהו ואשתו כנראה שחלק מהדברים נכונים והעתיד ישפוט. אבל אין לשפוט ראש ממשלה לפי יחסיו עם אשתו. חלק ניכר מהציבור הוא ימני בדיעותיו ונתניהו הוא מה שהימין מציע למצביעיו. הליכוד לצערי עובר תהליך של פילוגים ואיחודים המזכיר במידה רבה את התהליך שעברה אותו מפלגת העבודה בגילגוליה השונים. פלגי העבודה פנו ימינה ופלגי הליכוד פונים שמאלה.

    • עמית מנדלזון
      18 במרץ 2013 @ 13:43

      מעניין אותי לדעת על איזה מספרים אתה מבסס את ההנחה שיש צמיחה, על המספרים של הלמ"ס ? אותו למ"ס שמי שעמד בראשו והודה שהמספרים שהוא מספק מפוברקים בהנחיית משרד רה"מ ובעקבות דבריו פוטר ?

      • קובי
        19 במרץ 2013 @ 13:03

        הנה פנה לך כמה דקות וצפה בסטנלי פישר שמעיד על מצבנו הכלכלי החיובי :
        "סיפור הצלחה" – לפי דבריו –
        https://www.youtube.com/watch?v=auhZItt4Fro

        • עמית מנדלזון
          19 במרץ 2013 @ 13:04

          מה רצית שפישר יגיד הרי הוא אחד ממעצבי המדיניות הכושלת הזו, רצית שיאמר אני חלק מהחרא שאתם אוכלים ?

      • נחום שחף
        14 ביוני 2013 @ 8:59

        חוזר ומציג לך תגובה ממנה בחרת להתעלם, השאלה למה? איפה ההגינות?
        העתק התגובה המוצגת בהמשך תחת שמי:
        "נתוני הלמ"ס מציגים תמונה הפוכה מזאת שאתה מציג לנו כאן, ובמילים פשוטות רמת החיים בישראל עלתה בקדנציה של נתניהו יותר מאשר בשאר מדינות העולם המתקדמות (מדינות ה-OECD). אם יש לך נתונים בדוקים המפריכים את נתוני הלמ"ס אתה מוזמן להציג. שכן אחרת אתה חושף עצמך כפופוליסט, ככתבן בגרוש, החושב על פי "הנכון" וה"לא נכון" המשוכתב בכותרות צהובוני ישראל".

        • עמית מנדלזון
          14 ביוני 2013 @ 14:38

          כן ועוד איך ה- OECD מציג את ישראל בסעלת שכבת העוני מהגדולות מבין חברותיו שכבה שמתרחבת כל הזמן ובמהירות, זה באותו דו"ח של ה- OEDC מה שאומר שרמת השמנת של עשירי מדינת ישראל מגיעה לגבהים רצינים ורמת הקש שאוכלים השאר גדלה במקביל. הלמ"ס הוא גוף ממשלתי ומציג את נשוני ממשלת ישראל לאו דוקא את האמת. רוצה להאמין להם, סחתיין אבל אל תבכה "רימו אותי" אחר כך. הם הודו בזה מאות פעמים ואפילו פיטרו את ראש הלישכה כשנמאס לו לרמות את הציבור

  7. מאורו קירש
    18 במרץ 2013 @ 12:23

    עליתי ארצה אחרי רצח רבין וברצוני ללמוד את "שלשלת ההתרחשויות שלפני רצח רבין".
    אז אולי תפרט אותן במאמר נוסף?

  8. בני תומך עבודה
    17 במרץ 2013 @ 21:30

    אתה צודק רק בחלק מהדברים כי איני בטוח שרכן הוא ראש הממשלה או שמא בובה של השליט האמיתי :שרה נתניהו .שאין יודעים היום ממש מה ההשפעה שלה ומה הפשע או הסוד שהיא מחזיקה את ביביהו הראשון חזק ואין הוא מעיז ללא למלא את רצונותיה .אולי בעתיד נדע אחרי שהוא יעזוב אותנו ויעשה לביתן .

  9. שרה
    17 במרץ 2013 @ 15:32

    נמרוד אתה מטיל דופי באיש, אבל העובדה היא שלא קם ולו אחד מכל אנשי המעשה שאינם הזויים לשיטתך כדי להתמודד מולו על ראשות הממשלה ולאתגר אותו. הוא נבחר ברוב קולות ועם זה צריכים לחיות. די להתבכיין.

    • נמרוד נוי
      18 במרץ 2013 @ 9:00

      שרה ידידתי את צודקת אך לקחת את דברי למקום אחר. כבר ציינתי בפתח המאמר שאישיות כמו בנימין נתניהו הייתה יכולה לצמוח בתוכנו רק על רקע חולשת המערכת הפוליטית שמלווה אותנו מזה דור. זו אותה חולשה שגם לא העלתה מנהיגים איכותיים אחרים. אני מציע לך לקרוא את הספר הצנום שכתבתי על המערכת הפוליטית בישראל "לקראת פרדיגמה חדשה" ואם זה מעניין אותך אשמח להיפגש עמך ולשוחח על הדברים. קישור לספר תוכלי למצוא בתחתית המאמר שפרסמתי בקטע של הקרדיטים שלי.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן