Skip to content

זעם בקפריסין: עסקת חילוץ של הבנקים על חשבון המפקידים

קרוב למחצית ממפקידי הכספים בקפריסין הם אזרחי רוסיה שכיבסו במדינה כסף שחור, אך לדברי הנשיא, ניקוס אנאסטאסידס, האלטרנטיבה ל" ניהול כואב אך מסודר של המשבר" היא "פשיטת רגל בלתי נשלטת"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ה-BBC  מדווח כי אזרחי קפריסין מזועזעים שעסקת החילוץ מטעם האיחוד האירופי, בסך 10 מיליארד יורו, תחייב את המפקידים בבנקים לשאת בנטל, ורבים ממהרים למשוך את פיקדונותיהם.

הפרלמנט של המדינה אמור להצביע היום על אישור העסקה. למפלגת הנשיא יש 20 מושבים בפרלמנט בן 56 מושבים, והוא יזדקק לתמיכת סיעות אחרות.

קפריסין - כך צריך להפגין
קפריסין - כך צריך להפגין

קפריסין, שהבנקים שלה התמוטטו עם קריסתה של כלכלת יוון שבה הם השקיעו את כספי המפקידים, היא המדינה החמישית באירופה הנזקקת לחבילת סיוע.

העסקה – שהושגה ביום שישי בבריסל עם מדינות איחוד האירופי וקרן המטבע הבינלאומית – היא חריגה בולטת מחבילות סיוע בינלאומיות אחרות, בכך שהיא פוגעת ישירות בחסכונות המפקידים בבנקים. חוסכים שבחשבונם עד 100,000 יורו יאלצו להיפרד מ 6.75% מהסכום. אלה שבחשבונם סכום גבוה יותר יאלצו לשלם 9.9%. כל המפקידים יפוצו במניות הבנקים המחזיקים בהפקדות.

אתמול, שבת, תיאר הנשיא, שנבחר בחודש שעבר בהבטחה לטפל במשבר החוב של המדינה, את העסקה כבחירה בין "תסריט זוועה של פשיטת רגל פרועה לתסריט של ניהול כואב אך מסודר של המשבר".

אנאסטאסידס הוסיף, שאלפי עסקים קטנים היו עלולים לפשוט את הרגל ללא ההסכם. ניקולס פפדופולוס, יו"ר ועדת הכספים של הפרלמנט, אמר ש"זועזע" למשמע העסקה: "ההחלטה חמורה בהרבה ממה שציפינו ומנוגדת להבטחות הממשלה עד הרגע האחרון". ראש האופוזיציה במדינה, ג'ורג' ליליקאס, קרא לתומכיו לצאת להפגנות מחאה ביום שלישי כי: "הנשיא בגד בהצבעת העם".

הכסף אמור להימשך מחשבונות המפקידים ביום שלישי, אולם כבר היום מפקידים אינם יכולים למשוך יותר מהיתרות בחשבונותיהם בניכוי המס. הבנק האחד שסניפיו היו פתוחים בשבת סגר אותו אחרי שאנשים התייצבו למשוך את כל הפקדותיהם. בפתח סניף בנק אחר בלימסול הציב אדם בולדוזר והוא מאיים להתפרץ פנימה.

אזרח אנגלי שפרש לפנסיה בקפריסין והפקיד את כספו בבנק קפריסאי אמר ש"מדובר בשוד… אנחנו יוצאים לפנסיה ומעבירים את חסכונותינו לבנק קפריסאי והם יכולים פשוט לקחת את הכסף בלי רשות ולומר אחר כך שיש לנו מניות בבנק שפשט רגל".

לא רק אזרחים אנגלים מפקידים כספים בקפריסין, אזרחים רוסים רבים עשו זאת, קפריסין נחשבת כמכבסת כסף רוסי שחור, וקרוב למחצית המפקידים העתידים לשלם את המס הם רוסים שאינם מתגוררים בה. אזרחית מניקוסיה אמרה אמש: "הרוסים, שבזכותם הכלכלה לא מתמוטטת, יעזבו את המדינה עם כספם".

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן